Gjest Mia88 Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Jeg er så usikker på om jeg spiser for mye, og tenkte derfor kanskje dere kunne komme med noen kommentarer. Dagen i dag: 09.30: Havregrøt med litt yoghurt 12.00: Salat 16.00: 500g vannmelon 18.30: Fiskegrateng + 1 potet 21.00: Smoothie (ca. 170 kcal) 22.00: Eple 23.00: En kopp te med litt rosiner (ca. 60 kcal) 00.00: Smoothie (ca. 170 kcal)
Tinio Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Jeg er så usikker på om jeg spiser for mye, og tenkte derfor kanskje dere kunne komme med noen kommentarer. Dagen i dag: 09.30: Havregrøt med litt yoghurt 12.00: Salat 16.00: 500g vannmelon 18.30: Fiskegrateng + 1 potet 21.00: Smoothie (ca. 170 kcal) 22.00: Eple 23.00: En kopp te med litt rosiner (ca. 60 kcal) 00.00: Smoothie (ca. 170 kcal) Synes det ser ut som du får i deg lite proteiner og da mister du muskelmasse, som igjen gir deg lavere forbrenning. Du kan jo spe på med egg, kylling eller mer fisk?
Glynis Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 For mye spiser du ikke. Men jeg ville passet på å ha proteiner i salaten.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Jeg er så usikker på om jeg spiser for mye, og tenkte derfor kanskje dere kunne komme med noen kommentarer. Dagen i dag: 09.30: Havregrøt med litt yoghurt 12.00: Salat 16.00: 500g vannmelon 18.30: Fiskegrateng + 1 potet 21.00: Smoothie (ca. 170 kcal) 22.00: Eple 23.00: En kopp te med litt rosiner (ca. 60 kcal) 00.00: Smoothie (ca. 170 kcal) for det første skal du ned, eller ha en stabil vekt og trener du? 09.30 kommer ann på mengden, men få kalorier i dette. 12.00 hva har du i salaten? hvis du har kylling, dressing, egg og rundstykke til vil jeg si det er bra. 16.00 her må du ha mer er gått 4 timer! 18.30 ville tatt 2 store poteter eller 3 litt små og hatt grønsaker til. 21.00 synes det hørtes lite ut, er bare en drikke 22.00 ville heller tatt noe som ikke er flytende, hva med litt rester fra fiskegratengen? 23.00 hva med nøtter også? 00.00: namnam
Gjest Mia88 Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Takk for svar:) Jeg trener ca. 5 ganger i uken, og ønsker å gå ned i vekt, og samtidig stramme opp kroppen. Spiser ofte knekkebrød med cottage cheese, og når mamma å dem er hjemme, så blir det mye fisk og kylling:)
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Med så mye trening spiser du vel heller lite, i hvert fall ikke for mye. Hvorfor skal du ned i vekt - er du overvektig eller har du bare satt deg et vektmål? Så lenge du trener er jo muskelmasse med å øke vekta i forhold til om det bare var fett, så jeg fatter ikke hvorfor du er så fokusert på antall kilo. Du er kjempeflink som trener så ofte, og du spiser sunt - så spis nok! Kan godt spise mer protein, det er br for muskelbygging. Hva trener du - det vil ha noe å si for om du får strammet opp kroppen?
generalen Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Om du trener 5 ganger i uken har du et kjempebehov for å fylle på glykogenlagrene dine. Jeg ser nesten ingen karbohydrater i kostholdet ditt! Du skriver heller ikke hva du spiser etter trening, noe som er essensielt. Om du ikke får i deg nok karbohydrater vil kroppen begynne å tære på dine livsviktige fett- og glykogen lager, og til slutt muskelmasse. Vannmelon er sukker og vann, spis da heller en frukt uten så mye sukker, med samme vitamin-innhold. Hvis jeg skal være pirkete med stor P, så dropp rosinene til tekoppen, det er bare ekstra sukker rett før leggetid = ikke bra. Hva har du i salaten? Masse sunt kjøtt? Masse usunn dressing? Putt litt proteinpulver i smoothien, eller legg opp kostholdet ditt med mer proteiner i maten ellers. F.eks en håndfull mandler til tekoppen, kylling i salaten, proteinbar etter trening osv.
Gjest Gjest_charlotte_* Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Hvis du skal ned i vekt spiser du rett og slett altfor lite :/ Anbefalt inntak til frokost og lunsj ligger på rundt 300kcal. 80gr havregrøt = ca 300kcal hvis du blander med vann(om jeg ikke husker feil) Og så bør du spise når du er sulten, synes mange er veldig besatt av tidspunkter, hva med å spise når man virkelig er sulten? Legger ved en link til børge fagerli's(en mycket klok person) kostholds oppsett, er verdt å ta en titt:) http://www.myrevolution.no/artikle/myrevol...ept_kosthold/2/
Mamoli Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Hvorfor spise SÅ sent? Kl. 00.00.. Er det ikke veldig tett på leggetid?
Gjest Mia88 Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Spiser alltid når jeg er sulten. Og føler ofte jeg spiser for mye. Kanskje fordi jeg tenker på mat/hva jeg spiser hele tiden. Sitter ofte oppe med datan til i 2-3 tiden om natta, så å spise noe da, er vanlig for meg. Kanskje veldig dumt? nå har jeg et eple jeg skal spise, og litt salat, og klokken er snart 1... Men er så vanskelig å skal sitte her å ikke spise noe.
buttergirl Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 (endret) Sant at du må ha proteiner når du trener :-) Har også hørt at det er bedre å spise noe proteinrik på kvelden istedet for ting med sukker (for eksempel Frukt) Men salat er nok veldig bra! Cottage cheese er ful av proteiner, så dette er bra ! Banan er også bra for eksempel rett før eller mellom treningen! Endret 15. juni 2009 av buttergirl
Mamoli Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Spiser alltid når jeg er sulten. Og føler ofte jeg spiser for mye. Kanskje fordi jeg tenker på mat/hva jeg spiser hele tiden. Sitter ofte oppe med datan til i 2-3 tiden om natta, så å spise noe da, er vanlig for meg. Kanskje veldig dumt? nå har jeg et eple jeg skal spise, og litt salat, og klokken er snart 1... Men er så vanskelig å skal sitte her å ikke spise noe. Hvorfor sitte oppe så lenge? Jeg vet med meg selv, at om jeg sitter oppe til utpå natta, så blir jeg fysen. Prøver derfor heller å være i seng til midnatt, og heller våkne tidligere, og f.eks. gå en tur.. Det kommer jo selvfølgelig an på hva man gjør på pc'n så sent.. Jeg for min del, sitter bare å gjør en masse ufornuftig, om jeg sitter oppe sene nattetimer! hehe:)
Chanel.No5 Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Litt out of topic å begynne å diskutere TS sine nattevaner kanskje??
Mamoli Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Litt out of topic å begynne å diskutere TS sine nattevaner kanskje?? Det var d nattlige måltidet det var snakk om;) Skriver for å hjelpe, ikke for noe annet, om du ikke ser det, så er det helt i orden! Hadde ikke noe m deg å gjøre, Lotte27, så forstår ikke hvorfor du blander deg på DEN måten.
generalen Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Doegnrytmen til TS er hoeyst aktuell, da den som alt annet i livsstilen avgjoer om kroppen faar hvile, restitusjon og opprettholder en jevn rytme. Leggetiden er essensielt for at resten av kroppen skal samarbeide med forbrennings- og restitusjonsrytmen. En ujevn rytme vil aldri vaere bra, da vil kroppen vil ha hoey forbrenning naar den naturlig skal hvile, som foerer til at du sovner av utmattelse, en veldig ineffektiv soevn, mtp restitusjon. Naar man hviler eller sover under utmattelse vil ikke kroppen slappe av, du har hoey puls og vil aldri oppnaa REM soevn. Hormonet melatonin proever alltid aa guide kroppen til aa opprettholde en naturlig doegnrytme, derfor brukes det som kosttilskudd av personer som sliter mye med jetlag. Hvis man er vaaken en lengre periode i loepet av et doegn vil man ogsaa rette kostholdet sitt etter denne rytmen, og innta mer naeringsstoffer enn ellers. Dvs du har fler kalorier aa forbrenne, og du vil i tillegg heller ikke utnytte kroppens naturlige evne til aa forbrenne dem. Dette er en fryktelig daarlig kombinasjon! Anbefaler alle aa lese om hormonet melatonin, og REM soevn, og faa et innblikk i kroppens naturlige doegnrytmefunksjoner, og hvor ugunstig det er aa trosse dem.
Gjest Mia88 Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 Men altså, det kan vel ikke ha SÅ mye å si? Det at jeg sitter lenge oppe kan vel ikke hindre meg i å gå ned i vekt, når jeg trener å spiser mindre kcal enn hva jeg skal ha? Skjønner at dette kan forsinke prosessen noe, men er så vant til å være lenge våken, at jeg tror det kan bli vanskelig å endre. Kanskje når skolen begynner igjen..
venus_ Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 At hun legger seg sent betyr jo ikke at hun har ujevn døgnrytme..?
charlott Skrevet 16. juni 2009 #18 Skrevet 16. juni 2009 Jeg er så usikker på om jeg spiser for mye, og tenkte derfor kanskje dere kunne komme med noen kommentarer. Dagen i dag: 09.30: Havregrøt med litt yoghurt 12.00: Salat 16.00: 500g vannmelon 18.30: Fiskegrateng + 1 potet 21.00: Smoothie (ca. 170 kcal) 22.00: Eple 23.00: En kopp te med litt rosiner (ca. 60 kcal) 00.00: Smoothie (ca. 170 kcal) Hei, vanskelig å komme med eksakte råd uten å vite hva du mener med å trene 5 ganger i uken (trener du hardt, vekter og slikt etc). Likevel tillater jeg meg å komme med noen anbefalinger med utgangspkt i ditt opplegg: Generelt vil jeg si at du har vel mange måltid, med for lite protein. Du bør få inn mer fisk og kjøtt i kostholdet ditt! Jeg ville ikke spist så sent, te virker vanndrivene (på mange) og kan være lite gunstig så sent. Havregrøt med yoghurt er bra start (hvis du ikke starter før 0930). Jeg ville tilført proteiner til salaten kl 1200 (kylling, tunfisk, bønner e.l.) Vannmelon kl 1600 er veldig lite næring, det blir lenge til middag 1830! Ville tatt noe lett i 15-1600 tiden og spist middag 1730-1800. Fiskegrateng er vel greit, men ikke optimalt, 1-2 poteter er ok, du må jo ha karbohydrater også. Personlig ville ikke spist etter kl 20, men det kommer jo an på døgnrytmen. Eller er det viktig å spise etter trening, helst proteinrikt. Vet ikke når på døgnet du trener, men en proteinshake dekker behovet og stiller sulten. Charlotte
Gjest Mia88 Skrevet 16. juni 2009 #19 Skrevet 16. juni 2009 Takk for svarene:) Vil si at vanligvis spiser jeg middag i 4 tiden. Men jeg sliter med å se på tv, sitte med datan uten å ha noe å tygge på. Det er derfor det blir så mye utpå kvelden. Kanskje dere har noen tips om hva man kan spise da, som har veldig lavt kaloriinnhold? Drikker en del te om kveldem men med rosiner, og dere sier den er vanndrivende. Hvorfor er det negativt?
venus_ Skrevet 16. juni 2009 #20 Skrevet 16. juni 2009 Takk for svarene:) Vil si at vanligvis spiser jeg middag i 4 tiden. Men jeg sliter med å se på tv, sitte med datan uten å ha noe å tygge på. Det er derfor det blir så mye utpå kvelden. Kanskje dere har noen tips om hva man kan spise da, som har veldig lavt kaloriinnhold? Drikker en del te om kveldem men med rosiner, og dere sier den er vanndrivende. Hvorfor er det negativt? Jeg har begynt å tygge tyggis når søtsuget melder seg. Synes den med sjokolade-mint fra Stimorol, eller Ekstra bringebær er god. At hun mener det er negativt med vanndrivende te er sikkert fordi du drikker den sent og kanskje blir tissatrengt iløpet av natta?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå