Gå til innhold

Søke om å få igjen lappen - kjørt for fort


Gjest Gjest_Pia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*

En jeg kjenner ble tatt i fartskontroll og mistet lappen for 3-4 mnd. Han trenger lappen i jobben (ikke bare trenger - 98% MÅ ha), finnes det noen mulighet for å få igjen lappen tidligere hvis han sender en søknad med forklaring om hva slags jobb han har og hvorfor han trenger lappen i jobben? Har ingen tidligere prikker eller bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En jeg kjenner ble tatt i fartskontroll og mistet lappen for 3-4 mnd. Han trenger lappen i jobben (ikke bare trenger - 98% MÅ ha), finnes det noen mulighet for å få igjen lappen tidligere hvis han sender en søknad med forklaring om hva slags jobb han har og hvorfor han trenger lappen i jobben? Har ingen tidligere prikker eller bøter.

Jeg tror ikke han kommer så langt med den gitt.... En bekjent av meg mistet lappen selv om det betydde at han mistet jobben i familiebedriften i ett år...

Tillegg: Eneste jeg har vært borte i hvor de har vært fleksible, er venninna mi som ble tatt i det hun måtte kjøre sønnen til sykehus i hui og hast. Hun fikk beholde lappen til etter at han var hjemme fra sykehuset, og så måtte hun klare seg uten i noen uker til saken kunne prøves med advokat, leger og annet personell som kunne "forsvare" handlingen hennes etterpå. (og da kom det frem at hvis man ringer og sier ifra, kan man få ledende eskorte underveis, og da stiller saken seg annerledes...)

Så lenge det ikke gjelder liv og død, må han nok ta ansvar for handlingene sine som alle andre...

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svanungen

Høres kanskje kjipt ut, men han burde nok tenkt på det litt før... Er man nærmest 100% avhengig av lappen i arbeidet, så bør man vel holde seg i nærheten av fartsgrensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som får igjen førerkortet om de kan begrunne det godt. Min venninne fikk tilbake sin ved å sende inn en begrunnelse, samt begrunnelse fra arbeidsgiver.

Det avhenger også av hvor fort man har kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

En slektning av meg fikk ikke igjen lappen, og han trenger den 100%. Istedet fikk han en ordning med arbeidsgiver hvor han gjorde andre arbeidsoppgaver denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller kan man få den igjen i den grad at den kun kan brukes i jobbsammenheng, og muligens til og fra jobb..

Men da må man ha med seg diverse tillatelser som gjelder for det og det tidspunktet o.s.v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I noen tilfeller kan man få den igjen i den grad at den kun kan brukes i jobbsammenheng, og muligens til og fra jobb..

Men da må man ha med seg diverse tillatelser som gjelder for det og det tidspunktet o.s.v

Det trengte ikke venninnen min.

Hun trengte bilen for å komme seg til to ulike jobber, og bodde så øde til at det ikke går kollektivtransport. Det var ikke mulig å gjøre noen av de jobbene hjemmefra.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren min fikk igjen lappen etter veldig kort tid, fordi han trengte den for å ta med familien på ferie. Så det går an, er bare å søke.

Jeg selv synes det er hårreisende å få igjen lappen etter kort tid fordi man skal reise på ferie, men det gikk altså i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Svogeren min fikk igjen lappen etter veldig kort tid, fordi han trengte den for å ta med familien på ferie. Så det går an, er bare å søke.

Jeg selv synes det er hårreisende å få igjen lappen etter kort tid fordi man skal reise på ferie, men det gikk altså i denne saken.

Jeg synes det er hårreisende at man kan få igjen lappen uansett grunn, jeg. Det betyr jo at de som "må" bruke bilen får lov til å bryte loven og slipper unna med det. "Hey, det er bare å kjøre i 120, om jeg mister lappen er det bare å sutre litt og så får jeg den igjen".

Om man MÅ kjøre bil, så bør man ha såpass vett i skallen at man ikke kjører så fort at man mister lappen (det bør man forøvrig ha uansett, men det er nå så...). Har man kjørt så fort at man mister lappen, så kan man ha det så godt. Det er deres egen feil, de får værsågod ta konsekvensene av sine egne handlinger, som alle vi andre må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes det er hårreisende at man kan få igjen lappen uansett grunn, jeg. Det betyr jo at de som "må" bruke bilen får lov til å bryte loven og slipper unna med det. "Hey, det er bare å kjøre i 120, om jeg mister lappen er det bare å sutre litt og så får jeg den igjen".

Om man MÅ kjøre bil, så bør man ha såpass vett i skallen at man ikke kjører så fort at man mister lappen (det bør man forøvrig ha uansett, men det er nå så...). Har man kjørt så fort at man mister lappen, så kan man ha det så godt. Det er deres egen feil, de får værsågod ta konsekvensene av sine egne handlinger, som alle vi andre må.

Fullstendig enig med deg.

Det er ikke så enkelt at man kan få tilbake lappen fordi man "sutrer" seg til det i forbindelse med ferier etc. Det er dessverre slik at enkelte tar sjansen på å kjøre til tross for manglende førerkort... Hva disse forteller familie og venner som ser kjøringen, er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det høres helt urimelig ut at noen skal få igjen førerkortet før tida, selv om dette medfører at personen mister jobben og i praksis mister muligheten til å få liknende jobb senere i livet.

Det eneste som kan føles urettferdig, er de tilfellene der en person mister jobben etter et rutinemessig førerkortbeslag der etterforskningne viser at det ikke forelå noe kritikkverdig fra bilføreren sin side. Dette er dog til å leve med, med mindre politiet benytter muligheten for slikt førerkortbeslag for å ramme en person de ønsker fjernet fra jobben h*n har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har større sjanse med en god advokat og en legeerklæring som sier at det vil være en for stor psykisk påkjenning for deg å være uten sertifikat. At du er avhengig av det for å overleve i jobbsammenheng tas ikke hensyn til i det hele tatt.

Jeg husker to saker for en del år tilbake. En lastebilsjåfør hadde mistet lappen - husker ikke fart/omstendigheter, og en direktør i en eller annen bedrift hadde mistet lappen i 105 km/t i en 50-sone. Førstnevnte fikk ikke omgjort det, og mistet dermed jobben Tough luck. Sistnevnte fikk tilbake lappen fordi det ble "bevist" at det ville være en for stor psykisk påkjenning for en slik pamp å være uten lappen.

Rettferdighet og likhet for loven er i beste fall variabel, selv i et land som Gnore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

Når jeg mista lappen, spurte jeg om dette med søking om å få lov til å kjøre innenfor gitt arbeidstid. Svaret jeg fikk var at det ikke fungerte sånn. Hadde jeg f.eks hatt unger med ett eller annet handicap der de er helt avhengig av bil, ville saken vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Når jeg mista lappen, spurte jeg om dette med søking om å få lov til å kjøre innenfor gitt arbeidstid. Svaret jeg fikk var at det ikke fungerte sånn. Hadde jeg f.eks hatt unger med ett eller annet handicap der de er helt avhengig av bil, ville saken vært annerledes.

Det å ha behov for bilen i jobb, kan ikke aksepteres som grunn til å få tilbake førerkortet tidligere etter at det har vært beslaglagt. For enkelte kan drosje være en løsning, men for de fleste bør det føre til at en sies opp fra jobben. For yrkessjåfører må et førerkortbeslag føre til at en mister jobben, og en må da også bli svartelistet for alltid mhp å få jobb der det er behov for bilkjøring.

De som blir oppsagt pga tap av førerkort etter trafikk-kriminalitet, må skaffe seg annet arbeid. Slik oppsigelse kan dog ikke gi rett til arbeidsløshetstrygd i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Jeg har ikke lyst til å dele veien med folk som ikke skjønner at man har ansvar for andres liv og helse i trafikken. Hvis man har mistet lappen på grunn av fart har man kjørt altfor fort. Forstår man ikke såpass skal man ikke ha førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det ville da vært alt for lett om det bare var å grine seg til å få lappen tilbake fordi man bruker bil i jobbsituasjon. Hadde det vært meg som tok de avgjørelsene hadde jeg nok heller holdt fast ved at fartsidioter ikke har noe i transport-yrker å gjøre!

Er man voksen nok til å kjøre bil i utgangspunktet, får man være voksen nok til å ta konsekvensene for noe slikt også, det sier nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Det å ha behov for bilen i jobb, kan ikke aksepteres som grunn til å få tilbake førerkortet tidligere etter at det har vært beslaglagt. For enkelte kan drosje være en løsning, men for de fleste bør det føre til at en sies opp fra jobben. For yrkessjåfører må et førerkortbeslag føre til at en mister jobben, og en må da også bli svartelistet for alltid mhp å få jobb der det er behov for bilkjøring.

De som blir oppsagt pga tap av førerkort etter trafikk-kriminalitet, må skaffe seg annet arbeid. Slik oppsigelse kan dog ikke gi rett til arbeidsløshetstrygd i mellomtiden.

Det var da voldsomt.... :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...