Gjest åsta Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Hei. Jeg og mannen min (barnas far) har kjøpt oss leilighet og solgt huset til eldstemann. Han har kjøpt det til takst, så det er ikke snakk om noe gave salg, men huset hadde garantert gått for minst 500.000 mer på det åpne markedet. Dette er ett spesilet hus og de andre (like) husene som er solgt i det siste har gått for adskillige mer. Naboen solgte nettopp for 1 million mer enn oss, og vi har fått hendvendelser fra folk som har hørt vi skal flytte på adskilige mer en taksten vi fikk. vi ville at huset skulle bli i familien og eldstemann var den eneste som var interesert og hadde muligheten til å overta. Ingen av de to andre barna har sagt noe på prisen eller anntydet at det var urettferdig. Alikevel så ønsker vi å unngå konflikter i fremtiden og ikke minst behandle alle likt. Så hvordan gjøre det rettferdig? Ser jo for meg å på ett tidspunkt gi de to andre barna en pengesum eller at de skal tilgode sees med ett større beløp når vi faller fra (men det håper jeg blir veldig lenge til.) Alle 3 barna har fått ett likt pengebeløp da de kjøpte leilighet (alle 3 eier, men ingen av de to andre har samboer ol.) Noe ideer?
Kvelerslangen Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Ser jo for meg å på ett tidspunkt gi de to andre barna en pengesum eller at de skal tilgode sees med ett større beløp når vi faller fra (men det håper jeg blir veldig lenge til.) Alle 3 barna har fått ett likt pengebeløp da de kjøpte leilighet (alle 3 eier, men ingen av de to andre har samboer ol.) Noe ideer? Hvis han har kjøpt til takst, er det vel strengt tatt ikke noe stort problem, men hvis det er som du sier at dere garantert kunne fått 500 000 mer, så ville vel det mest rettferdige ha vært å ha lagt huset ut for salg på det åpne marked og latt eldstemann gå inn i det høyeste budet. Da hadde det vært meget strengt rettferdig, men ikke egentlig familievennlig. Hvis dere har mulighet, kan jo de to andre få 200 - 250 000 i forskudd på arv så snart som mulig (dvs i den perioden av livet hvor man er i etableringsfasen og har størst behov).
LukaFrost Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Hvis de som ikke kjøpte huset skal få penger som "kompensasjon" må det vel være riktigst å gi det som gave og ikke som forskudd på arv?
Donpedro Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Dere kan si at eldste nå har fått feks. 500.000 som forskudd på arv?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Vanskelig dette... Hadde eldstemann måttet kjøpe huset gjennom en vanlig budrunde, med 500 000 kroner høyere pris enn han fikk nå, er det jo ikke sikkert det ville vært interessant for ham å ta over. Grubler mye på dette selv, er eldstemann i søskenflokken og eneste som bor i samme by som foreldrene, og det blir nok sannsynligvis jeg som kommer til å kjøpe huset når de vil flytte en eller annen gang i fremtiden. Det ville ikke vært aktuelt for meg å ta over huset deres til markedspris, i allefall.
Tabris Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Min bror kjøpte barndomshjemmet vårt, og det er mulig mine foreldre ville fått mer for det om de hadde solgt det på det åpne markedet, men jeg må innrømme at jeg har aldri sett på det som urettferdig. Tvert om, jeg er bare sjeleglad at han overtok huset så det holdt seg innenfor familien.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Vanskelig dette... Hadde eldstemann måttet kjøpe huset gjennom en vanlig budrunde, med 500 000 kroner høyere pris enn han fikk nå, er det jo ikke sikkert det ville vært interessant for ham å ta over. Grubler mye på dette selv, er eldstemann i søskenflokken og eneste som bor i samme by som foreldrene, og det blir nok sannsynligvis jeg som kommer til å kjøpe huset når de vil flytte en eller annen gang i fremtiden. Det ville ikke vært aktuelt for meg å ta over huset deres til markedspris, i allefall. Hvis du ikke er interessert i å ta over til markedspris så må søsknene dine få differansen utbetalt. Svært mange ville ikke kjøpt huset til markedspris - vel, da mener jeg at de burde kjøpe seg et annet sted å bo. Hvis en av ungene får kjøpe en bolig under markedspris så må de i rettferdighetens navn gi differansen til dennes søsken.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Hvis du ikke er interessert i å ta over til markedspris så må søsknene dine få differansen utbetalt. Svært mange ville ikke kjøpt huset til markedspris - vel, da mener jeg at de burde kjøpe seg et annet sted å bo. Hvis en av ungene får kjøpe en bolig under markedspris så må de i rettferdighetens navn gi differansen til dennes søsken. Hvis man ikke har økonomi til å overta til markedspris, vil jo boligen da gå ut av familien, kan ikke skjønne at det skal være bra? Det trenger vel ikke være så nøye akkurat på krona innad i familien (selv om det selvsagt har betydning hvis vi snakker millioner...)
Rosalie Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 For meg, hadde det ikke spilt noen rolle om huset ble holdt innad i familien. Og jeg hadde forventet at broren min betalte markedspris dersom han ville ta over. Hadde han ikke råd til det, fikk han kjøpe seg noe annet, så fikk noen som hadde råd til det ta over barndomshjemmet mitt.
NoAngel Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 jeg hadde over hodet ikke brydd meg om det. hadde jeg fått tilbud om å kjøpe, men takket nei, så hadde jeg heller ikke kunne si noe på om min bror kjøpte det billig. syntes ikke det har noe med arv og gjøre. folk er så opptatt av penger, det er utrolig trist. hva dere velger å gjøre er opp til dere. ser ikke at dere er forpliktet til å gjøre noen ting med dette. om dere vil gi dem penger så gjør gjerne det, men jeg syntes ingen har rett til eller krav på penger fra besteforeldre eller foreldre mens de fortsatt lever! har sett flere innlegg her om hvor gjerrige folk mener familien er. men det er strengt tatt dems opptjente penger...
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Hvis man ikke har økonomi til å overta til markedspris, vil jo boligen da gå ut av familien, kan ikke skjønne at det skal være bra? Det trenger vel ikke være så nøye akkurat på krona innad i familien (selv om det selvsagt har betydning hvis vi snakker millioner...) Har man ikke råd så bør selvsagt huset selges på det frie markedet. hjelpe meg så mange naive folk her. Spiller det noen rolle om et hus går ut av familien? Det er en død ting og har ingenting med følelser å gjøre. Imidlertid er det mange som spiller på følelser når det gjelder hus og arv. Retrtferdighet er det eneste som gjelder og er man ikke rettferdige så vil man garantert angre en dag. Jeg har sett det i min familie og jeg har sett det i mannens familie - guri, jeg er glad at jeg gir likt til ungene mine - fatter ikke at enkelte foreldre kan være så stygge at de legger alt til rette for et av barna.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Har man ikke råd så bør selvsagt huset selges på det frie markedet. hjelpe meg så mange naive folk her. Spiller det noen rolle om et hus går ut av familien? Det er en død ting og har ingenting med følelser å gjøre. Imidlertid er det mange som spiller på følelser når det gjelder hus og arv. Retrtferdighet er det eneste som gjelder og er man ikke rettferdige så vil man garantert angre en dag. Jeg har sett det i min familie og jeg har sett det i mannens familie - guri, jeg er glad at jeg gir likt til ungene mine - fatter ikke at enkelte foreldre kan være så stygge at de legger alt til rette for et av barna. du gjør meg direkte provosert!! her kan du ikke forhåndsdømme ei heller generalisere! jeg skal si deg at dette med å kjøpe et hus billigere for at det kan bli i familien handler ikke om gjerrighet eller bortskjemte unger!! min far ligger for døden, og jeg pleier han hver dag til han går bort. han bor i sitt hus nå, hans store stolthet! for det byggde han med blod, svette og tårer for 25 år siden. huset skal få leve videre i familien. DET ER mye følelser og minner knyttet til dette huset. jeg kan tenke meg at huset har en verdi på rundt 3,5-4 millioner, men ingen av oss søsknene kan få så stort lån. derfor vil jeg kjøpe det for det jeg kan gi mest for det. og pengene går til mine søsken som blir deres arv. huset vil aldri tjenes på, da jeg aldri skal selge det til høystbydende men det skal gå i arv til mine barn. nettopp fordi dette huset har en historie og mye kjærlighet knyttet til seg. ingen av oss vil at dette huset skal bli solgt til fremmede. så her er det den som kan gi mest for det som får det.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Hei. Jeg og mannen min (barnas far) har kjøpt oss leilighet og solgt huset til eldstemann. Han har kjøpt det til takst, så det er ikke snakk om noe gave salg, men huset hadde garantert gått for minst 500.000 mer på det åpne markedet. Dette er ett spesilet hus og de andre (like) husene som er solgt i det siste har gått for adskillige mer. Naboen solgte nettopp for 1 million mer enn oss, og vi har fått hendvendelser fra folk som har hørt vi skal flytte på adskilige mer en taksten vi fikk. vi ville at huset skulle bli i familien og eldstemann var den eneste som var interesert og hadde muligheten til å overta. Ingen av de to andre barna har sagt noe på prisen eller anntydet at det var urettferdig. Alikevel så ønsker vi å unngå konflikter i fremtiden og ikke minst behandle alle likt. Så hvordan gjøre det rettferdig? Ser jo for meg å på ett tidspunkt gi de to andre barna en pengesum eller at de skal tilgode sees med ett større beløp når vi faller fra (men det håper jeg blir veldig lenge til.) Alle 3 barna har fått ett likt pengebeløp da de kjøpte leilighet (alle 3 eier, men ingen av de to andre har samboer ol.) Noe ideer? han har kjøpt til taks, da tenker jeg at han har kjøpt huset til den verdien den er satt til. altså han fikk ikke det billigere eller lignende. så lenge ingen av de andre protesterte eller ønsket å ha det huset så ser jeg ingen grunn for å begynne å dele ut penger her. jeg tenker at når dere faller fra har dere deres verdier som skal deles på alle barna.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 han har kjøpt til taks, da tenker jeg at han har kjøpt huset til den verdien den er satt til. altså han fikk ikke det billigere eller lignende. så lenge ingen av de andre protesterte eller ønsket å ha det huset så ser jeg ingen grunn for å begynne å dele ut penger her. jeg tenker at når dere faller fra har dere deres verdier som skal deles på alle barna. Enig i denne.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Spiller det noen rolle om et hus går ut av familien? Det er en død ting og har ingenting med følelser å gjøre. Dette stemmer nok ikke alltid. Det er mange som bygger hus selv, og selv om huset er en død ting, så er det et hjem der noens familie har vokst opp! Det er få ting det er knyttet så msterke følelser til som barndomshjem, steder der man har vokst opp, spesielt hvis det er selvbygd. Kan godt forstå at den som har bygd et hus for familien sin gjerne vil se det gå i videre til neste generasjon.
Gjest Gjest_jerry_* Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 syns ikke dere har gjort noe urettferdig her i det hele tatt. alle hadde tilbudet, og kun eldstemann var interessert. ingen har gått glipp av noe de ville ha her. huset ble solgt til takst, selv om dere sannsynligvis kunne fått mer. alikevel syns jeg ikke det er som om dere har "gitt" dette overskuddet i gave til den som kjøpte huset. alle trenger ikke alltid å få alt helt likt, i noen situasjoner går det jo rett og slett ikke. som i denne. bare fortsett med å vær hjelpsomme og gode foreldre. ikke tell antall tjenester eller mål hvor store de er, og ikke forsøk å gi helt likt til alle barna. alle trenger ikke det samme, noen trenger mer, andre mindre. hva skal dere evt gi de andre barna som tilsvarer å få kjøpe et hus til riktig takst som eller kunne blitt solgt med høyere overskudd? vanskelig å finne noe tilsvarende
Gjest Harepus Skrevet 15. juni 2009 #17 Skrevet 15. juni 2009 Jeg mener at så lenge han har kjøpt til takst, så nytter det ikke å drive og spekulere i hva man "kunne" fått for huset på det åpne markedet. Selvom man mener at man kunne fått mer ved å legge det ut til salgs, så har man aldri noen garanti for det. Derfor synes jeg det blir feil å gi søsknene "kompensasjon" når han har betalt det som huset er faktisk verdt..
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #18 Skrevet 15. juni 2009 syns ikke dere har gjort noe urettferdig her i det hele tatt. alle hadde tilbudet, og kun eldstemann var interessert. Eldstmann var den eneste som hadde mulighet til å ta over. Synes de to andre barna burde få mer i arv/gave senere, slik at det blir omtrentlig rettferdig.
flickan Skrevet 15. juni 2009 #19 Skrevet 15. juni 2009 Jeg hadde bedt om å få flere takster/verdivurderinger, og så tatt utgangspunkt i et gjennomsnitt av det. Det er umulig å si hva dere ville fått i det åpne markedet, og dermed vanskelig å vurdere hvorvidt de andre bør få en kompensasjon.
NoAngel Skrevet 15. juni 2009 #20 Skrevet 15. juni 2009 hvorfor er det rettferdig? foreldrene valgte her å godta mindre penger. de er fortsatt i live, så det er jo dem det går utover! arv er strengt tatt noe man får av døde mennesker?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå