Gå til innhold

Klamydiatest

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Jeg fant ut at kjæresten har vært utro, helvete heller! Så jeg ringte fastlegen for å få sjekket meg. Dette ville ikke fastlegen gjøre, men fikk henvisning til gynekolog, greit nok, men jeg regnet med at det kunne ta litt tid, så spurte om jeg i mellomtiden bare kunne levere en urinprøve på legekontoret til fastlegen for å få sjekket klamydia i det minste... Men nei, det fikk jeg heller vente med og sjekke hos gynekologen.

Og nå har jeg endelig fått time hos gynekologen - om 3 måneder!!!

Kan jeg ringe legekontoret igjen og forlange å levere urinprøve og iallefall få svar på og eventuell behandling for klamydia? Er det ikke vanlig at legekontor skal kunne gjøre en slik enkel test?

Ellers vurderer jeg å oppsøke privat gynekolog, noen som vet hvor lang ventetid det er der og hvor mye det kan tenkes og koste?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen helsestasjon du kan gå til der du bor? I noen av de større byene har i alle fall helsestasjoner eller tjeneste tilknyttet sykehus der du kan gå innom og teste deg.

Skrevet
Jeg fant ut at kjæresten har vært utro, helvete heller! Så jeg ringte fastlegen for å få sjekket meg. Dette ville ikke fastlegen gjøre, men fikk henvisning til gynekolog, greit nok, men jeg regnet med at det kunne ta litt tid, så spurte om jeg i mellomtiden bare kunne levere en urinprøve på legekontoret til fastlegen for å få sjekket klamydia i det minste... Men nei, det fikk jeg heller vente med og sjekke hos gynekologen.

Kan jeg ringe legekontoret igjen og forlange å levere urinprøve og iallefall få svar på og eventuell behandling for klamydia? Er det ikke vanlig at legekontor skal kunne gjøre en slik enkel test?

Ellers vurderer jeg å oppsøke privat gynekolog, noen som vet hvor lang ventetid det er der og hvor mye det kan tenkes og koste?

Ringer du fastlegen din og sier du MÅ teste deg for kjønnssykdommer, SKAL han gi deg time til det i nær fremtid. 3 måneder er uaktuelt lenge å vente, ring legen din på nytt.

Kan jo i tillegg være greit å sjekke for mer enn bare klamydia, men du "sjangser" kanskje på at du ikke har fått noe annet, andre tester må du jo vente ca 4 uker etter sexen for at de skal gi utslag på prøvene også...

Skrevet

Om du ikke bor altfor langt unna Oslo kan du bestille hjemmetest fra Olafiaklinikken. Du tar testen hjemme, den sendes tilbake til de i posten, de sjekker og sender deg svar på sms (om du velger dette).

Gjest Thea23
Skrevet

Du har krav på å få komme raskt inn til fastlegen ved mistanke om seksuelle sykdommer.

Nøy deg ikke med kun klamydiatest! Hva med HIV f.eks, det bryr du deg ikke om?? :klø:

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Ringer du fastlegen din og sier du MÅ teste deg for kjønnssykdommer, SKAL han gi deg time til det i nær fremtid. 3 måneder er uaktuelt lenge å vente, ring legen din på nytt.

Kan jo i tillegg være greit å sjekke for mer enn bare klamydia, men du "sjangser" kanskje på at du ikke har fått noe annet, andre tester må du jo vente ca 4 uker etter sexen for at de skal gi utslag på prøvene også...

Nei, jeg "sjangser" ikke på at jeg ikke har fått noe annet, men isåfall er det mest sannsynlig en stund siden jeg har fått det, og jeg har ingen symptomer. Ønsker selvfølgelig å teste meg for alt som jeg kan testes for. Men føler det haster mest med klamydiaen for den kan man ha uten å merke symptomer. Og går man for lenge med det kan man bli steril også.

Du har krav på å få komme raskt inn til fastlegen ved mistanke om seksuelle sykdommer.

Nøy deg ikke med kun klamydiatest! Hva med HIV f.eks, det bryr du deg ikke om?? :klø:

Vil selvfølgelig teste meg mot HIV også, og skal teste meg for alle kjønnsykdommer når jeg får tatt en undersøkelse, men inntil da tenkte jeg først og fremst på klamydiaen i og med at jeg er symptomfri og fordi man ikke trenger underlivsundersøkelse for å teste mot klamydia)

Kommer forresten ikke til å ha sex de nærmeste månedene så er ingen fare for at jeg kommer til å spre noe videre.

Jeg bor i Østfold, er det for langt unna Olafia klinkikken mon tro?

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Helsestasjon er nevnt er, jeg søkte etter det, og fant en for ungdom, jeg er over 23år, så da er jeg for gammel til å gå dit eller? Ellers så hadde jo isåfall det vært et veldig greit alternativ..

Skrevet

Jeg bor ca 10 mil fra Oslo og de sendte hit ihvertfall.

Du kan jo alltids prøve. www.olafia.no

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Jeg bor ca 10 mil fra Oslo og de sendte hit ihvertfall.

Du kan jo alltids prøve. www.olafia.no

Okey, takk!

Oslo og omegn står det, men hvis du bor 10 mil unna så kan nok jeg også bruke dem!

Betalte du ikke for noe annet enn porto utgiftene på 13 kr?

Skrevet
Okey, takk!

Oslo og omegn står det, men hvis du bor 10 mil unna så kan nok jeg også bruke dem!

Betalte du ikke for noe annet enn porto utgiftene på 13 kr?

Nei betalte kun for å sende konvolutten tilbake til de..

Gjest Gjest
Skrevet

Det er helt uakseptabelt å vente i tre mnd!

Kanskje legen din ikke skrev på henvisningen at det gjaldt å sjekke for kjønnsykdommer?

Jeg ville ha ringt til legen igjen og forklart at det var 3 mnd ventetid og det går bare ikke. Man går ikke med en evnt kjønnsykdom i over tre mnd.

Skrevet

Men i alle dager da!

På de fleste steder er det bare å levere en urinprøve å så få resultatet etter noen dager!

------------

Har du klamydia så får du innkalling til time for å få resept til deg selv og evt. partneren din!Det siste er ikke alltid tilfelle tror jeg, men vedkommende får en innkalling så h*n kan få medisin også.

Som nevnt, påvisning av klamydia gjøres ved en enkel urinprøve!

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet
Men i alle dager da!

På de fleste steder er det bare å levere en urinprøve å så få resultatet etter noen dager!

------------

Har du klamydia så får du innkalling til time for å få resept til deg selv og evt. partneren din!Det siste er ikke alltid tilfelle tror jeg, men vedkommende får en innkalling så h*n kan få medisin også.

Som nevnt, påvisning av klamydia gjøres ved en enkel urinprøve!

Menn tar kun urinprøve, kvinner må som regel ta penselprøve i tillegg, fordi bakterien kan være i skjeden/livmorhalsen uten at det har spredd seg til urinveiene.

Ville ringt tilbake til fastlegen og sagt at det ikke er mulig å vente tre måneder på å ta testen. HIV testen må du vente tre måneder for å ta, hvis ikke er ikke resultatet sikkert.

Skrevet
Menn tar kun urinprøve, kvinner må som regel ta penselprøve i tillegg, fordi bakterien kan være i skjeden/livmorhalsen uten at det har spredd seg til urinveiene.

Ville ringt tilbake til fastlegen og sagt at det ikke er mulig å vente tre måneder på å ta testen. HIV testen må du vente tre måneder for å ta, hvis ikke er ikke resultatet sikkert.

Sikkert riktig det du skriver, men jeg har tatt denne testen da jeg var "fri og frank" og da holdt det med en urinprøve! ;)

Skrevet
kvinner må som regel ta penselprøve i tillegg

Men det kan man vel uansett også ta selv og bare levere på legekontoret? Det har ihvertfall jeg gjort, fikk en sånn q-tip lignende sak i et plastrør som jeg skulle "rote litt rundt" med og levere. Fikk svar noen dager senere, så dette burde absolutt være mulig å ordne tidligere enn om tre måneder! Ring legen din og insister på at du vil ha dette sjekket NÅ.

Skrevet
Men det kan man vel uansett også ta selv og bare levere på legekontoret? Det har ihvertfall jeg gjort, fikk en sånn q-tip lignende sak i et plastrør som jeg skulle "rote litt rundt" med og levere. Fikk svar noen dager senere, så dette burde absolutt være mulig å ordne tidligere enn om tre måneder! Ring legen din og insister på at du vil ha dette sjekket NÅ.

Det er en sånn test man får fra Olafiaklinikken også..

Skrevet
Vil selvfølgelig teste meg mot HIV også, og skal teste meg for alle kjønnsykdommer når jeg får tatt en undersøkelse, men inntil da tenkte jeg først og fremst på klamydiaen i og med at jeg er symptomfri og fordi man ikke trenger underlivsundersøkelse for å teste mot klamydia)

Kommer forresten ikke til å ha sex de nærmeste månedene så er ingen fare for at jeg kommer til å spre noe videre.

Veldig voksent og ansvarsfult gjort av deg :) Krysser fingrene for at du er frisk som en fisk. For en j#vla id#ot han karen som var utro er!!

Gjest D-shol
Skrevet (endret)

Det finnes selvtester på apoteket, så vidt jeg har skjønt? Eller du kan kontakte gynekolog på egen hånd.

Jeg ville imidlertid prøvd å kontakte legekontoret igjen og si at det haster. Det er jo rett og slett uakseptabelt å avvise deg på den måten. En slik undersøkelse er enkel og kjapp, men veldig nødvendig.

Endret av D-shol
  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_thomas_*
Skrevet

Helsenorge................. hipp hurra

På www.klamydia.no kan du bestille testen. Koster penger, men raskt svar.. Prøvd det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...