Lovis Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Snart lørdag igjen, og da er spørsmålet: Hva skal vi spise på kvelden? Som regel er det min 6- åring som velger (med litt lett veiledning fra mor ), men denne helga ønsker jeg å nedlegge veto. Problemet er at jeg er tom for ideer. Kjenner jeg er fryktelig lei av taco, pizza, hamburger, lasagne, spagetti, wok etc. Men samtidig må det være noe lettvindt, og som store og små liker. Normalt sett bruker ungene 10 min på å spise, og så er de fornøyde. Så da sitter mamma alene med mat, rot og oppvask. Så jeg ville vært så takknemlig om noen kunne tipset meg om enkel mat. Har jo oppskrift på mye god mat, men liker ikke å tilbringe timer på kjøkkenet på en slik kveld. Spiser mye fisk i uka, så helst noe med kjøtt.
Fun Light Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Lag skinkesnurrer!! Det er moro å lage sammen, og smaker fantastisk godt. Kan serveres med salat, og blir dermed en fin middag/lørdagskos. Google skinkesnurrer, så skal det komme opp en Grete Roede-oppskrift blant annet. De er kjempegode!!
twinklestar Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Snart lørdag igjen, og da er spørsmålet: Hva skal vi spise på kvelden? Som regel er det min 6- åring som velger (med litt lett veiledning fra mor ), men denne helga ønsker jeg å nedlegge veto. Problemet er at jeg er tom for ideer. Kjenner jeg er fryktelig lei av taco, pizza, hamburger, lasagne, spagetti, wok etc. Men samtidig må det være noe lettvindt, og som store og små liker. Normalt sett bruker ungene 10 min på å spise, og så er de fornøyde. Så da sitter mamma alene med mat, rot og oppvask. Så jeg ville vært så takknemlig om noen kunne tipset meg om enkel mat. Har jo oppskrift på mye god mat, men liker ikke å tilbringe timer på kjøkkenet på en slik kveld. Spiser mye fisk i uka, så helst noe med kjøtt. grillet kylling med ris og salat, kan vel nesten ikke bli enklere, og jeg husker jeg syntes det var kjempegodt da jeg var liten
Pesta Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Bakte poteter med bacon, kryddersmør, mais, rømme og ost! Eller bruk noe annet du og barna liker. Enkelt og veldig godt.
Lovis Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. juni 2009 Takker for svar. Grillet kylling har vi med jevne mellomrom, så det er ikke så veldig aktuelt. Skinkesnurrer og slikt har jeg planer om å ta med på stranden i sommer, men kanskje vi da kan bake dem en lørdag. Har ofte tenkt på bakt potet, men mistenker at eldste hadde besvimt om jeg hadde servert potet på en lørdag. Mulig jeg må prøve like vel, fordi det er jo så godt. Nå må virkelig sommeren komme, så vi kan grille hver dag. Da spiser de jo hva som helst.
Reveal Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Server det DU har lyst på, uten på forhånd "bestemme" om barnet liker maten eller ikke. Mange får seg en overraskelse når de serverer fremmed mat det tror at barnet ikke liker. Vi har som motto at alt skal prøves (og gjerne prøves igjen etter en stund dersom det ikke falt i smak første gang)- barn ta ingen skade av å få reservebrødskiver dersom kosematen ikke faller i smak. Selv er jeg så heldig at jeg har en 7åring som alltid har likt "spesiell" mat, så her er noe av våre lørdagskosematvarianter: Ostesuflet (gjerne med innslag av skarp ost) Skalldyr Lammekoteletter Gresk salat Pizza med forex blåmuggost, spekeskinke, tunfisk, skalldyr etc etc Bacalao (tar dog lang tid) Fisk i all verdens varianter (med mer spennende tilbehør enn kokte poteter og agurksalat) Lasagne Wok med kylling, biff, fisk/ budler, ris Kyllingfilet med uttallige serveringstilbehør Biffsnadder (enten med okse eller kyllingkjøtt) Sushi Løvbiff Pannekaker med kjøttfyll Ost og kjeks Ostesmørbrød Pitapizza Eksotiske supper Kyllinggryte med paprika og potetgull Matmuffins Varme baguetter Ah- en hel verden av nydelig og spennende mat derute. Aller beste tips igjen; ta det bare ikke som forutbestemt at barnet ikke liker ditt og datt. Og jammen kan et barn endre oppfatning av smak på kort tid- spesiellt dersom det varieres med tilbehør og sauser. Jeg har hatt besøk av mang et barn hvis forelder har fått seg en overraskelse da de hører hva vi har spist og barnet elsket:-)
Elbereth Skrevet 20. juni 2009 #7 Skrevet 20. juni 2009 Server det DU har lyst på, uten på forhånd "bestemme" om barnet liker maten eller ikke. Mange får seg en overraskelse når de serverer fremmed mat det tror at barnet ikke liker. Vi har som motto at alt skal prøves (og gjerne prøves igjen etter en stund dersom det ikke falt i smak første gang)- barn ta ingen skade av å få reservebrødskiver dersom kosematen ikke faller i smak. Selv er jeg så heldig at jeg har en 7åring som alltid har likt "spesiell" mat, så her er noe av våre lørdagskosematvarianter: Ostesuflet (gjerne med innslag av skarp ost) Skalldyr Lammekoteletter Gresk salat Pizza med forex blåmuggost, spekeskinke, tunfisk, skalldyr etc etc Bacalao (tar dog lang tid) Fisk i all verdens varianter (med mer spennende tilbehør enn kokte poteter og agurksalat) Lasagne Wok med kylling, biff, fisk/ budler, ris Kyllingfilet med uttallige serveringstilbehør Biffsnadder (enten med okse eller kyllingkjøtt) Sushi Løvbiff Pannekaker med kjøttfyll Ost og kjeks Ostesmørbrød Pitapizza Eksotiske supper Kyllinggryte med paprika og potetgull Matmuffins Varme baguetter Ah- en hel verden av nydelig og spennende mat derute. Aller beste tips igjen; ta det bare ikke som forutbestemt at barnet ikke liker ditt og datt. Og jammen kan et barn endre oppfatning av smak på kort tid- spesiellt dersom det varieres med tilbehør og sauser. Jeg har hatt besøk av mang et barn hvis forelder har fått seg en overraskelse da de hører hva vi har spist og barnet elsket:-) Godt skrevet!
venus_ Skrevet 20. juni 2009 #8 Skrevet 20. juni 2009 Foreslår cottage pie jeg. Ikke så eksklusivt, men utrolig godt. Slår sikkert an hos barna også
super-ida Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 grillspyd kald pizza (stek kun bunn, bred ut creme fraishe med masse hvitløk, ha på ruccola, parmaskine, pinjekjerner og parmesanost) bakt potet chicken tikka masala kyllingvinger raclette kyllingfilet fylt med pesto og fetaost, snurret i parmaskinke burritos
Gjest D-shol Skrevet 21. juni 2009 #10 Skrevet 21. juni 2009 strimle kylling og rull dem i egg og så griljermel Severes med fersk spinet (som faktisk ikke smaker så mye)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå