Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Nå er jeg lei av å ikke vite hva som er galt med meg.... Hvorfor overser de mine symptomer og bytter tema?? Har i mange år hatt tegn til nakkeplager. Fikk kink som tenåring, ikke så ofte at jeg tenkte noe over det. Men i slutten av 20-åra ble det verre. Etterhvert ble det også vondt i skulderen. De siste åra har jeg også hatt mer eller mindre kronisk vondt i armen. Av og til også vondt i hånda. Er nå 34 år. Virker som om benhandlere og fagfolk tenker at nakke-/ skulderplager er noe "alle har" og at det ikke er noe dramatisk over det. De kjører konsultasjonen i den samme, gamle tralten og anstrenger seg ikke mye for å finne "diagnosen", henvise eller forsøke nye behandlingsformer dersom bedringen ikke er mye å skryte av. Har flere ganger forsøkt å spørre hva kulene i armen er... De sliter med å finne de og masserer gjere litt, men lar være å svare meg ordentlig om de vet hva det kan være, hva jeg kan gjøre o.l. Så går det raskt over på nakke og skulder som er mer "vanlig". Skjønner at en ikke kan få svar på alt, men en kan ikke konkludere med at det ikke finnes svar før en har forsøkt bedre enn dette. Blir sprø!! Hvor finnes det gode leger og/ eller fysioterapeuter som kan fortelle meg hva som er galt?? Bor på Østlandet. Vil be fastlegen henvise meg. Gjerne også til bildediagnostikk. Hva ber jeg om?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 Folk er ikke inkonpetente fordi du ikke får viljen din og folk ikke er enig med deg. Du kan bytte fastlege om du er misfornøyd. Det er en meget enkel prosess, og gjelder fra 1. neste måned. Gjør de det i dag endres det fra 1/7.
Phobaeticus Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Hei. Du bør jo be om en henvisning til fysioterapi og skal du ta bilder er det MR som er best - men det blir kanskje litt vel mye å ta bilder av både arm, skulder og nakke, så kanskje best å ta nakken først siden problemer der kan "stråle" ned i armen(e). Lykke til - kjedelig å gå å ha vondt ...
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Folk er ikke inkonpetente fordi du ikke får viljen din og folk ikke er enig med deg. Du kan bytte fastlege om du er misfornøyd. Det er en meget enkel prosess, og gjelder fra 1. neste måned. Gjør de det i dag endres det fra 1/7. JO legen kan være inkompetent. Er forferdelig mange elendige leger rundt omkring som ikke gidder bry seg. Så jeg skjønner godt TS problemstilling. Selv har jeg hatt en lege som ikke giddet å bry seg over flere år. Viste seg at jeg hadde rett hele tiden med at det var ting som både legen burde undersøkt og gjort noe med. Så det endte i kraftige ovebelastning, feilbehandlinger og langvarig 100% ufør. Sitter pr.i dag å renskriver brev med klage til helsetilsynet. Flere burde gjort det om de finner ut senere at de kunne vært bedre, kanskje helt bra OM legen hadde giddet å bry seg. Spessielt om de ender opp med langvarige plager, overbelasning og feil behandling på grunn av dette
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #6 Skrevet 26. juni 2009 Folk er ikke inkonpetente fordi du ikke får viljen din og folk ikke er enig med deg. Du kan bytte fastlege om du er misfornøyd. Det er en meget enkel prosess, og gjelder fra 1. neste måned. Gjør de det i dag endres det fra 1/7. Skjønner ikke hvorfor folk gidder å svare når de bare sporer av. Og hva er det jeg så gjerne vil oppnå? Tenker på utsagnet ditt om at jeg ikke får viljen min. Jeg vil bare fungere best mulig og unngå på sikt å dette ut av arbeidslivet. Det skal også offentlig ansatte innen helsevesent sørge for! Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor de "overser" at plagene utarter seg. Er de usikrte (ukompetente)? Virker som om det er tilfeldighetene som rår i forhold til hvor lenge en blir gående uten den "beste" behandlingen/ rådene. Ofte må en lære seg å leve med en svakhet og at en ikke fungerer optimalt og har ubehag/ smerter. Men denne svakheten bør gjerne ha et navn, eller settes ord på før jeg slår meg til ro med det. Hvor finnes de gode fysioterapeutene/ manuellterapeuter? Evt legespesialiste innen området? Er det bare toppidrettsutøvere som får god hjelp med sitt bevegelsesapparat?
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2009 #7 Skrevet 28. juni 2009 Skjønner ikke hvorfor folk gidder å svare når de bare sporer av. Og hva er det jeg så gjerne vil oppnå? Tenker på utsagnet ditt om at jeg ikke får viljen min. Jeg vil bare fungere best mulig og unngå på sikt å dette ut av arbeidslivet. Det skal også offentlig ansatte innen helsevesent sørge for! Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor de "overser" at plagene utarter seg. Er de usikrte (ukompetente)? Virker som om det er tilfeldighetene som rår i forhold til hvor lenge en blir gående uten den "beste" behandlingen/ rådene. Ofte må en lære seg å leve med en svakhet og at en ikke fungerer optimalt og har ubehag/ smerter. Men denne svakheten bør gjerne ha et navn, eller settes ord på før jeg slår meg til ro med det. Hvor finnes de gode fysioterapeutene/ manuellterapeuter? Evt legespesialiste innen området? Er det bare toppidrettsutøvere som får god hjelp med sitt bevegelsesapparat? Du er simpelten nødt til å stå på maksimalt selv og helst gjøre mesteparten av jobben selv for å komme frem i helsenorge. Har vært gjennom samme "kværna". Ta for det gulesider, spor opp samtlige fysioterapauter og forhør det hva de kan ut fra hvilke plager du har. Hvor lang tid det tar før en blir bra med behandling\ trening. Og søk om tips og råd fra disse hva du bør gjøre og hvilke undersøkelser, hvem du bør gå til, hvilke spessialister som kan med dette osv. Får du tips om div spessialister spor opp disse og undresøk selv hva de kan hjelpe deg med. Har du underveis møtt noen flinke behandlere, bruk gjerne de til å høre om refferanser på hvem du bør velge. Blir det MR\ CT ol. er det ny runde med gule sider for det er gjerne massevis av mnd for å komme til. Ring rundt og forhør hvem som en kan komme raskt til. Event. hva det koster å komme inn på dagen og betale selv. Har en god råd gå direkte til private undersøkelses steder ala. NIMI\ Hjelp24. De er gjerne flinkere til å gi råd og følge opp en det offentlige. Men det koster selvfølgelig. Men for å slippe ventetid og en mengde plager kan det fort være værd det. Får en ikke den hjelp\undersøkelser sendt til spesialister en blir annbefalt av gjennom legen... bytt lege. Desverre er mange leger mer opptatt av pc`n og få mest mulig passienter trykket inn på kortest mulig tid i løpet av dagen uten å bruke tid til å lytte og undersøke,,, komme videre med passienten. Skal en nå frem MÅ en hvirkelig stå på selv. Hvor mange timer har brukt på å komme noe vei selv aner jeg rett og slett ikke... har til tider vært en fulldagsjobb fra 9-16 (da stenger de fleste steder) Alikevel har det tatt mange år og omsider komme til det jeg burde har vært for mange år siden. Hvor disse flinke personene ER,, det er det vanskelige.. En er rett og slett nødt til å prøve di ut. Oppnår en ikke resultater innen en gitt tid,, så bytt til noen andre. Magefølelsen er viktig underveis. Får en et tvetydig svar som ikke sier noe som helst av en spessialist så gå til en annen. (har vært hos flere selv,,1 var helt elendig\brutal og 2 av de fant ikke ut noe som helst,,,, har vist seg at det var ganske mye de BURDE ha funnet ut innen samme type spesialistgren) Har det ikke vært for at jeg hvirkelig ønsker selv å bli bra igjen,,, om det er mulig,, pågangsmot og ståpåvilje til å komme fremmover,,, helst ut i full jobb igjen etter hvert,,, hadde jeg ikke stått på slik jeg har gjort hadde jeg antakelig ligget pal i sengen i dag. Og svært mye skyldes inkompetente helsepersonell som ikke gidder bry seg. En må hvirkelig være "frisk" for å være syk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå