Gå til innhold

sopp hos typen min?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde kraftig soppinfeksjon før jeg fikk mensen, den gikk bort mens jeg hadde mensen og en liten stund etterpå. Men etter det fikk jeg den tilbake. Har prøvd både canesten og div men ingenting har funket ordentlig. Kan det tenkes at jeg har smittet typen min, og han har smittet meg tilbake? Legen fortalte at det var vanlig i forhold at man smittet hveradre med sopp. Typen min har syptomer som kløe og svie. Bare så et er nevnt, vi prater ikke om kjønnsykdommer her, et har vi begge testet oss for.

Kan det være at typen min har sopp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

JA!

Om dere har samleie og den ene har sopp så smitter det selvsagt.

Begge må ta en soppkur og ikke ha sexuel omgang før kuren er helt ferdig.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet
Jeg hadde kraftig soppinfeksjon før jeg fikk mensen, den gikk bort mens jeg hadde mensen og en liten stund etterpå. Men etter det fikk jeg den tilbake. Har prøvd både canesten og div men ingenting har funket ordentlig. Kan det tenkes at jeg har smittet typen min, og han har smittet meg tilbake? Legen fortalte at det var vanlig i forhold at man smittet hveradre med sopp. Typen min har syptomer som kløe og svie. Bare så et er nevnt, vi prater ikke om kjønnsykdommer her, et har vi begge testet oss for.

Ja, er jo stor sjangs for det.

Gjest Gjest
Skrevet

Min lege mente det var så uvanlig at menn hadde sopp, at han ikke engang fant det nødvendig å teste meg.
Skrevet

Det kan också bero på att din kost påverkar hur underlivet mår, och att det reagerar olika i cykeln.

Jag har haft problem i olika omgångar i livet. Ett tag hade jag också problem precis innan mens, vagitorer eller salva hjälpte inte mycket men det blev bättre när mensen kom och direkt efteråt.

Sen tidigare vet jag att jag inte bör äta mycket socker (godis/läsk) för att undvika sopp. Nu har jag slutat dricka mjölk på inrådan av min hudpleier och jag slutade dricka mjölk (äter fortfarande ost, smör och yoghurt till viss del) blev jag faktiskt genast bättre.

Gjest lille_kvinne
Skrevet
Min lege mente det var så uvanlig at menn hadde sopp, at han ikke engang fant det nødvendig å teste meg.

Når jeg var med min aller første kjæreste sleit jeg skikkelig med sopp.

Fikk det i ett sett og skjønte ikke hvorfor.

Ba exen min spørre legen sin om han kunne bruke canesten for å se om det kunne hjelpe og da kom han tilbake med beskjed om at legen hadde sagt det var umulig for menn å få sopp og det var bare min feil.

Fantastisk fine leger der ute..

Gjest Gjest
Skrevet
legen hadde sagt det var umulig for menn å få sopp og det var bare min feil
Er nok noe i det. Virker som om hvis det ikke er synlige tegn på at mannen har sopp (irritert rød hud osv) så har han ikke sopp. Det later også til at menn ikke får sopp så "lett" som kvinner. Det later også til at mange kvinner (og leger) tolker diverse plager som sopp, som nødvendigvis ikke er det, og som kanskje blir værre (opprettholdes) med jevnlig sex eller annen aktivitet/kosthold/osv.
Gjest lille_kvinne
Skrevet (endret)
Er nok noe i det. Virker som om hvis det ikke er synlige tegn på at mannen har sopp (irritert rød hud osv) så har han ikke sopp. Det later også til at menn ikke får sopp så "lett" som kvinner. Det later også til at mange kvinner (og leger) tolker diverse plager som sopp, som nødvendigvis ikke er det, og som kanskje blir værre (opprettholdes) med jevnlig sex eller annen aktivitet/kosthold/osv.

At det ikke er sopp om det ikke er synlige tegn på det betyr jo ikke at det er umulig for menn å få sopp.

Og når det gjelder min historie så hadde eksen synlige tegn på sopp, men legen hans sa fortsatt at det var umulig for gutter å ha det.

Derfor nektet jo eksen og bruke canesten og jeg var en idiot for å da si at "nei men da skal vi pokker meg bruke kondom!"

Legen tittet ikke engang på tissefanten hans, han sa bare at det var umulig.

edit: har forsåvidt hørt av venninnegjengen at gutter fint kan ha sopp viruset og gi det til deg uten at han selv er plaget av det eller får sopp utbrudd. Men har aldri spurt legen min om det er sant, noen som vet?

Endret av lille_kvinne
Gjest Gjest
Skrevet
edit: har forsåvidt hørt av venninnegjengen at gutter fint kan ha sopp viruset og gi det til deg uten at han selv er plaget av det eller får sopp utbrudd. Men har aldri spurt legen min om det er sant, noen som vet?

På noen av "lege-nettsidene" står det at dersom man er plaget av stadig smitte/nye soppinfeksjoner når man har partner, bør begge ta soppkur samtidig. Og jeg synes det er rart å påstå at menn ikke får sopp - lyskesopp er f eks vanlig, og fotsopp osv skyldes vel ofte samme sopp som underlivssopp? Jeg har også sett at min samboer har rød, irritert hud ytterst på penis av og til (og det skyldes ikke kjønnssykdom...).

Samtidig tror jeg at ettersom vanlig underlivssopp (candida albicans) finnes naturlig i underliv og fordøyelsessystem - og på huden, er det ikke nødvendigvis sånn at man får smitte fra partner i samme forstand som ved kjønnssykdommer, men at det heller blir en ubalanse i underlivet (bakterier, sår/rifter/slimhinnen svekkes/reaksjon på såpe eller hygiene den ene eller andre veien) når man har sex, som så gir grobunn for sopp. Og at man er mer utsatt for ubalanse med enkelte partnere enn andre av diverse grunner.

Når det gjelder sopp både i underliv og andre steder sies det at noen er mer utsatt for det enn andre, av grunner man ikke kjenner til (annet enn ved alvorlig sykdom). Og mange er vel mer plaget i stressperioder (hormonbetinget?), om man spiser usunt, er klam/fuktig osv.

Sopp er forresten ikke et virus, sopp er sopp.

Gjest Gjest
Skrevet
gir grobunn for sopp. .

Mener her at soppen får ovetaket et sted, "kommer inn i" slimhinnene/hudcellene eller hva de nå gjør.

Skrevet

Jeg PLAGDES med sopp den tiden jeg va sammen med eksen min i 2-3 år.

Jeg tok soppkurer, ble kvitt det, så dukket det neimen ikke opp igjen bare kanskje en måned eller to etter.

Den siste tiden begynte jeg å spørre om han også kunne gjennomgå en kur, men han nektet fordi det skulle visst ikke gå an for gutter å få sopp nedentil!

Han hadde også vært til legen og sjekket om det var noe annet (han hadde noen ganger røde prikker som også svei litt).

Fikk beskjed om ingenting var galt.

Må man da sjekke opp om det er sopp han har, eller kan han ha gjort det en periode uten utbrudd?

Jaja, tilbake til saken.

Jeg er sammen med en annen nå, og det har ikke forekommet en plage etter at det ble slutt mellom meg og eksen.

Jeg er overlykkelig, for nå er jeg ganske sikker på at det var eksen min som smittet meg om og om igjen :) At det ikke er meg som har "kronisk sopp".

=)

Gjest Jennie
Skrevet

Under en rutinesjekk hos gynekolog ble det påvist sopp hos meg, og jeg fikk da resept på tabletter som både jeg og min samboer måtte ta. så det så. :fnise:

Skrevet

Menn kan absolutt få sopp de også... Både jeg og samboer har hatt det et par ganger.. Om det er jeg som har smittet han, eller han som har smittet meg vet vi jo ikke.. Og det har ikke noe å si.. Men det har gått vekk etter en ukes tid med canesten salve.. .

Gjest gjester..
Skrevet

Jeg må bare få legge til noe her.. Om sopp plutselig blir et problem med en spesiell partner så kan det være at mannen bruker en annen såpe nedentil en kvinnen er vant til.. Dette kan ødelegge bakteriefloraen hos kvinnen slik at hun enklere får sopp..

Dette var tilfelle hos meg med min ex. helt til jeg så han brukte vanlig (sterk såpe) nedentil.. han byttet til intimsåpe og problemet var løst :)

Skrevet
Jeg må bare få legge til noe her.. Om sopp plutselig blir et problem med en spesiell partner så kan det være at mannen bruker en annen såpe nedentil en kvinnen er vant til.. Dette kan ødelegge bakteriefloraen hos kvinnen slik at hun enklere får sopp..

Dette var tilfelle hos meg med min ex. helt til jeg så han brukte vanlig (sterk såpe) nedentil.. han byttet til intimsåpe og problemet var løst :)

Nå kom jeg på noe! Første gangen både jeg og samboer fikk det, var når vi byttet fra dr.greve sin intimvask til asan... Vet ikke om det var en tilfeldighet eller hva, men vi byttet tilbake til den vanlige igjen med en gang ;)

Så kanskje det går an å få det hvis man bytter merke på intimvasken også?

Gjest Miley
Skrevet

Menn kan da helt klart få sopp. Mye snodige leger der ute..

• 3 uker senere...
Gjest lille_kvinne
Skrevet

Er en stund siden denne tråden ble skrevet i sist.

Men i dag var jeg faktisk på et apotek i england og kjøpte canesten.

Inni den står det svart på hvitt hvordan menn skal bruke den om kjæresten har sopp.

Lurer på hvorfor dette ikke står inni de norske canesten pakkene..

Skrevet

...vi er vist fler med sammme problem...

Typen smørte seg med canesten han også en av behandlingene, men siden jeg likevel fikk det igjen tenkte vi at han ikke trengte å behandle seg mer. kanskje vi burde det??

(ikke for å kuppe tråden altså, jeg bare måtte stille et spørsmål)

Gjest Marlo
Skrevet

I Sverige har det etter nyere forskning kommet frem til at om den ene personen har sopp, så trenger ikke begge behandle det - kun den som har det (da det i fölge dem ikke smitter så lett over)

Det er iallefall dette de som jobber på apoteket der sier (og jeg var innom en god del apotek, da jeg ikke helt trodde det var sant)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...