Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Åse N.:
Skrevet

Hei!

Jeg vil gjerne høre deres meninger om hva man trenger i vognen for å holde barnet varmt de første månedene. Vi venter et desemberbarn, og lurer da på... er det sånn at man starter med en voksipose og fortsetter med dyne? omvendt? Hva med alle disse andre vognposene? Og ullskinnposene som alle snakker pent om? Ikke greit å vite hva man virkelig behøver , så veldig takknemlig for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter også i desember. Regner med å benytte Voksiposen til langt utpå våre. Deretter blir det en dyne (den som vi bruker hele vinteren i vugga/senga). På de varme sommerdagene er det nok med et helseteppe.

Vinteren deretter blir det brukt voksipose igjen.

Nå her vi Voksipose etter førstemann. Tror nok at en saueskinnspose kan være like grei, men vet ikke hvor lenge de varer før de blir for små. Tror likevel at de også vil holde neste vinter også.

Når det gjelder disse syntetiske posene, så vet jeg ingenting om dem. Tror nok at jeg heller ville brukt saueskinn enn en syntetisk, men uten at jeg finner noen god begrunnelse.

Den vinteren hvor ungen er 2 år, så tror jeg ikke at vi benytter pose i det hele tatt. Har med et ullteppe i stedet. Ungen beveger seg mye mer da, og skal ut og gå masse.

Vi benyttet Voksiposen i pulken den vinteren. Men kjøpte etterhvert en pulkpose, da denne satt bedre fast i pulken. Lettere å får barnet oppi og ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da jeg fikk sønnen min hadde jeg en termopose. Den kunne brukes både sommer og vinter, veldig praktisk. Dessuten så er den ikke så stor som voksiposen, eller skal jeg si klumpete.

Vet om flere som har brukt termopose til nr. 2 og vært mere fornøyd enn dem var med voksiposen til nr. 1.

Jeg vil helt klart ha termopose når nestemann kommer.

Gjest butikkdamen
Skrevet

Fordelen med Voksipose/saueskinnspose er at materialet den er laget av er naturmaterialer. Selve "fyllet" i voksiposen er en ulldyne, som også kan taes ut og byttes med en sommerdyne dersom man ønsker det. Trekket kan også taes av og vaskes, noe som i seg selv er veldig praktisk. Syntetiske vognposer er stort sett laget av polyester som ikke har noen "pustende"egenskaper. Dette vil si at de ikke er varmeregulerende på samme måte som ull. Naturmaterialer er også fri for midd, som er en av de ulumskhetene som gjør at mange barn får allergier. Selve ulldynen kan du rengjøre ved å legge den i frysen. En vanlig saueskinnspose har selvsagt de samme varmeegenskapene som voksiposen. Forskjellen er bare at den er vanskeligere å rengjøre, samt at barna vokser raskere ut av den.

Et annet alternativ er å kjøpe saueskinn og en god dyne. Fordelen er da at du også kan bruke saueskinnet i sengen og på gulvet som leketeppe. Dette kan også være kjekt å ha med dersom barnet skal på liggebesøk etc. De knytter seg veldig til disse teppene, pga av de luktene som fester seg. Dersom du kjøper disse skinnene i barneforretninger/eller nøstebarn som selger via nettet får du spesial klippede skinn som kan vaskes etc.

Naturprodukter er uansett alltis det beste for barn både med tanke på varmeegenskaper, hudirritasjoner etc.!!

Lykke til med valget! :D

Skrevet

Jeg hadde voksipose til tassen.

Til den kan man få både sommer - og vinterdyne.

Hadde vanlig dyne også.

Er litt ja takk, begge deler.... :lol:

Men voksiposen var topp om vinteren. :P

Gjest Åse N.:
Skrevet

Tusen takk for fornuftige svar!!!

Skrevet

Ja, Voksiposen er litt klumpete. Men den kan brettes ut og legges på gulvet, slik at barnet kan bruke det til "leketeppe". Jeg gidder ikke å kjøpe noe nytt til nr. 2, men har tenkt å ønske oss et lammeskinn (kortklipt) som er fint i bunnen av vogna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...