Gå til innhold

Styrketrening


Frøken eple

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og hva med mat i forbindelse med styrketrening? Er det slik at det har bedre effekt om man spiser noe spesielt etterpå? Pleier ikke være lysten på å putte i meg mat rett etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du vil oppnå raskere vektreduksjon ved kardio-trening (jogging, spinning etc) enn styrketrening.

Hovedhensikten med styrketrening er jo å bygge opp muskulaturen, og muskler veier mer enn fett. Selv om vekten ikke nødvendigvis går markant ned, vil du uansett få en finere figur/holdning da økt muskelmasse vil "stramme" opp litt. Prøv å ikke henge deg opp i bare vekten, men se resultatene i form av en finere figur!

Kombinasjon av kardio og styrketrening anbefales for generell trening.

Skal du ha maks utbytte av spesielt styrketreningen, må du spise noe som inneholder mye proteiner relativt rakst etter treningen (proteinbar, proteinshake etc).

Du kan ikke punktslanke bort fett med trening, men magemålet blir litt mindre hvis du får mer magemuskler, men hovedsakelig må du redusere det totale fettnivået.

Uansett, all trening er bedre enn ingen! :)

Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du vil oppnå raskere vektreduksjon ved kardio-trening (jogging, spinning etc) enn styrketrening.

Studier viser ganske riktig at overvektige personer kan gå litt raskere ned i vekt når de trener bare eller hovedsaklig kardio, men de kan kvitte seg med mer fett (og evt. gå fortere ned i klesstørrelser) ved å trene styrke som en hoveddel av opplegget. Trener man mye kardio samtidig som man spiser på et kaloriunderskudd vil man miste mye muskelmasse ved siden av fettet, og bli svakere samtidig som man blir tynnere. Med riktig styrketrening er det fullstendig mulig å øke muskelmassen selv om man samtidig går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med riktig styrketrening er det fullstendig mulig å øke muskelmassen selv om man samtidig går ned i vekt.

Selvfølgelig er det mulig, det avhenger jo kun av hvor mye fett man kvitter seg med i forhold til hvor mye muskler man bygger :)

Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det mulig, det avhenger jo kun av hvor mye fett man kvitter seg med i forhold til hvor mye muskler man bygger :)

Men mange ser ut til å innbille seg at man spise på kalorioverskudd for å øke muskelmassen. Det er en utbredt myte med lite hold i virkeligheten (den stemmer vel egentlig bare for folk som ikke har noen fettreserver å ta av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 5 kg nå ved styrketrening og selvfølgelig spist sunnere. Så ja det er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke fast.

Har ikke gått ned i vekt (og det er heller ikke noe ønske fra min side), men økt muskelmassen, strammet opp og mistet endel cm, spesielt i mageregionen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vitenskapelige svaret på dette begynner vel mer og bli akseptert som "ja".

Kombo er alltid best (kardio og styrke) men dersom du varierer mellom tung styrke (tunge vekter, få reps) og utholdende styrke (lette vekter, mange reps) så får du jo på en måte båte styrke og kardio (selv om det er mer belastningstrening for musklene enn "lungetrening".)

Når jeg ikke har trent en stund og kjører lette til medium vekter og mange reps, sliter jeg skikkelig med pusten, og det føles som jeg har løpt etterpå. Så jeg tror nok man kan få i både pose og sekk ved å trene det mange ser på som "styrketrening", men som egentlig bare er "lett styrke og kondisjon".

Pluss, du forbrenner fett ved å bruke musklene også, ikke bare ved å ha dem.

Man kan altså bli "mindre" av styrke. Jeg ser jenter på timene jeg går som er kjempetynne, men som lesser på med vekt og løfter som bare eff. Det er en myte at man blir automatisk diger av styrketrening, da skal man gå ganske hardt inn for det.

Jeg bruker alltid styrketrening som hovedgren når jeg vil forbrenne fett. Funker som faen.

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg trener styrke ca fire ganger i uka, kjører på med så tunge vekter som jeg makter. Har blitt mye slankere og fått mye finere kropp. Likevel forteller vekta meg at jeg veier 7 kg mer enn jeg gjorde tidligere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at man blir automatisk diger av styrketrening, da skal man gå ganske hardt inn for det.

Det er sant for menn og enda sannere for kvinner. De der svulmende kroppsbyggerne man ser bilder av har gått veldig hardt inn for å bli slik (og mange har gjerne ikke nøyd seg med å begrense innsatsen til trening og kosthold, for å si det slik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...