Gjest Gjest_Hønemor_* Skrevet 19. juni 2009 #1 Skrevet 19. juni 2009 Hei folkens. Lurte på en ting berre sånn heilt ute i det blå... Når en lege skal sjekke kor langt man er komt i graviditet, er det vanleg att han stikke en fing opp i min anus da? Var litt sånn sjokkerande uten forvarsel...:/
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #3 Skrevet 19. juni 2009 NEI , det er ikke vanlig! bytt lege!! Tja det var vanlig på 1700 tallet.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #4 Skrevet 19. juni 2009 Det kan faktisk være lettere å finne str på livmoren i endetarmen enn i skjeden noen ganger, har vært med på det selv. Var mildt sagt overrasket der og da, men fikk en forklaring og har lest det senere.
Pityriasis Skrevet 19. juni 2009 #5 Skrevet 19. juni 2009 En gynekologisk undersøkelse kan innbefatte å undersøke med fingrene i endetarmen og vagina samtidig, ja. I tillegg skal legen ved graviditet undersøke med fingre i vagina og en hånd på magen for å vurdere størrelsen på livmoren. Dette er helt normalt, og absolutt ingenting å reagere på. Det er litt opp til hver enkelt lege hva de velger å gjøre for å være sikre på å kjenne de strukturene de bør kjenne under en slik undersøkelse. For noen kan det da være nødvendig å kjenne i endetarmen også. Ikke noe å stresse med! - Legestudent-
Aftensol Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 (endret) Det kan faktisk være lettere å finne str på livmoren i endetarmen enn i skjeden noen ganger, har vært med på det selv. Var mildt sagt overrasket der og da, men fikk en forklaring og har lest det senere. Når legen min sjekket str på livmoren, så kjente hun i skjeden og oppå magen.. Så jeg kan ikke helt se hvordan det skal være lettere å finne str på livmoren via endetarmen...? Men at de sjekker noe med det, det tviler jeg ikke på Endret 19. juni 2009 av Aftensol
Lovis Skrevet 19. juni 2009 #7 Skrevet 19. juni 2009 Min lege gjør det for å sjekke om livmoren ligger rett. Han forklarer alltid hvorfor, og gjør det kjapt. Ikke særlig behagelig nei, men jeg er van med at han gjør det så jeg tenker ikke særlig over det. For min del skjer det bare hvert 3. år, og det overlever jeg.
Rimmern Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 (endret) Myange tullete svar her - hvorfor må folk som åpenbart ikke vet hva de snakker om absolutt uttale seg? For å vise hvor uvitende de er? Det er en ganske normal ting å gjøre i forbindelse med gynekologiske undersøkelser, avhengig av undersøkelsen. Men legen bør jo kanskje si ifra om det før han/hun gjør det, i tilfelle vedkommende ikke har opplevd akkurat det tidligere. Endret 20. juni 2009 av Rimmern
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå