Gå til innhold

Cipralex

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har i en lang periode vært sliten, og dette har igjen ført til tiltaksløshet. De har tatt masse prøver hos legen uten at de har funnet noe, så legen foreslo anti depressiva. Jeg følte meg ikke deprimert i det hele tatt, men kjente jo at det tok på at jeg var så slapp alltid og de ikke fant ut av det, så jeg sa ja til å prøve.

Allerede 1. dagen på pillene følte jeg meg bedre, og de 2 første ukene på pillene var skikkelig bra. Jeg var i et strålende humør, hadde masse energi og følte meg frisk rett og slett. Følte meg som meg selv, sånn jeg var før alt dette. Legen sa til meg at det var umulig at jeg kunne kjenne virkning så raskt, men jeg er ikke i tvil. Jeg har jo manglet energi i flere år. Nå har jeg gått på Cipralex i snart 5 uker, og jeg føler meg fortsatt bra. Humøret er jevnt over bra, jeg har overskudd og føler meg ikke lenger sliten hver dag. Men den energien jeg følte de første ukene har roet seg litt. Dvs jeg kan fortsatt være litt lat, sitte og se på tv, og føle meg sliten på slutten av dagen. De første ukene var liksom en skikkelig energiboost.

Er det vanlig at det er sånn? Eller kan det være et tegn på at jeg burde øke dosen? (Jeg tar 10 mg daglig). Kan nevne at jeg er klar over at dersom man er disponert for bipolar, så kan Cipralex utløse sykdommen. Jeg har ikke følt meg manisk i det hele tatt altså:) Bare at energien har flatet litt ut.

Jeg har hatt lite bivirkninger av Cipralex, og er godt fornøyd med pillene. Det eneste jeg merker er at jeg må tisse mye! Og at jeg sliter med å sove om natta... Og sexlysten er vel stort sett ikke-eksisterende om dagen:( Dette synes jeg er såpass kjipt at jeg ønsker å slutte med pillene i nærmeste fremtid. Vet jeg skal diskutere dette med legen min, men vil gjerne ha noen synspunkter på når det kan være aktuelt å begynne nedtrappingen. Bør man gå på de et visst antall mnd/år? Hva slags terapi kan være lurt for å bli frisk uten piller?

Hvordan er det mulig at jeg har vært deprimert disse årene uten å vite om det? Jeg har ikke hatt noen depressive tanker, og har spurt meg selv om hvordan jeg kunne være deprimert når jeg egentlig hadde det bra? Strengt tatt lite å klage på... Vil gjerne diskutere disse tingene med noen som har litt peiling:)

Videoannonse
Annonse
Gjest svarttrost
Skrevet

Jeg går på cipralex selv og det er faktisk vanlig å være deprimert uten å vite det selv. Mna kan ha nedsatt energi, nedsatt eller for høy matlyst, sove for lite/fore mye eller at en mister interessen for det en tidligere har vært opptatt av. Slett ikke alle er nedstemt. Noen kan være aggressive, andre kan ha smerter i kroppen osv osv...Det tar 2-3 uker før medisnene begynner å virke, så det du kjente helt i starten er nok mest sannsynlig placeboeffekten. Jeg kjente også bedring med det samme :) Sexlyst har jeg ikke så mye av heller, men jeg føler meg mye bedre nå enn før jeg startet behandlig og regner med den kommer tilbake når jeg slutter. Antideåressiva skal trappes ned gradvis slik at en ikke får "abstinenser". Ved første gangs episode skal en gå på medisiner i et år, har jeg hørt, viktig å ikke kutte ut for tidlig/bråslutte :)

Gjest svarttrost
Skrevet

Angående andre behandlingsmuligheter finnes det jo psykoterapi, anbefaler det i tillegg til medisiner. Henviste ikke legen til psykolog? Jeg går til psykolog, såkalt kognitiv psykoteapi der en skal utfordre negative tanker og handlingsmønstre

Skrevet

Takk for gode svar. Jeg har blitt henvist til psykiatrisk sykepleier som visstnok skal være kognitiv terapeut, men det tar tid. Skulle få time om max 6 mnd sto det. Så sjekker litt i mellomtiden. Håper hun er flink...

1 år var lenge. Vi hadde egentlig planer om barn vi, hadde ikke så lyst til å legge det på hylla i 1 år. Men det viktigste er jo helsa mi akkurat nå. Herregud for en placebo-effekt i så fall. Jeg var på toppen av et fjell kl 9 om morgenen og så på utsikten dag 3 på pillene... :rodme:

Gjest Gjest_karina_*
Skrevet

Hei. Jeg har gått på cipralex i ett halvår, og trappet ned slik man skal, og sluttet for ca. en mnd siden. Nå sliter jeg med kraftig skjelving i bena på kveldene. Faktisk kun på kveldene. Har noen opplevd lignende? Kan dette være ettervrikning av cipralex'n?

Skrevet

Trådstarter her. Nå har jeg gått på Cipralex i 5 uker, og jeg har hatt det kjempefint! :) Men de 3 siste dagene så har det skjedd noe. Jeg har plutselig vært dritsliten og veldig trøtt hele tiden. I tillegg har jeg en dårlig følelse inni meg. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det... angst kanskje? Jeg er fortsatt glad og har det jo bra. Men jeg har altså denne følelsen inni meg som bare ikke slipper taket. Hvor i alle dager kom dette fra, og hvordan skal jeg bli kvitt det igjen? Er det en bivirkning av pillene, eller er det noe annet?

Håper noen tar seg tid til å svare...

Skrevet

Tviler sterkt på at sjelvingen i bena er ettervirkninger av cipralex...

Trøtthet og angst kan være bivirkninger av cipralex, ironisk nok... Vil anbefale sterkt at du trener regelmessig og spiser sunt og er forsiktig med alkohol. Dette forebygger både angst og trøtthet... Medisinene er jo ikke akkurat vitaminer og har jo bivirkninger som for mange kan være ganske ubehagelige... Om de ikke forsvinner så kan du jo prøve et nytt merke :)

Skrevet

Det kan jo forklare saken. Jeg var ute med jobben, og drakk alkohol på torsdagen + tok en flaske rødvin med svigers på fredagen. Og det er fredag, lørdag og søndag jeg følte meg dårlig og hadde denne merkelige angstfølelsen. I dag føler jeg meg mye bedre igjen.

Faen og, kan jeg ikke drikke da:/ Det var jo såpass kjipt at jeg har lyst til å unngå å oppleve det igjen hvis jeg kan. Har ikke hatt angst før, men må jo ha vært det jeg kjente:o

Skrevet

Alkohol+depresjon er sjelden en god kombinasjon da... Men nå har du jo ikke gått på cipralex særlig lenge og det kan jo hende at du tåler dem bedre etterhvert :) Selv drikker jeg alkohol selv om jeg går på AD. Det tar flere dager før jeg helt er kommet meg og blitt meg selv etter en tur på fylla. Burde nok egentlig ikke drikke og psykiateren har frarådet meg det, men klarer ikke å la være... Prøver å drikke minst mulig da... :)

Gjest Gjest_karina_*
Skrevet
Tviler sterkt på at sjelvingen i bena er ettervirkninger av cipralex...

Trøtthet og angst kan være bivirkninger av cipralex, ironisk nok... Vil anbefale sterkt at du trener regelmessig og spiser sunt og er forsiktig med alkohol. Dette forebygger både angst og trøtthet... Medisinene er jo ikke akkurat vitaminer og har jo bivirkninger som for mange kan være ganske ubehagelige... Om de ikke forsvinner så kan du jo prøve et nytt merke :)

Takk for svar! Føler ikke jeg trenger noe antidepmedisiner igjen, så lar det ligge :) Skjelvingen forsvant faktisk. Det kunne kanskje minne mer om noe muskelrelatert, for når jeg konsentrerte meg om å slappe av så forsvant det, og nå har det overhodet ikke vist seg di siste dagene.

• 3 år senere...
Gjest Evita
Skrevet

Jeg har gått på ciprsalex i 2 år med 10 mg.

Føler meg i fin form etter avsluttet program hos Dps.

Trappet ned med 5 mg i over 1 mnd, og tok ca 2,5 mg annen hver dag i 14 dager. Har nå ikke tatt noe på 6 dager og i begynnelsen var jeg svært svimmel og kjenner verk i muskulaturen , men dette er gift i kroppen og jeg har hørt at lengre du går med det jo lengre tar det før det forsvinner ut av kroppen. Jeg tror mye av det depressive har mye med matinntak å gjøre og lite tilskudd av vitaminer. Har nå begynt med noen fantastiske produkter som heter Kyani og kjenner at kroppen er i balanse når jeg går på disse 3 produktene. ;-)))

Skrevet

Kjære TS

Jeg må dessverre stenge tråden din, i henhold til KG sine regler. Vi kan ikke vite noe om kompetansen som ligger til grunn for svarene du måtte få på spørsmålet ditt. Vi kan således ikke vite om svarene du får er gode eller om de er potensielt farlige for deg.

Jeg ber om at du tar spørsmålene dine med fastlegen din.

kosemose, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...