Gå til innhold

Tilsetningsstoffer i maten

Fremhevede innlegg

Gjest Ludovie
Skrevet

Ifølge denne artikkelen får gjennomsnittsnordmannen i seg sju kilo tilsetningsstoffer i året. Det var utrolig mye, synes jeg! :overrasket:

Enkelte tilsetningsstoffer, som f.eks. C-vitamin og pektin, er helt harmløse. Andre stoffer er potensielt mer problematiske. Dessuten kan det jo være at tilsetningsstoffer som ikke er skadelige i seg selv i små doser, blir skadelige når de opptrer sammen med utallige andre tilsetningsstoffer.

Tilsetningsstoffer er selvfølgelig stort sett av det gode når det bidrar til å konservere maten, og dermed minske risikoen for at skadelige bakterier får formere seg fritt. Men noen ganger synes jeg at produsentene overdriver bruken av konserveringsmidler. For er det virkelig nødvendig at kakebunner og kokt "skinke" (sånn sammenpresset greie som er pumpet fullt av vann, salt og tilsetningsstoffer, inkludert MSG) skal holde seg i månedsvis?

Det går for øvrig frem av artikkelen at 90% av tilsetningsstoffene i maten er der av kosmetiske årsaker. Disse er, i mine øyne, fullstendig overflødige. Det gjør meg ingenting at peanøttsmøret skiller seg i romtemperatur (noe som er tilfelle for økologisk peanøttsmør, som bare består av peanøtter og salt), eller at pølsene er grå på farge. Når produsentene ser seg nødt til å "sminke" maten, så skyldes det i mange tilfeller at den ikke inneholder det den egentlig skal inneholde: sitat fra artikkelen:

Ni av ti tilsetninger er i stedet kosmetiske i en eller annen forstand. De forandrer matens farge, smak, konsistens eller overflateegenskaper. Ofte handler det om å prøve å gjeninnsette det som er gått tapt i den industrielle prosessen. I andre tilfeller brukes tilsetningene som en billig erstatning for den råvaren som normalt inngår.

Er det andre som har tanker om dette temaet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mye å bidra med utover det du skriver, men jeg ble også overrasket over tallet. 7 kilo er mye når man ser det samlet!

Men så tenker jeg litt, og jeg skjønner at det lett kan bli slik over ett år.

Det er ikke mer enn 1-2 år siden vi startet å lage "mat fra bunnen" i våre øyne. Men det er jo egentlig ikke fra bunnen - fortsatt blir det endel halvfabrikat. Vi er ikke flinke til å lage f.eks fiskekaker selv, ikke lager vi pølser selv, av pålegg bruker vi mye leverpostei, makrell i tomat, kokt skinke etc. Og når jeg ser på familie / omgangskrets, så vil jeg si at vi ligger over gjennomsnittet på å lage mat "fra bunnen". Alt av saus/supper lages selv, og ellers bruker vi mye ren fisk, rent kjøtt og grønnsaker. Men så tenker jeg på saus igjen, og der bruker jeg jo ofte buljong - lager ikke egen kraft. Poenget er at jeg tror at for gjennomsnittsnordmannen så gjelder ordtaket "mange bekker små.." i dette tilfellet.

Jeg forsøker å være bevisst på valgene jeg tar når vi er i butikken, og går etter de produktene som innneholder størst mengde fisk i fiskekakene f.eks. Og forsøker å holde meg til plasser som har store fiskedisker / kjøttdisker, da jeg innbiller meg at her er det lettere å få tak i naturlige produkter. Men det tynnes ut med butikker som har disse mulighetene. Og slik er det på mange mindre plasser.

Jeg synes altså ikke det er så lett å skulle forsøke å unngå disse tilsetningsstoffene, og jeg frykter at det bare blir mer av dette. Kravet til produsentene om å holde matprisene nede går ofte på bekostning av kvalitet, og utvalget i butikkene blir mindre.

Skrevet (endret)

Det er jo derfor det er lurt å lage mat fra bunnen av. Ikke bruke posesauser og ferdigmat, gjerne også ikke spise så mange pølser, men bruke rent kjøtt i stedet. Jeg synes det er både billigere og bedre.

Samtidig, noen ting må jo man kjøpe som er litt 'ferdige' også (jeg er ikke så fanatisk at jeg kommer til å lage for eksempel sennep hjemme). Men jeg tenker jo også litt på tilsetningsstoffer og leser hva produktene jeg kjøper inneholder. Om valget står mellom to produkter der den ene har mer tilsetningsstoffer velger jeg den andre, helt klart. Men ikke alltid man har de 'gode valgene', dersom man lever med et noen lunde limitert matbudsjett.

Så jeg kunne nok si at jeg er oppmerksom på dette, men ikke helt fanatisk heller.

Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg er også en av de irriterende kundene som nileser ingredienslistene i butikkene. Jeg velger produktet med færrest mulige ingredienser, og prøver å lage maten i størst mulig grad fra bunnen av. Også her er det f.eks. sjeldent det blir kokt kraft, men jeg velger f.eks. flytende buljong med lavest mulig innhold av msg og helst Stange sin ferske kyllingkraft dersom det er til en saus (har bare funnet i 2,5 dl begre).

Jeg tror ikke nødvendigvis at tilsetningsstoffer farlige, ref. diverse "konspirasjonsteorier" og så videre man kan lese på nett, men ofte er det et tegn på at maten mangler hovedingrediensen, siden det er nødvendig med fyllstoffer, fargestoffer, emulgatorer og så videre. Det syns jeg er synd.

Jeg føler meg også litt undervurdert som forbruker, hva kommer først, det dårlige utvalget i ren mat eller det at kundene kjøper mat med masse tilsetningsstoffer?

Jeg er interessert i mat og liker å lage mat. Det store tilbyderne av ferdig-og halvfabrikata har gjort en god jobb med å overbevise folk om at det er vanskeligog tidkrevende å lage mat. Det syns jeg er en skremmende utvikling. Saus er f.eks. blitt nesten synomymt med Toro-pulver, gryterett likeså. For å ta eksempelet til Ludovie, å lage en kakebunn er heller ikke så vanskelig og akk så mye bedre enn en ferdigkjøpt. Likevel er man matsnobb, luksusdyr osv dersom man prioriterer mat. Det er ikke helt stuerent føler jeg ofte. Jeg mener heller at det ikke er mulig å velge vekk mat som interesseområde på samme måte som frimerkesamling og fotball, for å sette det på spissen, vi har alle et ansvar for å spise sunt og variert. :)

Jeg ønsker meg bedre utvalg i gode ferdigprodukter! Stange sine ferdige sauser har for eksempel en ingrediensliste som er lik den man ville brukt for å lage sausen selv, i motsetning til de fleste andre alternativer.

For å være ærlig, syns jeg mange bryr seg skremmende lite. Jeg lurer på hvilken mat vi kommer til å spise om 20 år.

Gjest Ludovie
Skrevet
Jeg forsøker å være bevisst på valgene jeg tar når vi er i butikken, og går etter de produktene som innneholder størst mengde fisk i fiskekakene f.eks. Og forsøker å holde meg til plasser som har store fiskedisker / kjøttdisker, da jeg innbiller meg at her er det lettere å få tak i naturlige produkter. Men det tynnes ut med butikker som har disse mulighetene. Og slik er det på mange mindre plasser.

Jeg synes også at det er veldig viktig å være bevisst. Og jeg synes ikke at det nødvendigvis er noe mål å skulle unngå slike stoffer fullstendig, noe som antakelig dessuten omtrent er umulig med mindre man konverterer til amish-bevegelsen eller noe sånt, hehe. :)

Jeg synes altså ikke det er så lett å skulle forsøke å unngå disse tilsetningsstoffene, og jeg frykter at det bare blir mer av dette. Kravet til produsentene om å holde matprisene nede går ofte på bekostning av kvalitet, og utvalget i butikkene blir mindre.

Jeg synes at fokuset på matpriser i Norge er perverst. Altså, jeg har full respekt for alle de som har et veldig begrenset budsjett å leve for, og som derfor er opptatt av at matprisene skal være lavest mulig. Allikevel - majoriteten av den norske befolkningen kjører dyre biler, de drar til Syden én til to ganger i året, og de kjøper flatskjerm-TVer, og gjerne ikke bare én. Og akkurat når det gjelder dette store segmentet av befolkningen, så har jeg ingen forståelse for at mat helst bør være så billig som mulig. Jeg mener at absolutt alle som har en noenlunde romslig økonomi burde være villige til å betale for kvalitet når det gjelder mat (både når det gjelder produksjonsmetoder, og når det gjelder matens næringsverdi). Det er en veldig misforstått sosialdemokratisk greie i Norge at kvalitetsmat bare er for snobber.

Det er jo derfor det er lurt å lage mat fra bunnen av. Ikke bruke posesauser og ferdigmat, gjerne også ikke spise så mange pølser, men bruke rent kjøtt i stedet. Jeg synes det er både billigere og bedre.

Helt enig! :)

Jeg er også en av de irriterende kundene som nileser ingredienslistene i butikkene. Jeg velger produktet med færrest mulige ingredienser, og prøver å lage maten i størst mulig grad fra bunnen av. Også her er det f.eks. sjeldent det blir kokt kraft, men jeg velger f.eks. flytende buljong med lavest mulig innhold av msg og helst Stange sin ferske kyllingkraft dersom det er til en saus (har bare funnet i 2,5 dl begre).

Den der Stange-kraften ser ut til å være utrolig bra! Allikevel - det er mye billigere å lage sin egen. Jeg sier ikke dette for å disse Stange-produktene altså, for de ser jo ut til å være omtrent like gode som tilsvarende hjemmelagede produkter. Men, igjen, det er mye billigere å lage ting selv (siden nordmenn er så besatte av pris, mener jeg. :fnise:)

Skrevet

Faktisk det var en stund siden jeg laget mat for samboerens bursdagsfeiring, og gjett om jeg fikk mange lange blikk fordi jeg hadde laget brownies 'helt selv'. Selv om prosessen egentlig betydde at man rører sammen litt ingredienser og det er det. Ikke noe vanskeligere enn å røre sammen Toro-pakningen, men for de fleste virket det ganske så underlig at jeg hadde virkelig giddet å gjøre det. De syntes jo selvfølgelig at det var mye bedre, men å lage det selv? Neida.. det blir jo vanskelig.

Det andre jeg lurer på er hva hvitsaus i pose er for noe.. Mel? Men tja.. det med halvfabrikater generelt blir nok litt offtopic kanskje :)

Men det med priser - jeg er i hvert fall prissensitiv foreløpig (fortsett litt i etableringsfasen og så videre). Samtidig velger jeg jo ikke prioritere dyre ferier heller, vi sparer for eget bolig, og akkurat det er viktigere enn absolutt det beste av mat, synes jeg. Jeg kan foreløpig greie meg med å ha det meste bra.

Men sånn generelt tror jeg at det meste er avhengig om man har interesse for mat. På samme måten som musikkelskere kan grue seg over at noen vil høre på dårlig musikk, kan matelskere grue seg at noen er villig til å stappe seg full av halvfabrikater. Forskjellen er jo selvfølgelig at mat gjør noe med kroppene våre, men i grunn er jo interessen det som gjør forskjellen. Har man ikke interesse, gidder jo man heller ikke lese hva som står på pakningen, det er nok med at det står et eller annet '1-2-3-Så-enkelt!!!', og da kjøper man det.

Gjest Catwoman
Skrevet
For er det virkelig nødvendig at kakebunner og kokt "skinke" (sånn sammenpresset greie som er pumpet fullt av vann, salt og tilsetningsstoffer, inkludert MSG) skal holde seg i månedsvis?

til en viss grad ja. Alternativet er at det blir et mye høyere svinn - mye mer mat som går rett i søpla - og det er ikke bra det heller.

Syntes 7 kg enormt ut... (og trøster meg litt med at jeg sikkert ligger langt under det gjennomsnittet.)

Det går for øvrig frem av artikkelen at 90% av tilsetningsstoffene i maten er der av kosmetiske årsaker. Disse er, i mine øyne, fullstendig overflødige. Det gjør meg ingenting at peanøttsmøret skiller seg i romtemperatur (noe som er tilfelle for økologisk peanøttsmør, som bare består av peanøtter og salt), eller at pølsene er grå på farge. Når produsentene ser seg nødt til å "sminke" maten, så skyldes det i mange tilfeller at den ikke inneholder det den egentlig skal inneholde: sitat fra artikkelen:

Der er jeg helt enig. Nordmenn (for jeg tror det gjelder spesielt nordmenn) er veldig opptatt av at maten skal se perfekt ut. Noe som ser perfekt ut = smaker godt. Det er mangel på kunnskap tror jeg.

Jeg jobber i frukt-avdelingen på Meny så jeg ser veldig godt akkurat det. Folk vil at grønnsakene skal se perfekte ut.

Jeg lager smaksprøver av de ananasene som snart er i ferd med å gå ut selv - jeg skjønner at ingen vil kjøpe akkurat den ananasen, for det hender den er brun inni, men ofte så er den helt perfekt inni, og smaker kanongodt.

Og da selger jeg ananas i bøtter og spann - og de grønneste går først.

Heldigvis har flere kunder blitt flinkere til å spørre om hjelp hvis de ikke har peiling selv - så slipper de å komme hjem med en beinhard avocado eller mango.

Jeg liker egentlig best grønnsaker som ser litt mer rufsete ut - norske grønnsaker er som regel litt mer rufsete. For jeg synes de ser mer naturlige ut.

Og jeg tror de er det og.

Det som ser mest perfekt ut tror jeg er spørytet med allverdens ting og tang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...