Gå til innhold

Sobril


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Sobril skal virke etter ca 20 min, men hvor lenge virker de etter det ?

Jeg har fått 10mg tabl.

Er det normalt å få kramper(ikke vondt) nederst i magen av de?

Dumt spm, men kan man dø av de ?

Om man har lavt bt, selv om man tar dosen legen har anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du tok den for 20 minutter siden så vent en halvtime til og skriv et nytt innlegg....

Så får vi se om ikke bekymringene og angsten har forsvunnet litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tok en rundt kl. 20 og en kl 1.

Men det er først i dag jeg har merket krampene.

Lurer og på hvor lenge de skal virke, med tanke på når jeg kan ta en til eller om det bare er det at de ikke virker om jeg ikke føler meg noe bedre.

Klarer jo å tenke og bekymre meg selv om jeg har tatt de. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar sobril jevnlig (ca 3-4 gngr. i uka). Når jeg tar disse (10 mg), merker jeg effekt etter ca 30. minutter. Når det gjelder bivirkninger er jeg så heldig å ha vært foruten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sol_*

Jeg vil anbefale dere å ikke bruke Sobril jevnlig, særlig ikke hvis man er ung. Det er et sterkt vanedannende medikament som tilhører gruppen B-preparater og er i samme gruppe som Valium. Dessuten forsvinner virkningen fort og man må øke dosen for å få tilsvarende effekt. Ytterligere virker den inn på søvnmønsteret og ødelegger REM-søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest erfaren

Og man får abstinenser etter kort tids bruk i form av angst og uro som er verre enn den man tok det mot i utgangspunktet. Jeg rører ikke benzomedikamenter med ildtang lenger etter å ha brent meg krafig på dette. Lever med konsekvensene av det den dag i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sobril kanskje en gang i året i kanskje ti år.

Bruker det en sjelden gang, det er det sobril er for.

Dere som vil spise medisiner hver dag kan heller ta lykkepillen, den må taes daglig.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lykkepillen"(som forøvrig er et rimelig misvisende kallenavn på den type medisin) virker da ikke på samme måte som sobril og lignende preperater.

Det er nettopp derfor veldig mange får sobril i tillegg til antidepressiva.

Men jeg er enig i at dette er medisiner som skal brukes med varsomhet, kun brukes når man virkelig trenger dette og så lite som mulig.

Trenger man jevnlig beroligende så kan det være en ide å høre med legen om typer som ikke er vanedannende i den grad, f.eks Truxal og lignende, selv om den sitter mye lenger i kroppen, føles kraftigere og man blir veldig trøtt i lenger tid... den er det vel 13 timers halveringtid på eller slikt...

Men bestill en time hos legen, eller ring legekontoret og hør om alternativer hvis ikke Sobrilen virker bra nok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen av disse siste kommentarene var siktet på meg, og om det skulle være så- så regner jeg med at rådene er vel ment. Nå er det sånn at jeg faktisk GÅR på "lykkepiller" og har gjort det i 6 år. I tilegg har jeg fått sobril jevnlig (samme dose) de siste tre årene uten at jeg har fått hverken abstinenser, bivirkninger eller har behøvd å øke dosen for å få samme effekt. Alt av medikamenter taes selvfølgelig i samarbeid med lege.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Sobril har en halveringstid på 10-15 timer, så det varierer litt fra person til person. Så lenge du bruker det som foreskrevet av lege, og ikke lenger enn fire uker sammenhengende er det ikke farlig. Maks dosering pr 24 timer og vanlige bivirkninger finner du på felleskatalogen.no eller i pakningsvedlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...