Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Nå har faren til datteren min sagt ja til at hun kan begynne på karate etter hun spurte han. Han har ikke snakket med meg og jeg liker det ikke. Hvorfor skal min datter læres opp til at det er greit å slå, greit med vold? Det nytter jo ikke å snakke med han heller. Hvordan kan jeg få satt ned foten? Er det noe aldersgrense på dette jeg kan bruke mot han? Hun er 9.
Ellevill Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Man lærer ikke at det er greit med vold selv om man begynner med karate. Kanskje heller motsatt. Er det ikke fint om datteren din driver med idrett og i tillegg lærer seg selvforsvar? Jeg ser IKKE problemet.
Gjest SmallTalk Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Det første du burde sette seg inn i er hva karate faktisk er! For det første. På karatetreninger blir man IKKE opplært til at det er greit å bruke vold mot andre. Bruker man det man har lært på trening med hensikt på å skade noen, så blir man kastet ut av klubben. Jeg støtter faren til jenta fullt ut!
Phaedra Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Jeg ser heller ikke problemet. Vold er ikke en del av undervisningen. Hvis jeg var deg så ville jeg gått og tatt en prat med karatelæreren og spurt hvordan det fungerte, hva de lærer, hva de skal bruke det til osv. Kanskje du blir beroliget av det Se f.eks. hva karateklubbene skriver f.eks. her: "Hva er målet med karate? Det endelige målet for en utøver er å bli en god samfunnsborger ved å utvikle en åpen, fredfull og helhetlig personlig karakter. " og her: "Karate kan nok oppfattes av noen som en voldelig og aggressiv idrett. Det er kanskje heller ikke så rart, da kampsport generelt har blitt stilt i et noe dårlig lys i diverse actionfilmer og tv-serier hvor heltene flyr rundt og sparker og slår hverandre et utall ganger. Dette er noe som overhodet ikke er i tråd med den rette karate ånd." og "En som forstår karate-do blir aldri lett dratt med i en slåsskamp eller andre former for konflikt. Kunnskapene må kun brukes i sjeldne situasjoner hvor en må forsvare sitt eget eller andres liv. Hvis man lærer litt om hva karate er, forstår man raskt at den på ingen måte oppfordrer til håndgemeng, snarere tvert i mot. Hele denne kampkunstens ånd bygger på respekt for medmennesker, demping av aggressive handlinger, og til utvikling av sin egen karakter." edit: jeg valgte helt tilfeldige sider ved å google "hva er karate" og har ingen tilknytning til eller vet noe om noen av disse klubbene forøvrig. Endret 17. juni 2009 av Phaedra
Gjest Gjest_henkama_* Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 Jeg har en jente på 4 og en gutt på 6 som driver med karate. Jeg har aldri selv drevet med karate, men er veldig positivt overrasket. Det er ikke lov og bruke karate på skole og i barnehage, noe barna blir fortalt fra første stund. Dette blir også tatt opp og snakket om titt og ofte. De lærer disiplin og høflighet og å behandle andre med respekt. Kjempeflott, spør du meg!
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Jeg trente karate i mange år da jeg var yngre. Såvidt meg bekjent har ingen av oss som trente sammen blitt voldelige som voksne, men det føles godt å vite at jeg er i stand til å forsvare meg dersom det skulle bli aktuelt.
Gjest Sativa Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 De som vil trene karate for å sloss blir raskt silt ut og må slutte. Datteren min har trent kamsport i mange år nå, og det har hatt en fantastisk effekt på hele hennes væremåte, selvsikkerhet og respekt for verden rundt seg. Forøvrig går veldig mye av selvforsvarsdelen på å lære seg metoder for å komme seg løs fra noen som holder en fast. Ikke å grisebanke folk. Synes dette er en flott aktivitet for barn og unge jeg. Og for voksne, for den saks skyld.
Far til 2 Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Et av mine barn har drevet kampidrett i 7 år. Barnet har ALDRI sloss ute mot andre. Vedkommende har bl.a. deltat i Jr.NM og har medaljer fra internasjonale konkuranser i norge og i utlandet. Barn (og voksne) som driver denne form for idrett behøver så godt som aldri å sloss fordi de både har selvsikkerhet nok til at motparten trekker seg bort, eller at de er selvsikre nok til at de ikke behøver å bevise noe ovenfor andre (og dermed trekker seg bort selv). En av skolens gutter er/var en "buldosere" som ofte "ryddet plassen" og som alle var redd for, klarte en gang å provosere mitt barn til å vise et spark. Barnet hadde da holdt på i 5 år. Hele seansen var lagt opp slik at "buldoseren" skulle vise for alle og enhver at han kunne ta "alle". Mitt barn kom ikke i fysisk kontakt med denne "buldoseren", men for å si det på en annen måte klarte ikke "buldoseren"å bevise annet enn at han var sårbar. Han har aldri spurt om det samme en gang til . Kampsort av denne typen er en idrett som er bortimot helt uten skader. De skadene som har skjedd i klubben har i all hovedsak skjedd under oppvarming (ballspill, etc). Kampidrettene er derfor mindre utsatt mhp skader enn noen andre idretter jeg kjenner. Karate (eller andre kampidretter) er en fantastisk sikkerhet for jenter som er spesielt utsatt for voldtekstforsøk, etc. Ingen utenforstående gutter med et minimum av fornuft vil forsøke seg på de jentene i klubben som har holdt på en stund. Karate og andre kampsport grener blir ofte sammenliknet med Jazz balett og andre nærliggende danseformer. Det er dermed også en "feminin" form for idrett om en ser på f.eks. bevegelser. Ulempene er at flere av de aktuelle kampidrettene blir sett på som "kjedelig" etter en stund. Spesielt karate som går ut på å gjøre de samme teknikkene om og om og om og om ......... igjen, trening etter trening måned etter måned og år etter år ettersom karate er en veldig teknisk idrett. Jeg tror at nesten uansett hvilken kampsport din datter velger vil du på et senere tidspunkt innse at det var et fantastisk heldig valg om hun fortsetter i noen år. Endret 17. juni 2009 av Far til 2
tingeling Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 Jeg krysser fingrene for at min datter vil begynne å trene karate eller en annen kampsport når hun blir stor nok. Og jeg skulle ønske mine foreldre hadde oppmuntret meg til det samme. TS: tenk så fantastisk at datteren din vil kunne være så mye tryggere når hun blir eldre enn en jente som ikke har den treningen og derfor ikke kan forsvare seg hvis det er nødvendig.
Gjest fest Skrevet 17. juni 2009 #11 Skrevet 17. juni 2009 du vet lite om karate når du reagerer slikt. det er langt flere skader i håndball og fotball enn det er i karate, og det er vel forsåvidt ingen tøff nærkontakt i karate for barn og unge. selv hadde jeg gjerne oppfordret egne barn til å drive med kampsport - det har med alt annet enn vold å gjøre.
Mo9qa Skrevet 17. juni 2009 #12 Skrevet 17. juni 2009 Karate har ingenting med vold å gjøre - snarere tvert imot! Dessuten lærer barna disiplin, noe som ofte er en mangelvare i dagens samfunn... Min 6-årige datter vil gjerne begynne på karate, og det er jeg svært fornøyd for
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #13 Skrevet 18. juni 2009 Ditt syn på karate er preget av uvitenhet og fordommer. Det første man lærer på en karatetrening, er at det IKKE er ok å bruke vold. Hovedsetningen i karate er "En karateka skal aldri angripe først, verken psykisk eller fysisk". Disiplin og respekt for andre er noe av det viktigste man lærer. Det er absolutt ikke lov til å slå og sparke for å skade noen, verken på trening, eller utenfor trening. De som ikke kan kontrollere seg og ikke viser respekt for andre, blir kastet ut av klubben. Det er faktisk mindre sjanse for at en som trener karate havner i voldige situasjoner enn en som ikke trener karate. Om man trener karate, blir man drillet i at man skal unngå konfrontasjoner, trekke seg unna, og løse problemer på alle andre måter enn ved bruk av vold.
ringblomst Skrevet 19. juni 2009 #14 Skrevet 19. juni 2009 Både broren min og jeg begynte å trene karate som småunger, har bare gode minner fra den tiden. Ikke ble vi voldeligere enn andre heller .
Kassiana Skrevet 19. juni 2009 #15 Skrevet 19. juni 2009 Karate handler ikke om vold. Man lærer selvbeherskelse og hvordan unngå vold. Karate og liknende kampsport gjør underverker for selvtillitten og ikke minst for motorikken. Støtt henne fullt ut i stedet!
Anglofil Skrevet 19. juni 2009 #16 Skrevet 19. juni 2009 Man læres ikke opp til vold, min karatestilart heter f. eks "fredens vei", og det er nettopp det: man lærer nettopp respektere mennesker, og lærer å beherske seg. Faktisk så er det de som begynner med karate for å lære å slåss som slutter først, da det handler mye om disiplin. Jeg ville anbefale karate på det varmeste, jeg begynte selv som 12-åring, og angrer ikke en dag på at jeg gjorde det. Gjorde underverker for selvtilliten min, jeg lærte å stole mer på meg selv rett og slett, beherske meg selv både mentalt og fysisk. Mvh Yvonne
thumbalina Skrevet 19. juni 2009 #17 Skrevet 19. juni 2009 Å lære karate er ikke det samme som å lære seg å bruke vold. Jeg har gått på lignende før, og en lærer mye om respekt for treningsformen - og mye om medmennesklig respekt. Det er strengt forbudt å bruke karate uprovosert, og kun til eget forsvar. Dette er prentet inn i alle kampsport elever ganske hardt. Det en lærer på slike kurs er selvrespekt, egenverd og selvtillit til å kunne ta vare på seg selv. Gir en trygghet i seg selv, slik at en unngår voldelige situasjoner. Jeg vil virkelig anbefale karatekurs til jenter i den alderen! Får jeg jenter selv kommer jeg til å håpe at hun vil begynne på kampsport. Skikkelig god trening og gir jentene en selvrespekt og trygghet i seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå