sEnsAtion Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 (endret) Katter er noe av det mest plagsomme som kan finnes i et boligfelt. De kan ødelegge for tomten din ved å gjøre fra seg her og der og grave opp jord og blomsterbedd. Du ender med andre ord opp med en tomt med masse avføring og vond lukt fra urin, og du må hele tiden tette hull og bytte ut blomster i blomsterbedd fordi kattene har gjort skade. Kattene har en rar slags immunitet. Hundeeiere møter ofte sterk kritikk fordi de ikke har plukket opp avføring langs veien når de har gått tur. Men på en annen side kan katter gjøre fra seg inne på din egen tomt, der dine småbarn leker, uten at noen sier noe som helst. Jeg hater katter over alt av skadedyr i hele denne verden, fordi av alle de skadedyrene jeg har hatt, har kattene vært det mest irriterende. Man må daglig ta runder på tomten for å fjerne avføring og skader på blomster og i jord skjer ofte. Nå er det på tide at det blir forbud mot å ha kattene løse. Ha dem i bånd og gå tur med dem akkurat som hundene, eller lag et bur eller inngjerding som gjør at de kan være ute UTEN å herpisere og vandalisere nabotomtene! Dersom noen tror disse sprayboksene som skal holde kattene unda ved å spraye rundt på tomen fungerer, kan jeg si at de fungerer heller som en magnet! Eier ikke dere katteeiere noe som helst vett? Endret 11. juni 2009 av Trampe
Gjest Cipheria Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Dagleg? Kor mange katter bur i området eigentleg? Har du prøvd å snakke med katteeigarane? kattejagar
catty Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 hunder løfter beinet, driter og går videre. Katter legger jord over det, som selv mennesker gjør i naturen. Vet ikke hvem som er dummest jeg.
Leo Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Hvis det er snakk om et stort og svært tett bebygget boligområde hvor mange husstander har 1 - 2 katter, kan jeg kanskje delvis forstå frustrasjonen din. Her jeg bor er det mange katter (Og jeg plukker også kattemøkk...), men jeg opplever ikke at de graver eller ødelegger noe. Ikke lukter det heller siden samtlige katter som bor i nærområdet er kastrert. Jeg, og naboene, ser imidlertid stor nytteverdi i kattene siden de holder skadedyr som mus, jordrotter og vanlige rotter mer eller mindre borte. Vinteren før vi fikk katten i hus fanget vi f.eks. nærmere 100 mus i feller og da hadde feller "overalt" og brukte i tillegg gift i stor skala... I vinter ble "fangsten" 2 - to - og det uten bruk av gift. Har du tenkt over hvordan hagen din ville ha sett ut uten kattene? Det har myndighetene og derfor er det fremdeles lov å ha katter gående fritt utendørs ... (Det som derimot har vært diskutert er om man skal forby såkalte "innekatter"...). Hvis du er så plaget som du beskriver, bør du kontakte Mattilsynet og evt. kommunelegen. Det kan være at det finnes en bestand av såkalte villkatter på stedet og de kan utvilsomt bli plagsomme! Er det tilfelle, vil de falle inn under Viltloven/viltforvaltningen og bli en oppgave for viltnemda i kommunen. Selvfølgelig bør du også snakke med naboene som har katter og høre hva de har å si. Spør f.eks. om de har kastrert kattene sine. Har de ikke det, tiltrekker de seg andre ukastrerte katter og så har man det gående... OG mennesker som finner på å bruke noe så grusomt som frostvæske mot katter er absolutt siste sort! Det er dyremishandlig på sitt absolutt grusomste og selvfølgelig strengt forbudt! Sett fra et mer kynisk ståsted betraktes det skadeverk på annen manns eiendom hvis du dreper en katt på denne måten og det har faktisk en strafferamme på ett års ubetinget fengsel. Noe hypotetisk, men dog... Villkatter er, som nevnt, omfattet av Viltloven og overtredelser av denne er selvfølgelig også straffbart Alle evt. "gode" forslag som måtte komme fra gjesten som kaller seg "Driver" (Som alltid dukker opp i slike tråder...) havner i samme kategori og vil ikke bli kommentert ytterligere fra min side).
Leo Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 hunder løfter beinet, driter og går videre. Katter legger jord over det, som selv mennesker gjør i naturen. Vet ikke hvem som er dummest jeg. Det siste lurer jeg litt på også... Jeg har til dags dato aldri sett en hund som har løftet på beinet når den skal gjøre fra seg og i naturen graver også hunder omsorgsfult over avføring....
catty Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Det siste lurer jeg litt på også... Jeg har til dags dato aldri sett en hund som har løftet på beinet når den skal gjøre fra seg og i naturen graver også hunder omsorgsfult over avføring.... :gjeiper: Jeg har aldri sett en hund grave, Hehe.. (ikke at det har så mye med hva ts vil fram til...) Men men , blir fort provosert
babord Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 En jeg jobbet med skjøt 7 katter i boligområdet sitt med jaktrifle fordi han var så irritert på de! Da snakker vi a special kind of crazy...
Gunnhild83 Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 gjør det noe med litt ekstra gjødsel i bedet da?
Leo Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 gjør det noe med litt ekstra gjødsel i bedet da? Det er vel akkurat slike kommentarer fra bl.a. katteiere som kan irritere litt ekstra vil jeg tro! Avføring fra rovdyr/åtseletere, som f.eks. katt og hund, brytes ned mye senere enn f.eks. ku- og hestegjødsel og er i tillegg dårlig egnet som plantenæring. Det er en grunn til at jeg plukker opp hunde- og kattdritten i min hage for så å kjøpe kugjødsel i sekker...
Avalon Skrevet 11. juni 2009 #10 Skrevet 11. juni 2009 Jeg blir kvalm av sånne mennesker som deg. Og slike mennesker som deg, og enda verre bør være klar over at det finnes lover mot å gjøre ende på katter, selv om de går på din tomt og graver i dine bed. Katter er ikke hunder, og hunder er ikke katter. To villt forskjellige raser. Hvis det er så grusomt for deg at katter er selvstendige dyr, så bygg høye gjerder du da vel, rundt din tomt. Kan ikke være vanskligere for deg enn hva det er for andre.
Troyamin Skrevet 11. juni 2009 #11 Skrevet 11. juni 2009 Jeg forstår din frustrasjon, men blir provosert over din holdning til kattens liv! Synes du heller skal skrive lapper og henge på postkassestativ hvor du opplyser om viktigheten med kattesand inne selv om det er sommer. De aller fleste katteeiere i boligstrøk ønsker å ta hensyn til naboer. Men ikke alle har den kunnskapen om katt som de burde. Du kan også ta kontakt med din lokale dyrebeskyttelse og høre om de har brosjyrer om kattehold som du kan kopiere og legge i postkassene til folk.
mocci Skrevet 11. juni 2009 #12 Skrevet 11. juni 2009 Katter er som alle andre dyr beskyttet av dyrevernloven, det er faktisk ikke lovlig som privatperson å få avlivet villkatter en gang. Dette er noe som kommunen i samarbeid med Mattilsynet må ta stilling til, det skal veldig mye til for en slik masseavlivning såfremt kattene ikke er syke, da blir det noe annet. Jeg blir helt kvalm av å høre om katter som mister livet fordi de har drukket frostvæske, det er dyremishandling av verste sort!! Jeg kan ikke forstå at det finnes mennesker som er istand til å utføre en slik handling.....
pulverheksa Skrevet 11. juni 2009 #13 Skrevet 11. juni 2009 Jeg skjønner faktisk ikke problemet, her i huset hvor jeg bor er det nå 4 katter og jeg har masse planter både i bed og krukker og har ennå ikke funnet kattebæsj i bedet, eller fått ødelagt noe som helst pga av kattene. da er det mer palgsomt med ungene som bare trakker seg vei gjennom kålåkeren, og raserer hverenda busk vi har prøvd å forskjønne området med.
la Flaca Skrevet 11. juni 2009 #14 Skrevet 11. juni 2009 Skaff deg en katt, så slipper du andre katter på tomta! Her kryr det av katter, men jeg har enda til gode å finne en eneste kattebæsj i hagen. Av den enkle grunn at det ikke er noen av dem som våger seg inn på pusens territorium, meget praktisk. Så lenge det ikke er ulovlig å la katten gå løs kommer jeg til å fortsette med det. Og skulle det noen gang komme til forbud mot løse katter vil katten bli avlivet. Å holde katt i bånd eller luftegård er dyrplageri.
Lalle Skrevet 12. juni 2009 #16 Skrevet 12. juni 2009 Det er mange dyr jeg ikke kan fordra og nesten hater. Men, jeg går da ikke og krever at de dyra skal dø!
Gjest Maxtor Skrevet 12. juni 2009 #17 Skrevet 12. juni 2009 Jeg vil heller få fjerna unger fra hagen min enn katter. =p Syns katter er koselige, kommer opp til en og skal ha litt kos. Kryr av katter her også, og det er helt greit, får besøk daglig av katter, men siden jeg ikke har mulighet til å ha min egen enda, så er gjestebesøk velkommen.
Gjest gjest- silje Skrevet 12. juni 2009 #18 Skrevet 12. juni 2009 Har ikke funnet noe kattebæsj i hagen vår, eller oppvrevne bed, tilstross for at nærmeste naboer har katter. Vi har hund, men han er da ikke så mye ute at det er nok til å jage bort alle katter som vil inn å titte ihagen. Jeg er ikke spesielt glade i katter selv. Synes bare de er søte hvis man eier dem selv, da de ikke er så glade i fremmende eller andre som ikke gir dem mat. Men kunne aldri tenkt tanken på å avlive en katt fordi jeg syntes at dens trakking i hagen var irriterendes! Mange som irriterer seg over bikkje mi sikkert, da den har muskler på beina som er veldig synlige og han har et spesielt ansikt, heller eier den ikke hale og kan derfor ikke vise hvor glad den er i å hilse på andre folk. Skulle de fått lov til å avlive bikkja mi fordi dens utseende plager og irriterer dem? Eller fordi de mener at min rase ikke burde vært lovlig å avle på? Eller fordi den tisser i busker? (det er umulig å plukke opp tiss)... Nei mange ting man kan irritere seg over, men å gå til den tanken å avlive et dyr som faktisk er uskyldig da det bare følger sine egne instinkter, det blir da litt vel drøyt?
Sofie1 Skrevet 12. juni 2009 #19 Skrevet 12. juni 2009 Katter er noe av det mest plagsomme som kan finnes i et boligfelt. De kan ødelegge for tomten din ved å gjøre fra seg her og der og grave opp jord og blomsterbedd. Du ender med andre ord opp med en tomt med masse avføring og vond lukt fra urin, og du må hele tiden tette hull og bytte ut blomster i blomsterbedd fordi kattene har gjort skade. Kattene har en rar slags immunitet. Hundeeiere møter ofte sterk kritikk fordi de ikke har plukket opp avføring langs veien når de har gått tur. Men på en annen side kan katter gjøre fra seg inne på din egen tomt, der dine småbarn leker, uten at noen sier noe som helst. Jeg hater katter over alt av skadedyr i hele denne verden, fordi av alle de skadedyrene jeg har hatt, har kattene vært det mest irriterende. Man må daglig ta runder på tomten for å fjerne avføring og skader på blomster og i jord skjer ofte. Nå er det på tide at det blir forbud mot å ha kattene løse. Ha dem i bånd og gå tur med dem akkurat som hundene, eller lag et bur eller inngjerding som gjør at de kan være ute UTEN å herpisere og vandalisere nabotomtene! Dersom noen tror disse sprayboksene som skal holde kattene unda ved å spraye rundt på tomen fungerer, kan jeg si at de fungerer heller som en magnet! Eier ikke dere katteeiere noe som helst vett? Blir bare så provosert av slike innlegg som ditt! Du kan jo ikke være oppriktig når du skriver dette. Helt sykt!!
buttergirl Skrevet 14. juni 2009 #20 Skrevet 14. juni 2009 For et forferdelig innlegg du har skrevet!!! katter er ikke skadedyr i det hele tatt.. Kan skjønne at du irriterer deg, men å si at vi bare bør avlive kattene synes jeg er tullete å si! Jeg vedder for at du fosøpler og forurenser mer enn en katt. kattedritt blir jo til jord etterhvert. Mens vi mennesker ødlegger jorda med all den forurensingen. Er det noen som bør fjernes fra jorda er det jo egentlig oss mennesker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå