Gå til innhold

Hundefôr, kvalitet, pris og mengde?

Anbefalte innlegg

Gjest snart hundeeier
Skrevet

Hva bruker dere i måneden på hundefôr avhengig av aktivitet, størrelse på hunden og kvalitet?

Kjøper dere fôr i større mengder og gir dere hunden annet enn tørrfôr?

Får hunden ekstra tilskudd av noe slag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fuglehund, og forer med våtfor fra Vom og hundemat, ca. 500 gram pr. dag, altså bruker vi det som fullfor. Det koster ca 28 kroner pr. kilo, altså 14 kroner pr. dag. Tidligere foret vi med tørrfor fra ProPlan eller Eukanuba (sensitiv pels), men sluttet pga. kløe og flassing. Det tok bare noen dager på v&h før vi så forskjell. :) Innimellom får han litt Nature's diet, som også er våtfor, og som han elsker over alt annet, men dette er temmelig dyrt hvis man bruker det som eneste for.

Skrevet (endret)

Vi har gått over til å bruke noe som heter Norwegian Polar hundemat.

Selges ikke i vanlige butikker. Må enten kjøpes fra private eller andre steder.

Laget av veterinærkontrollerte slakteriprodukter, vom, struper, lunger, lever, kjøttavkutt og fett m.m. fordelt på storfe, sau og gris, også tilsatt mais, vitaminer og mineraler. Foret er fullverdig (helfor).

Frosset i perforerte blokker a 20 kg som knekkes i ca.kg terninger. Pølser pakket i nylontarm ca 700 gr. Hund 30 kg ca. 500 gr pr. dag.

Norwegian Polar hundemat er meget lett fordøyelig og gir lite og fast avføring. Foring av hund generelt er å kjenne og se på hundens hold. Blir den fet, for den mindre og mosjoner.

http://www.norwegian-polar.no/

Hunden vår har aldri vært så vill og glad for å få mat før som dette.

Han blir rett og slett sprø. Det er så utrolig gøy å mate han nå når han er så glad for den maten han får!

Sammenlignet med tørrfor og det andre er dette det beste vi har nå.

Avføringen er blitt KJEMPE BRA!

Det har vært billigere for oss også å kjøpe fra private som selger dette fremfor å kjøpe tørrfor osv på butikk/dyrebutikk/dyrlege osv.

Endret av Chakoya
Skrevet

Jeg har en liten hund (under 10 kg) og gir Labb for fra Felleskjøpet.

Vet ikke hvor mye mat hunden spiser pr dag, for har gitt han tilgang til mat hele tiden. (flink til å regulere når han er sulten selv.)

Har både flott pels og fin avføring. Prisen på fôret er rimelig i forhold til dyrebutikkmat samt at jeg tror kvaliteten på Labbfôret er bedre enn det du kjøper i vanlig matbutikk.

Gjest Marlo
Skrevet (endret)

Bruker Norwegian Polar - alt annet blir hun enten dårlig av eller flasser helt enormt.

NP gir fin pels, fin avföring

Hun spiser ca 400g om dagen og kjöper en 20kg sekk da ca hver annen måned (hun er forövrig Dobermann på 36 kg)

En 20kg sekk betaler jeg ca 260 kr for.

Skulle jeg anbefalt noe annet fôr så måtte det blitt Royal Canine.

De lager faktisk törrfôret når de får inn bestillinger på det, så det er ikke et fôr som blir liggende en halv evighet på lager.

LABB ville jeg holdt meg langt unna desverre. Har sett så utrolig mange hunder som blir dårlige av det fôret. Ikke med en gang, men langtidsvirkningen har fått opp öynene mine at jeg ikke ville gitt det til min hund for alt i verden.

Klöe, hudproblemer, pelsproblemer, spiser mye - driter mye.

Vet ikke om dette har noe sammenheng heller, men alle de hundene jeg har värt borti som har hatt magekreft og våteksem, har i tillegg spist LABB hele livet.

Skummelt.

Endret av Marlo
Skrevet
Bruker Norwegian Polar - alt annet blir hun enten dårlig av eller flasser helt enormt.

NP gir fin pels, fin avföring

Hun spiser ca 400g om dagen og kjöper en 20kg sekk da ca hver annen måned (hun er forövrig Dobermann på 36 kg)

En 20kg sekk betaler jeg ca 260 kr for.

Skulle jeg anbefalt noe annet fôr så måtte det blitt Royal Canine.

De lager faktisk törrfôret når de får inn bestillinger på det, så det er ikke et fôr som blir liggende en halv evighet på lager.

LABB ville jeg holdt meg langt unna desverre. Har sett så utrolig mange hunder som blir dårlige av det fôret. Ikke med en gang, men langtidsvirkningen har fått opp öynene mine at jeg ikke ville gitt det til min hund for alt i verden.

Klöe, hudproblemer, pelsproblemer, spiser mye - driter mye.

Vet ikke om dette har noe sammenheng heller, men alle de hundene jeg har värt borti som har hatt magekreft og våteksem, har i tillegg spist LABB hele livet.

Skummelt.

finnes det noe dokumentasjon på det? at de blir dårlige av Labbfôr eller er det bare spekulasjoner?

Skrevet

Vi forer med Royal Canin, og er fornøyd med det.

Vi gir to ganger 5 dl. mat hver dag til en hund på 40 kg.

Vurderer likevel å gå over til Køber`s som vi akkurat har fått tips om. Dette fordi det er for uten unødvendige tilsetningsstoffer. Dette vil forhåpentligvis lege vår hunds tendens til kløe samt sensitive mage.

Labb ville jeg også holdt meg unna, da dette foret visstnok tas opp i tarmen for fort uten at næringsstoffene blir utnyttet. Dermed blir det mye avføring.

Vet om en hund som hadde en tendens til å ville spise sin egen avføring, nettopp fordi det lå igjen ufordøyd næring i maten. Dette kan umulig ha heldige virkninger på sikt!

Gjest Marlo
Skrevet

Som jeg skrev - "JEG har sett".

Men det finnes dokumentasjon på dette med LABB fôr også, kan desverre ikke linke til det da jeg ikke vet hvor på nettet dette ligger. Men jeg har lest en god del veterinärskrifter printet ut fra nettet.

Gjest Wacmoc
Skrevet

Har en hund på 6 kg og en på nesten 5, og de får begge 50/50 med Vom hundemat og Eukanuba ( Den med engelsk setter på tror jeg :P ).

Veit ikke hvor mye jeg gir dem i gram/kg, men gir dem full matskål.

Skrevet

Hos oss får begge to Royal Canin Sensible, da eldste har forallergier. Den ene (blandingshund, 6 og et halvt år, ca. 35 cm, med endel ekstra på kroppen akkurat nå) ca. en halv målekopp, mens yngste (mexikansk nakenhund, 5 år, ca. 45 cm, normalvektig) får ca. 3/4 målekopp. Begge har veldig lavt energiforbruk akkurat nå, da jeg knapt kommer meg utenfor døra pga. bekkenløsning. Til vanlig får begge to ca. en full målekopp eller litt under, og da har de til tider et høyt energiforbruk (trener agility).

Skrevet

Bruker Spesific, fåes kun hos veterinær. Ca 600,- for den største sekken.

Brukt Eukanuba før, og var fornøyd med det også.

Ang. denne Labb greia.

Er generelt veldig skeptisk til "billig-fôr", men akkurat Labb har jeg hørt mange delte meninger og erfaringer om. De fleste hunder går ikke godt på dette fôret, men _noen_ fungerer svært godt på det.

Fôrspørsmålet er så forskjellig fra individ til individ at man nesten bare må teste litt før man finner ut hva som er best for akkurat den hunden det gjelder.

Til trådstarter som jeg forstod skulle anskaffe seg hund, er mitt råd følgende:

Prøv deg frem med fortrinnsvis dyrebutikk eller veterinærfôr, eller dette litt dyrere våtfôret. Bruk tid på å finne ut hva som fungerer for akkurat hunden din.

Bare ikke stikk på Europris når du skal handle bikkjemat liksom..

Skrevet

Jeg bruker Royal Canin og Norwegian Polar som hovedfor til mine... Det funker utmerket, både på hud, hår og helse.... Jeg har nakenhunder som fort kan få kviser og sorte prikker av feilforing, men jeg har lite av dette på mine....

I tillegg gir jeg ofte middagsrester om vi har noe hundevennlig... Men jeg blander det alltid inn med oppbløtt Royal Canin..

Som godbiter bruker jeg kokt skinke, pølser, ost++

Jeg tror jeg hadde gått for det oppdretter bruker jeg, hvis dette er et bra for som funker på valpen/hunden... Ihvertfall om det er den første hunden din og du ikke har litt kunnskap om foring til hund fra før av... Det er ikke bare bare å skifte for..

Skrevet

Vi har en mellomstor hund på ca 18-19 kg. Hun får, ja, nå har jeg glemt navnet. Science Hill? Dyrlegefôr for eldre hunder. Vi kjøper en 15 kg sekk som koster knappe fem hundre kroner og den varer i tre-fire måneder. Bortsett fra det får hun tyggeben og middagsrester når det passer.

Skrevet

Jeg fôrer også på Vom og Hundemat! Gir det som fullfôr, hunden elsker det og han fungerer kjempefint på det! Vi kjøper 20 kg i frosne blokker, som vi deler opp i porsjoner (500 g.). Betaler 250,- for 20 kg - altså 12,50,- pr. kilo/dag. :)

Skrevet

Vi bruker 50/50 Vom og Hundemat og Pro Plan tørrfor.

Hunden veier nå (valp) 13,5 kg, og får 250 g V&H, og ca 150 g Pro Plan pr dag.

15 kg Pro Plan 699,-

5 kg V&H 80-85,-

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Labrador, 26 kg.

Happy Dog = fungerer supert for henne på pels, avføring +++++.... og hunden er i toppform, og trener masse med sine familiemedlemmer/flokken...

Skrevet

BC tispe, 2.5 år, leddproblemer- Hills J/D-fòr, kjempedyrt, men veldig effektivt + V&H

Sheltie tispe 2.5 år + BC tispe 2.5 år: Royal Canin Medium + Vom & Hundemat

Gjest JulieB
Skrevet

Har en Golden Retriever og bruker Labb. Dette fungerer veldig bra, og han liker det veldig godt! Får ca. 10 dl hver dag, en gang om dagen, og spiser når han føler for det (som regel spiser han mest samtidig som vi andre spiser middag, hehe). Han får masse skryt for pelsen sin og har nesten aldri problemer med avføringen.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Labrador, 26 kg.

Happy Dog = fungerer supert for henne på pels, avføring +++++.... og hunden er i toppform, og trener masse med sine familiemedlemmer/flokken...

Bruker også Happy dog. Har brukt det til begge mine hunder. Rottis og BC. Veldig bra fòr!

Skrevet

Dere som gir hundene fri tilgang på fòr, hvordan gjør dere det ift turer og sånt? Hunder skal jo ikke løpe/mosjoneres på rundt en time etter de har spist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...