Gjest Gjest_trist_* Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Sukk... på grunn av en "liten" kneskade som ikke legen har giddet undersøke nærmere for over 2 år siden. Har jeg bare blidt verre og verre. En mengde feilbehandlinger og elendige undersøkelser. Som etter vært har gitt flere skader i kneet og en mengde følgeskader \plager. Først nå 2 år etter har det blidt gjort grunndige undersøkelser. Dertil en hel haug med diagnoser. Og satt på venteliste for enda flere undersøkelser som vil ta 1\2 år å komme til,, kanskje enda lengre. I mellomtiden blir skaden forværret på den tiden det tar å vente og all behandling stopper opp pga usikkerhet rundt diagnosen. Etter å ha fått fullverdig diagnose vil ta flere ÅR før jeg kommer meg på bena igjen. Og da kan jeg heller ikke regne med å bli 100% tilbake igjen. Måtte si opp jobben og til og med bytte et kjært og ønsket yrke. Det verste er at HADDE legen min gjort undersøkelser tidlig så hadde jeg og vært 100% på bena igjen og i full jobb antakelig få mnd etter skaden. (i følge opplysninger fra flere spesialister) Nå må jeg til og med få tak i rullestol for å komme meg ut. Har ikke klart kjøre bil på over det siste 1\2 året. Og har ikke vært i noe som helst butikk det siste året. Har akkurat søkt om TT kort for å kunne komme meg ut litt av og til.(fikk ikke opplyst før nå at en kunne søke om slikt) Er fullstendig avhengig av at andre kjører meg. Men det er ikke sikkert jeg får det i og med at de lærde ikke hvet hvor lang tid det tar før jeg kan fungere høvelig normalt igjen. Stort nederlag å måtte trille rundt i en rullestol for å i det hele tatt komme seg ut av huset, når en engentlig burde vært på bena for mange år siden. Minn oppfordring til andre er: BYTT lege om du føler at legen ikke tar deg på alvår med en gang og blir sendt til undersøkelser og -riktig- behandling. Ikke bare godta "vent litt, snart bra, press på" Ikke vent og tro det endrer seg. Ønsker at ingen får oppleve lignende ting som dette.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Det var trist å lese. Min datter sliter også med knærne. Første gang, for snart et år siden, var hun til undersøkelse på sykehuset. Legen sa at om han opererte så ville hun bli 100% bra med en gang. MEN han ville hun skulle gå til fysio og trene, regnet med at hun ville merke bedring om en 3 mnd tid. Hun har gått til behandling hos fysio, som ikke lenger visste hva de skulle finne på siden hun ikke ble bedre. Hun har gått til manuellbehandling, som heller ikke skjønner hvorfor hun ikke blir bedre. Hun har gjort øvelsene sine, hun har gått turer, hun trener på WII fit. Men hun har fortsatt like vondt. Igjen var hun på kontroll på sykehuset, og igjen fikk hun ny henvisning til fysio. Prøve det 3 mnd igjen *argh*
Gjest ts Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Det var trist å lese. Min datter sliter også med knærne. Første gang, for snart et år siden, var hun til undersøkelse på sykehuset. Legen sa at om han opererte så ville hun bli 100% bra med en gang. MEN han ville hun skulle gå til fysio og trene, regnet med at hun ville merke bedring om en 3 mnd tid. Hun har gått til behandling hos fysio, som ikke lenger visste hva de skulle finne på siden hun ikke ble bedre. Hun har gått til manuellbehandling, som heller ikke skjønner hvorfor hun ikke blir bedre. Hun har gjort øvelsene sine, hun har gått turer, hun trener på WII fit. Men hun har fortsatt like vondt. Igjen var hun på kontroll på sykehuset, og igjen fikk hun ny henvisning til fysio. Prøve det 3 mnd igjen *argh* Har hun fått en fullverdig diagnose slik at fysioen VET hva de behandler ? Har hun vært til MR og fått tatt bilder, event. en Ortoped spessialist, Fysio spesialist eller nevrolog (gjerne alt) ? (Hadde selv ikke anelse hvem en burde vært hos før i det siste året. Slikt blir ikke opplyst om desverre) Fysioen kan være flinke (noen er det ikke ) , men det er svært vanskelig å behandle ting de ikke har fulverdig diagnose på. Da er det stor fare for feilbehandling uansett hvor flink fysioen er. (har ettervært fått lang erfaring med det desverre) Jeg var på Sunnaas for 3 uker siden (nesten 2 år etter skaden) Først DA fikk jeg grundige undersøkelse av flere type leger og spesialister. Kan annbefale en slik type undersøkelse. Desverre hadde jeg rett hele tiden at det var noe mer en Chondromalac patella grad II medial som legen fant og sendte meg til behandling for. Sunnaas fant og ut at jeg har patellofemoralt smertesyndrom , Jumper`s knee , McMurry. Menisk skade i et det skadede kneet. Pga. lang tid med overbelastning, feiltrening mm har jeg også fått Chondromala også i andre kne(verre en det kneet som er skadet), prolaps og falsk isjas. Og går nesten kontinuelig med betennelse i skuldrene pga. krykkebruk. Og det er "bare" det de har funnet til nå. Skal til flere undersøkelser MR og spesialister pga misstanke om også andre ting ved kneskaden. Mest sannsynlig har jeg hatt de fleste diagnosene i kneet helt fra starten.Hadde fysioen vist om dette fra starten, kunne jeg fått mer riktig trening. Siden de fleste av skadene KAN trenes tilbake igjen med RIKTIG trening.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå