Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 For rundt 2 år siden fikk jeg sterke smerter nederst i venstre korsrygg over hofta.. Dro til legen og han sa at det mulig var en prolaps osv osv.. men jeg hadde ikke sånne karakteristiske stråler nedeover benet av smerter.. bare i hofta lissom.. dro til MR. Jeg vet enda ikke hva MR`en viste pga legen henviste meg rett til nevrolog etter å ha lest MR beskrivelsen.. Nevrologen sa at alt var bra med meg.. Jeg har ikke vondt i venstre korsryggsdel lenger.. men jeg kjenner det ganske godt enda at noe er gærnt.. men ikke vondt.. Nå har høyre side streika på samme måte venstre gjorde for to år siden.. så nå er jeg redd på hva dette kan være.. Jeg klarer ikke å sitte normalt og å reise og legge seg er et helvete.. å gå går greit etter at jeg har myket meg opp.. Noen som vet hva dette kan være siden legene ikke vet... Skal forsovit til legen igjen til uka nå men er skeptisk siden de ikke kommer med klare svar.. hilsen en med en halvdau og en heldau hofte..
Gjest D-shol Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Det er veldig vanskelig å "stille noen diagnose" uten å vite alder, grad av fysisk aktivitet, andre tilstander osv, men det kan høres ut som om du enten er for svak i støttemuskulaturen eller at du har slitasje på hoftene. Har du prøvd pilates?
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Har bare en ting å si - kiropraktor!
Gjest Fisk73 Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Det er veldig vanskelig for alle som ikke har sett bildene dine å stille noen diagnose. MR-bildene viser godt hva det er. Prolaps kan man til en viss grad behandle selv. Uansett vil jeg anbefale deg at når du er blitt bra begynner å trene den indre musklaturen. Ikke alltid det vil lønne seg å trene om du har smerter. Det kan noen ganger gjøre ting verre. Lettere trening som tur i skog og mark er ikke noen problem for noen. Lykke til.
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Høres litt ut som slitasje i hofta ja. Heter osteartrose og det vil si at brusken rundt lårbenet og hoftebenet slites bort,og benene gnisses mot hverandre. Typiske symptomer er at det er vondt å reise/sette seg, start smerter å gå, men det går bedre etterhvert og at det blir verre utover dagen hvis man er mye i aktivitet. Smertelindring for mange er å være i varmt basseng, styrke trening for å styrke musklaturen rundt og TENS blant annet. Anbefaler deg å få undersøkt hofta hos en fysioterapeut
Gjest D-shol Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Forresten synes jeg ikke det høres ut som prolaps, det sitter sjelden så langt ut, og er lett å se på MR. (Har hatt det i 10 år)
Gjest Fisk73 Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Forresten synes jeg ikke det høres ut som prolaps, det sitter sjelden så langt ut, og er lett å se på MR. (Har hatt det i 10 år) Det står ikke at det ikke vises på MR, men at ts ikke vet hva MR-bildet viste siden hun ble henvist direkte til nevrolog. Men er likevel enig med deg, tror ikke det er prolaps, men som sagt tidligere, vanskelig å si noe når man ikke har sett bilder.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 Mitt prolaps startet med smerter midt i høyre rumpeballe, og rundt hoften. Ble behandlet med betennelsedempende krem (ja, de trodde tydeligvis ikke at det kunne være prolaps) Da det ikke fungerte ble jeg sendt til fysioterapi, som gjorde vondt værre. På toppen av det hele ble jeg lagt med beina høyt og i strekk, noen som er det værste man kan gjøre (smertemessig) når man har prolaps. En dag skulle jeg gjøre noe tungt arbeid, og utviklet det seg til et skikkelig over natten. Herremin for noe smerter... Mange år siden nå. Er blitt operert, og fungerer fint i fysisk tung jobb.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 Men er likevel enig med deg, tror ikke det er prolaps, men som sagt tidligere, vanskelig å si noe når man ikke har sett bilder. Nå er det vel få her på forumet som kan tolke MR bilder, selv om vi hadde sett dem. Selv ass.leger i spesialisering i radiologi kan sjelden tolke MR bilder. Det er som regel overleger i radiologi, med MR som subspesialitet som gjør det. Det er også slik at veldig mange med kroniske ryggsmerter ikke har funn på MR, ihvertfall ikke funn som forklarer smertene.
Gjest Fisk73 Skrevet 17. juni 2009 #11 Skrevet 17. juni 2009 Nå er det vel få her på forumet som kan tolke MR bilder, selv om vi hadde sett dem. Selv ass.leger i spesialisering i radiologi kan sjelden tolke MR bilder. Det er som regel overleger i radiologi, med MR som subspesialitet som gjør det. Det er også slik at veldig mange med kroniske ryggsmerter ikke har funn på MR, ihvertfall ikke funn som forklarer smertene. Det er vel ingen plass jeg sier at noen her KAN tolke bildene, men en del ting vises faktisk på MR som er lett å se for andre. Det finnes jo mange som har sett MR/CT/røntgenbilder slik at man kan se at det kan ligne på noe man har selv, for eksempel. Men nei, få her inne kan gi nøyaktig svar, det trengs det kompetente folk til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå