Gå til innhold

Filter til Speilrefleks kamera ?

Fremhevede innlegg

Gjest hobbyfotograf
Skrevet

Hvilke er lurest å ha, - eller morsom å ha?

Jeg så en plass med masse filter f.eks stjernefilter, uv filter, effekt filter, polaiseringsfilter, makro filter, skyhighfilter etc.

Om man har 18-55 mm, - skal man ha 55?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Det kommer jo helt ann på hva i huleste du skal ta bilde av ....

Uansett, så kan det väre lurt å ha et UV-filter på. Billigere å bytte det enn å bytte objektivet om du skulle få riper.

Hvilken störrelse du skal ha på filteret kommer helt ann på objektivet - ikke mm

Skrevet

Det skal stå filterdiameter på objektivet ditt. De fleste filtre er unødvendige i og med at du kan få de samme effektene billigere til i redigeringen. Det finnes derimot et par nyttige filtre. Polariseringsfilter for sterkere farger og nøytralisering av reflekser i vann, vinduer og annet materiale. UV-filter for beskyttelse av frontelementet (selv om nytten er diskutert i det vide og det brede, selv bruker jeg bare solblenderen som beskyttelse). Kanskje et gradert gråfilter for landskapsbilder? Eller gråfilter for lengre eksponeringer i sterkt lys?

Skrevet

UV filter trenger du ikke til et 18-55mm objektiv som sannsynligvis ikke koster allverden, det kun snakk om fysisk beskyttelse i o m at man ikke bruker film lenger (som ikke likte uv). Unødvendig å kjøpe filter til 400,- til et objektiv til 999,-!

Sirulært polafilter og/eller evt et "enhancing" filter for fyldigere farge/kontrast er vel mest aktuelt.

Ikke tro å filtere nødvendigvis gjør underverker. Med unntak av polafilter, kan det meste gjøres i etterbehandlinegn av bildene i et egnet program!

Anebfaler at du tar bidene i RAW, det gir bedre etterbehandingsmulighter.

Charlotte

Skrevet

Et viktig poeng med å ha filter på objektivet er at man får en ekstra beskyttelse. Blir det skraper, er det bare å bytte filteret. Vet ikke om det finnes helt nøytrale filtre som bare er beskyttelse?

Skrevet
Et viktig poeng med å ha filter på objektivet er at man får en ekstra beskyttelse. Blir det skraper, er det bare å bytte filteret. Vet ikke om det finnes helt nøytrale filtre som bare er beskyttelse?

UV-filtere er nøytrale. Poenget er at det er liten vits i å betale 4-500 kroner for å beskytte noe som koster omtrent det dobbelte (kun et salgstriks fra forhandlerne!). Da er nok en forsikring (f eks superforsikring hos Japan Photo) en bedre investering til omtrnet samme beløp. En solskjerm på objektiver gir også god beskyttelse, samt hindrer strølys.

En ripe i frontelementet på et objektivet behøver dessuten ikke gjøre så mye.

Charlotte

Skrevet

Hvis man kjøper billige filtre så kan det gå ut over bildekvaliteten, selv på de billigste objektivene. Jeg ville aldri satt et 400-kroners uv- eller nøytralt filter på mitt normalobjektiv siden det ikke ville utgjort noen beskyttelsesmessig fordel og det ville mest sannsynlig gjort noe med bildekvaliteten og hvordan objektivet håndterer lyset.

Polafilter er faktisk nyttig, jeg skal ha et slik selv, men jeg må bare finne penger til det. Blir fort litt dyrere når man skal ha topp kvalitet i 77mm diameter.

Forresten, det finnes lineære og sirkulære polafiltre. Det du/dere vil ha er sirkulært, sånn i tilfelle det blir aktuelt å kjøpe.

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg kjöper ikke UVfilter til mine objektiver som koster under 800kr.

Merker stor forskjell på kvaliteten på bildene mine om jeg bruker billig-filter, enn når jeg bruker skikkelig filter.

Selvom jeg bare bruker slikt filter til kun til å beskytte objektivet...

• 4 uker senere...
Gjest ronnyen
Skrevet
UV-filtere er nøytrale. Poenget er at det er liten vits i å betale 4-500 kroner for å beskytte noe som koster omtrent det dobbelte (kun et salgstriks fra forhandlerne!). Da er nok en forsikring (f eks superforsikring hos Japan Photo) en bedre investering til omtrnet samme beløp. En solskjerm på objektiver gir også god beskyttelse, samt hindrer strølys.

En ripe i frontelementet på et objektivet behøver dessuten ikke gjøre så mye.

Charlotte

et uv-filter koster nå hele 10,- på japan photo, og er så absolutt en grei forsikring på et objektiv til... ja samme hvilken pris ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...