Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Er 18, og skal jobbe i butikk i sommer. Var på jobbintervju på mandag, og det gikk ganske fint, inntil arbeidsgiver skulle utstyre meg med uniform. Jeg har vel allltid vært rund, men har i løpet av det siste året gått ned i vekt, og er nå nede i konfeksjonsstørrelse 40. Har i tenåra slitt med store komplekser, men nå særlig etter jul har det gått bedre. Har turt å gjøre mer ut av meg, og jeg har fått komplimenter på utseendet mitt, noe jeg ikke har fått siden jeg var ganske lita (trist men sant: Har ført dagbok siden jeg var ni på hyggelige ting folk har sagt til meg). Min nye arbeidsgiver kom med en del kommentarer da jeg prøvde klærene, noe som gjorde meg veldig satt ut. Hun sammenlignet min kropp med hennes (hun er bredere enn meg, og lavere), og sa ting som "vi to som ikke akkurat er supermodeller", "bra jobben er langt unna, så får du jo trim" og "du er ganske brei over baken, er du ikke?". Hun var nærmere 50, og jeg trodde hun visste bedre enn å gi ei jente i min alder slike kommentarer. Fikk meg ikke til å si noe, ble paff og svarte henne ikke. Dette har gjort at jeg har vært veldig langt nede de siste dagene. Har ikke hatt lyst til å spise (vet at dette ikke hjelper på noe), og gruer meg til å dra på jobb i morgen, første arbeidsdag. Jeg trener mye og rører knapt godteri, og
Gjest strykebrett Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Jeg tror ikke hun mente noe vondt med det. Det virker som hun bare prøvde å spøke vekk/bagatellisere sin egen kroppsvekt. Ikke bry deg noe om hun damen du! Hun uttrykte seg klønete og det var dumt av henne, men jeg tror ikke hun mente å være slem. Legg det bak deg og gjør det beste ut av sommeren med ny jobb er mitt råd.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Slike kommentarer er ren trakassering og langt fra akseptabel oppførsel. Jeg tviler likevel på at du vil nå fram ved et evt erstatningssøksmål.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Tror heller ikke hun mente noe vondt med det. Mange "litt eldre" damer pleier ofte å være sånn. Men er helt enig at det var dumt sagt av henne, og skjønner at du ble såret. Det ville jeg også blitt. Det du kan trøste deg med er den fine tilbakemeldingen du har fått fra andre. Det er den som betyr noe. Ikke ødelegg det du har jobbet for. Men det er jo ofte slik at en negativ kommentar ødelegger for 10 positive kommentarer.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Hun er misunnelig på deg. Ikke ta deg nær av det
Gjest Antifeminist Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Slike kommentarer er ren trakassering og langt fra akseptabel oppførsel. Jeg tviler likevel på at du vil nå fram ved et evt erstatningssøksmål. Nei, ikke så lenge det ikke var en mann som ytret ordene. Lenge leve feminismen!
Gjest fisk Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Nei, ikke så lenge det ikke var en mann som ytret ordene. Lenge leve feminismen! Også her går det samme vei om det var en kvinnelig sjef og mannlig ansatt, så slutt å fjas. Men det er prohblematisk at kommentarer som er ubehagelige liksom skal kunne være mer akseptable fordi det er fra en person av samme kjønn. Det er nok også et faktum at menn er mindre tilbøyelige til å ville anmelde slike forhold enn kvinner er, men det er mye menns feil selv, med tanke på at et hvilket som helst tegn på at en mann føler seg "truet" av en kvinne kvalifiserer ham til å bli kalt diverse nedsettende ting av en god andel av den mannlige befolkningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå