Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når du har plassbillett på kino, teater, tog, fly eller hva det måtte være, setter du deg da på den plassen? Eller setter du deg et annet sted, og foreslår at den som har kjøpt din nye plass skal gjøre det samme? Jeg spør fordi jeg utallige ganger har kommet til opptatt sete, selv om jeg har bestilt plass. Som regel har ikke vedkommende som sitter der noen annen unnskyldning enn at han "tenkte han heller kunne sitte der", eller "hun lurte på om ikke du heller kunne sitte et annet sted". Er det ikke vanlig folkeskikk å i det minste spørre FØR man setter seg i andres sete? Og er det ikke litt frekt å be folk flytte til mindre attraktive plasser?

Videoannonse
Annonse
Gjest D-shol
Skrevet

Jeg setter meg på plassen min. Hvis noe dukker opp og det passer bedre å sitte en annen plass, spør jeg før jeg bytter (har ikke skjedd enda og det skal mye til før jeg ber om det)

Kommer vel an på om jeg er alene eller sammen med andre, hvis jeg er alene er det samma for meg hvror jeg sitter og bytter da gladelig, men hadde nok blitt litt snurt om noen allerede hadde "bytta for meg" når jeg kom (har ikke opplevd det ennå).

Skrevet
Når du har plassbillett på kino, teater, tog, fly eller hva det måtte være, setter du deg da på den plassen? Eller setter du deg et annet sted, og foreslår at den som har kjøpt din nye plass skal gjøre det samme? Jeg spør fordi jeg utallige ganger har kommet til opptatt sete, selv om jeg har bestilt plass. Som regel har ikke vedkommende som sitter der noen annen unnskyldning enn at han "tenkte han heller kunne sitte der", eller "hun lurte på om ikke du heller kunne sitte et annet sted". Er det ikke vanlig folkeskikk å i det minste spørre FØR man setter seg i andres sete? Og er det ikke litt frekt å be folk flytte til mindre attraktive plasser?

Hehe, setter meg på plassen min såklart, og har jeg lurt meg til å sette meg på en annen plass (og håper den er ledig) forsvinner jeg jo såklart slukøret og småflau når "plassens eier" kommer da. Er jo sykt frekt frekt frekt å gjøre noe annet!

Skrevet

Jeg setter meg som regel alltid på plassen min.

Unntakene er:

- toget/bussen o.l har begynt å gå - og det er mange ledige seter - da kan det hende jeg bytter...spesielt dersom vi har kommet oss ut av sentrale strøk (mange stoppeplasser)

- en venn av meg tar samme buss/tog etc. - og jeg ønsker å sitte med denne - setter meg da der, og spør om "eieren" kan tenke seg å sitte i mitt sete heller når denne kommer (er det frekt av meg kanskje? :forvirret:)

Skrevet

Sitter alltid på MIN plass på kino f.eks. Kommer tidlig og har som regel bestilt en god plass på nettet på forhånd. Men om plassen ikke er av de beste og det er ledige plasser på ene siden av meg (går som regel alene) når filmen begynner, flytter jeg meg et hakk bort for å ha bedre plass. Flytter selvfølgelig tilbake om det skulle komme noen, men da kommer de som regel så sent at de gjerne finner like gode seter på rekken foran eller bak som de benytter seg av.

Gjest ~VanDora~
Skrevet

Hvis det er rett før filmen begynner og det er tydelig at det ikke kommer flere så hender det at jeg bytter til en bedre plass, men ville blitt megaflau hvis det viste seg at jeg hadde tatt en annens plass når det fortsatt er sjangse for at det kommer flere folk.

OG.. jeg hadde blitt irritert om noen hadde tatt plassen min, uansett hvor det hadde vært!

Skrevet

Om det er bedre plasser noe annet sted i nærheten hender det jeg setter meg der, men om noen har billett til plassen reiser jeg meg ganske så raskt opp og flytter meg. Utrolig frekt å gjøre noe annet synes jeg da.

Men det er klart; det finnes jo de typene som bare stopper sånn halveis inn i kinoraden, hvisker noe til hverandre og stirer stygt under hele filmen. Halloooo? Sånt, at folk ikke klarer å bare si greia, plager meg. Da gjør det meg ingenting å bare sitte der.

Gjest Gjest
Skrevet
en venn av meg tar samme buss/tog etc. - og jeg ønsker å sitte med denne - setter meg da der, og spør om "eieren" kan tenke seg å sitte i mitt sete heller når denne kommer (er det frekt av meg kanskje? :forvirret:)

Ja, det er frekt å ta andres sete, og pinlig for den som kommer og må be deg flytte. I tillegg føler man seg litt slem om man sier nei, og så må man sitte ved siden av en sur person som fikk nei. Selv på flyavganger hvor jeg har betalt for en bestemt plass har jeg opplevd dette. Mulig jeg er uheldig, eller kanskje det er pga jeg oftest reiser alene. Og da blir man gjerne kasteball for familier og andre som vil sitte sammen (men som av en eller annen grunn ikke har klart å ordne dette på forhånd).

Skrevet

Jeg setter meg på plassen min men hvis plassen ikke er bra nok eller jeg ikke kan se alt, så flytter jeg meg. Hvis det er mulig.

Gjest Gjest
Skrevet

Det å flytte seg etter at en forestilling har begynt er også en uting. Når en film eller en teaterforestilling har begynt så skal man ikke reise seg og klatre over andre betalende tilskuere. Vær tidlig ute, og bestill det setet dere vil ha.

Skrevet

Jeg setter meg på plassen min. De eneste gangene jeg kan finne på og bytte til en bedre plass er på flyavganger etter at flyet har begynt å gå. Da føler jeg meg rimelig trygg på at setet ikke har noen eier ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg setter meg på plassen min. De eneste gangene jeg kan finne på og bytte til en bedre plass er på flyavganger etter at flyet har begynt å gå. Da føler jeg meg rimelig trygg på at setet ikke har noen eier ;)

Ja på fly slipper man som regel problemet at noen kommer løpende inn etter avgang ;)

På kino derimot er det alltid, absolutt alltid noen som skal komme daffende etter at filmen har startet, og som regel er det de som har plass midt i. Og DA skal de absolutt ha plassen sin. Merkelig det der :)

Kinodøren burde stenges når filmen starter, synes jeg. Flypassasjerer må jo akseptere det når flyet har gått, så det samme burde gjelde når filmen er igang.

Skrevet

Sitter paa min plass, og om noen har tatt plassen min, da ber jeg dem aa flytte. Ikke noe pinlig med det, synes jeg :)

Skrevet

Jeg setter meg alltid på plassen jeg har fått tildelt. Og tar vare på billetten til jeg er rimelig sikker på at det ikke kommer flere, for å være sikker på at ingen begynner å krangle på hvem sin plass det er. Har opplevd at det har kommet to stykker med billett til samme plass, da er det godt å ha billetten så det blir opp til crewet å ordne opp i hvem som skal sitte hvor.

På fly skjer det av og til at jeg flytter meg så snart dørene lukkes, for da er ledige seter ledige. Det er imidlertid kun hvis jeg har havnet trangt midt blant en flokk fremmede, mens en hel treseter rett i nærheten er ledig. Og kun hvis jeg rekker å flytte meg før flyvertinnene begynner å telle, for jeg vil jo ikke ødelegge slik at de må begynne på nytt.

På kino ser jeg liten vits i å velge et annet sete. Har du ikke fått bestilt den plassen du ville ha fordi det var ganske fullt, så er det sannsynligvis fortsatt opptatt der du helst vil sitte. Er kinosalen relativt tom, så kunne du jo bare bestilt riktig sete fra starten av.

Skrevet

Om det er like før kinoen begynner og det er mange ledige plasser, setter jeg meg der det er best å sitte. Men kommer "eieren" av plassen så nøler jeg meg ikke med å flytte meg. Spør ikke om han/hun kan sette seg en annen plass, da fomler jeg heller litt med billetten og sier "oops, jeg har visst satt meg feil" eller no!

På buss derimot, hadde jeg satt meg på mitt eget sete, der vet man jo aldri når seteeieren dukker opp. Kjipt om jeg hadde lugge å sove f.eks, for den stakkaren som ikke får setet sitt må jo ta noen andre sin! :sjenert:

Gjest Maxtor
Skrevet

Setter meg der jeg har fått tildelt plass.

Unntaket er når det er siste visning av en film, det er kommet 3 stykker i en svær kinosal og man har fått tildelt en billett som er helt i ørska.

Skrevet

På fly setter jeg meg på plassen min

På kino er det avhengig av om det er full sal eller ikke -men setter meg ikke på noe annet sted enn plassen min før filmen starter

Når det gjelder tog så kan jeg komme med et litt annet syn på saken:

-jeg er student, og på mange strekninger så slipper vi å kjøpe billett på forhånd selv om toget er fullt. Vi er garantert plass med andre ord.

Når jeg da tar toget f.eks fra studiestedet mitt til Oslo så setter jeg meg enten bare ned i et ledig sete, eller spør konduktøren om h*n vet av et ledig sete som jeg kan sitte i.

Om det er fullt på toget så sitter vi studentene i bistro-vogna, og det har hendt en gang eller to at jeg har måttet stå, men det har vært på veldig korte strekninger.

Når vi sitter på en plass som er ledig til et visst stoppested så kommer det jo gjerne noen som har kjøpt akkurat den plassen -og da har vi bare å flytte oss, selvfølgelig!! Men har jo opplevd at jeg f.eks. har sovnet og at en passasjer som har kjøpt setet jeg sitter i har blitt irritert. :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg opplevde en gang at et par hadde "okkupert" to plasser, deriblant plassen min. Dette var like før jul, og toget var stappfullt. Da jeg høflig sa at "den plassen har jeg reservert", gjorde de ingen mine til å flytte seg... I tillegg begynte en passasjer like ved siden av å blande seg inn ved å si at "kan ikke du bare sette deg der borte, så får de sitte sammen"... Det var altså et stappfullt tog, og jeg hadde ingen forutsetninger for å vite om det setet virkelig var ledig.

Til slutt flyttet paret seg motvillig, og jeg fikk et skikkelig surt blikk fra passasjeren som skulle være "snill" med dem på mine vegne... Følte situasjonen som veldig ubehagelig (hele kupeen sitter og følger med...), men tenkte i ettertid at jeg burde bedt den passasjeren som blandet seg inn om heller å gi dem plassen sin...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg setter meg alltid på min plass.

Det å først sette seg i andres sete, uten å spørre om lov, er veldig, veldig frekt. Det er faktisk ganske mange som kvier seg for å si ifra om ting. Jeg var utrolig sjenert før i tiden, og turte ikke si ifra. Det er ganske så vanlig å føle seg ubekvem med å måtte si ifra at "nei, jeg vil ikke bytte sete med deg".

Så du som mener at det er de opprinnelige seteeierne som er uhøflige når de ikke sier ifra til deg men sender deg sinte blikk: Skjerp deg. DU har tatt deres plass, det er DU som er uhøflig og som har gjort noe galt.

FØRST spørre om lov, SÅ eventuellt bytte sete.

Skrevet
På fly skjer det av og til at jeg flytter meg så snart dørene lukkes, for da er ledige seter ledige.

Ikke nødvendigvis, det kan være raden er hvileseter for crewet.

Dette gjelder vel ikke innlandsflygninger i Norge, som vanligvis er korte og har et lite crew. Men på lengre strekninger der det er mange i crewet, reserverer de hvileseter. Hintet er om nesten alle de andre setene enn bare 1 rad er opptatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...