Gå til innhold

Hvorfor er plastisk kirurgi så tabulagt?


AnAnAss

Anbefalte innlegg

De fleste som har fiksa litt på nesen, strammet opp rumpe, forstørret puppene og løftaq opp bryne pleier ikke gå å skryte om det.

I min omgangskrets er det hvertfall veldig lite akseptert.

Personlig kommer jeg til å ta plastisk kirurgi når jeg blir eldre. Vi skal alle bli gamle og stygge, men hvorfor ikke forskyve prosessen litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi hvis man går til det skritt å foreta plastisk kirurgi, så er man et forfengelig menneske med grunne verdier. Det er iallefall manges oppfatning.

Jeg er bekymret for to ting selv:

1) Plastisk kirurgi er ikke ufarlig! Det er mange som har fått dårlige operasjoner, og det er mange som ikke tåler prosedyrene.

Eksempel: Moren til Kanye West døde på bordet under plastisk operasjon. Tipper han er glad for hva hans rikdom har bragt til familien. Som hovedregel skal man respektere at kirurgi har risiko, og derfor kun skal foretas når det er helt nødvendig.

2) En allmenn spredning av plastisk kirurgi vil føre til at naturlig aldring blir mer og mer uakseptabelt i samfunnet. Vi kan komme til et punkt hvor rynker, skjeve neser, og små pupper blir sett på som noe man må fikse for å være "normal". Mange, spesielt unge, sliter idag med å føle seg normal, og etterstreber å være som andre.

Jeg personlig setter veldig pris på variasjon i folks utseende. Det betyr at noen må ha skjeve neser og små pupper. Jeg synes folk i California er usigelig kjedelige, da alle damene ser så like ut! Samme håret, samme ansiktet, samme kroppen, samme puppene...

Hva med når to slike plastikk-fantastisk folk får barn? Barnet vil jo ikke ligne på noen av dem, og se nærmest grotesk ut ved siden av dem, med sin skjeve nese og hva mer.

Jeg ønsker å aldres normalt, og håper jeg aldri vil ty til plastisk kirurgi. Det kan bli utfordrende såklart. Om man får en mage som blir veldig hengende etter å ha båret frem flere barn, så kan det nok være fristende å ta en tummy-tuck. Jeg er jo litt forfengelig selv som andre, og ønsker å se fin ut. Jeg tviler imidlertid sterkt på at jeg vil prøve å fjerne rynker og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi hvis man går til det skritt å foreta plastisk kirurgi, så er man et forfengelig menneske med grunne verdier. Det er iallefall manges oppfatning.

Jeg er bekymret for to ting selv:

1) Plastisk kirurgi er ikke ufarlig! Det er mange som har fått dårlige operasjoner, og det er mange som ikke tåler prosedyrene.

Eksempel: Moren til Kanye West døde på bordet under plastisk operasjon. Tipper han er glad for hva hans rikdom har bragt til familien. Som hovedregel skal man respektere at kirurgi har risiko, og derfor kun skal foretas når det er helt nødvendig.

2) En allmenn spredning av plastisk kirurgi vil føre til at naturlig aldring blir mer og mer uakseptabelt i samfunnet. Vi kan komme til et punkt hvor rynker, skjeve neser, og små pupper blir sett på som noe man må fikse for å være "normal". Mange, spesielt unge, sliter idag med å føle seg normal, og etterstreber å være som andre.

Jeg personlig setter veldig pris på variasjon i folks utseende. Det betyr at noen må ha skjeve neser og små pupper. Jeg synes folk i California er usigelig kjedelige, da alle damene ser så like ut! Samme håret, samme ansiktet, samme kroppen, samme puppene...

Hva med når to slike plastikk-fantastisk folk får barn? Barnet vil jo ikke ligne på noen av dem, og se nærmest grotesk ut ved siden av dem, med sin skjeve nese og hva mer.

Jeg ønsker å aldres normalt, og håper jeg aldri vil ty til plastisk kirurgi. Det kan bli utfordrende såklart. Om man får en mage som blir veldig hengende etter å ha båret frem flere barn, så kan det nok være fristende å ta en tummy-tuck. Jeg er jo litt forfengelig selv som andre, og ønsker å se fin ut. Jeg tviler imidlertid sterkt på at jeg vil prøve å fjerne rynker og slikt.

Så utrolig enig med deg!!!

Jeg var selv utsatt for en bilulykke for fem år siden, og fikk et arr i pannen som er ca 10cm langt (men pent sydd)

Brakk nesen på to steder, og slo ut fire tenner i overkjeven.

Tennene var det som var ille for min del, og jeg fikk ordnet det kjapt.

Arret i pannen er fortsatt der, og nesen er heldigvis også på plass:-)

Jeg syntes det var litt skjemmende umiddelbart etter ulykken, men fant ut at det ikke var så ille og at jeg kunne leve med det.

Jeg vil ikke ha en "perfekt oppstopper nese" eller en panne uten karakter...ei heller se ut som barbie, men slik har jeg ikke bestandig tenkt desverre.

Jeg var veldig opptatt av å være perfekt, men etter ulykken så skjønte jeg hvor grunn jeg hadde vært.

Våknet etter 9 dager i koma, og fikk vite at to av mine beste venner hadde blitt drept i ulykken. .....og om nesen min ikke er perfekt, så puster jeg for egen maskin, går på to bein osv...

Når jeg hører folk prate om botox ditt, og kirurgi ditt så blir jeg lei meg over tanken på alle mennesker med et handikap, eller med uopprettelige skader som faktisk står opp hver morgen og smiler til verden hver dag. Ikke fordi de ikke har tunge dager, men fordi livet er så mye mere enn fjerning av rynker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til at plastisk kirurgi er såpass tabulagt som det er. Min personlige erfaring med årsakene til dette, er følgende:

1. "Platisk kirurgi er risikabelt"

Svar: Dette er bare tull. Vi lever i det 21. århundret nå, og en plastisk operasjon er betydelig mye mindre risikabel enn en hvilken som helst annen operasjon. Man trenger i reraliteten ikke engang å være under full narkose under operasjonen med mindre man vil det, og selve narkosen man får, er veldig mye greiere enn den forferdelige sykehusnarkosen som brukes på offentlige sykehus(og etter min mening bør man holde seg langt unna alt som heter offentlige sykehus). Det er ikke slik at folk dør av plastisk kirurgi i våre dager, akkurat.

2. "Resultatet kan bli mislykket"

Svar: Ja, det kan det, men alle seriøse klinikker tilbyr å operere det om igjen dersom man ikke er fornøyd med resultatet. Her er det også viktig å velge erfarne kirurger, da de dyktige kirurgene så godt som aldri får mislykkede resultater. Mislykkede plastiske operasjoner er et ytterst sjeldent fenomen, så det er ingen grunn til å late som om det er vanlig.

3. "Det ser unaturlig ut"

Svar: Alt med måte, også plastisk kirurgi. At enkelte overdriver bruken av det, betyr bare at de ikke har klart å holde måten, ikke at plastisk kirurgi som sådan ser unaturlig ut. Dersom en ikke overdriver bruken av det, vil resultatetene se helt naturlige ut, og ingen kan se at det ikke er naturlig.

4. "Jeg vil eldes med verdighet"

Svar: Deg om det. Jeg mener imidlertid at dersom en spør en hvilken som helst 60-åring om de har lyst til å ikke ha en eneste rynke, så er svaret i de aller, aller fleste tilfeller ja. Og vi mennesker er faktisk den eneste arten som har denne grusomme aldringsprosessen; naturen behandler de aller fleste andre vesner mye penere enn oss. Hvorofr skal vi la dette få skure og gå, når aldringsposessen faktisk er en sykdom?

5. "Du vil vel ikke se ut som du er 25 år?!"

Svar: Jo, hvorfor ikke? Jeg ser ingen grunn til å skulle se gammel ut, all den tid jeg ikke føler meg gammel overhodet. En ting er at vi alle skal dø en gang, det er uungåelig, emn man trenger i det minste ikke å bli seendes fæl ut først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Når man har blitt 60 år trenger man mange operasjoner for å "se ung ut." De fleste ser ikke unge ut, de ser opererte ut. Så om 60-åringene ville vært rynkefri om de kunne, så vil de ikke se unge ut om de opererer seg. Litt yngre, kanskje. Yngre, og opererte.

At man "ser fæl ut" fordi man har passert en viss alder er jo en påstand som bare er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være så levende gjennom hele ungdommen og videre gjennom tiden som ung voksen at man slipper å leke ung når man ikke lenger er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bedre å være så levende gjennom hele ungdommen og videre gjennom tiden som ung voksen at man slipper å leke ung når man ikke lenger er det.

Jeg foretrekker å ha et liv selv om jeg er passert 40, men det er nå bare meg. Og ingen skal fortelle meg at jeg er for gammel til hverken det ene eller det andre. Å legge opp med uteliv og festing fordi en har passert en viss alder får de som vil gjøre, men jeg gjør det ikke. Noen av oss liker faktisk å ha et liv selv om vi har passer både 30 og 40, skjønner du.

Emera: Hvorfor må en ha vesentlig med rynker når en er 60 år? Argumentet med at kosmetiske operasjoner ser unaturlige ut har jeg svart på i punkt 3. Antall operasjoner er for så vidt irrelevant, det er hvordan resultatet ser ut som teller, og det trenger ikke nødvendigvis bli unaturlig. Ang. at det er en trist påstand at man blir seendes fæl ut etter en viss alder: Det ER veldig trist. Imidlertid er man ikke nødt til å la naturen få fare vilt med en dersom en ikke ønsker det.

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til at plastisk kirurgi er såpass tabulagt som det er. Min personlige erfaring med årsakene til dette, er følgende:

1. "Platisk kirurgi er risikabelt"

Svar: Dette er bare tull. Vi lever i det 21. århundret nå, og en plastisk operasjon er betydelig mye mindre risikabel enn en hvilken som helst annen operasjon. Man trenger i reraliteten ikke engang å være under full narkose under operasjonen med mindre man vil det, og selve narkosen man får, er veldig mye greiere enn den forferdelige sykehusnarkosen som brukes på offentlige sykehus(og etter min mening bør man holde seg langt unna alt som heter offentlige sykehus). Det er ikke slik at folk dør av plastisk kirurgi i våre dager, akkurat.

2. "Resultatet kan bli mislykket"

Svar: Ja, det kan det, men alle seriøse klinikker tilbyr å operere det om igjen dersom man ikke er fornøyd med resultatet. Her er det også viktig å velge erfarne kirurger, da de dyktige kirurgene så godt som aldri får mislykkede resultater. Mislykkede plastiske operasjoner er et ytterst sjeldent fenomen, så det er ingen grunn til å late som om det er vanlig.

3. "Det ser unaturlig ut"

Svar: Alt med måte, også plastisk kirurgi. At enkelte overdriver bruken av det, betyr bare at de ikke har klart å holde måten, ikke at plastisk kirurgi som sådan ser unaturlig ut. Dersom en ikke overdriver bruken av det, vil resultatetene se helt naturlige ut, og ingen kan se at det ikke er naturlig.

4. "Jeg vil eldes med verdighet"

Svar: Deg om det. Jeg mener imidlertid at dersom en spør en hvilken som helst 60-åring om de har lyst til å ikke ha en eneste rynke, så er svaret i de aller, aller fleste tilfeller ja. Og vi mennesker er faktisk den eneste arten som har denne grusomme aldringsprosessen; naturen behandler de aller fleste andre vesner mye penere enn oss. Hvorofr skal vi la dette få skure og gå, når aldringsposessen faktisk er en sykdom?

5. "Du vil vel ikke se ut som du er 25 år?!"

Svar: Jo, hvorfor ikke? Jeg ser ingen grunn til å skulle se gammel ut, all den tid jeg ikke føler meg gammel overhodet. En ting er at vi alle skal dø en gang, det er uungåelig, emn man trenger i det minste ikke å bli seendes fæl ut først.

For et tragisk innlegg. Greit nok at du er i panikk, men hvorfor la det synes så til de grader både gjennom utseendefokus og holdninger som dette. Nei, takke meg til naturlige mennesker med vettet i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastisk kirurgi er tabulagt i de fleste miljøer fordi det er unaturlig, og slik bør det være. Samfunnet i dag har skapt et umenneskelig ideal der vi skal se så unge ut som mulig. Det finnes da så uendelig mye mer ved livet enn å ha flat mage, store pupper, og et stramt ansikt.

Jeg synes et menneske som har rynker og er fornøyd med seg selv og livet sitt er så uendelig mye vakrere, og mer tiltrekkende, enn et menneske som føler h*n må fikse på ting, kirurgisk sett. Hvem sier at gammelt = stygt? Det er trist, men det er vel ikke så mye man kan si eller gjøre for endre denne tendensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hei hå hei hå
1. "Platisk kirurgi er risikabelt"

Svar: Dette er bare tull. Vi lever i det 21. århundret nå, og en plastisk operasjon er betydelig mye mindre risikabel enn en hvilken som helst annen operasjon. Man trenger i reraliteten ikke engang å være under full narkose under operasjonen med mindre man vil det, og selve narkosen man får, er veldig mye greiere enn den forferdelige sykehusnarkosen som brukes på offentlige sykehus(og etter min mening bør man holde seg langt unna alt som heter offentlige sykehus). Det er ikke slik at folk dør av plastisk kirurgi i våre dager, akkurat.

Selv om den ofte er svært liten, innebærer alle operasjoner en viss risiko enten de er plastiske eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg slår et slag for kjevekirurgiske operasjoner:

http://www.sailerclinic.com/newsweek/

Den formen for plastisk kirurgi vi får presentert i media er nå bare småpirk, den pre- og postoperative statusen er nå stort sett den samme. Å rette opp en krokete nese, det å fjerne et par poser gjør ikke noen "veldig "mye penere. Uansett, det meste er mulig om man bare kan grave dypt nok i lommeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe
Fordi hvis man går til det skritt å foreta plastisk kirurgi, så er man et forfengelig menneske med grunne verdier.

Synes det er helt greit, jeg.

Men jeg registrerer jo at mange av de jentene som fronter slike operasjoner utad i media (glamourmodeller/puppedamer) ikke virker sånn kjempe dype i din refleksjon - og hvis den type operasjoner får det imaget så er det klart at de som faktisk er intelligente ikke ønsker å bli assosiert med den type rykte som bare er der. Og da snakker man vel ikke høyt om det til alle og enhver, kanskje bare til sine nærmeste.

Man sier vel ikke til sjefen og sine kolleger: "i morgen er jeg borte, for da skal jeg operere inn litt silikon i puppene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hvis man går til det skritt å foreta plastisk kirurgi, så er man et forfengelig menneske med grunne verdier. Det er iallefall manges oppfatning.

Det er veldig korrekt...at mange tror det. Desto artigere er det å motbevise at det er tilfelle!

Jeg har alltid vært åpen om at jeg har "fikset" puppene, og har egentlig aldri møtt på negativitet pga det. Og hvis noen synes det er patetisk etc, så helt greit for meg.

Jeg har ikke gjort det for noen andre, men jeg forbeholder meg retten til å gjøre som jeg vil med min egen kropp.

Mener på generelt grunnlag at de som er i mot plastiske operasjoner, likevel kan respektere de som gjør det ved å ikke snakke nedlatene om deres valg.

Charlotte

Endret av charlott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastisk kirurgi er tabulagt i de fleste miljøer fordi det er unaturlig, og slik bør det være. Samfunnet i dag har skapt et umenneskelig ideal der vi skal se så unge ut som mulig. Det finnes da så uendelig mye mer ved livet enn å ha flat mage, store pupper, og et stramt ansikt.

Jeg synes et menneske som har rynker og er fornøyd med seg selv og livet sitt er så uendelig mye vakrere, og mer tiltrekkende, enn et menneske som føler h*n må fikse på ting, kirurgisk sett. Hvem sier at gammelt = stygt? Det er trist, men det er vel ikke så mye man kan si eller gjøre for endre denne tendensen...

Det aller meste i dagens samfunn er unaturlig. Datamaskiner, TV-er, sminke, prevensjon, shampooer, balsamer, hårkurer og biler, fæle greier, ikke sant?

Folk har til alle tider "pyntet på" utseendet sitt for å se bedre ut, så det er jo ikke noe som kom med plastisk kirurgi, akkurat. At man ved hjelp av plastisk kirurgi kan slippe å bli seendes gammel ut lenge før tiden, har jeg veldig vanskelig for å skjønne at noen kan anse som en ulempe. Men så er motstanderne av kosmetiske operasjoner i nesten alle tilfeller enten:

a) For unge til at de trenger det, og skifter mening selv når de passerer 30-35 år.

b) Har ikke råd til det, men vil innerst inne rette på både en og tre ting, så at andre ser bra ut trykker på deres egne komplekser.

c) Missunnelige personer, som har mer eller mindre til felles med dem i punkt b.

d) Personer som henger igjen i fortiden, og "tror livet skal være over etter 30", eller at det fortsatt er farlig å bli operert(se mitt første innlegg i tråden).

Jeg vet ikke hvilken av disse gruppene som er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Kim_*

Jeg gidder ikke å mene noe om alle saverene som har kommet, men når det gjelder trådstarters spørsmål om hvorfor plastisk kirurgi er så tabubelagt så er vel svaret såre enkelt; det er en innrømmelse av forfengelighet.

Så klart all skjønnhetspleie slik som f.eks gå til frisør, manikyr, pedikyr osv. er en form for forfengelighet så er det ikke permanente forandringr slik f.eks en nesejobb er.

Her i Norge har janteloven et godt grep, ingen vil liksom skille seg ut for mye.

I USA så er jo plastisk kirurgi like akseptert som å gå til tannlegen.

Er man så missfornøyd med hvordan man ser ut, har råd til oprasjon og føler seg bedre etter det så ser ikke jeg helt problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aryel
Det er bedre å være så levende gjennom hele ungdommen og videre gjennom tiden som ung voksen at man slipper å leke ung når man ikke lenger er det.

Utrolig bra sagt!!!

men ungdommen går desverre så alt for ofte med til å bekymre seg for at man ikke ser bra nok ut, trist at alt og alle har blitt så utseende fiksert at de ødeller sitt ibdre sin personlighet og ender kun opp som ett tomt skall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
a) For unge til at de trenger det, og skifter mening selv når de passerer 30-35 år.

b) Har ikke råd til det, men vil innerst inne rette på både en og tre ting, så at andre ser bra ut trykker på deres egne komplekser.

c) Missunnelige personer, som har mer eller mindre til felles med dem i punkt b.

d) Personer som henger igjen i fortiden, og "tror livet skal være over etter 30", eller at det fortsatt er farlig å bli operert(se mitt første innlegg i tråden).

Så alle som er uenige med deg er altså idioter som havner i en av de overnevnte kategoriene? Desverre hjelper du nå ikke til med å danne et mer positivt og nyansert bilde på den som ønsker plastiskkirurgi. Du havner rett inn i overfladisk kategorien når du kommer med slike påstander som det du gjør ovenfor.

Selv er jeg ikke for plastisk kirurgi. Jeg kan skjønne at noen ønsker dette for å korrigere ekstreme tilfeller som kan ødelegge veldig mye for selvbildet, men jeg syntes det er trist når noen tyr til dette for å motvirke den naturlige aldringsprosessen.

Selv har jeg noe jeg kunne fått dekket av staten for å korrigere på, men har hele livet takket nei. Jeg er ikke villig til å utsette meg for smertefulle inngrem/korreksjoner for å rette på noe som egentlig er uvesentlig for hvem jeg er. Jeg håper jeg kommer til å fortsette å ha denne meningen også når jeg blir eldre. Jeg forsøker å leve sunt, trener mye og spiser masse frukt og grønnt. Med dette tenker jeg at jeg vil kunne aldres på en lykkelgi måte uten å måtte bekymre meg så mye for utseendet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Henning_*
Det er veldig korrekt...at mange tror det. Desto artigere er det å motbevise at det er tilfelle!

Jeg har alltid vært åpen om at jeg har "fikset" puppene, og har egentlig aldri møtt på negativitet pga det. Og hvis noen synes det er patetisk etc, så helt greit for meg.

Jeg har ikke gjort det for noen andre, men jeg forbeholder meg retten til å gjøre som jeg vil med min egen kropp.

Mener på generelt grunnlag at de som er i mot plastiske operasjoner, likevel kan respektere de som gjør det ved å ikke snakke nedlatene om deres valg.

Charlotte

"Jeg har ikke gjort det for noen andre"...høhø. Ja, som vi ser så er jo bildet ditt av ansiktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...