Gå til innhold

Stakkars gjestene våre.. ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synes det skal mer til enn kaffegjester og dokurver før man skal få stempelet "Bridezilla" jeg da.. ;)

Har ikke kommet så langt i planleggingen enda selv, men jeg klipper og limer inn gode ideèr til bordpynting osv :)

Synes det er kjempe gøy å tenke på hvordan man skal pynte lokale og festbord.

Har ikke tenkt så mye på dokurver.... men kaffegjester skal vi ha.

Dette er fordi vi kun vil ha familie tilstede under middagen.

Synes taler og sånn er ganske privat.

En "bridezilla" er i mine øyne en som SKAL ha alt på SIN måte.

Hverken mannen eller andre har noe de skulle sagt.

Hvis man tilter helt for småting, og ikke klarer å fokusere på annet enn hvor perfekt dagen skal være.

Man er ikke "bridezilla" bare fordi man liker å matche blomster, duker osv.

Det kalles bare god smak! :Nikke:

Endret av LindaM
Videoannonse
Annonse
Skrevet
for det er da ingen som vil be 80-100 stk til middag?? med mindre de svømmer i penger.. jeg har heller ville vært kaffegjest enn ikke gjest i heletatt :)

Jo, det er faktisk ikke uvanlig. Vi regner med 80-90 gjester, og siden vi betaler for lokalet separat, blir det faktisk ikke så mye forskjell i pris om det blir 10 flere til middag (kanskje 500-600 kr ekstra per person).

Hvis begge har stor familie, og man ønsker å invitere en del venner også, så blir det fort nesten 100. Min forlovede har ikke så stor familie, men jeg har 14 tanter og onkler (7 med ektefeller), og vil gjerne invitere noen søskenbarn også, siden det er så sjelden jeg får sett dem (det er 19 av dem, så det blir ikke alle søskenbarna).

For oss er det også mange som kommer langveisfra, og da synes jeg det er urimelig å bare invitere til kaffe. Hva skal de da gjøre hele dagen mellom vielsen og kaffen? Hvis de betaler for å reise til bryllupet vårt bør de ihvertfall få mat også! Det er mulig vi inviterer noen kaffegjester av de litt mer perifere vennene som bor i nærheten, men jeg vil helst at alle skal få være med hele dagen.

Heldigvis betaler mine foreldre for store deler av dette gildet. Hadde vi betalt alt selv, hadde det nok vært noen begrensninger. Men de har råd til det, og vi har råd til å være med å betale for det. Jeg skal bare gifte meg en gang, så jeg synes det er hyggelig å dele dagen med både venner og familie.

Og så må jeg bare legge til at jeg skjønner godt om folk vil ha færre til middag - så jeg vil ikke dømme deg fordet, altså! Og sånn du beskriver det, med 30 til middag og 70 til kaffen, er det jo mange som er i samme situasjon. Det er litt annerledes hvis det er 90 til middag og kun noen få som kommer til kaffen. Da skjønner jeg om de føler seg litt utelatt.

Skrevet
Synes det skal mer til enn kaffegjester og dokurver før man skal få stempelet "Bridezilla" jeg da.. ;)

Og jeg er helt enig med deg. Men sånn kan det oppfattes her på KG - bare se bridezilla-tråden!

Gjest D-shol
Skrevet

Et argument jeg ser utrolig mye her inne er at "gjestene legger ikke merke til detaljene uansett" og "ingen andre enn bruden vet at xxxx ikke gikk som planlagt". Og det er nok en god tanke å ha når dagen er der og man vil nyte den.

Jeg opplever imidlertid at selv om man ikke kan sette ord på alle detaljene man liker, så merker man helheten. Det er fullt mulig å sitte i ettertid og føle at alt klaffet, eller at ting virker rotete, uten å kunne si hva som egentlig gjorde det.

Og det er først og fremst brudeparets dag, og som brud har jeg ikke lyst til å irritere meg over ting som ikke passer sammen når det ikke er noe problem å få dem til å passe. Er det virkelig noe problem at noen velger å kjøpe både servietter og duk i beige, istedenfor å kjøpe grønne duker og beige servietter?

Ikke misforstå, jeg misunner dere som klarer å ha "enkle" bryllup (jeg bruker absolutt ikke det ordet i en nedsettende betydning og håper folk forstår hva jeg mener) og tenke at "det er ikke så farlig", men jeg har nå alltids vært en perfeksjonist og vil at alt skal gå flytende. Jeg er også realistisk og vet at ting kommer til å skje, men jeg ønsker at ting skal være så godt forberedt som mulig, slik at vi er klare for alt, så får dagen gå som den går. Og om noen tryner i kaka, eller lille niese spyr på slepet, ja....så ler vi sikkert av det i ettertid :)

Skrevet

Jeg tror du er inne på noe der ja!

Jeg kommer også fra en familie der vi er perfeksjonister. Så fort det er mer enn 15 gjester til bords dekker pappa bordet med linjal, så alle glassene står på linje. :) Militær presisjon der i gården (selv om han aldri har vært i militæret).

Nå er det sikkert bare han som ville lagt merke til om noen av glassene sto litt annerledes, men det ser veldig flott ut når bordet er dekket og alt er ryddig og ordentlig. Det er perfeksjonisme, og er greit.

Det hadde blitt bridezilla hvis man skulle tvinge gjestene til å sette glasset tilbake på samme plass, så det ble ryddig også under og etter middagen.. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet
vi vurderer servietter med monogram...

:skratte:

flott at du står frem, men dere er ikke redd for å bli latterliggjort i familiene etterpå?

jeg kan garantere at monogram på noe som helst i et bryllup ville fått meg til å skygge banen og tenke at det totalt har klikket for brura (evt begge to, men får meg ikke til å tro at brudgommen har bidratt med denne ideen).

Håper jeg aldri blir bedd i et slikt bryllup. Da er det tydelig at brudeparet har helt feil prioriteringer og jeg lurer på hva deres egentlige motivasjon for å gifte seg er.

folk som har råd til å bruke mange hundre tusen på bryllup - trenger de egentlig alle de dyre gavene de skriver på ønskelistene sine? Da ville jeg følt meg temmelig lurt, egentlig.

Gjest Gjest
Skrevet

flott at du står frem, men dere er ikke redd for å bli latterliggjort i familiene etterpå?

jeg kan garantere at monogram på noe som helst i et bryllup ville fått meg til å skygge banen og tenke at det totalt har klikket for brura (evt begge to, men får meg ikke til å tro at brudgommen har bidratt med denne ideen).

Håper jeg aldri blir bedd i et slikt bryllup. Da er det tydelig at brudeparet har helt feil prioriteringer og jeg lurer på hva deres egentlige motivasjon for å gifte seg er.

folk som har råd til å bruke mange hundre tusen på bryllup - trenger de egentlig alle de dyre gavene de skriver på ønskelistene sine? Da ville jeg følt meg temmelig lurt, egentlig.

Trenger man nødvendigvis å bruke flere hundre tusen for å få et gjennomført bryllup? Vi har samme papir på innbydelser og program, vi prøver å matche farger, vi ønsker å ordne det koselig i festlokalet. Mener du da at vi ikke gifter oss av de rette grunnene?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det skal mer til enn dokurver og monogram for å få bridezilla stempel.

Det er først når dyrt papir på invitasjoner, bordkort og kirkeprogram, dokurver som matcher og inneholder en halv husholdning, 2 brudekjoler, limousin, bryllupsuite og bryllupsreise, servietter med monogram etc. kommer foran det som gjelder som normal gjestfrihet som at mat med drikke er gratis, at man kan drikke utover kvelden uten å ruinere seg (noen bonger f.eks. i en betalbar) at stempelet kommer frem.

Altså dersom man har råd til å vise normal gjestfrihet i tillegg til det noen kaller "dill og fjas" så er man ingen bridezilla.

Det er også tendenser i bridezilla retning når man

- døøøøør på seg av skuffelse over at invitasjon med konvolutt ikke blir innrammet i glass og ramme, men tvert i mot blir revet opp så konvolutten blir ødelagt.

- bestiller kjoler til forlovere og ørten brudepiker og sender regningen til dem når det er en selv som har lagt listen for hvordan kjolen ser ut

- oppfatter forloveren sin som en slave som nærmest skal koste gulvet foran seg og helst være kledd i enten sekk og aske (ikke overgå bruden vettø) eller en eller annen gyselig kreasjon som matcher de gusjegule serviettene.

Jeg forstår veldig godt at enkelte ønsker den store anledningen og legger ut for at alt skal bli perfekt. Men alt for mange tror at det er monogram, matchende servietter og 2 brudekjoler som er kluet for en stor og begivenhetsrik dag. Mens det like godt kan bli en fantastisk dag av noe langt enklere. Det at det er enklere laget betyr ikke at man driter i detaljene eller at man ikke bryr seg om å feire storslått.

Så når fokuset er på dyre løsninger som man egentlig ikke har råd til - og når enhver som våger å heve sin røst i retning av det motsatte av hva bruden mener - enten det er svigermor, KG'ere eller GUD FORBY den vordende brudgom for det er jo BRUDENS dag må vite - ja da nærmer man seg en fullbefaren bridezilla.

I mitt liv har jeg bare truffet en og der var brudens mor nesten verre. Hjelpe meg for et helvete de stelte i stand for dette bryllupet (ting som kan nevnes: forloveren måtte være kledd i noe som ikke viste hud og var forferdelig ukledelig til henne, den opprinnelig innkjøpte brudekjolen var ikke god nok for HM Brudens mor, både mor og datter hadde nervøst sammenbrudd før bryllupsdagen endelig opprant, og gjestelisten inneholdt 10 kaffegjester i tillegg til de 90 bedte middagsgjestene og man fikk ikke ta med seg sin kjæreste hvis HM Bruden og Brudens mor hadde dømt forholdet som useriøst)).

Skrevet

Nei, vi er ikke redd for å bli latterliggjort. Jeg skrev innlegget fordi jeg er så lei av akkurat disse holdningene her inne.

Hvis jeg ønsker å lage et monogram, hva er da problemet med det? Er janteloven virkelig så sterk i deg som du gir utrykk for?

Servietter med monogram kjøper man billig på ebay. Det er mye billigere enn tøy servietter f.eks.

Hvordan vet du at bryllupet vårt er dyrt? Og hvis det er det, er det da en grunn til at vi ikke gifter oss av de rette grunnene? Med hvilken rett dømmer du?

Aner du om vi lever på havregrøt og spaghetti for å oppfylle drømmebryllupet vårt?

Vet du om vi har dyre ting på ønskelisten vår?

Det er interessant å lese hvordan du kan anta så mye, uten informasjon, og felle en dom utifra det.

Er du alltid like forhåndsdømmende?

Skrevet

Pokker! Jeg er også perfeksjonist, og ser ingen ting galt i at dekor og dilldall står i stil. Monogram er også helt greit hvis det dreier seg om et navneskifte. Dokurv synes jeg bare er å ta hensyn til at gjester kan komme langveisfra. - Groomzilla! :sjokk:

Skrevet

Diagnosen min åpenbarte seg nå for meg; jeg har bridezilla-else. Og jeg osm ikke har merket et eneste symptom! Det er altså i det minste ikke dødelig... :filer:

Invitasjoner, sanghefte, bordkort, kirkeprogram og hjemmeside matcher som bare det, og vi har både middagsgjester og kaffegjester. Dokurver har vi også (men tampongene matcher ikke. Temafargene våre er grønt og cerise, og så har vi kjøpt blå o.b.! Shit, det kom jeg på først nå.... Håper ikke gjestene merker no'! :blink: .

Meeen alt matcher fordi vi har kjøpt billig pappark på Binders, og samboer har tegnet en fin bord som vi bruker på alt. Så vi har brukt 100,- i papp på hele sulamitten. (Pluss en uant mengde med blekkpatroner, men det er en annen historie :fnise: ) Dokurver er en kjempeidè, og kaffegjestene våre skal få taler og drinker så det holder.

Kos deg videre med planleggingen du, trådstarter!

Skrevet (endret)

Bridezilla - ikke bridezilla....

Det er en helt håpløs diskusjon - for det kommer jo heelt an på øyet som ser! Jeg er født og oppvokst perfeksjonist - og trives derfor best når ting er gjennomført og står i stil med hverandre ....så hvorfor i all verden skal jeg ikke kunne få planlegge som jeg vil, til en av de største dagene i livet mitt...?

Skal jeg sitte i mitt eget bryllup - og irritere meg over ikke-matchende farger -fordi venner og bekjente mener slikt kan være for "bridezilla" ?

En kan gjerne si: "Hvorfor i all verden irritere seg over ikke-matchende farger?" - men beklager...slikt er ikke så lett å styre... Folk er dessverre ikke skapt helt like..

:hjerte:

Jeg er enig i at planleggingen ikke bør gå ut over andre - det gjelder jo i alle ting, ikke bare i selskapsplanlegging - men så lenge jeg og mine nærmeste står for planleggingen og gjennomføringen burde det vel ikke vedkomme gjestene om det er monogrammer på serviettene eller ikke? Om jeg som brud kan sitte å glede meg over at dokurvene har sløyfer med gjennomgangsfargen - er ikke det bare bra da? Når jeg i tillegg elsker å planlegge - og lage dokurvene...? En dokurv plager vel ingen??

:hjerte:

Folk er forskjellige! - derfor vil også bryllup planlegges og prioriteres forskjellig!

La bryllupet være brudeparets dag - ! :bryllup:

...om du så må bite i et par små epler...

Endret av Bee
Gjest Gjest
Skrevet

Det er helt greit å være bridezilla, men da bør det være for egen del og ikke fordi man innbiller seg at gjestene bryr seg. Er alle slike detaljer viktige for bruden gjør det jo ingenting, kos dere med planleggingen, men det øyeblikket man blir sur eller skuffet fordi gjestene ikke legger merke til de koordinerte innbydelsene/bordkortene/takkekortene, fordi du finner ut at de fleste kaster disse fantastiske hjemmelagede matchende innbydelsene/bordkortene/takkekortene eller fordi du overhører to stykker kommentere og le av dokurven (ja, det ville jeg gjort) da bør man nok tenke litt på om man ikke har mistet fokuset.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er helt greit å være bridezilla, men da bør det være for egen del og ikke fordi man innbiller seg at gjestene bryr seg. Er alle slike detaljer viktige for bruden gjør det jo ingenting, kos dere med planleggingen, men det øyeblikket man blir sur eller skuffet fordi gjestene ikke legger merke til de koordinerte innbydelsene/bordkortene/takkekortene, fordi du finner ut at de fleste kaster disse fantastiske hjemmelagede matchende innbydelsene/bordkortene/takkekortene eller fordi du overhører to stykker kommentere og le av dokurven (ja, det ville jeg gjort) da bør man nok tenke litt på om man ikke har mistet fokuset.

Har ikke du mistet litt fokuset når du står å ler av noe din venninne har laget i stand? Ganske smålig av deg, tror du hun har satt inn dokurven der for å være ekkel?

Om en håner brudeparet for deres valg mht bryllupet, så har man vel strengt tatt ikke noe i det bryllupet å gjøre, en god venn gjør bare ikke sånn, så hold deg hjemme.

Det er ikke mere stress å kjøpe servietter,lys og duk som matsjer en om man velger ulike farger på det hele.

Skrevet (endret)

Huff.

Hvis noen tror du er bridezilla fordi du har god smak, er gjennomført i det du gjør, eller rett og slett er perfeksjonist, sliter de. Blondie65 oppsummerer det ganske greit. Etter å ha rota rundt litt på forumet en tid, skimtes etterhvert konturene av noe.

- Har du dokurv er du ikke bridezilla, men hensynsfull. De som flirer slutter med det når de får hodeverk eller raknede strømper. De er nå mest der for de langveisfarende, og ikke like viktig for dem som bor to hus unna.

- Koordinerte temafarger på dekor er heller ikke bridezilla. Ikke engang når det gjelder dokurvsløyfa. Det vitner i beste fall om smak, i verste fall om for mye fritid. Men her finns enkelte skjær i sjøen. Blir det så prinsesserosa at herrene må ut for å gispe etter luft, har du bommet. Du er ikke renraset bridezilla riktig enda, men på rett vei; bridesquilla...

- Å kle opp forlover eller gjester for å matche dekorasjoner er bridezilla. Unntaket er brudepiker under pubertetsalder, som ikke blånekter å ha på seg kreasjonen.

- Å ta betalt av gjester, enten for entré eller mat er bridezilla. Da er fokus feil, i forhold til budsjettet.

- Det er helt greit med både luksus og overdådighet, hvis budsjettet rommer det. Det er ikke bridezilla. Men hvis gjester eller andre blir regnet med som kulisser mtp fargevalg og annet, er det bridezilla, okke som.

- Når gjester eller hjelpere styres som marionetter, under forberedelse og avvikling, da er det bridezilla.

- Kraftige følelsesutbrudd og utskjelling av andre fordi bruden ikke får viljen sin, er bridezilla. Jo mindre og jo mer ubetydelig detaljer som får henne til å gå bridenanas, desto mer zilla.

- Bonger til drikkevarer er ikke riktig avklart ennå. Der er fremdeles spredte kamper i begge leire. Foreløpig kan det se ut som at avholdsbryllup er greit under tvil, og derfor ikke bridezilla. Hvis det ikke er avholds er det bridezilla å kreve betalt for drikke som naturlig hører slike gjestebud til. Velkomstdrinker og drikke til maten og kaffen er minimum av hva bryllupsgjester må kunne forvente, før de endrer status fra velkommen gjest til betalende publikum. Under tvil kan brudefolket la gjestene betale drinker selv utover dette, uten å bli offisiell bridezilla. Dette ligger som sagt i grenseland, og enkelte vil muligens kalle det for bridezilla.

At bruden begynte planleggingen allerede før sin første barbie-dukke gir henne ikke enerett til dagen. Det er ikke henne som feires, men brudgommen og hennes sammenkobling. Det vil være en katastrofal start på ekteskapet om hun lar alle sine dårligste egenskaper skylle over ham, og totalt overkjøre hans ønsker i forbindelse med dekor og gjesteliste. Rart at så få menn benytter seg av angrefristen før de sier ja, egentlig... ;)

Bryllupsfesten er tradisjonelt en fest brudens far innbød til, for å feire foreningen av to slekter. Selv om brud og brudgom er hovedrolleinnehavere, er det brureforeldrene som tradisjonelt sto for festen.

Det som var viktig var å vise god folkeskikk, og være godt vertskap. Slik at gjestene skulle trives, og ikke mangle hverken vått eller tørt, sålenge festen varte. Det ble ordnet med innkvartering. Kort sagt, det eneste gjesten behøvde å forholde seg til var blott å møte opp.

Hvis ting som dekor og tant og fjas kommer i veien for grunnleggende gjestfrihet og skikk og bruk, er det bridezilla. Det er altså ikke dekor eller valg av lokale i seg selv, som skaper en zilla, men om slikt går på bekostning av sedvanlig skikk og bruk ved gjestebud.

Enkelte brudemødre gikk nok av skaftet før i tiden også, men bruden hadde tradisjonelt lite å gjøre med selve avviklingen. Annet enn å brodere servietter i forkant, og den type ting. Derfor er bridezillas et relativt ferskt fenomen. Det kom til når bruden begynte å arrangere selv. Det hele skiftet fra å være slekter som feiret nye blodsbånd, til å bli en ofte småbortskjemt "prinsesse" som feirer seg selv. Hvor er nødbremsen?

Endret av Kamikatze
Skrevet

Her i gården var det faktisk brudgommen som kom med denne ideén! :lur:

Skrevet

Hvorfor er monogram så plutselig blitt bridezilla?

Jeg ble inspirert til å lage monogram her på KG, men det skal ikke koste oss en krone mer enn det ville hatt å ikke ha det.

Jeg har designet monogrammet selv, og jeg regner med at vi trykker det på forsiden av heftet med meny og annen informasjon som skal ligge til gjestene ved bordet.

Ellers viste jeg monogrammet til forloveden, og han syntes det var kjempefint. Ingen kommentarer om at det hadde klikka for meg..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette med monogram jeg. Ikke at det er så ille at noen velger det, jeg bare skjønner ikke hvorfor. Hva er så stas med et monogram?

Skrevet

Jeg synes bare det var litt flott, jeg. Ikke nødvendigvis stas, men hyggelig som en del av helheten.

Og monogrammet er et symbol på at to blir ett, siden bokstavene våre henger sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva som er så galt med monogram?

For meg så avspeiler det at bruden (ja, for i det fleste tilfeller er det hun som står bak dette) har tatt helt av og har laget en egen LOGO for bryllupet. Monogram = Logo. Da tar man seg selv litt for høytidelig i mine øyne.

For min del har det ingenting med janteloven å gjøre (så den ble nevnt et sted oppover i tråden). Det er rett og slett bare en bekreftelse på antakelser jeg sannsynligvis fikk da jeg så dokurven på badet. Jeg har med meg både hodepinetablett, blank neglelakk etc i vesken. Det regner jeg med gjestene i vårt bryllup også har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...