Gå til innhold

Ketolysemat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ha middagsselskap i helgen (uformellt!) hvorav flere av gjestene er på ketolysediett. Dvs ikke noe sukker/karbohydrater. Jeg ønsker å ta hensyn til det slik at jeg lager noe vi alle kan spise, og heller ha en ren karbohydrat (potetrett e.l.) i tillegg for de som vil ha det.

Men hva i alle dager skal jeg lage??

Hadde i utgangspunktet tenkt å servere elgkjøtt, siden jeg har en stor stek i frysen som hadde vært perfekt. Men tilbehøret bør vel da bli relativt utradisjonelt, da alt av rotgrønnsaker er "forbudt" og jeg ser også for meg at sausen ikke blir helt det samme uten jevning og en god slant brunost :) Noen som har tips til en god siderett til elgkjøtt, gjerne en slags saus også (fløte/seterrømme/all form for ost er ok).

Eller skal jeg rett og slett gå for helstekt laks/ørret (enten hele grillede sider eller bakt i ovn - avhengig av været)? En god salat med blandet grønt, avocado, tomat - kanskje noe ost og ristede pinjekjerner? Grillet asparges surret i spekeskinke eller bacon kunne også vært en god siderett... (om asparges er lov, vet jeg sannelig ikke...) Saltbakte småpoteter for de som vil, og rett og slett smaksatt rømme e.l. ved siden av...

Hmmm... Jeg vet den ene ikke er så overbegeistret for fisk, men han spiser om det er godt tilberedt og ikke minst kjemisk fritt for ben - og jeg er en racer til å bene ut....

Jeg vet sannelig ikke jeg altså... Noen som vil hjelpe meg litt på vei? Kom gjerne med andre forslag og!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hadde i utgangspunktet tenkt å servere elgkjøtt, siden jeg har en stor stek i frysen som hadde vært perfekt. Men tilbehøret bør vel da bli relativt utradisjonelt, da alt av rotgrønnsaker er "forbudt" og jeg ser også for meg at sausen ikke blir helt det samme uten jevning og en god slant brunost :) Noen som har tips til en god siderett til elgkjøtt, gjerne en slags saus også (fløte/seterrømme/all form for ost er ok).
Du trenger jo ikke nødvendigvis jevning i viltsausen, det er bare å koke inn kraft (evt. panneutkok fra bruningen av kjøttet) ganske mye og spe med crème frâiche/seterømme, det er jo temmelig tykt, og kan kokes inn (her regner jeg med at kaloriinnholdet spiller mindre rolle ;)). Brunost bruker jeg aldri uansett, jeg synes det blir nok smak med god kraft og einebær.

Som tilbehør kan du kanskje bruke rosenkål/aspargesbønner/brokkoli, gjerne med noen stekte baconterninger. Veldig godt til vilt, og jeg innbiller meg at det ikke har mange karbohydrater. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Eggerøre og spekeskinke er en ketolyseslager.

Skrevet

Blomkål eller blomkålpure er fine greier. Romanesco ser jo unektelig veldig stilig ut, men kan være litt vanskelig å få tak i.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Det blir grillet laks. Salat med ruccola, babyspinat og ekeblad, avocado, snackpaprika, fetaost og ristede pinjekjerner. Grillet asparges rullet i bacon. Eggesmør. Basilikumsaus - dvs fersk basilikum, seterrømme, majones, litt andre krydder. Og saltbakte poteter til de av oss som vil ha det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...