Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Ønsker man bedre lønns- og arbeidsvilkår får man kanskje også melde seg inn i en fagforening.

I virkelighetens verden undergraver den store mengden studenter som deg fagforeningenes arbeide i sørvisbransjen. Ved at nettopp studenter ikke har den sammen egeninteressen av fagforeningsarbeide som heltidsansatte med betydelig lengre tidsperspektiv innenfor bransjen. Tvert i mot. Studenter som deg, som har tenkt å bli lærer eller noe, har jo faktisk en egeninteresse av lave sørvisarbeiderlønninger, da de selv om noen få år vil nyte godt av de lavere prisene dette medfører.

Jeg synes faktisk vi hadde svært gode lønnsvilkår, men så handler det nettopp at vi var organiserte.

Det er jo en ganske hull erklæring, fra en som er lærer, og nå tjener betydelig bedre enn hun gjorde som butikkansatt under studietiden. Ved å hevde dette sementerer du jo i praksis grunnlaget for at butikkjobber er drittjobber.

Min moralske stjerne? Jeg har ikke misforstått noe som helst, jeg kaller spade for en spade, og ikke en gaffel, og sier at en butikkjobb er en butikkjobb, den er det den er, og jeg ser ingenting galt i det, jeg synes faktisk det er en fin jobb jeg.

Igjen, du sementerer drittjobbgrunnlaget, ved å ignorere virkelighetens sosioøkonomiske status og erklære jobben som fin i dine øyne.

Jeg kunne godt jobbet med det, om det var min drøm her i livet,

Men du jobber ikke i butikk, gjør du vel? Det at folk skyr butikkjobber som pesten er jo virkeligheten du forsøker å benekte. Med en desperasjon jeg virkelig ikke skjønner hvor kommer fra. Annet enn behovet for å skåre moralpolitiske poenger for deg selv, selvsagt.

Om du velger å kalle det en drittjobb er nå så, det får stå på deg.

Nå er det faktisk eksterne faktorer, det vil si blant annet andre mennesker, som identifiserer dette som en drittjobb. Ikke jeg. Jeg kaller bare en spade for en spade, akkurat som min gamle bestemor, vaskekjerringa. Og jeg skjønner virkelig ikke hva du søker å oppnå ved å benekte virkeligheten. Annet enn en moralsk stjerne for deg selv, selvsagt.

Endret av Bolledeig
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

en butikkjobb er kanskje en såkalt drittjobb, men om noen velger å jobbe i butikk er ikke de noen lavere rangerte mennesker av den grunn.

Folk må få jobbe med det de vil/må/gjør uten å bli dømt på grunn av det. Det kan være mange grunner til at folk jobber i en butikk, grunner som ikke alle vet f.eks og man har dermed ingen grunn til å dømme folk ut ifra dette.

Skrevet
Men hvorfor skal "andre ambisjoner" bety "mindre ambisiøs"? Det går jo i høyeste grad an å være ambisiøs selv om man jobber i butikk, både på personlig utvikling og karriere.

Tenkte i grunnen dette også. Jeg jobbet i butikk da jeg gikk på videregående og lurte faktisk etterhvert på om jeg kunne tenke meg å ta utdanning innafor det feltet. Det var hvertfall mange muligheter innafor den butikken jeg jobbet i av utfordringer og utvikling. Likte også varekunnskapen :) Det var alltid godt å gå fra jobb og føle at man hadde gjort noe, så ambisiøs løs trenger man virkelig ikke å være. Savner det litt av og til innimellom og synes at jeg fikk et bra springbrett ut i arbeidslivet. (Hadde bare sjefen min vært en smule flinkere i behandlingen av kollegaer og ansatte. Hører ofte at sjefer innafor butikkbransjen mangler kunnskap om ledelse, og mangler kurs/mulighet til å vite bedre. Det er virkelig synd! Ikke vet jeg..)

Skrevet
Jeg er sikker på at om du IQ-testet alle de ansatte i Rema1000, Kiwi, Coop, Rimi, Narvesen, 7/11, Statoil osv.. ville du finne at den befinner seg på et helt normalt nivå (altså 100, med noe avvik grunnet d lave antallet tester)

Altså en "gud og hvermann"-jobb.

Likevel mener jeg personlig at de som jobber i butikk enten:

a) Er dumme, skolesvake, ambisjonsløse, [sett inn flere synonymer her]

b) Har det som deltidsjobb over en kortere periode. (f. eks. mens en tar utdanning, i en ferie e.l.)

For det er bare å innse at det kreves et visst intelligensnivå for å LIKE å jobbe med intellektuelt krevende oppgaver. Derfor vil de som er dumme "ikke like" dette og falle tilbake til f. eks. butikkarbeid.

Lurer litt på om du sliter litt med å veie denne intellektuelt, krevende oppgaven?

Allerede når du sier at det er en gud og hvermann jobb, tar du feil. Det er jo ikke hvem som helst som takler butikkjobben. Du sier også at det ikke kreves intellekt og at det ikke er krevende oppgaver i denne bransjen :roll:

• 4 uker senere...
Gjest malee
Skrevet

Føler meg litt truffet av mange av kommentarene og meningene her .. Jeg er 23 år og jobber i en av de største dagligvarekjedene i byen jeg bor i og trives utroli godt, har gode kollegaer, en super sjef og en ok lønn. Har begynt på mitt 3 år der, men føler alle rundt meg stresser mer enn meg, og jeg føler meg faktisk sett ned på av mange .. Er liksom blitt ett sjelsord d å havne i "kassa på Rimi".

Men når jeg ikke har peiling på hva jeg vil gjøre med livet mitt, synes jeg det er bortkastede penger å bare gå skole for å gå skole å arbeide meg opp studielån istede for å tjene penger ..

Skal igrunnen ikke fram til noe her, men syns det er noen litt lite gjennomtenkte svar her. Vi jør nok mye mer enn det å sitte å scanne varer og smile..

Det er mange kunder som kommer innom fleire ganger daglig bare for å snakke med oss, få råd eller bare møte kjentfolk, og det kjekkeste er blide og fornøyde kunder ;)

Skrevet

Jeg ser absolutt ikke ned på intelligensen til de som jobber i butikk, jeg jobber jo i butikk selv også!

Men jeg synes synd på dem allikevel. Mest fordi mange kunder og sjefer er så jævlige.

Hilsen en med dårlige butikkerfaringer.

Skrevet

Det er stor forskjell i forhold til intelligensnivå på en butikkansatt, er umulig å gre alle over en kam. Har selv jobbet i butikk i 3,5 år og må ærlig talt innrømme at mange ikke akkurat var de "skarpeste knivene i skuffen" intelligensmessig sett.

Sånn som jeg ser det er stortsett en person som velger å være butikkansatt hele livet (alså IKKE studenter o.l) enten er mennesker som er lidenskaplig interessert i f.eks. mote og dermed også gjerne er ambisiøse ifht til å klatre innad i systemet, ELLER det er rett og slett litt mennesker som slår seg til ro med en sikker, men kjedelig og gjerne utfordringsløs hverdag.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Kommer jo helt ann på. Tenker ikke så mye på butikkansatte, utenom når det er folk som er yngre enn meg som står bak disken og egentlig bare ser seg i speilet eller preiker med de 5 venninne som henger der. Da må jeg innrømme at jeg tenker litt nedsettende. Men tross alt, dere skal yte service, ikke jabbe og vere sminkedokker. :)

Gjest __heart
Skrevet

Jobber selv deltid i butikk ved siden av studiene, og har generelt inntrykk av at det er opp til deg selv hvordan man blir sett på av kundene. Jeg prøver alltid å virke hyggelig og oppegående, og får sjelden inntrykk av å bli sett ned på, så lenge jeg ikke har en dårlig dag. Det samme gjelder når jeg er og handler i butikk selv. Noen butikkansatte virker dumme, andre virker oppegående, og det totale inntrykket jeg sitter igjen med handler rett og slett om oppførselen/holdningen til den som sitter "bak kassa". At enkelte ser ned på butikkansatte, anser jeg som en del av jobben...

Skrevet

Det er som sagt tidligere, store variasjoner innen butikkyrket. For øyeblikket jobber jeg deltid i en faghandel, og det er ofte like krevende som da jeg jobbet som første- resepsjonist på et stort hotell.

En drittjobb er det iallefall ikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Har jobbet i butikk i flere år, og får ofte et inntrykk fra kunder om at vi er blant de mindre "smarte" i samfunnet, personer med lavere utdanning og lite ansvar på jobb? Tar jeg helt feil her, eller er det en liten sannhet i dette?

Selv gikk jeg ut fra VGS med toppkarakterer i så og si alle fag, bra karakterer fra universitetet, men valgte til slutt butikkyrket på grunn av at jeg LIKER det!

Aldri tenkt tanken,men vet det er flere som tenker slik. " få deg en jobb på Rema"

Undervurdering av folk pga yrket skal man holde seg for god til. man vet aldri hvilke utdannelse folk har.

På nabogården plukkes det jordbær av polakker. den ene er tannlege, og den andre er anestesilege i hjemlandet.

Her i Norge kjenner jeg flere som av ulike årsaker har ulike jobber,som ikke har noe med utdannelsen å gjøre.

En sykepleier jeg kjenner vasker på en rigg.

En jurist sitter i bomstasjonen langs en av våre veier i helger og andre fridager.

En portør på sykehuset er kaptein,men jobber mye på sykehuset i friperioder.

Jeg selv har flere år tatt meg vaskejobber. de som vasker blir gjerne sett ned på....de får jo ikke noe annet er holdningen,men her tar folk feil.

Mye av dette ser man på Kg. mange ganger skriver folk at de er blitt arb.ledige av ulike årsaker. da kommer svarene: ta deg jobb på rema eller en vaskejobb. det er ikke jobb på rema elller vaskejobb til alle. Skulle tro det var kun folk uten utdannelse som ble ledig.

Husker dere innslaget på Tv for noen år siden..det ble vist en reportasje fra en av båtene til Danmark. Fikk se fra oppvasken der. der sto en kar å vaske kjeler og annet hele vakten sin. Han stortrivdes i jobben, aldri hatt det så godt i yrkeslivet. mannen hadde vert proffesor på universitetet i Oslo,men ville prøve noe annet.

hadde noen av oss møtt en slik fyr på byen, og han hadde sag han jobbet i oppvasken på danskebåten, så var han nok ikke bra nok for mange

Gjest scott
Skrevet

Jeg ser ikke ned på butikkansatte. Det å jobbe i butikk er ikke et mindre verdt yrke enn noen andre.

Og det mange ikke ser ut til å forstå er at det er stor forskjell på en selger og en ekspeditør. I tillegg kreves det mye av en person å være ansatt i butikk. Man må være kreative, vennlig, imøtekommende, kunnskapsrik, serviceinnstilt, flink til organisering osv.

Hadde butikkene vært selvbetjente ville det ikke være noen der du kunne rådføre deg med angående det du skulle kjøpe.

Det er fullt mulig å arbeide i butikk og trives med det. Er selv ekstrahjelp i en butikk og medarbeiderne mine er oppegående, trivelige og dyktige folk.

Selvfølgelig er det ikke å komme bort i fra at mange som har en karriere innen butikk ikke har utdannelse, men hva er galt med det hvis butikkarbeid var innen deres interessefelt? Mange starter som ekstrahjelp og finner ut at de trives så godt, og ender dermed opp med å klatre oppover innen yrket. Og er man mindre verdt om man ikke valgte å ta høyere utdannelse? Ikke alle er ment for skolebenken. Folk er ment til å utrette ulike ting.

Og uansett hvorfor dømme noen ut fra deres yrke? Hva så om noen er mindre intelligent enn deg? Blir du mer intelligent av å påpeke andres "dumhet"?

Er det bedre å jobbe som la oss si advokat, og mistrives i yrket sitt mot å være en butikkansatt med oppgaver man trives med og et godt arbeidsmiljø?

Og man kan nå langt her i livet selv om man har et yrke "langt nede på den sosiale rangstigen"(som noen liker å kalle det). Kjell Inge Røkke startet som fisker og endte opp som millionær, hvis det er av noen interesse ;)

Dessuten er ikke yrket det som betyr mest for alle mennesker; noen er mer opptatt av familie, venner og hobbyer enn det de skal tjene penger på, og det gjør det ikke mindre intelligent.

Jeg synes heller ikke det er en drittjobb å arbeide i butikk. Mange butikkansatte tjener like mye som sykepleiere og førskolelærer, begge sistnevnte har bachelorgrader. Og i tillegg er butikkjobber gjerne mer stabile enn jobber innen helsevesenet. Men selvfølgelig, ønsket om stabilitet signaliserer vel det samme som et svakt karaktertrekk?

Videre er det på mange butikker et høyt konkurransenivå om å selge mest, i hvert fall om man jobber på provisjon! Det er ikke ambisjons løst å sette mål innenfor det, er det vel?

Og til deg MaxMotstander; du høres snobbete ut.

Noen mennesker bryr seg oppriktig talt ikke om andres yrke. Selvfølgelig kan et yrke si mye om deg som person, men hvorfor sikte seg inn på medisinstudiet hvis man ikke interesserer seg for det? I tillegg er det vel bedre å være dyktig innenfor det man gjør, om det så skulle være å vaske gulv(som etter min mening ikke er en grunn til å se ned på et menneske), enn å være en utbrent og dårlig lærer?

Det viktigste er å trives med det man gjør, enten man er psykolog, eiendomsmegler, selger, ekspeditør, renholder, førskolelærer, frisør, sykepleier, advokat, fisker, journalist... osv

Personlig trives jeg svært godt der jeg jobber, og kunne tenke meg å åpne butikk senere i livet innen at annet felt, når jeg er "ferdig" å jobbe innen det jeg skal utdanne meg til :)

:) :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg setter stor pris på butikkansatte som har god kunnskap om varene de selger. Irriterer meg over de som ikke har kunnskap innenfor feltet de jobber.

Gjest scott
Skrevet
Jeg setter stor pris på butikkansatte som har god kunnskap om varene de selger. Irriterer meg over de som ikke har kunnskap innenfor feltet de jobber.

Er helt enig i deg med det. Legger merke til mange som ikke hører hjemme i serveicebransjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...