Gå til innhold

Fra sprintermuskler til maratonmuskler...

Klips

Anbefalte innlegg

Her er en nøtt for dere som har peiling på trening.

Som så mange kvinner ønsker jeg meg lange slanke ben.

Nå er bena ganske korte, men jeg kunne i hvert fall tenke meg lange slanke muskler! "Maratontypemuskler".

Som det er, er jeg nok mer disponert for "sprintertypemuskler".

Men selv om man er disponert for en type ben, går det jo an å forandre formen noe, ved å trene de "røde" musklene, eller hva?

Men hvordan?

Hvor ofte og langt må jeg løpe for at det er de "røde" musklene som blir de dominerende?

Og hvor går faregrensen for belastningsskader ved løping? (Noe vil foregå på asfalt).

Hvilke andre treningsformer kan jeg benytte meg av til dette formålet?

(Liker ikke svømming, ellers?)

Yoga?

Takknemlig for svar, skal bli lækker nå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Petruska på jobb

Hei Klips!

Nå er jeg en ivrig misjonær for vekttrening jeg da, og har ikke spesielt greie på løping. Lasse, hvor er du???

Vekttrening kan brukes til å forme kroppen med, men innen gitte grenser selvsagt. Formen på musklene er det bl.a. umulig å gjøre noe med. Bl.a. fordi muskelfestene ikke kan endres. Jeg sverger til stretching likevel jeg da. Muskelfestene kan ikke flyttes fra hverandre og derfor blir muskelen egentlig ikke lengre, men jeg synes nå musklene får en penere form når de er myke og smidige likevel.

Det er to typer røde muskelceller i skjellettmuskulaturen vår i tillegg til såkalte hvite muskelceller. Røde celler inneholder mye oksygenbindende myoglodin. Det finnes raske og seine røde muskelceller (velger å la være å komme inn på mekanismene i de forskjellige da det ville tatt mye plass...), men felles for de røde er at de har vesentlig høyere utholdenhet enn de hvite. Sammensetningen av hvite og røde muskelceller er individuell, derfor har noen en muskelcellesammensetning som gjør dem mest egnet til maratonaktiviteter - og andre passer best til sprintaktiviteter. Dette kan man dessverre ikke gjøre noe for å endre (såvidt jeg vet da).

Men siden det er de hvite muskelcellene som har størst volum må det jo være en fordel å være utstyrt med flest røde hvis man ønsker en slank kroppsfasong.

Vel, selv bruker jeg aktiviteter som løping i oppoverbakke, løping i trapper, stepmaskin o.l. for å få form på bena. Har såpass volum på benmusklene fra naturens side at jeg velger å ikke bruke vekttrening her. De nevnte aktivitetene fører også til at rumpa blir superstram og "høy" på en måte. Anbefales! Holdt nesten på å glemme rollerblades, super aktivitet for benmusklene det også!

Men de fleste kan med fordel trene armer og overkropp med vekter for å få bedre balanse i kroppen. Vi jenter har ofte bra muskler i bena mens det står dårligere til med overkroppen.

Vel, håper Lasse trår til og opplyser oss litt om løpetrening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel sykle , løpe , ro med lav intensitet med litt varighet vil jeg tro.

Vil også tro at du kan trene styrke men da med lette vekter og heller mange repitisjoner. Aerobic / step o.l. kan du også trene men igjen med ikke for høy intensitet. Gå turer er ok.

Skal du løpe på asfalt må du ha gode sko - men det beste er jo å unngå for mye asfalt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petruska offline

Ooops, liten forskrivelse i innlegget mitt :oops: :

Jeg mener selvsagt myoglobin og ikke myoglodin som det står...

I fall noen skulle være i tvil! :P

Fikk ikke endret det heller siden jeg ikke var pålogget når jeg skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(velger å la være å komme inn på mekanismene i de forskjellige da det ville tatt mye plass...)

Greit det, har hovedfag i biokjemi, så jeg kjenner de greiene der :wink:

Men er det virkelig ikke mulig å påvirke fordelingen av muskeltyper i noen grad?

Hva med kjøtt på innsiden av knærne? Skulle gjerne hatt slankere knær :lol:

Skulle gjerne vært laget av plastelina faktisk, men det er nå en annen sak.

Takk for andre tips, er heldigvis ganske fast i fisken som det er, skulle bare så gjerne hatt litt slankere utseende på bena.

Skal nå stretche en del i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petruska på jobb skrev:  

(velger å la være å komme inn på mekanismene i de forskjellige da det ville tatt mye plass...)  

Greit det, har hovedfag i biokjemi, så jeg kjenner de greiene der  

Ja jeg skjønte på spørsmålet ditt at du har peil, men det er sikkert mange som leser tråden din som ikke har så mye peil, det var helst dem jeg tenkte det på når jeg skrev det! :P

Meg bekjent er det ikke mulig å gjøre noe med antall muskelfibre i det hele tatt, inkludert det å endre fordelingen mellom røde og hvite fibre.

Men er det noen eksperter der ute så kom igjen (like nysgjerrig som Klips på akkurat det...).

Men du Klips, ved å trene opp overkroppen vil jo bena/underkroppen bli visuelt mindre. Er klar over at det ikke var det du tenkte på da...

Men for å f.eks. forbedre utseendet på en proporsjonalt bred midje er det et superdupert triks å legge bredde til rygg og skuldre.

Så hvorfor ikke legge litt volum til overkroppen for å få bena til å fremstå som slankere?

Du nevnte yoga i ditt første innlegg, det er jo sikkert et supert alternativ til stretching for å få myke og slanke muskler!

Og med veltrente benmuskler tror jeg nok knærne dine vil bli slankere også, over tid riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du Klips, ved å trene opp overkroppen vil jo bena/underkroppen bli visuelt mindre.

Hihi, så jeg kan bli en liten tønne?

Har smal midje og grei overkropp, bena er helt fine de også, altså, det var egentlig bare miniskjørt looken jeg var ute etter å forbedre, men stiletthæler gjør jo sitt de og :ler:

Ellers har det slått meg at eneste mulige måte å få maratonmuskler på, om det er noen mulig måte i det hele tatt, kan være å løpe maraton?

:ler: Ny tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har den fordelingen av fibre man er født med..... men man kan trene slik at en av typene får mest trening.... Jeg kan imidlertid ikke love at du vil få modellben dersom du fra naturens side er utstyrt med mer definerte muskler....

det du kan gjøre er å trene utholdenhet. Løpe langt og lenge, intervaller, fartslek etc. DU kan trene 3-6 økter i uka, avhengig av bakgrunn og form... Styrke kan du også trene, men da 20-25 rep med 40-60 % av maks bellastning.

For mer om utholdenhet, søk på nettet eller her på tråd om utholdenhet. Vi har skrevet om det før her, og det er så mye at jeg ikke har helt ork nå... :wink:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan imidlertid ikke love at du vil få modellben

Jo'a, gjør det'a! :lol:

Hva betyr løpe langt og lenge? Hvor langt, hvor lenge?

Greit, skal søke, men trenger ikke masse teori og bakgrunn, bare: hvor langt, hvor lenge :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen treningsekspert (skulle ønske jeg var men :roll: ).

Jeg har løpt maraton en gang i mitt liv for (føler meg så flink når jeg skriver det :rodme: ). Det var i 1999 tror jeg - før jeg ble samboer og mer makelig og lat :sjarmor: Da jeg skulle begynne å forberede meg brukte jeg et treningsprogram som jeg fant i en gammel bok skrevet av Grethe Waitz hvor hun blant annet hadde et kapitel om hvordan alle i løpet av fire måneder kunne komme i form til å fullføre et maraton (husker ikke tittelen, men jeg tror at boken må ha kommet ut en gang på 1970-80 tallet, ut i fra klærne som ble brukt.). I hovedtrekk gikk hennes råd ut på å løpe seks dager i uken: tre dagers resitusjon (joggeturer på 1/2 time eller 3/4) innimellom tre dagers langtur (to turer på 1,5 time og en dag med 2 til 2,5 timers joggetur :o). Jeg fulgte rådet og jeg klarte å fullføre maraton - fullførte løpende som var mitt mål. (Jeg hadde løpt i ett par år før det (mosjon) - men da kun turer på opptil 1,5 time samt en del intervall treninger).

Uansett - mine bein har fortsatt ikke lange slanke muskler :x (det kan jo hende at det er fordi jeg spiser masse masse sjokolade og ikke løper så alt for lange turer når jeg er ute nå :roll: ).

Hvis du finner mirakelkuren vil jeg gjerne høre den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Jeg troooor at for å bli god til å løpe maraton, så er det løping du bør gjøre. Hele tiden.

Akkurat som at hvis du vil bli god til å brodere, så begynner du å brodere, ikke hoppe i fallskjerm.

Bare for å illustrere liksom. :ler:

Åh, i "Tid til overs" var det et eksempel på en timeplan som en jente som trente maraton hadde laget.. Hun løp et par timer hver eneste dag!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Hva trener du nå - og hvor ofte?

Trener du beina spesifikt?

Er det slik at du hittil faktisk har trent sprint, og nå skal gå over til en annen type sport - eller var det bare bildebruk (antar det siste, men mulig jeg misforstod)?

Jeg får ganske lett muskler (spes. i bena), og har derfor slutta å trene vekter med bein/legger.

I stedet løper jeg, noe jeg er veldig fornøyd med.

Ofte og langt er vel ikke så nøye, men poenget her er jo at du bør slutte med vekttrening, og fortsette med løping for å få ønsket effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janna da, jeg driver vel ikke å broderer for å bli flink til å løpe, hva tror du om meg!

:blunke:

For tiden trener jeg bare tre ganger i uken, en av disse er en bitteliten joggetur, de to andre er treningssentergreier, enten langkjøring (1,5t spinning) eller stram-opp, steppult eh, mener steppuls!, step-styrke el.l.

Trener ikke benstyrke i studio (må i så fall ha veldig mye vekt på for at det skal kjennes, sier vel litt om muskeltypen det, ja), men i for eksempel stramopp og step-styrke er det jo benøvelser.

Må innrømme at jeg mistet litt motet når jeg innså hvor mye jeg faktisk må løpe (nokså sitt innlegg), jeg mener: det jeg kaller trening kaller Grete for restitusjon? :ler:

Men på den annen side kan det jo bli en deilig vane.

Men så er det dette med belastningsskader da, hvis man løper så mye må det da begynne å gjøre vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøyer du da? Jeg merket veldig forskjell på leggmuskelaturen etter at jeg begynte å tøye skikkelig. I tillegg til at du blir myk og fin, reduserer risikoen for skader blir musklene ikke så klumpete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Klips i at treningn for meg er restitusjon for Grethe Waitz. Jeg tror jeg leste en gang at Grethe Waitz hadde uttalt om sjokolade "et minutt i munnen og resten av livet på hoftene" :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Er enig med Lasse når det gjelder lite vekttrening (om noe!) med max 40-60% belastning. I praksis handler problemet om "lang treningstid" i forhold til belastning. Som hvis du sykler - hold deg på relativt flate veier fremfor bakker, og prioritere heller lang avtand/tid anvendt. Bruk kondisjonen din, fremfor musklene - kort fortalt.

Jeg la om treningsprogrammet for en venninne av meg, som syntes hun hadde blitt for "Rambo-aktig" av alle spinningtimene. Så i stedenfor begynte hun å sykle lange turer på adskillige timer, og etter et par måneder, hadde hun gått ned to størrelser i bukser!!!

Men hva gjelder innsiden av knærne dine, høres det mere ut som en arvelig disposisjon, som neppe vil endre seg vesentlig ved trening. Det er mest sannsynlig at du først får noen virkning der om du "deffer" - hvilket jeg uansett IKKE anbefaler, fordi kroppen trenger underhudsfettet sitt som beskyttelse.

Håper du får noe nytte ut av dette. :)

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, jeg tøyer, men kan kanskje tøye mer.

Ikke misforstå, jeg er ikke akkurat diger heller, altså.

Ganske bitteliten faktisk.

"A moment on the lips, a lifetime on the hips"

Jada, men hvem vil se ut som Grethe Waitz? Så tynn er ikke målet mitt i hvert fall.

Deffe?

Takk for alle svar.

Tror konklusjonen blir at jeg er fornøyd slik jeg er :ler:

Med baby blir det ikke ork eller tid til mangetimersturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...