Gå til innhold

Reiseleder?


miniboo

Anbefalte innlegg

hei alle sammen..

Jeg er en jente på 21 år som nå vurderer å bli reiseleder i utlandet.. Er egentlig litt usikker på om dette passer for meg, og lurte på om noen av dere der ute har erfaring fra dette, og hvordan dere følte at det gikk..

Alle erfaringer og tilbakemeldinger hjelper på :)

klemklem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var reiseleder en sesong og jeg kan absolutt anbefale det, ikke for pengenes skyld men for opplevelsens skyld. Det passer fint når man er ung og ikke har noen forplikelser (leilighet, fast jobb, kjæreste osv).

Jeg tenker tilbake på dette som en bra sesong. Man blir kjent med veldig mange mennesker (kolleger/gjester ++). Lærer mye nytt om andre kulturer, språk osv. Arbeidsoppgaver er: ta imot gjester på flyplassen og "sende" dem hjem igjen, diverse treffmøter, utflukter ++

Vet ikke hva mer du vil vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_L

Jeg har også jobbet som reiseleder en sesong og vil absolutt anbefale det, om du tror du er riktig type person. Du bør være utadvendt, høflig, blid, like å snakke foran en forsamling og kunne improvisere. Ting går ikke alltid som planlagt, det kan bli lange dager og stressende - men du må klare å ta det med et smil og det er ikke rom for å ha en dårlig dag når du er med gjestene.

I det selskapet jeg jobbet hadde vi fri en dag i uka, fikk en liten grunnlønn og i tillegg provisjon ut i fra hvor mange utflukter som ble solgt totalt hver måned. Bolig og frokost var dekket. Som MissStiles også skrev, dette er ikke noe du gjør for å bli rik og du bør heller ikke ha større utgifter hjemme som skal betales. Vi hadde flere fordeler som f.eks gratis mat/drikke eller gode rabatter på mange restauranter og utesteder, så jeg hadde mer enn nok til å klare meg likevel. Dette varierer nok veldig på de forskjellige destinasjonene!

Vi hadde et fantastisk samhold i teamet, gode ledere og mye moro sammen. Ingen dag var lik og jeg tror aldri jeg rakk å kjede meg (bortsett fra ved flyforsinkelser). Tiden som reiseleder var lærerik, utfordrende, gøy, slitsom og givende. En opplevelse for livet!

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet som reiseleder en sesong og vil absolutt anbefale det, om du tror du er riktig type person. Du bør være utadvendt, høflig, blid, like å snakke foran en forsamling og kunne improvisere. Ting går ikke alltid som planlagt, det kan bli lange dager og stressende - men du må klare å ta det med et smil og det er ikke rom for å ha en dårlig dag når du er med gjestene.

I det selskapet jeg jobbet hadde vi fri en dag i uka, fikk en liten grunnlønn og i tillegg provisjon ut i fra hvor mange utflukter som ble solgt totalt hver måned. Bolig og frokost var dekket. Som MissStiles også skrev, dette er ikke noe du gjør for å bli rik og du bør heller ikke ha større utgifter hjemme som skal betales. Vi hadde flere fordeler som f.eks gratis mat/drikke eller gode rabatter på mange restauranter og utesteder, så jeg hadde mer enn nok til å klare meg likevel. Dette varierer nok veldig på de forskjellige destinasjonene!

Vi hadde et fantastisk samhold i teamet, gode ledere og mye moro sammen. Ingen dag var lik og jeg tror aldri jeg rakk å kjede meg (bortsett fra ved flyforsinkelser). Tiden som reiseleder var lærerik, utfordrende, gøy, slitsom og givende. En opplevelse for livet!

Håper dette kan være til hjelp.

Tusen takk for svar :)

Det jeg lurer på da er hvor lenge varer e sesong, varierer det fra firma, eller er det fra oktober til april?

Og hvilket firma er det egentlig anbefalt å jobbe for? Hvilket jobbet dere for?

Og ikke minst, må jeg gjennom noe kurs for å bli reiseleder?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en kikke på søsteren min sin blogg: http://lailar88.blogg.no

Hun har jobbet tre sesonger som reiseleder og stortrives! :) Send henne en kommentar på bloggen så får du sikkert masse svar!

Tusen hjertelig takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Det jeg lurer på da er hvor lenge varer e sesong, varierer det fra firma, eller er det fra oktober til april?

Og hvilket firma er det egentlig anbefalt å jobbe for? Hvilket jobbet dere for?

Og ikke minst, må jeg gjennom noe kurs for å bli reiseleder?

:)

1. det er forskjellig på en sommer- og vintersesong, hvor i hvilket land man er. Sesongen om sommeren er kanskje fra mars/april til august/september også er vintersesongen fra september/oktober til mars/april.

2. jeg jobbet for apollo og trivdes kjempebra der. Ikke noe negativt å si om det selskapet.

3. jeg måtte gjennom et 3 ukers kurs hvor mange går gjennom en del teori, øvelser osv. Man lærer om firmaet, hvordan man blir flinkere til å snakke foran mennesker, arbeidsoppgaver osv. Lengden på kursene varer også fra selskap til selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_L

Jeg jobbet også for Apollo, og kunne ikke hatt det bedre. Siden jeg har reiselivsutdannelse, burde jeg ikke å gå på kurs og ble sendt direkte til destinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Laila_*
hei alle sammen..

Jeg er en jente på 21 år som nå vurderer å bli reiseleder i utlandet.. Er egentlig litt usikker på om dette passer for meg, og lurte på om noen av dere der ute har erfaring fra dette, og hvordan dere følte at det gikk..

Alle erfaringer og tilbakemeldinger hjelper på :)

klemklem..

Hei.

Jeg jobber som reiseleder for Ving og har til nå jobbet 3 sesonger og jeg stortrives!

Om du har noen spørsmål er det bare å kontakte meg via bloggen lailar88.blogg.no

så skal du få svar:)

Laila...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅH :)

Jeg fikk svar på søknaden i dag :D

Jeg skal på intervju.. :jepp:

Da har jeg neste spørsmål;

Bør jeg grue meg?

Jeg er FULL i nerver for at jeg skal klare å ødelegge det hele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*
ÅH :)

Jeg fikk svar på søknaden i dag :D

Jeg skal på intervju.. :jepp:

Da har jeg neste spørsmål;

Bør jeg grue meg?

Jeg er FULL i nerver for at jeg skal klare å ødelegge det hele..

Så gøy å høre at vi er flere. Drar på intervju (Ving) 4. august, jeg. Spørsmålene dine og svarene til de andre har vært til kjempestor hjelp, så takk for det!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre at vi er flere. Drar på intervju (Ving) 4. august, jeg. Spørsmålene dine og svarene til de andre har vært til kjempestor hjelp, så takk for det!:)

Jeg skulle egentlig på intervju den dagen (Ving her og :) ), men jeg er i tyrkia da, så jeg skulle få en annen dag.. Da blir det i Bergen. Det er også lettest for meg å ta det her, siden jeg er herfra :)

Godt å høre at jeg har hjupet andre, samtidig som det hjalp meg :D

Vet du mer om hvordan opplegget er på intervjudagen? Jeg er skikkelig nervøs, men har bestemt meg for at jeg skal klare det, for jeg har skikkelig lyst å få den jobben :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par år siden jeg var guide nå, men når jeg var på intervju så måtte man presentere seg selv foran alle også en gang til alene. Man snakker om hva jobben som guide går ut på, gjør et par oppgaver i grupper for å se hvordan man samarbeider med flere osv. Det er ikke noe å grue seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
søsteren min postet nylig et veldig bra innlegg om hvordan hun gjorde det for å bli reiseleder!

Veldig mange bra tips!

Http://lailar88.blogg.no

jeg får opp at bloggen ikke eksisterer lenger :huh:

det var veldig kjedelig, for jeg likte å lese hvordan din søster opplevde reiselederlivet.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...