Gå til innhold

hva synes dere om en genbank?

Gjest Genetikeren

Anbefalte innlegg

Gjest Genetikeren

Hva med å starte en genbank i Norge? Der man kan få transplantert inn nye, gode gener. Hvis du har lyst til å bli bedre i sport kan du få et "atletisk gen", hvis du er dum kan du få et "bedre iq-gen" eller hvis du er misfornøyd med dine brune øyne kan du få et "blå øyne-gen"? Hadde ikke det vært flott?

Og hvis du hadde et kreftgen, kunne du erstattet det med et friskt gen. En gendonor kunne fått 250 000 per donert gen og et gen kunne koste 500 000. Hadde blitt en business-suksess! Hvorfor finnes ikke slikt? Forskerne vet alt om genene våre. De vet nøyaktig hvordan man kloner et menneske og hvordan man transplanterer gener. Norge hadde trukket til seg mye mer turisme med en genbank! Hvem er det som liker opera uansett? Hvorfor ikke genbank i stedet for operahus? Genbanken kunne fikse alle dagligdagse problemer! Genbanken kunne gitt mange nye arbeidsplasser, alt fra renholdere til forskere. Jeg ser for meg genbanken som et moderne glass-palass.

Genbanken kunne tilbydt:

- gen-transplantasjon

- kloning av deg selv. Hvem ønsker seg ikke en liten klone?

- kloning av kjæledyret ditt

Så kunne det arrangeres et gen-loppemarked hvert år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Max Motstand_*

Jeg er positivt til ideen som sådan, dersom genbanken er offentlig og tilgjengelig for alle uavhengig av betalingsevne, men jeg finner det forkastelig at du ønsker å gjøre gener til en privat eiendom som kan omsettes kommersielt.

Men dette er uansett bare et tankeeksperiment uten særlig rot i virkeligheten. Rent medisinteknologisk er vi nok ikke der enda. Dessuten har jeg en mistanke om at du har misforstått dette med hvordan gener fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genetikeren
Jeg er positivt til ideen som sådan, dersom genbanken er offentlig og tilgjengelig for alle uavhengig av betalingsevne, men jeg finner det forkastelig at du ønsker å gjøre gener til en privat eiendom som kan omsettes kommersielt.

Men dette er uansett bare et tankeeksperiment uten særlig rot i virkeligheten. Rent medisinteknologisk er vi nok ikke der enda. Dessuten har jeg en mistanke om at du har misforstått dette med hvordan gener fungerer.

Genbanken kan jo ikke være gratis. Gener er verdifulle saker og hvem i huleste navn vil donere gener gratis? Billigste genene måtte vel bli på gen-loppisen en gang i året. Altså bruktgener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genetikeren
Hva med leie-gen da? Om man vil prøve ut genet en stund før man eventuelt kjøper det?

hvis man ikke kjøper genet etter å ha prøvd det ut har man en genfeil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte en genbank i Norge? Der man kan få transplantert inn nye, gode gener. Hvis du har lyst til å bli bedre i sport kan du få et "atletisk gen", hvis du er dum kan du få et "bedre iq-gen" eller hvis du er misfornøyd med dine brune øyne kan du få et "blå øyne-gen"? Hadde ikke det vært flott?

Og hvis du hadde et kreftgen, kunne du erstattet det med et friskt gen. En gendonor kunne fått 250 000 per donert gen og et gen kunne koste 500 000. Hadde blitt en business-suksess! Hvorfor finnes ikke slikt? Forskerne vet alt om genene våre. De vet nøyaktig hvordan man kloner et menneske og hvordan man transplanterer gener. Norge hadde trukket til seg mye mer turisme med en genbank! Hvem er det som liker opera uansett? Hvorfor ikke genbank i stedet for operahus? Genbanken kunne fikse alle dagligdagse problemer! Genbanken kunne gitt mange nye arbeidsplasser, alt fra renholdere til forskere. Jeg ser for meg genbanken som et moderne glass-palass.

Genbanken kunne tilbydt:

- gen-transplantasjon

Så kunne det arrangeres et gen-loppemarked hvert år!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Genbank/

Sekvensene på genene er fritt tilgjengelig, men uansett så er det slettes ikke sikkert de nødvendigvis fungerer etter ønske. Om du da skulle være så vanvittig heldig at du fikk donor sekvensen inn i rett type celle og på rett plass i ditt eget genom.

Trur du skal komme tilbake med spørsmålet om 100år. Spenstig ide :), men alt for prematurt :(

Dessuten så kan to identiske gener (på sekvensnivå) gi forskjellige fenotyper (epigenitikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest

dette er fullstendig tåpelig og vil aldri finne sted!

Kjøp en bok om biologi og les litt, man kan ikke kjøpe gener, leie gener eller endre noen på en slik måte, det er rett og slett ikke mulig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Norge hadde trukket til seg mye mer turisme med en genbank! Hvem er det som liker opera uansett? Hvorfor ikke genbank i stedet for operahus?

Genbanken kunne tilbydt:

- gen-transplantasjon

Jeg synes det hyggelig at Operaen trekkes inn i alle debatter: bleier til de eldre, barnehageplasser...og nå genbank. Det er ikke måte på hva som kunne ha vært istedenfor en opera i dette landet.

Det fine ville ha være om vi kunne sprøyte operaforståelse og musikalsk sensitivitet inn i alle enerkloningene, slik at det ble bygget et operahus i hver by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å forklare hvorfor du syns det er forkastelig, da?

Jeg syns det var en genialt god ide, men har også en snikende fornemmelse av at det vil være mange, mange motstandere av dette, spesielt de som mener alle mennesker skal aksepteres for det de er og annet piss. Folk som har sterke meninger om hvordan mennesker BURDE tenke, men ikke evner å ta inn over seg hvordan mennesker faktisk fungerer, og manglende forståelse for de som lider sine ønsker om forbedring av sin egen situasjon.

Kanskje kan vi ved å rendyrke gener kommersielt, dyrke fram nye supermennesker med superiq og superatletisk talent. Rett og slett X-men. Jeg ville stilt kroppen min til disposisjon, dersom jeg hadde muligheten til å smi personligheten min, og øke IQen med 100 poeng. Ikke kødd engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men om jeg leier et spesielt gen som gjør meg superkvalifisert til en bestemt jobb og så leverer tilbake genet igjen etter jobbintervju og prøveperiode, har da arbeidsgiveren rett til å gi meg sparken da?

Tross alt så er jeg jo ikke lenger kvalifisert til jobben. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mulig å kjøpe nye egneskaper, så tror jeg nok at det ville være beslaglagt av privat næringsliv, og jeg tror at de ville giret det mot kosmetisk genterapi. Større pupper, lengre kuk, mindre fett, en kropp som ser veltrent ut uten at du faktisk behøver å trene noe særlig. Rynkefrihet. Denslags ting er sikre investeringer. Ingen ville være så dum å prøve å kurere kreft permanent, eller gi folk høyere intelligens. En kommersiell aktør som gjør noe slikt, begår økonomisk selvmord. Først en evighet av forskning, og en formue i utviklingskostnader. Deretter et opinionsmessig press for at kuren må gjøres tilgjengelig for alle, nesten gratis, så ingen behøver å dø av kreft. Med andre ord nasjonalisering. Men uunderholdning og kosmetikk er det ingen som vil nasjonalisere, samtidig som det er en enorm mengde mennesker som vil gi hva som helst for å bli tynnere, penere og mer attraktive. Mao: Hele prosjektet ville sannsynligvis bli litt mer avansert, mye dyrere og langt mer risikabel kosmetisk kirurgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Vi bør heller fokusere på å få full kontroll på vår genteikk slik at vi ikke trenger å reparere noe medfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør heller fokusere på å få full kontroll på vår genteikk slik at vi ikke trenger å reparere noe medfødt.

Ja, kjempeide, det var det han derre Hitler også pratet så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann
Ja, kjempeide, det var det han derre Hitler også pratet så mye om.

Niks. Hitler snakket om at hans folk og rase (finnes det egentlig forskjellige raser innen menneskene?) var overlegne alle andre. jeg sier at vi skal gjøre ALLE til "supermennesker". En betydelig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Hitler snakket om at hans folk og rase (finnes det egentlig forskjellige raser innen menneskene?) var overlegne alle andre. jeg sier at vi skal gjøre ALLE til "supermennesker". En betydelig forskjell.

Der tar du feil, han var også en rakker på eugenetikk, og var sterkt for å fjerne mindreverdige eksemplarer og sørge for at de ikke formerte seg. Det var også et avlsprogram for å sørge for at det ble født flere av "den rette sorten", med renrasede foreldre. Dette var frøvrig en tanke som stod ganske sterkt overalt i Eurpa på den tiden, også hos oss.

jeg reagerte på det første innlegget ditt, fordi jeg ikke helt kan se hvordan vi kan ta "full kontroll over genetikken vår" uten betydelig innblanding i folks liv. Jeg mener, man knuller jo i øst og vest, og barn blir det av det rett som det er. ikke alle de barna er feilfrie, så om man vil ha kun feilfrie mennesker og ingen med sykdommer og lyter, så må man sile.

Da er ikke veien så lang til Lebensborn og kastraksjonsbenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Der tar du feil, han var også en rakker på eugenetikk, og var sterkt for å fjerne mindreverdige eksemplarer og sørge for at de ikke formerte seg. Det var også et avlsprogram for å sørge for at det ble født flere av "den rette sorten", med renrasede foreldre. Dette var frøvrig en tanke som stod ganske sterkt overalt i Eurpa på den tiden, også hos oss.

jeg reagerte på det første innlegget ditt, fordi jeg ikke helt kan se hvordan vi kan ta "full kontroll over genetikken vår" uten betydelig innblanding i folks liv. Jeg mener, man knuller jo i øst og vest, og barn blir det av det rett som det er. ikke alle de barna er feilfrie, så om man vil ha kun feilfrie mennesker og ingen med sykdommer og lyter, så må man sile.

Da er ikke veien så lang til Lebensborn og kastraksjonsbenkene.

Det er klar en siler. Vi vil se at om noen tusenår så har vi såpass kontroll på genteikk og den humane kjemi at vi vil kontrollere både formering, utvikling og følelsesliv. I bunn og grunn ser jeg ikke problemet. Det som skjer er at vi alle blir like og alle blir tildelt de følelser vi trenger i øyeblikket. Hva er det faktiske problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er klar en siler. Vi vil se at om noen tusenår så har vi såpass kontroll på genteikk og den humane kjemi at vi vil kontrollere både formering, utvikling og følelsesliv. I bunn og grunn ser jeg ikke problemet. Det som skjer er at vi alle blir like og alle blir tildelt de følelser vi trenger i øyeblikket. Hva er det faktiske problemet?

Hele pakken ovenfor er problemet. Fordi det innebærer invasjon og kontroll av individet til fordel for et eller annet ideal om "forbedring" av mennesker. For det er vanskelig å lese innlegget ditt anderledes enn at du ser for deg en kontroll og siling fra samfunnets side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Hele pakken ovenfor er problemet. Fordi det innebærer invasjon og kontroll av individet til fordel for et eller annet ideal om "forbedring" av mennesker. For det er vanskelig å lese innlegget ditt anderledes enn at du ser for deg en kontroll og siling fra samfunnets side.

En trenger ikke noen statlig siling. Det vil gå seg til etterhvert av seg selv. Folk er såpass opptatt av å være bedre enn naboen og å vise den rette fasaden at silingen vil skje automatisk. Den kontrollen du snakker om er en del av det å være menneske, vi har ikke de frie tankene vi ønsker å tro at vi har. Vi har én stor felles tanke, nemlig å befolke ALT i hele universet. Koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke noen statlig siling. Det vil gå seg til etterhvert av seg selv. Folk er såpass opptatt av å være bedre enn naboen og å vise den rette fasaden at silingen vil skje automatisk. Den kontrollen du snakker om er en del av det å være menneske, vi har ikke de frie tankene vi ønsker å tro at vi har. Vi har én stor felles tanke, nemlig å befolke ALT i hele universet. Koste hva det koste vil.

Det høres ikke ut som noe samfunn jeg ville like å være en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Det høres ikke ut som noe samfunn jeg ville like å være en del av.

Ikke jeg heller. Men hva så? Det er den veien ting vil gå, fordi måten vi som mennesker fungerer leder oss dit. Og om vi ser litt kynisk på det, hva er problemet? Vi vil ha kontroll på kjemien på et vis som gjør atvi unngår defekter både fysisk og mentalt. Vi vil klare å unngå at vi blir deprimerte, vi vil klare å unngå at en fødes med lyter. Hva ER problemet med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...