Gjest Kvinge Skrevet 9. juni 2009 #101 Skrevet 9. juni 2009 Ja, jeg er helt enig med deg der! Men jeg tror at veldig mange hundeeiere har blitt akkurat sånn, på grunn av at de ikke møter særlig respekt hos ikke-hundeeiere. Det er komplisert å være hundeeier i Norge i dag. Hundene skal alltid være i bånd, og om du mot formodning skulle slippe den løs et sted, så blir du halshogd, til tross for at hunden ikke gjør noe galt. Som man ser her, så reagerer folk på at man tar med seg hunden på steder hvor det faktisk er lov å ta den med. Det skrikes høyt om allergier, og at folk får store problemer av at det er hunder på kjøpesentre. Men jeg lurer på en ting. F.eks. i Tyskland, hva gjør allergikerene der? For sist jeg var der så var det faktisk lovlig å ta hunder med seg inn på kjøpesentre. (nå kan det hende at tyskland ligger bak oss i allergi-bevisstheten, uten at jeg vet særlig mer om den saken). Jeg mener som sagt at man skal respektere de reglene som er. Hva jeg synes om mange av reglene er en helt annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #102 Skrevet 9. juni 2009 I tilfeller der det ikke er noen klare skilt utenfor butikken spør man betjeningen, får man ja så er det jo ikke noe problem. Bare husk å spør før du går ut ifra at det er greit! Det som er et problem er at mange hundeeiere gir blaffen i det om det ikke er lov og velger å gå utifra at reglene ikke gjelder de fordi hunden er så liten/det er så skjelden de gjør det/de kan jo ikke la den stå ute eller av en annen mystisk grunn. Når man velger å få seg hund tar man også på seg ansvaret som følger, blant annet å sette seg inn i lover og regler og å følge de. Husk det er ingen som har tvunget dere til å få dere hund.. Og før diskusjonen detter inn på det: Ja, det burde være parker der hunder kunne få løpe fritt og sosialisere seg også i båndtvangsperioden. Hunder og alle andre dyr fortjener å leve et godt liv der deres naturlige behover blir tatt hensyn til. Men kjære dere, å være med i butikker er ikke et naturlig behov for hundene.. Ta de med ut og lek istedenfor
TanteBrun Skrevet 9. juni 2009 #103 Skrevet 9. juni 2009 Og før diskusjonen detter inn på det: Ja, det burde være parker der hunder kunne få løpe fritt og sosialisere seg også i båndtvangsperioden. Hunder og alle andre dyr fortjener å leve et godt liv der deres naturlige behover blir tatt hensyn til. Men kjære dere, å være med i butikker er ikke et naturlig behov for hundene.. Ta de med ut og lek istedenfor Enig.
Eve Luna Skrevet 9. juni 2009 #104 Skrevet 9. juni 2009 I tilfeller der det ikke er noen klare skilt utenfor butikken spør man betjeningen, får man ja så er det jo ikke noe problem. Bare husk å spør før du går ut ifra at det er greit! Står det ikke noe skilt så er det greit. Man trenger ikke å spørre om lov da. Hvis det ikke er greit så får de henge opp skilt.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #105 Skrevet 9. juni 2009 Står det ikke noe skilt så er det greit. Man trenger ikke å spørre om lov da. Hvis det ikke er greit så får de henge opp skilt. Henger noen klare skilt sa jeg Det hender at folk ikke ser skiltene så det kan være greit å spørre for å være sikker
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #106 Skrevet 9. juni 2009 Jeg er allergisk mot pelsdyr og har akvarium. Det bør være forbudt å ha kaniner og andre pelsdyr i dyrebutikker der de selger fisk.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #107 Skrevet 9. juni 2009 Herregud! Om jeg er på vei et sted og må innom butikken tar jeg selvfølgelig med meg hunden, det er jo ikke noe problem å ta den under armen eller i handlevognen. Jeg kan ikke skjønne at det skal være et problem verken på mat eller klesbutikker, jeg gnir den jo ikke opp i varene. Og det kommer ikke på tale å la den vente i bilen man vet aldri hva som kan skje!
Gjest SmallTalk Skrevet 9. juni 2009 #108 Skrevet 9. juni 2009 Etter min mening har hunder ingen ting i matbutikker å gjøre, ei heller på apoteker, men elles så ser jeg ikke problemet med å ha med hunden inn i f.eks dyrebutikker dersom betjeningen ikke har noe imot det. Og til dere som mener at hunder burde vært bannlyst fra alle butikker: Hva hvis eieren til hunden har med hunden på jobb? Jeg for min del har vært hos flere frisører som har med hunden på jobb, det samme gjelder enkelte klesbutikker.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #109 Skrevet 9. juni 2009 Tror ikke jeg har sett noen i tråden som har vært for bannlysning av hunder fra alle butikker, de har vel heller påpekt at det ikke er noen grunn til at du som kunde trenge å ta den med og at det i de fleste sentre er forbud. Mye kjekkere for hund med en ordentlig tur enn å gå og shoppe uansett. Men anyway. Hvis eieren av salongen eller klesbutikken synes det er greit at de ansatte har med seg hund på jobb så er jo det deres valg. Det er opp til den enkelte eier å bestemme hva slags butikk de vil ha enten de vil ha med hund eller hundefri. Men så lenge man ikke vet 100% sikkert at det er greit å ta med hunden inn så er det høflig å spørre først Og til gjest over der igjen: Hvis det ikke kommer på tale å la hunden vente i bilen lar du være å handle.. Det er utrolig lite hygienisk å ta med seg hund inn i matbutikker, det er heller ikke lov. Og når det kommer til klesbutikker: Spør betjeningen først! Og så i vognen da... Hva er det med folk som på død og liv skal plasere hundene sine i handlevognen! Og tidligere i tråden var det en som til og med pleide å sette den i barnesete..
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #110 Skrevet 9. juni 2009 Det er slik folk svarer når de ikke har noen gode motargumenter For the record. Jeg har hund Allergihund. Hva er egentlig en allergihund? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #111 Skrevet 9. juni 2009 Herregud! Om jeg er på vei et sted og må innom butikken tar jeg selvfølgelig med meg hunden, det er jo ikke noe problem å ta den under armen eller i handlevognen. Jeg kan ikke skjønne at det skal være et problem verken på mat eller klesbutikker, jeg gnir den jo ikke opp i varene. Og det kommer ikke på tale å la den vente i bilen man vet aldri hva som kan skje! Det er IKKE lov, i betydningen FORBUDT, å ta med seg alle slags dyr i matbutikker, spisesteder og apoteker. Bare spør Mattilsynet. Ellers er det opp til hver enkelt butikk eller senter å bestemme hva som gjelder der. Vi har tross alt avtalefrihet i Norge. Står det skiltet at hunder ikke har adgang, lar man hunden bli i bilen (forutsatt at det ikke blir for varmt) eller hjemme. Er det forretninger som tillater at hunder eller andre dyr får være med inn, står de som ikke liker dette fritt til å handle andre steder. Kontraheringsplikt foreligger som regel kun dersom tilbyderen har rettslig eller faktisk monopol, eller er avhenging av konsesjon for drift. Er forøvrig ikke overrasket atd argumentet at noen er redde for hunder, blir trukket, igjen. Andre som har fobier må forholde seg til dem på best mulig måte, da helst ved hjelp av psykolog. Når det gjelder folk med hundeskrekk er løsningen alltid at det er hundene som må vike, ikke at disse skal ta tak i angsten sin selv.
Gjest Glør Skrevet 10. juni 2009 #112 Skrevet 10. juni 2009 Jeg ser ikke helt at dette skal være noe å diskutere. Er det ikke lov med hund i butikken tar jeg henne selvsagt ikke med, er det lov kan det godt hende jeg gjør det. Vanligvis er jo bikkja hjemme når jeg shopper, men det hender jo at jeg kommer i situasjoner hvor det er greiest å ha henne med. På kjøpesentre er det vanligvis lov å ta med hund inn til dyrebutikken og ut igjen, og min erfaring er at de som jobber der oppfrodrer til det, når man skal kjøpe sele, seng ol. Og når de synes det er greit gjør jeg heller det enn å drive og ta mål, siden det er lettere.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 10. juni 2009 #113 Skrevet 10. juni 2009 (endret) ... Endret 17. oktober 2009 av Lamia Lenis
Tabris Skrevet 10. juni 2009 #114 Skrevet 10. juni 2009 Jeg trodde virkelig ikke det var et utbredt problem, selv om jeg også har sett det noen ganger. Kunne ikke ramle meg inn i å ta hunden min med i butikken. Eneste unntaket var en dyreutstyrsbutikk som holdt til i en gammel låve hvor det var lov av eier å ta hunder med inn for å kunne prøve halsbånd på dem.
Juizy Skrevet 10. juni 2009 #115 Skrevet 10. juni 2009 Hvorfor skal hunden måtte være med inn på matbutikk o.l. Det må da gå ann og planlegge bedre ?! Vi har hund, og min sambo er ofte borte i forbindelse med jobb, da har han vår eneste bil med seg. Jeg har aldri trengt og ta hunden med på butikken !! Men derimot på dyrebutikken kan ingen nekte meg og ta han med !! Den vi bruker ligger på et senter, riktig nok med egen utgangsdør i tillegg
Gjest Lamia Lenis Skrevet 10. juni 2009 #116 Skrevet 10. juni 2009 (endret) ... Endret 17. oktober 2009 av Lamia Lenis
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 10. juni 2009 #117 Skrevet 10. juni 2009 (endret) det er ihvertfall ikke noe problem når jeg går på butikken og har med bikkja, han står fint utenfor og venter. Det er ulovlig å binde hunder utenfor butikker. I Lov om hundehold (hundeloven) kapittel 2 Sikring av hunder står det i § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund; Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. For det første fins det allergikere, folk som er redde for hunder, og det er ikke så veldig hygienisk med ei slevende bikkje inne i matbutikken. I tillegg så har man dem som har en annen religion. I noen religioner så er hunder urene: Uren Siden det er mange som tilhører den religionen i Norge idag bør man kanskje ta hensyn til dem også? Endret 10. juni 2009 av Fropessor Snurre
kaprifolen Skrevet 11. juni 2009 #118 Skrevet 11. juni 2009 (endret) Jeg har hatt med meg hunden min når jeg går igjennom senteret et par ganger. Fra parkeringen til gågaten f.eks. Den veier over 20 kg, og kan ikke bæres, men går fint ved siden av meg i bånd. Så lenge det ikke står noe skilt om at det er ulovlig (jeg har ikke sett noe på dette senteret), så ser jeg ikke problemet. Jeg tar hensyn til folk som evt er redde ved å ha henne tett inntil meg, og hun ligger mellom benene mine hvis vi står og snakker med noen. Jeg har henne aldri med meg inn noen steder med mat. Tillegg: Å ta "hensyn" til andre kulturer som synes hunder er urene, kommer du ikke langt med i min bok. Så lenge hunder har lov til å f.eks ta bussen, så er det ikke snakk om at jeg hadde jenket meg litt engang hvis f.eks en muslim hadde krevd at vi måtte gå av, fordi hunden er uren. Man skal tilpasse seg det landet man er i. Endret 11. juni 2009 av kaprifolen
kaprifolen Skrevet 11. juni 2009 #119 Skrevet 11. juni 2009 Herregud! Om jeg er på vei et sted og må innom butikken tar jeg selvfølgelig med meg hunden, det er jo ikke noe problem å ta den under armen eller i handlevognen. Jeg kan ikke skjønne at det skal være et problem verken på mat eller klesbutikker, jeg gnir den jo ikke opp i varene. Og det kommer ikke på tale å la den vente i bilen man vet aldri hva som kan skje! Hva kan skje med bikkja di i bilen? At bilen blir stjålet? Da er sikkert sjansen større for at butikken blir ranet med deg og bikkja inni... Tenk om den blir tatt som gissel!? At hunden kan hoppe rundt og starte bilen selv er jo en umulighet: For du har vel selvsagt bilen din i bur når du kjører bil?!?!?!
Troyamin Skrevet 11. juni 2009 #120 Skrevet 11. juni 2009 I Lov om hundehold (hundeloven) kapittel 2 Sikring av hunder står det i § 5. Forbud mot å gå fra bundet hund; Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. Og så blir det opp til hver enkel hundeeier å definere hvor langt unna inngangen som er langt nok unna...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå