Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet

Vet ikke helt om dette er riktig plass, men...

Jeg har søkt studentbolig gjennom SiO, søkte i mars/april en gang, og lista vel opp max antall boliger (6?). Jeg søkte bolig fra og med 1. august; det er ca da jeg skal flytte til Oslo. Noen som vet når man vanligvis får svar? Jeg spurte og fikk som svar at man kunne få svar helt fram til 50 dager etter ønsket innflytningsdato... Det hjelper jo meg lite. Jeg vil helst ha en plass å bo FØR jeg flytter. Hvor stor sannsynlighet er det for å få studentbolig?

Det blir litt styr rundt denne flyttinga (har en del ting og en hest på slep og må i god tid avtale med foreldre og kjæreste om hjelp til flytting da de ønsker å planlegge ferien sin snart og jeg ikke har bil selv), så jeg vil helst ha ting på plass så fort som mulig. Hvis jeg ikke får studentbolig må jeg jo begynne å se meg om etter privat bolig, men ettersom dette er mye dyrere vil jeg ikke begynne å styre med det før jeg er sikker på at jeg ikke får noe studentbolig. Og ved leie av privat bolig må man jo helst komme på visning til og sånn, noe jeg ikke har mulighet til helt med det først.

Noen som har erfaring med søking av studentbolig til SiO? Noen som har søkt i år og fått svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det er en generell regel at de ikke gir svar før 2 mnd. før innflytningsdato, så det forklarer ihvertfall hvorfor du ikke har fått svar før sånn ca. nå. Ellers tror jeg det er vanskelig å kunne anslå, dette er den travleste tiden på året for studentboligene, de får jo gjerne inn mange tusen søknader. Jeg har søkt og fått svar, men så satt jeg innflytningsdato 1. juni og kom dermed før "rushet". Utrolig irriterende, men lite å gjøre med desverre. :(

Ellers kan du jo se deg om etter en plass i kollektiv, der er det ofte billigere og man trenger ikke alltid komme på visning.

Gjest lillagubban
Skrevet
Jeg mener at det er en generell regel at de ikke gir svar før 2 mnd. før innflytningsdato, så det forklarer ihvertfall hvorfor du ikke har fått svar før sånn ca. nå. Ellers tror jeg det er vanskelig å kunne anslå, dette er den travleste tiden på året for studentboligene, de får jo gjerne inn mange tusen søknader. Jeg har søkt og fått svar, men så satt jeg innflytningsdato 1. juni og kom dermed før "rushet". Utrolig irriterende, men lite å gjøre med desverre. :(

Ellers kan du jo se deg om etter en plass i kollektiv, der er det ofte billigere og man trenger ikke alltid komme på visning.

Skulle gjerne søkt fra i sommer av, men det har jeg ikke råd til :( Har ikke studentplass i Oslo da heller, så det blir ekstra dyrt, og da ekstra surt siden jeg ikke kommer til å bo der før august uansett. :(

Jeg kan jo alltids begynne i søke i det private, men har veldig lite lyst til å bo i privat kollektiv (bodd i privat kollektiv i tre år nå og begynner å lengte litt vekk fra håpløse flatmates/venner som er greie å være med men ikke å bo med, tullete kontrakter, sære huseiere osv; med studentbolig har man liksom litt lettere for å komme seg vekk). Uansett er selv bittesmå rom i kollektv dyrt i forhold til studentboliger. Også er det utrolig surt å ha tatt i mot rom i kollektiv og fått alt i boks, og SÅ få melding fra SiO om at jeg har fått førstevalget mitt. :P

Skrevet

Uten anisitet hos sio så er det meget sansynlig at du bør lete i det private markedet.

Skrevet
Vet ikke helt om dette er riktig plass, men...

Jeg har søkt studentbolig gjennom SiO, søkte i mars/april en gang, og lista vel opp max antall boliger (6?). Jeg søkte bolig fra og med 1. august; det er ca da jeg skal flytte til Oslo. Noen som vet når man vanligvis får svar? Jeg spurte og fikk som svar at man kunne få svar helt fram til 50 dager etter ønsket innflytningsdato... Det hjelper jo meg lite. Jeg vil helst ha en plass å bo FØR jeg flytter. Hvor stor sannsynlighet er det for å få studentbolig?

Det blir litt styr rundt denne flyttinga (har en del ting og en hest på slep og må i god tid avtale med foreldre og kjæreste om hjelp til flytting da de ønsker å planlegge ferien sin snart og jeg ikke har bil selv), så jeg vil helst ha ting på plass så fort som mulig. Hvis jeg ikke får studentbolig må jeg jo begynne å se meg om etter privat bolig, men ettersom dette er mye dyrere vil jeg ikke begynne å styre med det før jeg er sikker på at jeg ikke får noe studentbolig. Og ved leie av privat bolig må man jo helst komme på visning til og sånn, noe jeg ikke har mulighet til helt med det først.

Noen som har erfaring med søking av studentbolig til SiO? Noen som har søkt i år og fått svar?

Jeg ville ringt og forklart dem situasjonen. Med tanke på at du har hest, osv.. Vet ikke om det hjelper, men det er verdt et forsøk.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Uten anisitet hos sio så er det meget sansynlig at du bør lete i det private markedet.

Er det ikke lenger slik at førsteårsstudenter utenfra Oslo er prioritert?

Ellers er det alltids noen hybler som er mindre populære enn andre, så hvis jeg var deg så ville jeg ha kontaktet Sio om det var mulig å prioritere annerledes. Har du først kommet deg inn i Sio systemet, blir du også prioritert om du vil flytte til ny hybel!

Skrevet

Stemmer at de utenfra har prioritet ja. Jeg søkte en gang og fikk plass på Fjellbirkeland med en gang, selv om det visstnok skal være umulig i følge noen. Skal dog sies at jeg tok et smart trekk ved å søke meg inn dit fra tidlig sommer, og ikke i august.

Gjest lillagubban
Skrevet
Stemmer at de utenfra har prioritet ja. Jeg søkte en gang og fikk plass på Fjellbirkeland med en gang, selv om det visstnok skal være umulig i følge noen. Skal dog sies at jeg tok et smart trekk ved å søke meg inn dit fra tidlig sommer, og ikke i august.

Det ble jeg også rådet fra SiO når jeg spurte, men som sagt har jeg ikke råd til å betale husleie fra juni/juli av.. :(

Å, så kjedelig at det skal være så vanskelig, trodde jeg hadde søkt tidlig nå. Jeg er utenfra ja (Stavanger), førsteårsstudent i Oslo. Men lurer på om jeg er for gammel til å bli prioritert? Er 22år, tror det bare er de yngste som blir prioritert.

Jeg satt jo opp 6 valg, husker jeg valgte noen av de som jeg fikk beskjed om fra SiO var lettere å få plass på. Samme for meg hvilken jeg får, bare en av dem. Hvordan fungerer prioriteringene egentlig?

Nå har jeg jo ikke mulighet til å se hva jeg søkte på, av en eller annen merkelig grunn?

Skrevet

Du kan jo bare legge inn en søknad andre steder og da så burde du være ganske sikret, i farten kommer jeg på:

-Anker

-Blinderen studenterhjem

Anker er ikke akkurat et koselig strøk, men alt funker :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg synes ikke området rundt Anker er så ille jeg da, bor i nærheten å går til stadighet forbi. Men såvidt jeg husker ligger prisene på Anker litt høyere enn SIO sine.

Gjest lillagubban
Skrevet
Du kan jo bare legge inn en søknad andre steder og da så burde du være ganske sikret, i farten kommer jeg på:

-Anker

-Blinderen studenterhjem

Anker er ikke akkurat et koselig strøk, men alt funker :)

Takk for svar :) Men Blindern er uaktuelt og Anker er så dyrt, men kan jo søke på den billigste; selv om jeg virkelig ikke har lyst til å bo i den delen av byen. Tenkte søke også OAS, men jeg søker meg inn på Veterinærhøgskolen, så den er ikke tilknytter den og blir nedprioritert.

Skrevet

Prøv å finne deg et kollektiv på adamstuen/st.hanshaugen. Da tror jeg du skulle være i gangavstand til skolen

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg sliter litt med det samme, bare at jeg skal studere i Kr.sand, og jeg har ingen hest... ;) Er så utrolig frustrerende, og har fått beskjed av SiA om at jeg neppe får bolig hos de. Prøver å se etter noe på det private markedet, men alle leier jo ut fra juli, og jeg har ikke råd til å betale noen husleie for juli. Greier så vidt å betale meg ut av leiligheta jeg bor i nå...:P

Hva er deres erfaringer med å få seg bolig (uansett hvor i landet) sånn litt i siste liten (altså få en bolig man kan leie fra august)? Og alle sier jo at man bør gå på visning for å vite hva man får og blablabla, men hva når man faktisk bor en god del timer unna studiestedet? Forskjellige leiligheter har jo visning forskjellige dager og jeg kan ikke akkurat stikke til Kristiansand hver eneste helg fremover...

Frustrerende at det skal være så vanskelig og ikke minst dyrt å få et sted å bo...=/ Kan liksom ikke glede meg til studiene før jeg vet at jeg har tak over hodet.

Gjest lillagubban
Skrevet
Prøv å finne deg et kollektiv på adamstuen/st.hanshaugen. Da tror jeg du skulle være i gangavstand til skolen

Ja, jeg harr forsåvidt gjort meg kjent i området rundt skolen, men som sagt vil jeg ikke se etter privat hvis jeg har mulighet til å få gjennom studentsamskipnaden, av en rekke forskjellige grunner.

Jeg sliter litt med det samme, bare at jeg skal studere i Kr.sand, og jeg har ingen hest... ;) Er så utrolig frustrerende, og har fått beskjed av SiA om at jeg neppe får bolig hos de. Prøver å se etter noe på det private markedet, men alle leier jo ut fra juli, og jeg har ikke råd til å betale noen husleie for juli. Greier så vidt å betale meg ut av leiligheta jeg bor i nå...:P

Hva er deres erfaringer med å få seg bolig (uansett hvor i landet) sånn litt i siste liten (altså få en bolig man kan leie fra august)? Og alle sier jo at man bør gå på visning for å vite hva man får og blablabla, men hva når man faktisk bor en god del timer unna studiestedet? Forskjellige leiligheter har jo visning forskjellige dager og jeg kan ikke akkurat stikke til Kristiansand hver eneste helg fremover...

Frustrerende at det skal være så vanskelig og ikke minst dyrt å få et sted å bo...=/ Kan liksom ikke glede meg til studiene før jeg vet at jeg har tak over hodet.

Føler akkurat det samme, derfor det hadde vært greit å fått gjennom studentsamskipnaden for da trenger man ikke gå på visning og sånt, samt at da man man bytte innbyrdes skulle man ville flytte på seg

Skrevet (endret)

Fra SiO sine sider:

§ 5 Prioriteringsrekkefølge ved tildeling av hybler/hybelleiligheter

1. Eksisterende søknadsberettigede beboere som søker fornyet leieavtale.

2. Eksisterende søknadsberettigede beboere.

3. Internasjonale studenter som det etter avtale er reservert bolig for av utdanningsinstitusjonene som er tilknyttet SiO. Leieperioden for disse starter enten 1.august eller 1.januar.

4. Søkere med bostedsadresse utenfor Oslo og Akershus som ved søknadsperiodens start begynner sitt studium ved et av lærestedene tilknyttet SiO. Disse prioriteres etter alder, slik

at de yngste førstegangsstudentene prioriteres først. Leieperiode for disse starter enten 1.januar eller 1.august.

5. Øvrige søknadsberettigede prioriteres etter søknadstidspunkt.

Jeg tolker dette slik at det ikke har noe å si når du søker (om det er minst to mnd. før), men at det for nye studenter heller prioriteres ut fra alder. Men du prioriteres over de som søker fra Oslo/Alkershus og de som ikke er nye studenter.

Endret av Pingting
Gjest lillagubban
Skrevet
Fra SiO sine sider:

Jeg tolker dette slik at det ikke har noe å si når du søker (om det er minst to mnd. før), men at det for nye studenter heller prioriteres ut fra alder. Men du prioriteres over de som søker fra Oslo/Alkershus og de som ikke er nye studenter.

Ah, ok takk for info :) Som 22-23 åring vil neg vel da ligge en 3-5 år bakover i køen i forhold til de yngste søkerene, men alle monner drar :P *gamlemor*

Nå har jeg også søkt på OAS og Anker sine studentboliger. Har sjekket litt på nett etter privat, men de som ligger ute er ofte fra 1. juli, så jeg får vel vente litt der uansett.

Skrevet

Eg har ikkje erfaring med studenbustader og sånt, men eg tenkte eg skulle tipsa deg om å gå litt utafor dei vanlege studentmiljøa viss du må leita etter privat bustad. Mi erfaring er at dei beste leilegheitane ikkje vert lagt ut på annonsemarkedet, og at dei som leiger dei ut føretrekk leigetakarar med felles interesser med dei. For eksempel hest. Så viss du heng opp lappar der hestefolk vankar vil eg tru at du kan finna noko betre enn viss du gjer som "alle andre" og bruker hybel.no.

Gjest lillagubban
Skrevet
Eg har ikkje erfaring med studenbustader og sånt, men eg tenkte eg skulle tipsa deg om å gå litt utafor dei vanlege studentmiljøa viss du må leita etter privat bustad. Mi erfaring er at dei beste leilegheitane ikkje vert lagt ut på annonsemarkedet, og at dei som leiger dei ut føretrekk leigetakarar med felles interesser med dei. For eksempel hest. Så viss du heng opp lappar der hestefolk vankar vil eg tru at du kan finna noko betre enn viss du gjer som "alle andre" og bruker hybel.no.

Takk for tips :) Kjenner ikke til hestemiljøet i Oslo, men har vært inne på hesteforum og lagt ut annonse :)

Gjest lillagubban
Skrevet

Fikk bolig gjennom Anker, men den jeg ble tildelt ble altfor dyrt desverre, over 4300kr og det er litt for mye enn det jeg har råd til. Fremdeles ikke hørt noe fra verken OAS eller SiO. De fleste hyblene på privatmarkedet leies ut fra juli nå, så får vente litt å se utover mot juli om jeg får noe gjennom studentsamskipnadene, ellers får jeg søke på det private, og se om jeg har mulighet da å reise ned på visning.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville ringt og forklart dem situasjonen. Med tanke på at du har hest, osv.. Vet ikke om det hjelper, men det er verdt et forsøk.

Du mener da seriøst ikke at SiO skal ta ekstra hensyn til at en av mange tusen søkere har hest?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...