Gå til innhold

adhd

Fremhevede innlegg

Gjest gjest maya
Skrevet

Hei

Har fått konstatert Adhd i voksen alder. Har gått på Ritalin i et år nå. Men: Føler at jeg har blitt så apatisk og tafatt. Lat og deprimert. Kan sitte i flere timer uten å gjøre noen ting. Ting bare vokser rundt meg. Husarbeid etc. Noen som har samme erfaring??? Eventuellt byttet til andre medisiner???

Dette begynner å bli ille for meg :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg vet mange er plaget med mye bivirkninger av ritalin. Selv måtte jeg kutte de ut etter kort tid.

Mange syns dexamin og dexedrine er mye bedre. Du kan jo kanskje snakke med legen så du får prøvd en av de.

Jeg leste forresten en artikkel for en stund siden der de sa at ritalin rett og slett var farlig på grunn av alle bivirkningene. Skal prøve og finne den igjen.

Gjest gjest maya
Skrevet

Hei igjen :0)

Takk for at du er så hjelpsom. Leste linken, og det sto mye bra der. Prøver å få en time hos psykologen min, men det tar tid :tristbla:

Har lest litt om Dexedrin eller var det dexamin det het..... Tenkte jeg skulle prøve det. Men: Er livredd for at jeg skal gå opp i vekt også. Noen som vet?? Eller har prøvd??

Prøver å endre litt på dosen med Ritalin her. To når jeg står opp, og en hver annen time. Da skulle det bli 70 mg om dagen.

(bruker 10 mg tabletter)

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Etter hva jeg har hørt fra folk som går på dexamin og dexedrine så tror jeg ikke det skal være noe fare for vektøking, heller det motsatte.

Skrevet

Hei.

Det er jo enkelte som ikke trenger å gå på medisin, hvis de takler hverdagen bra.

I ditt tilfelle har det jo en negativ virkning, så jeg hadde vurdert å bytte merke.Evt å redusere dosen. en tablett virker i 3 til 4 tilmer, så det hørtes også ut som du overlapper dosen, og du får dobbel dose! og kan da ha en negativ virkning.

Nå er det forskjell også om du har ADD eller ADHD, men at man blir slapp og tiltaksløs av ritalin har jeg ikke hørt så mange tilfeller av. Er man feildosert er bivirkningen ofte slk. Før min sønn fikk riktig dose, var han også slapp og trøtt. Det gjaldt både undermedisinering og overmedisnering, men med riktig dose fungerer det perfekt:)

Er man evt deprimert samtidig som man går på ritalin, kan depresjonen overskygge virkningen av medisinen. Medisinen er ikke en vidunderkur, men skal hjelpe til å øke konsentrasjonen, og opprettholde nervebalansen, så ting normaliserer seg :jepp:

jeg syntes også du hadde en veldig høy dose!

Jeg gikk til utredning hos en overlege, og ifølge han er max grensen 60 mg om dagen på voksne.

Tidligere narkomane eller de som har vært avhengig av rusmidler, kunne gå opptil 80 mg om dagen, men det var som nevnt tidligere rusmisbrukere! og sjeldent de gikk opp til så høye grenser

Nå vet jeg ikke hvor høy du er, kg eller hvor hardt angrepet, men jeg hadde vurdert å senke dosen. vanlig doserin er 20 mg på morgenen, 15 mg på formiddagen og 15 mg på kveld. De siste timene før man legger seg, bør man ikke ta, da enkelte får problemer med innsovning.

Om du går over til conserta er maksgrensen på 54 mg, så jeg hadde prøvd å senke antall mg i første omgang.

Jeg har selv kombinert adhd, og merker stor forskjell på konsentrasjon og gjennomførbarhet. Jeg er blitt mye flinkere til å sette i gang med husarbeid etc, men jeg liker det fortsatt ikke, så det er nok litt med motivasjonen også:)

Som nevnt er ikke medisinen en vidunderkur, men Om jeg blir sittende i sofaen, kan jeg godt bli værende der i flere timer :fnise:

Men begynner jeg å rydde etc, så går det unna! og i forhold til tidligere, klarer jeg å gjennomføre det på en annen måte. :jepp:

Håper uansett du finner en løsning som er bra for deg :klemmer:

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Så concerta ble nevt i forrige innlegg. Vil bare fraråde deg og prøve denne medisinen. dette fordi det er en av de medisinene for ADHD med verst bivirkninger. Alvorlige er de også.

Gjør ett søk og du finner masse om hvor farlig denne kan være.

Legen min nektet og skrive ut denne på grunn av bivirkningene.

Gjest Gjest maya
Skrevet

Tja, hva skal jeg si ang dosen medisiner :forvirret:

Fikk foreskrevet 50 til 60 mg av legen. Lest at man kan ta 1 mg, pr. kilo kroppsvekt. Og jeg veier 70 kg. Har ligget på 40 til 50 mg om dagen nå. ( har også prøvd å ligge på mellom 20 og 30 mg, men funket dårlig) En bekjent av meg bruker 80 mg om dagen. Hun veier 10 kg mer enn meg. ( Ingen av oss er tidligere rusmisbrukere). Pillene virker ca 2 til 3 timer. Så jeg tror ikke det blir så ille om jeg går opp til max 70 mg om dagen. Ikke sikkert jeg trenger den siste da. Dette er bare for å finne ut om det funker bedre for meg med en justering. Venter på time hos psykologen min, ang bytte av medisiner hvis dette ikke funker.

Og Concerta: Legen ville ikke skrive det ut til meg sist jeg spurte. Men nå har jeg lest litt om Dexedrin, ( fant ikke så mye) og kunne tenke meg å prøve det. :Nikke:

Og lurer derfor på om det er noen som har gått fra Ritalin og over på Dexedrine.

Og ang. husarbeid....Tja, :husarbeid: Får vel gjort det jeg skal der. Men blir mange pauser da. :rodme:

Men det at jeg bare blir sittende i mange timer å bare glo, og kjenner at jeg er rastløs inni meg, og ikke får gjort noen ting, er veldig plagsomt. :sukk:

Skrevet
Hei

Har fått konstatert Adhd i voksen alder. Har gått på Ritalin i et år nå. Men: Føler at jeg har blitt så apatisk og tafatt. Lat og deprimert. Kan sitte i flere timer uten å gjøre noen ting. Ting bare vokser rundt meg. Husarbeid etc. Noen som har samme erfaring??? Eventuellt byttet til andre medisiner???

Dette begynner å bli ille for meg :sukk:

Hei ville bare si att du er ikke alenne om det problemet, selv har jeg ad/hd og brukt medisiner i 3 år, nå nylig begynnte jeg på depo ritalin i stedet for 10mg tabletter. føler att det er mye bedere, min samboer har også ad/hd og han har byttet til depo ritalin han også. føler i hvertfall att det er bedere med dem, du kan jo ta det opp med legen din og prøve. lykke til!

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...