Gjest Gjest_red_* Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Har jobbet i butikk i flere år, og får ofte et inntrykk fra kunder om at vi er blant de mindre "smarte" i samfunnet, personer med lavere utdanning og lite ansvar på jobb? Tar jeg helt feil her, eller er det en liten sannhet i dette? Selv gikk jeg ut fra VGS med toppkarakterer i så og si alle fag, bra karakterer fra universitetet, men valgte til slutt butikkyrket på grunn av at jeg LIKER det!
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Personlig har jeg ikke den oppfatningen, men vet at mange akademikere har det.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 liker aldri å undervurdere folk uansett, fordi mennesker som jobber i butikk kan f.eks være under utdanning eller være i andre situasjoner. Jeg tenker at folk som velger å jobbe i matbutikk/ klesbutikk i nødvendigvis er dummere, men kanskje mindre ambisiøse enn andre folk.
Pingting Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 Har ikke noe generelt inntrykk av butikkansatte, jeg kjenner flere stokk dumme personer som jobber i butikk, og flere av de jeg har tatt mastergrad samtidig som. Hvilket yrke folk velger tilslutt har ikke nødvendigvis noe med intelligens å gjøre, men hva man trives med.
Pingting Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 liker aldri å undervurdere folk uansett, fordi mennesker som jobber i butikk kan f.eks være under utdanning eller være i andre situasjoner. Jeg tenker at folk som velger å jobbe i matbutikk/ klesbutikk i nødvendigvis er dummere, men kanskje mindre ambisiøse enn andre folk. Men hvorfor skal "andre ambisjoner" bety "mindre ambisiøs"? Det går jo i høyeste grad an å være ambisiøs selv om man jobber i butikk, både på personlig utvikling og karriere.
Gjesten Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Jeg kjenner mange som jobber i butikk som deltidsjobb for å tjene penger. Ser ikke at de er noe dummere enn andre. Man kan ikke plassere mennesker i bås på den måten, det leder ingen steds hen.
Gjest SmallTalk Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 De som mener at butikkansatte er dummere eller har mindre ambisjoner enn andre, er ihvertfall ikke noe særlig smartere enn de som jobber i butikk. Det en del personer ikke har skjønnt er at uten de butikkansatte så hadde faktisk deler av Norge stoppet helt opp, og man ville fått et stort problem. Nei, man trenger ikke spesielt høy utdanning for å jobbe i butikk, men det er utrolig mye mer å sette seg inn i enn mange tror. Ta f.eks de som jobber i matbutikk. Mange av matbutikkene er ikke bare reine matbutikker lenger, men fungerer i tillegg som bank og postkontor. Da blir man i praksis ikke bare kassadame lenger, men også post- og bankfunksjonær. Hvis man i tillegg da har avdelingsansvar i butikken (f.eks frukt ansvarlig), så har man plutselig enda mer man må sette seg inn i og ha kunnskaper om. Så nei, butikkansatte generelt er ikke dumme, men selvfølgelig finnes det noen mindre smarte der. Men det gjør det jaggu meg i alle andre bransjer også! (Jeg er forøvrig ingeniørstudent og jobber i tillegg i matbutikk.)
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #8 Skrevet 13. juni 2009 Kjenner flere som jobber i butikk, og en har ikke en annen utdanning, og satser fullt og helt på butikkyrket. Han har nå blitt avdelingsleder i en stor butikk, og er på vei oppover i systemet, så man kan være ambisiøs selv om man jobber i butikk, det er sikkert.
kristian82 Skrevet 13. juni 2009 #9 Skrevet 13. juni 2009 (endret) Har jobbet i butikk i flere år, og får ofte et inntrykk fra kunder om at vi er blant de mindre "smarte" i samfunnet, personer med lavere utdanning og lite ansvar på jobb? Tar jeg helt feil her, eller er det en liten sannhet i dette? Selv gikk jeg ut fra VGS med toppkarakterer i så og si alle fag, bra karakterer fra universitetet, men valgte til slutt butikkyrket på grunn av at jeg LIKER det! Vurderer ikke en butikkansatt på noen annen måte enn en advokat. Folk som har slike fordommer at de tror alle som jobber i butikk er dumme, de er ikke verdt din energi eller en kalori av tankevirksomhet. Sier så utrolig mye mer om dem! De som mener sånne ting, de ser jeg ned på, og de er i allle fall ikke oppeågende! Endret 13. juni 2009 av kristian82
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #10 Skrevet 13. juni 2009 Ser at de fleste som svarer snakker om deltid MENS man studerer. Hva om man jobber fulltid og har lyst til å jobbe i butikk da?
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 13. juni 2009 #11 Skrevet 13. juni 2009 Selvsagt ser jeg ikke ned på folk som jobber i butikk. For meg er det viktigste at folk trives i jobben sin .. vet om svært mange som jobber på kontor og mistrives - mens jeg kjenner folk som jobber i butikker og storkoser seg på jobb. Det er mer enn en gang jeg har tenkt at det hadde vært deilig å jobbe i butikk, men det måtte være innen mitt interesseområde .. så deilig å jobbe med mennesker og ting du liker. Og så deilig å ha en jobb du er ferdig med når butikken stenger .. slippe å tenke jobb døgnet rundt slik som jeg gjør til tider.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #12 Skrevet 13. juni 2009 Ære være dere som orker ståket i en matbutikk dag ut og dag inn. Jeg har prøvd og holdt ut i knappe tre uker....
Gjest Dora Flanica Skrevet 13. juni 2009 #13 Skrevet 13. juni 2009 Tenker ikke noe spesielt i forbindelse med butikkansatte, de er folk som gjør en jobb som alle andre. Selvsagt har jeg truffet noen som ikke burde ha jobbet i butikk, men det er mindretallet. De fleste er oppegående og hyggelige mennesker, noen er studenter, andre jobber fullt osv, osv. Men er imponert over at de klarer å jobbe lange dager og være høflige og blide trass i hva folk kan finne på å si til dem (jamfør tråden om rare ting kunder sier og gjør)
Sandie Skrevet 13. juni 2009 #14 Skrevet 13. juni 2009 (endret) Ser at de fleste som svarer snakker om deltid MENS man studerer. Hva om man jobber fulltid og har lyst til å jobbe i butikk da? I mine øyne har de et viktig og respektabelt yrke. Endret 13. juni 2009 av Sandie
Kara W Skrevet 13. juni 2009 #15 Skrevet 13. juni 2009 For meg kommer det veldig ann på hva slags butikk det er. Rimi "rangerer" lavere ned enn en spesial-butikk. Å jobbe i en spesial-butikk ser jeg på som en jobb som krever mye. Jeg tror ikke at folk som jobber i større kjedebutikker er dumme, men jeg lurer litt på hva slags ambisjoner de har, og hvordan de orker den jobben. Man har jo veldig lett for å dømme folk ut ifra sine egne ambisjoner og drømmer, og for oss som har valgt andre yrker kan det være vanskelig å forstå hva som leder folk til et slikt valg (akkurat som alle andre yrker man aboslutt ikke kunne tenkt seg). Jeg har selv jobbet i butikk, og syntes det var en koselig jobb, men jeg følte ikke at det var noen karriére, og det var det jeg ønsket meg.
summerrain Skrevet 13. juni 2009 #16 Skrevet 13. juni 2009 Jeg ser ikke på butikkansatte som "dummere" fordi de er butikkansatte. Jeg vet jo ingenting om den som står bak kassa, det kan være eieren av butikken for alt jeg vet. Men jeg vet om mange som tenker forskjellig på de som sitter i kassa på rimi og de som jobber i interiør eller andre butikker. Nå skal det være sagt at de to eneste jeg kjenner som jobber på matbutikk faktisk er ganske dumme(både skolemessig og sosialt).
summerrain Skrevet 13. juni 2009 #17 Skrevet 13. juni 2009 Må også legge til at jeg har veldig lyst til å jobbe i eller eie en butikk når jeg blir "stor"
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #18 Skrevet 14. juni 2009 Det kommer rett og slett an på hvilken butikk og hva stillingen innebærer. Jeg har venner med mastergrad i litteraturvitenskap som jobber i bokhandel, det er jo en butikk, men de jobber jo med bestilling av bøker fra forlag samt tilrettelegging av litterære arrangementer, inviterer forfattere til å lese, lager temabaserte utstillinger osv. Da får de i det minste brukt litt av utdanningen sin, selv om de også har perioder i løpet av dagen de står i kassa. Hvis man med høy utdanning med gode karakterer velger å stå i kassa på Nille frivillig synes jeg først og fremst det er rart, deretter ser jeg liten nytteverdi i det. Staten har tross alt sponset stipend og billig lån gjennom utdanningen din, det er meningen du skal bruke det til noe.
Gjest butikksjef Skrevet 14. juni 2009 #19 Skrevet 14. juni 2009 Jeg innrømmer det her hvor jeg er anonym; at ja, jeg har visse fordommer knyttet til det å jobbe i butikk. Dette på tross av at jeg står i butikk selv hver eneste dag. Jeg kommer fra en familie hvor "god/riktig" utdanning (hva nå det enn er) er høyt verdsatt, og min mor spesielt gnager litt på at jeg snart må ta mine to resterende skoleår (har studert, men trivdes ikke så godt.. allikevel kommer jeg mest sannsynlig til å fortsette fordi jeg tror jobben i seg selv er spennende). Kanksje var jeg "skolelei"? Ja. For øyeblikket jobber jeg som butikksjef i klesbutikk, og jeg må si at jobben gir meg mye.. jeg elsker jobben min! Jeg har ansvar for nyansettelser, budsjetter, bestillinger m.m. Jentene som jobber for meg er flotte, med masse bra energi og gode ideer. Jeg ville overhodet ikke karaktisert dem som dumme! Allikevel kan jeg få slike tanker om ansatte i andre klesbutikker, matbutikker, kiosker etc., og det skammer jeg meg over. Det skal nevnes at jeg kan få slike tanker også om ansatte i de fleste andre bransjer også, det være byggebransjen, helsesektoren, innen økonimi og adm. osv. Og jeg er fullt klar over at mange har slike tanker om meg når de ser meg i butikken.. kanskje tenker de at jeg er en student med en ekstrajobb? Hva vet vel jeg.. og jeg bryr meg ikke. Gjør det DU har lyst til å drive med, folk tenker sitt uansett. Dette ble rotete, men kort oppsummert er min mening at oppegående mennesker vil dømme deg på grunnlag av hvordan du fremstår, og ikke på grunn av yrkesstatusen din. Hvordan du fremstår avhenger av din sosiale intelligens. Og den kan ingen ta ifra deg, uansett om du sitter i kassa på Rimi
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #20 Skrevet 14. juni 2009 Om de yngste tenker jeg at de nok ganske sikkert bare har dette som en jobb ved siden av studier el.l. Jeg vet det ikke gjelder alle, men de fleste har dette som midlertidig yrke. Når det gjelder litt godt voksne butikkmedarbeidere tenker jeg at de sikkert ikke har noen høyere utdanning, i hvertfall ikke en de ønsker å jobbe med (f.eks. er helsearbeider men angrer på det - jobber på butikk i stedet) Når det gjelder deres intelligens er jeg smart nok til å ikke dømme folk jeg ikke kjenner bare pga hvor de jobber. Det hender jeg tenker ting som at "du er dum i hodet" men det er hvis de har vist det på en måte som gjør at det kommer frem (f.eks. oppfører seg som en idiot/er frekk mot kunder).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå