Gjest tarra Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Jaja, så da mistenker jeg at jeg har fått sopp igjen. Det som jeg lurer på er om visst man får sopp i underlivet, er det meningen at det på en måte er noe som "vokser" rundt skjeden da? Har nemlig kommet noe som er "raglete" rundt skjedepåningen. Man kan nesten ikke se det. Hva er dette for noe? En ting til. Noen som vet årsaken til underlivssopp og er det noe man kan gjøre for og forhindre at man får det? Er så lei av å få det hele tiden. Sisst gang fikk jeg UVI samtidig. Det var heelt forferdelig :/
Miel Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Soppen er en del av normalfloraen i underlivet, og er hos de aller fleste til stede mer eller mindre hele tiden. Det vi kaller infeksjon er strengt tatt en ubalanse i normalfloraen, der soppen av en eller annen grunn har fått ekstra gunstige levevilkår, og derfor utkonkurrerer den andre floraen. Årsakene kan være så mangt, og noen er rett og slett bare mer disponert for soppinfeksjoner enn andre. Generelle forholdsregler er: - Bruk helst undertøy i ren bomull, og unngå stringtruser (de drar med seg sopp og bakterier fra endetarmen framover) - Tørk deg riktig vei når du er på toalettet (også viktig for å forebygge UVI) - Unngå trange bukser, "luft" når du har mulighet til det (sov uten truse for eksempel) - Unngå overdreven vasking nedentil, såkalte intimsåper kan faktisk gjøre vondt verre. - Unngå irritasjon på slimhinnene - f.eks. hvis du bruker tamponger under mensen, sørg for at du alltid bruker riktig størrelse slik at du ikke blir gående med tørre tamponger. Det er også lurt å unngå bruk av truseinnlegg utenom mensen, da de gjør det klamt og tett der nede, og dermed trivelig for sopp. - Tiss og vask deg etter sex (også viktig for å forebygge UVI) Om dette er et problem du ikke blir kvitt bør du gå til lege. Det finnes også reseptbelagte midler mot sopp.
Fantomina Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
-Englefjes- Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Jeg var mye plaget med sopp tidligere, og hadde prøvd det meste av forbeyggende metoder (som ikke virket), fant jeg at det jeg sannsynligvis reagerte på var tamponger/bind og dusjsåpen som samboeren min brukte. Han gikk over til å bruke intimvask, jeg begynte med Diva Cup i stedet for tamponger/bind, og etter det (ca ett år siden) har jeg ikke hatt en eneste soppinfeksjon.
Gjest tarra Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 takker for svar =) Skal prøve en kur med Canesten nå, så får håpe det går over Men jeg lurer fortsatt på om noen vet hva det "raglete" kan være. Det skremmer meg litt. Det er kommet noe der som jeg vet ikke skal være der for å si det sånn
Fantomina Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 (endret) , Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest tarra Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Er det slimhinnene som er ruglete, eller er det et (hvitt) belegg? For hvis det er et hvitt belegg, så er det selve soppen. Hvis det er i slimhinnene er det små "hull" som kommer av soppen. hmm, det er noe hvitt der åja, men det virker nesten som om noe har "vokst" der nede. Som på en måte tetter igjen skjeden. Aner ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre
Mbelle Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 det "ruglete" er ikke innvendige kjønnsvorter da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå