Gjest Gjest_Milly_* Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Jeg og samboer har lyst til å gifte oss, men vi vil ikke ha en stor fest. Vi har vurdert å gjøre det i all hemmelighet og bare informere familie og venner etterpå, men da er det nok en del som vil bli skuffet over å ha gått glipp av et bryllup, så den har vi gått bort fra. Hvordan kan man lage en koselig markering uten å gå helt av skaftet? Skal vi først ha en markering så blir gjestelista på rundt 20 stykker (går ikke an å få et lavere tall, da vil noen sentrale familiemedlemmer bli dypt fornærmet og såret). Vi skal ikke gifte oss i kirka, men har ikke tatt stilling til om vi vil bli viet av en dommer eller ha en humanistisk seremoni. Noen som har erfaringer fra små beskjedne bryllup?
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Jeg og samboer har lyst til å gifte oss, men vi vil ikke ha en stor fest. Vi har vurdert å gjøre det i all hemmelighet og bare informere familie og venner etterpå, men da er det nok en del som vil bli skuffet over å ha gått glipp av et bryllup, så den har vi gått bort fra. Hvordan kan man lage en koselig markering uten å gå helt av skaftet? Skal vi først ha en markering så blir gjestelista på rundt 20 stykker (går ikke an å få et lavere tall, da vil noen sentrale familiemedlemmer bli dypt fornærmet og såret). Vi skal ikke gifte oss i kirka, men har ikke tatt stilling til om vi vil bli viet av en dommer eller ha en humanistisk seremoni. Noen som har erfaringer fra små beskjedne bryllup? Dere kan jo få en vigsler hjem til dere. Eller et annet sted dere vil. Og så ha et lite selskap med bryllup
mimifin72 Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 jeg giftet med i år 2000 med bare nærmeste familie tilstede. Vi var tilsammen 8 stk. Jeg er kjempefornøyd at vi gjorde det på denne måten, hadde aldri drømt å gifte med i en hvit kjøle. Vi hadde en koselig fest i huset til foreldrene til mannen min. Jeg synes dere skal gjøre det. Det er så mye mer fornuftig man kan bruke penger på. En venninne av meg giftet seg i København med bare nærmeste familie tilstede. Det ble et pent selskap. Et overdådig bryllup lover deg ikke et godt liv... På en annen side, forstår jeg de som bruker flere hundre tusen på bryllup, kjøper kjølene i Frankrike osv. Smak og behag
Zzyzx Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Vi kommer til å reise utenlands, hvis vi i det hele tatt kommer til å gifte oss. Der skal vi ha med foreldre og en forlover hver. Det var enten det, eller en større greie med flere deltagere, og da blir det plutselig dyrt og stress. Kanskje vi til og med dropper foreldre, de trenger strengt tatt ikke være der.
Saeria Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Vi reiste utenlands og informerte folk etterpå. Det var ingen fornærmelse å spore. En kusine av meg giftet seg på tinghuset og hadde kun forlovere og foreldre med på middag etterpå. På kvelden hadde de fest i leiligheten sin. Min svigerinne og hennes mann hadde litt flere gjester, men humanistisk vigsel i selskapslokalet de hadde leid. Det var en veldig fin seremoni, som de kunne legge en del føringer for selv. De hadde musikk, dikt og sang under seremonien. Middag med taler og det hele kort tid etterpå.
Skatt :) Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 (endret) Tenker også på giftemål, er enda en stund til da,men ønsker meg definitivt et lite bryllup. Har planer om å reise utenlands for å gifte oss. Men jeg lurer på en ting: Må man ha med forlovere, kan ikke det ordnes med vitner der man gifter seg? Endret 14. juni 2009 av Skatt :)
Gjest Gjest_Brud_* Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 Vi skal gifte oss til neste år, vi skal ikke ha noen fest. Vi skal ha en enkel humanistisk seremoni, med påfølgende middag på et hotell i byen. Vi blir 10-15 stykker totalt. Gleder meg
Saeria Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Tenker også på giftemål, er enda en stund til da,men ønsker meg definitivt et lite bryllup. Har planer om å reise utenlands for å gifte oss. Men jeg lurer på en ting: Må man ha med forlovere, kan ikke det ordnes med vitner der man gifter seg? Du må ikke ha forloverne med, nei. Så lenge de har skrevet under på papirene (forlovererklæringene) på forhånd, holder det med et par vitner. Vi reiste helt alene. Våre vitner var bryllupsplanleggeren og en av hennes ansatte. Det var mer enn godt nok. I tillegg fikk vi det bryllupet som passet oss to best.
FireFairy Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Vi blir sju stk når vi gifter oss på fredagen. Vi gifter oss hos byfogden, med forlovere+følge. Etterpå tenkte vi å ta grillfest hjemme hos oss med påfølgende fest. Nå ser været ut til å bli surt og kaldt, så vi flytter oss innendørs og bestiller buffet i stedet. Vi tenkte igjennom hvilket bryllup vi ønsket. Jeg har veldig stor familie, og vi kunne ikke utelate en onkel og ta med en annen, selv om vi var inne på den tanken også (bare ta de vi har mest kontakt med). Dessuten er vi etablerte og har bodd sammen i noen år, og vi har andre ting å bruke penger på enn en fest som er over på en dag. Selv om det sikkert hadde blitt en veldig bra fest Hadde vi bedt den nærmeste familien hadde vi sikkert vært nesten 50 stk, og det er også vanlig å be søskenbarn i min familie, så vi hadde blitt veldig mange. Jeg vet at i ettertid nå så er jeg veldig glad for at vi valgte det sånn, nå blir det rolig og koselig feiring og jeg gleder meg veldig! Forresten er det hemmelig, så resten av familien får vite det i ettertid.
Gjest ts Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Takk for mange fine svar. Samboeren har to barn, og disse ville nok blitt lei seg om vi giftet oss uten dem til stede, så det hadde ikke gått. Altså må barna være med. Og når barna vet om det, så vet snart mange flere om det også, så det hadde vært vanskelig å holde hemmelig. En mulighet hadde vært å ta med barna på utenlandsferie og innvie dem i planene først der, men jeg er litt usikker på om de ville blitt skuffet over at besteforeldrene ikke fikk komme i bryllupet. Det skal jo riktignok være vår dag (brud og brudgom), men vi vil ikke at noen skal ha såre følelser rundt denne dagen så vi trår forsiktig. Med nærmeste familie må det nesten bli 20 stk. Det er da hans foreldre, og våre søsken med partner og barn. Mine foreldre er døde, så om vi bare skulle invitert foreldre så ville ikke jeg hatt noen fra min side der. Nå vil jo ikke jeg ha en stor fest, men om vi først skal ha gjester ville det føltes feil å bare ha noen fra hans familie. Komplisert skal det være! Men vi kan jo ta en middag/buffet på restaurant. Trenger ikke bli forskrekkelig dyrt det. Ei venninne av meg arrangerte konfirmasjon på restaurant nylig og betalte under 10.000 for 25 personer, og så må man regne med kanskje 5.000 kroner ekstra til en pen kjole (ikke typisk brudekjole, men vil ikke komme vassende i dongeriskjørt heller;)), sko, dress osv. Det er mye mer penger enn vi egentlig vil bruke, men likevel langt under de titusenvis av kroner man hører mange legge i et bryllup. Vi har uansett god tid til å tenke oss om og finne den rette løsningen for oss. Det er ikke aktuelt med giftemål sånn helt med det første.
Zzyzx Skrevet 14. juni 2009 #11 Skrevet 14. juni 2009 Som et lite sidespor så irriterer det meg at alle skal ha så jævlig mange meninger om hvordan noe sånt skal foregå. Hvis jeg ikke vil ha tante Olga med i bryllupet, så får hun da bare finne seg i det uten å surmule. Er ikke hun som skal gifte seg. Sånn.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #12 Skrevet 14. juni 2009 Som et lite sidespor så irriterer det meg at alle skal ha så jævlig mange meninger om hvordan noe sånt skal foregå. Hvis jeg ikke vil ha tante Olga med i bryllupet, så får hun da bare finne seg i det uten å surmule. Er ikke hun som skal gifte seg. Sånn. Hehe, enig! Jeg hadde litt gifteplaner med en kjæreste jeg hadde en stund, og han var helt med på min tanke om at vi isåfall bare skulle få det gjort på et blunk Las Vegas-style uten noe styr. Jeg var litt redd for hva mine foreldre hadde tenkt om saken, er jo glad i dem og ville gi dem gleden av å være til stede hvis det betydde mye, men de sa bare at det var fritt fram å bare gifte seg langt borte uten at de var der. Det eneste de krevde var å bli informert først etterpå, de ville ikke finne det ut via andre! Farmor og resten av slekta hadde garantert furtet, men det driter jeg ærlig talt i. Min søster hadde et lite bryllup, hun viet seg på tinghuset bare med et par vitner til stede og hadde en stående buffet i et lite lokale rett etterpå før hun hoppet på flyet til Aruba med sin kjære. Det var bare aller nærmeste slekt og venner som var til stede, vi kan ikke ha vært mer enn 15-20 stk på det meste. Og ja, farmor furtet. Men det tror jeg hun hadde gjort om vi så hadde vært 500 folk og hun hadde fått den forbanna steiken sin.
Silmarill Skrevet 14. juni 2009 #13 Skrevet 14. juni 2009 Om dere vil bare ha en liten markering så kan dere ta med dere barna, foreldrene dine og foreldrene hans, samt forlovere på seremonien+gå ut å spise etterpå :-)
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #14 Skrevet 14. juni 2009 Om dere vil bare ha en liten markering så kan dere ta med dere barna, foreldrene dine og foreldrene hans, samt forlovere på seremonien+gå ut å spise etterpå :-) TS skriver: Mine foreldre er døde, så om vi bare skulle invitert foreldre så ville ikke jeg hatt noen fra min side der. Nå vil jo ikke jeg ha en stor fest, men om vi først skal ha gjester ville det føltes feil å bare ha noen fra hans familie.
Silmarill Skrevet 14. juni 2009 #15 Skrevet 14. juni 2009 TS skriver: Beklager, det så jeg ikke Unnskyld
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #16 Skrevet 14. juni 2009 Kjenner noen som skal gifte seg på en strand på en gresk øy i sommer. De blir 20 gjester - de nærmeste. Tror de bestilte billetter etc for lenge siden slik at reisen ble ganske rimelig for alle gjestene. Dette må jo kanskje diskuteres med de dere ønsker å ha med - kanskje høre om de var villige til å dra ned dit og betale noe selv i stedet for presang? Disse har ordnet det meste av reisen selv. Bestilt hotell på egenhånd og fått til en god deal siden de er en gruppe på 22 som reiser og skal være en uke.
**tiilii** Skrevet 14. juni 2009 #17 Skrevet 14. juni 2009 Vi skal ha et kontorbryllup. Jeg skal ikke ha brudekjole, men en selskapskjole, og mannen vanlig dress. Vi skal ta med oss kun foreldre og søsken på et hotell å spise middag etterpå, vi blir vel omkring 20 stk vi også. Lite, men personlig og koselig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå