Gjest bambi_25 Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Det er et under hva det å titte på bilder av seg selv fra 5 år tid tilbake kan gjøre med en! Jeg syns såklart jeg var kjempe feit, men når jeg ser på bilder av meg selv så innser jeg at SÅNN vil jeg se ut nå! Jeg har 15kg å gå ned, og ser for meg at et år frem i tid er en bra tidsramme. Så over til problemet.. Jeg er totalt stillesittende. Rører omtrent ikke på meg og det å komme seg opp for å trene er et ork. Nå føler jeg derimot at jeg har den rette motivasjonen.. men hva gjør jeg? Hva skal jeg trene, når skal jeg trene, hvor ofte og hvor lenge av gangen? Jeg er absolutt ikke i form, har ingen kondisjon! Målene jeg setter for meg selv treningsmessig er alt for høye, og når jeg prøver og merker at jeg ikke klarer det jeg hadde håpet på blir jeg bare lei meg og deppa Er det noen her som har gått fra 10år med null trening til og starte med trening for å slanke seg, og hva har dere gjort og hvordan har dere startet? Skal jeg trene litt tre ganger om dagen, en gang om dagen? 5 ganger i uken? 7? Og hva skal jeg gjøre? Jeg er helt blank og kan ikke huske sist jeg noensinne har trent, bortsett fra gymmen på skolen, men nuh er jeg motivert altså!
Sekretæren Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Meld deg på et treningsstudio, og skaff deg veiledningstime! Anbefaler å be om å få et styrkeprogram. Bygger du muskler, øker du forbrenningen, og sammen med et moderat kaloriunderskudd, vil du gå ned i vekt. De fleste studioer tilbyr kostholdsveiledning også. Det er første steg, når du har gjort det, har du kommet langt. Anbefaler også å skrive logg eller treningsdagbok. Opprett gjerne en her inne, så skal jeg stikke innom
Wiggins Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Det er et under hva det å titte på bilder av seg selv fra 5 år tid tilbake kan gjøre med en! Jeg syns såklart jeg var kjempe feit, men når jeg ser på bilder av meg selv så innser jeg at SÅNN vil jeg se ut nå! Jeg har 15kg å gå ned, og ser for meg at et år frem i tid er en bra tidsramme. Så over til problemet.. Jeg er totalt stillesittende. Rører omtrent ikke på meg og det å komme seg opp for å trene er et ork. Nå føler jeg derimot at jeg har den rette motivasjonen.. men hva gjør jeg? Hva skal jeg trene, når skal jeg trene, hvor ofte og hvor lenge av gangen? Jeg er absolutt ikke i form, har ingen kondisjon! Målene jeg setter for meg selv treningsmessig er alt for høye, og når jeg prøver og merker at jeg ikke klarer det jeg hadde håpet på blir jeg bare lei meg og deppa Er det noen her som har gått fra 10år med null trening til og starte med trening for å slanke seg, og hva har dere gjort og hvordan har dere startet? Skal jeg trene litt tre ganger om dagen, en gang om dagen? 5 ganger i uken? 7? Og hva skal jeg gjøre? Jeg er helt blank og kan ikke huske sist jeg noensinne har trent, bortsett fra gymmen på skolen, men nuh er jeg motivert altså! Jeg har ikke gått så lenge som du uten å være aktiv, jeg har vel knapt hatt en inaktiv periode i livet mitt. Allikevel kan jeg gi deg noen gode råd. - Den beste nyheten er at du ikke trenger å trene så hardt at du får blodsmak i munnen. Gjør du det har du alt for høy puls, noe som gjør at du får mye melkesyre og bruker lengre tid på å restituere deg. Spesielt for en i din situasjon er det viktig å begynne rolig. - Du skal rekke å restituere deg mellom hver treningsøkt. Hvis du skal trene flere ganger hver uke kan derfor ikke intensiteten være for høy, ellers rekker du ikke restituere deg. - Det viktigste er å være i litt aktivitet hver dag, minst en halvtime, gjerne en time. I denne "sekkeposten" tells alt av bevegelse; å gå en tur, sykle til butikken, gå i trapper etc. Rulletrapper og heiser er for funksjonshemmede. - Til å begynne med kan du satse på to-tre økter hver uke. Sykling er å anbefale fremfor jogging for folk som er helt utrente, slik som deg, siden sykling gir mye mindre belastning på leddene. Da har du mye mindre risiko for å pådra deg belastningssakder. Etterhvert som du blir trent tåler kroppen mer. - Du kan selvsagt begynne på et treningsstudio, eller du kan satse på å trene utendørs nå som det er sommer (i hvertfall i følge kalenderen). Velg det som du tror vil motivere deg best, uten motivasjon er det lett å falle hen til gamle synder. - Lengden på treningsøkten skal ikke være lenger enn at du fint kunne greid litt til, du skal ikke være helt utslitt. Da bruker du lang tid på å restituere deg, og progresjonen går langsommere. Begynn med en distanse som går forholdsvis greit, og øk litt etter litt. - Hvis du skal sykle så trenger du ikke en veldig fancy sykkel, selv om det selvsagt er artigere. :gjeiper: Selv om du har en billig brukssykkel kan du fint trene deg i form på den, men det blir mer motiverende hvis du gjør følgende: Kjøp deg en flaskeholder og en sykkelflaske, og drikk ca. hvert kvarter. Væsketap er det viktig å erstatte. Kjøp deg en manometerpumpe og pump opp til drøyt 4 bar hvis du har en offroadsykkel med brede knastedekk. På dekkene skal det stå hvor mye lufttrykk de tåler. Med høyere trykk blir det mindre rullemotstand, det går fortere og det blir gøyere. Skal du sykle i skogen og på grusveier bør du ha 2-3 bar, kanskje nærmere 2, for å få bedre styring i svingene. - Du trenger ikke fancy sykkeltøy, men et par sykkelbriller bør du kjøpe. De er aerodynamisk formet slik at det ikke blir noe turbulente luftstrømmer bak brilleglassene. Hvis du sykler med vanlige briller vil det skje, og særlig når det går fort får du mye vind i øynene. Dessuten hindrer sykkelbriller at du får insekter i øynene mens du sykler. Sykkelbriller får du fra 3-400 til mange tusen kroner. - Hvis du ikke har noen sykkel og lurer på hva slags sykkel du skal kjøpe og hvor du får mest for pengen kan jeg svare deg på det også. Jeg vet det meste som er verdt å virte om sykler, så bare si i fra hvis du trenger noen råd. Uansett bør du ikke gå for de aller billigste, skal du trene på en sykkel bør du i hvertfall opp i 4-5000 kr.
Mir Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Hør på Lance TS =) Gode råd derfra! Selv begynte jeg med trening etter avbrekk på 8 år , men du må ta det rolig som nevnt, ellers kutter du ofte kvert av. Her går det så det suser etter 5 uker =) kondisen kan du bygge opp på 1 måneds tid, og det er artig å merke forskjell =) Dette fikser du! Lykke til
Annikken Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Enig, gode råd fra Lance. Jeg understreker dette med å heller trene litt 3-4 ganger i uken, enn 1-2 beinharde. Dersom du er utrent og målet er å få opp ytelsen og miste fett, er små og ofte treninger nøkkelen. Jogging/ gåing/ sykling/ lett vekt-trening vil jeg anfelale, 30-60 minutter per økt. Det trenger ikke være så mye, bare bli svett! Og så må du prioritere det. Prøv å velge treningen først selv om andre ting dukker opp. Og dersom du ikke har tid til å trene _egentlig_, press inn en 20 min joggerunde. Alt er bedre enn ingen ting! Når du er i bedre form, vil jeg anbefale deg styrketimer i sal på treningssenter om du har mulighet til det. Ca 60 min med lette til medium vekter og mange repetisjoner er en kjempebra fettforbrenner. Du trener styrke og kondisjon på samme tid. Samtidig blir du sterk i kroppen til å takle hverdagens belastninger - du får trent rygg, skuldre, mage osv. som påvirker holdningen positivt. Tenk også på kostholdet. Får du i deg for mye energi, vil du ikke kunne forbrenne like effektivt. Det kan hjelpe å føre logg over mat og trening.
Gjest bambi_25 Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 (endret) Takk for svar! Kjøpe sykkel eller dra på treningsstudio er desverre goder jeg ikke har råd til Derfor jeg lurte på hvor ofte, hvor mye og sånt, ettersom jeg ikke kan tusle inn på treningsstudioet her borte og spørre. Har derimot klart og skrape sammen og låne litt ting! Så nå har jeg tredemølle, trimsykkel og wii fit frem til sommerferien! Er en liten start hvertfall, så får jeg håpe jeg klarer og gå litt ekstra selv på ferie. Forløpig er det jeg har tenkt meg : 20 min tredemølle før frokost (testet ut, klarte ikke 30 som jeg håpet på) 30 min wii fit med div øvelser ettermiddag 5 min trimsykkel kveld (også testet ut, og klarte ikke holde på lenger) Hvertfall frem til Juli når ferien min starter, også har jeg lurt litt på å snike med meg en trenings dvd ettersom jeg har med laptop, så jeg kan hoppe litt opp og ned self på ferie! Endret 12. juni 2009 av bambi_25
Annikken Skrevet 12. juni 2009 #7 Skrevet 12. juni 2009 Vil anbefale deg å samle treningene til 1 punkt på dagen. Dersom du sprer treningene så mye at du må dusje 3 ganger om dagen, så er det kanskje større sjans for at du går lei
Gjest bambi_25 Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Har tenkt på det jeg også, men jeg har rett og slett ikke krefter til en hel time om gangen, derfor jeg deler det opp. Har vel egentlig tenkt at om jeg klarer og holde på tre ganger om dagen frem til juli får jeg en litt kjappere start
Annikken Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Dersom du ikke orker en hel time, senk intensitetsnivået. Poenget ditt er jo å øke belastningstoleransen til kroppen din, ikke nødvendigvis å forbrenne så mye du overhodet klarer. Hensikten er jo å lære seg å like å holde seg i form, ikke å hate kroppen sin så mye at man piner den gjennom så mye forbrenning som overhodet mulig. For jo mer du orker på kortere tid, jo bedre form er du faktisk i. Den framgangen merker du ikke [like godt] om du sprer øktene utover dagen.
Chanel.No5 Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 (endret) Dersom du ikke orker en hel time, senk intensitetsnivået. Enig med deg, begynn forsiktig og ettehvert vil du ikke ha problemer med lengre økter innimellom. Poenget ditt er jo å øke belastningstoleransen til kroppen din, ikke nødvendigvis å forbrenne så mye du overhodet klarer. Hensikten er jo å lære seg å like å holde seg i form, ikke å hate kroppen sin så mye at man piner den gjennom så mye forbrenning som overhodet mulig. For jo mer du orker på kortere tid, jo bedre form er du faktisk i. Den framgangen merker du ikke [like godt] om du sprer øktene utover dagen. Gode tips fra Anniken her, les, reflekter og sett deg en plan!! Endret 12. juni 2009 av Lotte27
Gjest bambi_25 Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 (endret) Hmm det hørtes fornuftig ut det der! Men hva med tidspunkt da? Er det fortsatt slik at man forbrenner mer om man trener før frokost eller er det en myte? Akkurat nå er jeg hjemmeværende husmor så kan egentlig benytte meg av hvilket som helst tidspunkt på dagen, men det lille jeg husker fra når jeg har prøvd å slanke meg tidligere er at man skal trene litt før frokost og spise lite, men ofte og drikke masse vann. I terorien vet jeg alt om hva jeg skal spise, men er denne treningen som jeg er helt totalt blank på.. Og gud så irriterende det er å se disse gamle bildene av meg selv, jeg ser jo råflott ut selv om jeg husker jeg syntes jeg var kjempe feit! Er faktisk støl i dag etter å ha prøvd ut litt med hva jeg orket i går og er kjempe stolt av meg selv! Flink er jeg! Endret 12. juni 2009 av bambi_25
Chanel.No5 Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 (endret) Kjempebra jobba!! Du må bare fortsette dette du nå har begynt! Ang. tidspunkt - tren når du føler det passer deg best. Når du føler du kan gi mest på en treningsøkt. For mitt vedkommende er det tidlig om morgenen, da har jeg mest energi. Du presterer bedre om du trener etter din kropp. Du kan fint begynne med ett par spaserturer på en 30 min før frokost, se om det gir forbrenningen din ett kick. Det er delte meninger om trening før frokost, men å sette kroppen igang før mat er nok ikke noe negativt om en ønsker vektnedgang. Men totalt sett er det kalorier inn - ut i løpet av en dag som teller til syvende og sist.. Endret 12. juni 2009 av Lotte27
Cognizance Skrevet 12. juni 2009 #13 Skrevet 12. juni 2009 Last ned og les dette heftet: https://www.tn.no/assets/media/RYPver2_1.pdf Det inneholder mye veldig bra informasjon som er nyttig uansett hvordan du vil trene.
Gjest Mamacita <3 Skrevet 12. juni 2009 #14 Skrevet 12. juni 2009 Hei Hei!! Endelig noen med samme problem som meg hehe Det å melde seg inn på trenings studio er bare tull synes jeg.. Jeg meldte meg inn i Elixia, jeg ville gå ned 10kg (som jeg fortsatt vil såklart). Så jeg fikk personlig trener som skulle hjelpe meg med dette, det han fortalte var at jeg skulle ta 20 sit ups, 20 push-ups osv. Trengte ikke noe maskiner eller noe. Så skulle jeg avslutte det med å jogge/gå fort i 40 min. ERGO, dette er jo noe man helt fint kan gjøre hjemme. Uten å betale noe for det. Hvis du surfer litt sier alle det samme. Skal du ned i vekt, er det kjappeste å løpe/jogge. Du trenger ikke å koste på det er medlemsskap et eller annet sted. Husk: Kroppen begynner begynner å forbrenne karbohydratene etter 20min, men du må holde på i 45min før du begynner å forbrenne FETT.. Jeg har begynt å gå turer, kjempe deilig Merker også at kondisen bedrer seg Lykke til!!! Begynn i det små, ikke sett store mål.. Da blir du bare kjempe skuffet om du ikke klarer å gjennomføre det.. Ha en god sommer!!
generalen Skrevet 13. juni 2009 #15 Skrevet 13. juni 2009 Jeg synes ikke noe om å sette kroppsvekt som mål. Ha heller et visuelt bilde av kroppen din, uten tall eller mål. Jeg ser også en annen feil du gjør; setter opp treningstidene dine etter hva du orker nå. Det er her det lønner seg å sette som mål å øke! Det ble nevnt noe om å ikke slite seg fullstendig ut på trening, og det er veldig smart mtp motivasjonen til å komme seg på trening senere. Å vite at du er på vei til å bli dødsens sliten frister til tider så utrolig lite at du heller utsetter/glemmer hele økten. Det hele handler om å endre livsstil, og å gjøre den naturlige hverdagen mer aktiv. En person som ikke er aktiv til vanlig har vanskeligere for å sette seg selv i aktivitet. Du må lære deg å like trening og generell fysisk aktivitet, ellers har du ingen sjangs til å beholde motivasjonen!
Leifr Skrevet 13. juni 2009 #16 Skrevet 13. juni 2009 Hvis du surfer litt sier alle det samme. Skal du ned i vekt, er det kjappeste å løpe/jogge. Du trenger ikke å koste på det er medlemsskap et eller annet sted. Nei. Det funker forsåvidt men er langt fra det kjappeste eller beste. Det kjappeste og beste er å drive tung styrketrening som hovedsak, litt kardio som støttetrening, og spise proteinrik kost på et moderat kaloriunderskudd.
Gjest bambi_25 Skrevet 13. juni 2009 #17 Skrevet 13. juni 2009 Nå har jeg holdt på med planen min i to dager.. og jeg er rett og slett utslitt. Jeg er støl og det verker i hele kroppen. Blir såklart veldig stolt av meg selv, men tviler på at jeg klarer og holde på sånn i lengden. Kanskje det rett og slett holder med at jeg begynner med 20min turer hver morgen og heller øker etterhvert? Å trene i 45 min eller mer i ett strekk er rett og slett umulig. Jeg har jo aldri trent før i hele mitt liv, så det å spise sundt og trene litt vil jo da ha en innvirkning alikevel vil det ikke? Eller MÅ jeg trene masse med en gang for at det i det hele tatt skal være noe vits?
generalen Skrevet 13. juni 2009 #18 Skrevet 13. juni 2009 Det ble nevnt noe om å ikke slite seg fullstendig ut på trening, og det er veldig smart mtp motivasjonen til å komme seg på trening senere. Å vite at du er på vei til å bli dødsens sliten frister til tider så utrolig lite at du heller utsetter/glemmer hele økten.
Gjest bambi_25 Skrevet 13. juni 2009 #19 Skrevet 13. juni 2009 Husk: Kroppen begynner begynner å forbrenne karbohydratene etter 20min, men du må holde på i 45min før du begynner å forbrenne FETT.. Joda jeg leste det. Men jeg fikk med meg den her også
generalen Skrevet 14. juni 2009 #20 Skrevet 14. juni 2009 Husk: Kroppen begynner begynner å forbrenne karbohydratene etter 20min, men du må holde på i 45min før du begynner å forbrenne FETT.. Hvor har du fått dette fra? Hele vitsen med å trene er å opparbeide seg en sunnere kropp med høyere naturlig fettforbrenning enn det man begynte med. Når kroppen er sliten på trening vil uansett kroppen ta av det den har for å restituere seg. Om det er fra glykogenlagrene, fettreservene, musklene etc kommer helt ann på om du har fettreserver, om du ligger på et kaloriunderskudd, om du har spist nok proteiner til å ivareta muskelmassen under forbrenning osv. Som en følge av mange treningsøkter vil kroppen opparbeide seg en naturlig økt fettforbrenning og lavere hvilepuls. Kombinert vil dette gi deg en ideell 24timers syklus hvor du forbrenner mer fett på dagen og på trening, og kroppen får hvile og restituerer seg på natten. Om du sliter deg ut på trening vil du også være i et så stort underskudd av energi at det er vanskelig å kontrollere inntaket av karbohydrater etter trening. Poenget med å trene seg mot fettforbrenning, kontra kondisjon, er å holde kroppen på et nivå hvor du ikke bryter ned alle energireservene dine. Samtidig som pulsen øker. Da kan du ivareta et sunt kosthold, og du oppnår fettforbrenning som følge av energibehovet til kroppen, i stedet for å måtte sluke et stort antall karbohydrater for å restituere kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå