Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som driver med meditering?

Har selv gjort/prøvd dette med varierende hyppighet, fordi jeg har lest og hørt mye om at man skal bli roligere, lykkeligere(?), bli mer tilfreds med seg selv og livet og det har generelt gjort mye bra for folk. Men jeg kan ikke si at jeg merker så mye forskjell fra før jeg begynte..

Jeg gjør det ofte om kvelden før jeg legger meg for jeg merker jeg sovner fortere (selvom det ikke var dette som var grunnen til at jeg ville prøve til å begynne med) men utover det er ikke mye endret. Ikke misforstå, jeg forventet ikke at dette skulle være noe vidunderkur som gjorde livet mitt fantastisk men hadde håpet å kunne endre noe av tankegangen min (kan være litt for negativ, litt for ofte). Er det noen som har opplevd positive endringer gjennom meditering (og å aktivt prøve å endre tankemønster)? Lurer på om jeg gjør noe feil her..

Litt rotete innlegg men forhåpentligvis skjønte dere poenget. :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge gjør du det? At du sovner lettere er jo i mine øyne en veldig positiv effekt, og et tegn på at du gjør det riktig..? Jeg har merket det samme - før hadde jeg ganske store søvnproblemer, men jeg blir nesten normal når jeg passer på å meditere. Så for meg er det sunnere medisin enn innsovningstabletter eller å ligge våken til morgenkvisten.

Samtidig "bruker du" kanskje opp noe av effekten du kan få ved å hovedsaklig meditere seint på kvelden, fordi du bare går inn i søvn etterpå. Hvis du mediterer om morgenen og/eller tidligere på ettermiddagen vil du kanskje oppleve at du føler deg mer samlet resten av dagen? Jeg blir mindre plaget av tankesurring/automatisk kverning/bekymring i hvert fall. Og jeg føler at jeg får et klarere fokus på ting. Effekten varer forsåvidt mer enn en dag, og man "lærer" kanskje noe om hvordan det er å være fokusert så man lettere finner den tilstanden uten å meditere, men det å meditere tidligere på dagen føler jeg har betydning...

Hvordan det oppleves kommer kanskje an på hvordan man er som person fra før. Jeg har lett for å slite med uro og bekymring, så for meg var dette både påfallende og veldig positivt. Om du er en rolig og avbalansert person fra før merker du kanskje ikke dén forandringen :) Dessuten gir ulike teknikker ulike resultater. Noen teknkker kan sikkert gi ganske sterke "spirituelle" opplevelser (som også kan få deg bra i ubalanse om du eksperimenterer for mye på egenhånd), andre gir mer ro/tilbaketrekning eller detachment.

Forresten opplever jeg også at ved å meditere så og si daglig over tid gjør at jeg kommer inn i flere lag av prosesser i form av spenninger som prøver å finne en vei ut (som de ikke klarer til vanlig). Nå høres dette kanskje "stort" ut, men jeg har ikke kommet så langt at jeg egentlig skjønner så mye av det eller kan sette ord på akkurat hva som skjer. Men dette kan føles ubehagelig på rare måter - en periode var det ubehagelig under selve meditasjonen, men jeg følte meg veldig avslappet etterpå - samtidig som jeg merket jeg var ganske irritabel samme periode (fram til da hadde meditasjonen bare bidratt til å gjøre meg mer likevektig i det daglige). Så jeg tror ikke man kan vente bare fryd og gammen og harmoni hele veien.

Når det gjelder å endre tankemønstre er jeg ganske sikker på at meditasjon kan være effektivt til det, men jeg har ikke prøvd selv ennå. Som nybegynner har i hvert fall jeg nok med å holde fokus på enkle ting som pust o.l, så jeg er usikker på om jeg hadde fått til affirmasjoner. Men hvis man kommer greit inn i meditasjonen så man er fokusert og rolig er det kanskje verdt å prøve? Det har muligens også betydning HVA man bruker som affirmasjon, hvordan man formulerer seg osv, jeg ville lest litt om dette for å kunne sette fingeren på hva som kan være effektivt for deg og fungere som det skal.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan utdype litt om det med affirmasjoner for å endre tankemønster og styrke positive endringer, selv om jeg ikke vet så mye om det.

Det er viktig at du tror på affirmasjonene (det betyr ikke at man ikke kan være hemmet av motsatte (negative) tanker, men at man vet med seg selv at disse er del av et uhensiktsmessig og usant mønster som man kanskje har fått med seg fra oppveksten, som du bruker som "unnskyldning" for å ikke gjøre det som er bra for deg i frykt for å feile etc).

Affirmasjonene skal være positive - dette er vel for å på en måte tilføre NY atferd, ikke bare nekte gammel atferd (det kan jo gi nye, uønskede tanker og handlinger).

Dermed er det kanskje lurt å se litt bak akkurat det som uttrykkes av negative tanker eller atferd, for på best mulig måte "svare" på årsaken til dette og lage en ny vei for reaksjonene? Uten at man trenger å gå veldig i dybden eller finne årsaker i barndommen etc bestandig, men du vil kanskje oppdage at for å finne den beste affirmasjonen holder det kanskje ikke å si "jeg tenker positivt", men at "jeg er trygg", "jeg stoler på at folk rundt meg vil meg vel", "jeg klarer å løse de utfordringene jeg har" eller "jeg identifiserer det som ikke er bra for meg og klarer å unngå dette", avhengig av hva årsakene til den negative tankegangen er? For negative tanker er ofte et uttrykk for noe.

Eller tenker jeg feil her? For meg føles det i hvert fall naturlig å dele opp problemstillingen på den måten, samtidig som det også er logisk å gå rett til problemet (eks ukontrollert sinne) og røske i det ( f eks gjennom visualisering).

Når i meditasjonen affirmerer du, og hvordan jobber du deg fram til den tilstanden? Selvhypnose kan være effektivt for å komme dypt nok i løpet av kort tid - da teller man gjerne ned samtidig som man slapper mer og mer av og "går dypere". Når jeg mediterer "vanlig" bare på pust o.l kommer jeg ikke nødvendigvis i en slik tilstand, fordi jeg ikke har det målet som man har ved selvhypnose. Jeg har riktignok bare såvidt testet dette.

Mulig (eller høyst sannsynlig) at jeg har en begrenset forståelse av dette, men under meditasjon føler jeg at det flyter litt mer og det skal være greit at andre tanker og forstyrrelser dukker opp, mens ved selvhypnose styrer jeg tankene mer og skal kontrollere det som skjer etter nedtelling. Men det er kanskje to sider av samme sak? Jeg synes jo også at selvhypnoseteknikken fungerer for å få en roligere (og dypere) meditasjon...

Gjest Gjest
Skrevet

... og vær konsekvent når det gjelder affirmasjonene. Jobb med de samme, i hvert fall samme tema(er) over tid. Hvis du hopper fra emne til emne er sannsynligheten stor for at du ikke greier å overbevise deg selv om å ta dette seriøst. Tenk over om affirmasjonene motsier hverandre også? Og om de er tydelige nok?

Skrevet

Takk for svar! :)

Hvor lenge gjør du det? At du sovner lettere er jo i mine øyne en veldig positiv effekt, og et tegn på at du gjør det riktig..? Jeg har merket det samme - før hadde jeg ganske store søvnproblemer, men jeg blir nesten normal når jeg passer på å meditere. Så for meg er det sunnere medisin enn innsovningstabletter eller å ligge våken til morgenkvisten.

Samtidig "bruker du" kanskje opp noe av effekten du kan få ved å hovedsaklig meditere seint på kvelden, fordi du bare går inn i søvn etterpå. Hvis du mediterer om morgenen og/eller tidligere på ettermiddagen vil du kanskje oppleve at du føler deg mer samlet resten av dagen? Jeg blir mindre plaget av tankesurring/automatisk kverning/bekymring i hvert fall. Og jeg føler at jeg får et klarere fokus på ting. Effekten varer forsåvidt mer enn en dag, og man "lærer" kanskje noe om hvordan det er å være fokusert så man lettere finner den tilstanden uten å meditere, men det å meditere tidligere på dagen føler jeg har betydning...

Hvordan det oppleves kommer kanskje an på hvordan man er som person fra før. Jeg har lett for å slite med uro og bekymring, så for meg var dette både påfallende og veldig positivt. Om du er en rolig og avbalansert person fra før merker du kanskje ikke dén forandringen :) Dessuten gir ulike teknikker ulike resultater. Noen teknkker kan sikkert gi ganske sterke "spirituelle" opplevelser (som også kan få deg bra i ubalanse om du eksperimenterer for mye på egenhånd), andre gir mer ro/tilbaketrekning eller detachment.

Du har kanskje rett i at jeg bruker opp noe av effekten ved å ta det rett før jeg legger meg. Har søvnproblemer selv, så det har funket best sånn så langt. Jeg har ikke akkurat en historie av å være rolig og avbalansert, så det er derfor jeg synes det var rart at jeg ikke merket noe forskjell i hverdagen. :ler: Jeg skal lese litt mer om dette, tror jeg.

Når i meditasjonen affirmerer du, og hvordan jobber du deg fram til den tilstanden? Selvhypnose kan være effektivt for å komme dypt nok i løpet av kort tid - da teller man gjerne ned samtidig som man slapper mer og mer av og "går dypere". Når jeg mediterer "vanlig" bare på pust o.l kommer jeg ikke nødvendigvis i en slik tilstand, fordi jeg ikke har det målet som man har ved selvhypnose. Jeg har riktignok bare såvidt testet dette.

Det er kanskje selvhypnose det jeg driver med da? Jeg teller meg ned for å gå dypere (og det er gjerne da jeg blir så avslappet at jeg sovner), for jeg føler meg mer konsentrert da. Hvis jeg bare fokuserer på pust og sånt, så blir jeg gjerne distrahert av ting utenfra (blir rastløs) og klarer ikke klarne hodet.

... og vær konsekvent når det gjelder affirmasjonene. Jobb med de samme, i hvert fall samme tema(er) over tid. Hvis du hopper fra emne til emne er sannsynligheten stor for at du ikke greier å overbevise deg selv om å ta dette seriøst. Tenk over om affirmasjonene motsier hverandre også? Og om de er tydelige nok?

Takk for råd fra dere begge! :) Skjønner jeg må tenke litt mer over det jeg gjør og være litt mer gjennomført, så ser jeg kanskje noen resultatet.

Gjest gjest fra tidligere
Skrevet

Det å meditere når en har lagt seg "anbefales" gjerne ikke fordi det nettopp fører til at man sovner i stedet for å havne i dypere, men våken bevissthet. For søvnen høres det effektivt ut, og det er absolutt ikke skadelig eller noe, så du kan godt fortsette med det. Men med tanke på affirmasjoner og å få mest mulig ut av det å fokusere bevisstheten bør en nok meditere andre steder enn i senga. For meg funker det både å meditere tidlig på dagen og kort tid før jeg legger meg, men jeg kjenner også de som får så mye energi av meditasjonen at de ikke kan gjøre det på kvelden :)

Fortell gjerne om erfaringene dine etter hvert, jeg synes det er interessant å høre hva andre får ut av, eller ikke får ut av, dette. Jeg har nettopp bestemt meg for å prøve å jobbe med affirmasjoner selv. Ikke slike The Secret-greier som skal føre til penger og rikdom, men i forhold til personlige egenskaper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...