Gå til innhold

Hund i butikk


Gjest Frustrert butikkansatt

Anbefalte innlegg

Og så blir det opp til hver enkel hundeeier å definere hvor langt unna inngangen som er langt nok unna...

Jeg tenker som så, at jeg binder hunden min slik at folk har mulighet til å gå inn og ut av butikken uten å trenge å få hunden min i nærheten av seg. På vår nærbutikk er inngangen "uthevet", og jeg binder hunden til en takrenne på hjørnet, ca 2,5 m fra der dørene begynner. Da har folk som evt er redde, muligheten til å gå 5-6 m unna hunden min, og fortsatt komme inn i butikken. I tillegg til at hunden min, fra den synsvinkelen, står bak "hjørnet" på den "boksen" som er inngangen.

Er ikke dette greit, da?

Forøvrig savner jeg hundekroker utenfor butikker og kafeer man må gå inn for å bestille på. Dette er vanlig flere steder jeg har bodd (også på sentre). Rett og slett en krok i veggen, med et hundeskilt over, som sier at her er det greit å binde hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kvinge
Jeg tenker som så, at jeg binder hunden min slik at folk har mulighet til å gå inn og ut av butikken uten å trenge å få hunden min i nærheten av seg. På vår nærbutikk er inngangen "uthevet", og jeg binder hunden til en takrenne på hjørnet, ca 2,5 m fra der dørene begynner. Da har folk som evt er redde, muligheten til å gå 5-6 m unna hunden min, og fortsatt komme inn i butikken. I tillegg til at hunden min, fra den synsvinkelen, står bak "hjørnet" på den "boksen" som er inngangen.

Er ikke dette greit, da?

Forøvrig savner jeg hundekroker utenfor butikker og kafeer man må gå inn for å bestille på. Dette er vanlig flere steder jeg har bodd (også på sentre). Rett og slett en krok i veggen, med et hundeskilt over, som sier at her er det greit å binde hunden.

Dette er dessverre ikke greit, loven sier at man ikke skal binde hunden mindre enn 50 meter fra åpningen på en offentlig bygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinge
Hva kan skje med bikkja di i bilen? At bilen blir stjålet? Da er sikkert sjansen større for at butikken blir ranet med deg og bikkja inni... Tenk om den blir tatt som gissel!? :lete:

At hunden kan hoppe rundt og starte bilen selv er jo en umulighet:

For du har vel selvsagt bilen din i bur når du kjører bil?!?!?!

Hørt at hundens involler koker hvis temperaturen bli litt for høy. Derfor setter man ikke hunden i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre ikke greit, loven sier at man ikke skal binde hunden mindre enn 50 meter fra åpningen på en offentlig bygning.

Synes det bare stod "rett ved inngangen", jeg?

Hørt at hundens involler koker hvis temperaturen bli litt for høy. Derfor setter man ikke hunden i bilen.

HAHAHA! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Om sommeren bør ikke hunden være i bil over lengre tid( 5min)

Da hunder blir veldig varme, og tåler dette dårlig. Det er derfor det er så fint at man bare kan la hunden være hjemme!

Har selv hund og har aldri dratt han med meg inn i senter for å prøve halsbånd, eller lignende. Vi har dyrebutikker som ligger for seg selv.

Mange gode unnskyldninger for å slippe å følge loven her. Hunder inn i andre butikker enn dyrebutikker er ikke lov! Og det er mange grunner for det.

Det er jo heller ikke lov å sette hunden utenfor en butikk, også med tanke på hundens beste, da den kan bli plaget eller stålet.

Noen hunder blir nervøse av å stå utenfor butikk, noen butikker har parkeringsplass rett foran ingangen og det er ikke alle bikkjer som tåler at biler kommer så nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem som er stadig økende er at folk stjeler hunder!! Det er kanskje en grunn til at folk på død og liv skal ha barnevogner med seg inn overalt f.eks?

Det e rikke hvor som helst en trygt kan sette fra seg en barnevogn og det gjelder dessverre hunder også.

Men klart, en kan la dem være igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hunden min med inn i butikker. Hva andre gjør er ikke min sak, men jeg liker det ikke. Hunden min er rimelig stor også, så kunne blitt rabalder mellom reolene. :P

Jeg har han med på dyrebutikken om jeg skal kjøpe noe som må passe han, og dyrebutikken jeg bruker ligger i egen bygning og betjeningen sier at jeg bare må ta han inn! :) Vi har selvsagt en del dyrebutikker med inngang i et kjøpesenter og om jeg skal på disse kunne det ikke falt meg inn å ta med hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

På det sentret vi handler mest er det egentlig ikke lov å ha med hund, men dyrebutikken har ett unntak i reglene. Så de oppfordrer kundene til å ta med hunden, heller enn å drive å måle og prøve seg fram, når man kjøper seler, halsbånd eller senger feks. Så da ser jeg ingen grunn til å ikke ha henne med dit, når det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest noen innlegg her, må jeg bare presisere en ting;

Jeg går aldri fra hunden i bilen i varmen. Til nød med alt av vinduer og tak-luke åpent, hvis jeg bare skal raskt innom!

Det samme gjelder når hun står utenfor butikken. Det er i tilfelle hvor man bare skal rett inn og ta med det man trenger, og rett ut igjen. I tillegg følger jeg med på henne mens jeg står i kø.

Men det er vel forskjell på storby og mindre by/bygd også... :) Når jeg er inne for å kjøpe brød og melk, er det kanskje 4 stk som må gå forbi hunden min, hvis så mange. I Oslo kunne det vel brått vært 40-50 stk, og da hadde det stilt seg annerledes...

Det med hunder som stjeles er en frykt for meg, derfor sørger jeg for at jeg alltid har oversikt over henne mens jeg er inne på et sted...

Og oppfordrer alle jeg kjenner til å chippe hunden sin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre ikke greit, loven sier at man ikke skal binde hunden mindre enn 50 meter fra åpningen på en offentlig bygning.

Har du link til loven som sier dette?

Her har du hvertfall den hundeloven jeg leser: lovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...