-Ea- Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Hva i all verden skal vi gjøre?? Han HYLER når han skal bades i balje, dusjes, vaskes i vasken, vaskes med fuktig klut og ellers alt som kan minne om vasking. Han er litt over et år, og går i barnehage. Hittil har det blitt gjennomført med HYL og brånekt, sår gråt, snørr og tårer. Det er jo ikke no gøy, men han må jo vaskes Det har jo ikke alltid vært sånn, vet ikke hva som utløste dette. Noen råd????
Vodecka Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Er han intreressert i f.eks ha ei balje med vann på gulvet og plaske litt i? Kanskje det kan være en idè for at han skal se at vann er gøy! Vann er som magnet for mine barn. Setter ei lita balje på gulvet hvis det er fælt vær ute mens jeg henger opp tøy eller støvsuger osv, så kan jeg holde ett øye og ungene har det knallgøy! De syns hvertfall det er gøy hvis mamma oxo setter seg ned og leker båt. Han av din er bare ett år, så hvis du sitter sammen med han og plasker litt, kan det være han syns det er gøy.
boomerang Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Hva i all verden skal vi gjøre?? Han HYLER når han skal bades i balje, dusjes, vaskes i vasken, vaskes med fuktig klut og ellers alt som kan minne om vasking. Han er litt over et år, og går i barnehage. Hittil har det blitt gjennomført med HYL og brånekt, sår gråt, snørr og tårer. Det er jo ikke no gøy, men han må jo vaskes Det har jo ikke alltid vært sånn, vet ikke hva som utløste dette. Noen råd???? Jenta vår hadde også en periode med badenekt, og hun hadde vært på babysvømming og stupt seg gjennom det første året. Plutselig var det fullstendig nekt. Vi tok henne med til en litt eldre venninne, og hun viste henne hvordan hun bada, og hvor gøy det var. jenta vår satt først på fanget mitt, og endte i baljen til slutt:)
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Har du prøvd varmere vann? Kaldere vann? La barnet styre vannet selv? Ellers har jeg ingen råd. Her har vi kranglet i 4 år om vask og gjør det enda. Men vask må til!
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 blir det mye krangel rundt badingen er det kanskje derfor han nekter, vann kan være veldig skummelt og om trygge våksne krangler rundt det, blir det enda skumlere. Vask han med klut til han føler seg tryggere, la andre voksne vaske han/bade/dusje han. Begynn med bading igjen når det har roet seg ned og gi han premie hver gang det går bra, vær rolig og hyggelig under badingen, ikke "nå skal du" det er bare skremmende. forbered han godt når dere begynner å bade igjen.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Noen barn er født med vannskrekk. Jeg har et eksemplar. Helt fra starten av var han skeptisk til vann. Helt ulik storesøster. Jeg badet ham i en liten balje som sto på gulvet. Etter hvert så ble det badekar. Han badet med storesøster og av og til i sammen med meg. Jeg lagde skum og hadde fristende leker. Han aksepterte det sånn etter hvert, men ble aldri helt fortrolig med vann. Han var 2 uker i syden som 3-åring og gikk kun og vasset i strandkanten. Hjalp heller ikke at jeg tok ham opp og holdt ham inntil meg mens vi gikk ut i vannet. Jeg tror du faktisk bare må akeptere at han er sånn. Kan være greit å bruke klut framfor bading da. Kanskje det blir anderledes nå som det går mot sommer. Ha balje ute. Han kan ha en båt og vannleker. Jeg valgte å sende ham på såkalt vanntilvenningskurs da han var rundt 7 år. Etter det så ble det svømmekurs. Han lærte å svømme, men vil aldri bli en som elsker vann. Altså ingen gode råd fra meg. Bare deler en erfaring.
-Ea- Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2009 Takk for tips og erfaringer. Føler jeg har prøvd alt, men ingen ting hjelper. Har satt i gang med en fast rutine på kvelden nå, med bading, kveldsmat, tannpuss og soving. Tror at hvis vi holder på lenge nok vil han vel kanskje venne seg til det?.... Lever i håp!
Kara W Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 Slenger meg på denne tråden, for vi har det helt likt. Vi gikk på babysvømming i 6 måneder, men jeg måtte til slutt bare gi opp. Jeg får som regel vasket ham med klut, men det er sjelden jeg får dusjet eller badet ham. Jeg har ham på badet når vi skal dusje og bade, og da står han utenfor og ser kjempe interessert ut, men nekter å komme inn til oss. Håper det gir seg etterhvert. Bader ham kanskje en gang i måneden nå.
Lumina Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 nå som det er sommer, hva med og sette på vannslange/vannspreder, evnt kjøpe en vannspreder som er av den morsommerer typen som spruter hit og dit. sånn for og vise at vann kan være morsomt? for så å ha baljen ute sammen med sprederen? og flere barn i lek sammen med han om det er mulig? bare en tanke
Jerle Skrevet 18. juni 2009 #10 Skrevet 18. juni 2009 Takk for tips og erfaringer. Føler jeg har prøvd alt, men ingen ting hjelper. Har satt i gang med en fast rutine på kvelden nå, med bading, kveldsmat, tannpuss og soving. Tror at hvis vi holder på lenge nok vil han vel kanskje venne seg til det?.... Lever i håp! Jeg henger meg opp i at du bader han hver dag. Det hadde ikke jeg gjort, barn med vannskrekk eller ikke. Bad han en gang i uken og vask han med klut daglig. Vil tro at det vil være "mildere" for han å slippe å bade hver dag, og tror(men aner ikke) at det å bli vasket med klut vil løse seg etter hvert. For det er jo mindre "skummelt" om det er problemet hans.
boomerang Skrevet 18. juni 2009 #11 Skrevet 18. juni 2009 Hva i all verden skal vi gjøre?? Han HYLER når han skal bades i balje, dusjes, vaskes i vasken, vaskes med fuktig klut og ellers alt som kan minne om vasking. Han er litt over et år, og går i barnehage. Hittil har det blitt gjennomført med HYL og brånekt, sår gråt, snørr og tårer. Det er jo ikke no gøy, men han må jo vaskes Det har jo ikke alltid vært sånn, vet ikke hva som utløste dette. Noen råd???? Å bade han hver kveld hjelper iallfall ikke, det gjorde det ikke på vår iallfall. Men vask med klut og ta en sakte tilvenning, evt la andre barn lære han å like vann:) Ha balja på golvet, men la han slippe å være oppi. Vi har en periode nå hvor snupps skal lære å dusje (hun har tidligere hatt sterk badenekt), og da dusjer jeg henne litt, så får hun dusje meg litt. Alt foregår i baljen, og vi ler masse - og frynker hun på nesen får hun ha dusjen og dusje meg - alt på hennes premisser altså:-) Går veldig bra!
-Ea- Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 18. juni 2009 Tenkte bare at det var smart å bade han regelmessig så det ikke blir "glemt" mellom hver gang. Han nekter å vaskes med klut og, har ikke prøvd kroppsvask med klut ennå da, prøver det i morgen
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 20. juni 2009 #13 Skrevet 20. juni 2009 Jeg henger meg opp i at du bader han hver dag. Det hadde ikke jeg gjort, barn med vannskrekk eller ikke. Bad han en gang i uken og vask han med klut daglig. Vil tro at det vil være "mildere" for han å slippe å bade hver dag, og tror(men aner ikke) at det å bli vasket med klut vil løse seg etter hvert. For det er jo mindre "skummelt" om det er problemet hans. Jeg har også en sønn som nekter å dusje seg, nå er han 9 år. Han nektet slik da han var mindre også, hyl og skrik hver gang. Jeg var dum nok til å begrense bading/dusjing til det ytterst nødvendige. Og det angrer jeg på i dag. Fordi det har vært et spetakel uten like for å få ham til å dusje. Nå dusjer han hver dag, fordi han må. Hadde jeg vært deg trådstarter, ville jeg ha gått inn for å venne han sakte men sikkert til vann. Gjør det med lek, og gjerne utenfor i starten. Kjøp vannleker som gjør det til at han må være i nærheten av vannet. Som vannpistoler, eller andre spruteleker. Gjør dere dette i en periode vil kanskje vannskrekken forsvinne?
Kara W Skrevet 28. juni 2009 #14 Skrevet 28. juni 2009 Jeg fylte en balje med vann, hadde i et par leker, og satte sønnen min ved siden av. Det ble stor sukksess! Han plasket og koste seg, og det ble til slutt mer vann på gulvet enn i baljen (gjorde det ute neste gang). Har du prøvd noe slikt TS? Skal sette ham utenfor et par ganger til, før jeg prøver å sette hamoppi. Når det gjelder vask med klut, så har jeg også et par tips som fungerte på oss: Ta kveldsvasken litt tideligere. Det hjelper om barnet ikke er kjempetrøtt. Lek med kluten. Borte-Titt tei med kluten over ansiktet er kjempegøy her i huset. Oh innimellom så gnir du klutten litt over det skitne stedene før du fjerner den. Er barnet ditt kilent? Jeg pleier å kile sønnen min masse med kluten mens jeg vasker, og det har også gjort at han aksepterer vaskingen. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå