Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #81 Skrevet 9. juni 2009 Dyr i en så unaturlig situasjon som et kjøpesenter kan være så veloppdragne som bare det, de er fortsatt dyr og vil kunne reagere kraftig på dette unaturlige folksomme miljøet som eieren velger å utsette dem for. Et senter er et perfekt sted for sosialisering. Og hvis du faktisk eier hund, burde du visst dette.
Gjest Dora Flanica Skrevet 9. juni 2009 #82 Skrevet 9. juni 2009 (endret) Nå banner jeg vel i kjerka, men en hund er ikke et menneske. Små barn i butikk er noe annet. Har til den dag idag ikke hørt om noen som er allergiske mot små barn (bokstavelig talt) eller som har reell fobi for unger. Sistnevnte fins sikkert, men tror det er mer vanlig med fobi for bikkjer... Det er soleklart at foreldrene må passe på hva ungene driver med på butikken, men dette er en tråd som omhandler hunder i butikk. Syns ikke det er hysterisk å nekte hunder adgang i butikker, snarere er det mer hysterisk å behandle hunden som et menneske og insistere på at hunden skal være med inn. Et senter er et perfekt sted for sosialisering. Og hvis du faktisk eier hund, burde du visst dette. Hva med parker? Eller skog, turstier og andre steder der det ferdes folk? Hvorfor er det en så stor deal å ha hunden med inn på et kjøpesenter hvor det er tettpakka med folk? Endret 9. juni 2009 av Dora Flanica
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #83 Skrevet 9. juni 2009 Jeg synes folk er overhysteriske når det kommer til hunder. Lurer på når samfunnet ble så livredde egentlig...
Gjest Gjest_Hundeeier_* Skrevet 9. juni 2009 #84 Skrevet 9. juni 2009 Et senter er et perfekt sted for sosialisering. Og hvis du faktisk eier hund, burde du visst dette. Unnskyld at det var? Et kjøpesenter er et godt sted for sosialisering for en hund? Har du røyka sokkene dine? Du mener oppriktigtalt at det er naturlig for en hund å oppholde seg i veldig folksomme og til dels stressende omgivelser hvor de ikke får tid til å ta til seg alle sanseinntrykkene og lydene? Hvor lyden blir forvrengt og forsterket pga bygningen? Hvor hunden ikke kan føle seg særlig trygg pga alt den ikke klarer å ha kontroll over som er helt unaturlig for den? Jeg skjønner at det er enkelte som ser ut til å tro at det er hundens naturtilstand å være på et kjøpesenter...
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #85 Skrevet 9. juni 2009 Værste i butikk må jo være alle som har småunger med. Klissete ekle unger som tar på ting en skal spise. Fysj, så ekkelt. Er ikke en menneskerett å få barn heller. La oss forby små barn i matvarebutikk! Enig (selv om dette kanske var ironisk ment). Hadde jeg vært butikkeier, ville jeg heller hatt besøk av en grei hund enn en møkkete drittunge, som løper rundt i butikken og skriker og bråker.
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #86 Skrevet 9. juni 2009 Unnskyld at det var? Et kjøpesenter er et godt sted for sosialisering for en hund? Har du røyka sokkene dine? Du mener oppriktigtalt at det er naturlig for en hund å oppholde seg i veldig folksomme og til dels stressende omgivelser hvor de ikke får tid til å ta til seg alle sanseinntrykkene og lydene? Hvor lyden blir forvrengt og forsterket pga bygningen? Hvor hunden ikke kan føle seg særlig trygg pga alt den ikke klarer å ha kontroll over som er helt unaturlig for den? Jeg skjønner at det er enkelte som ser ut til å tro at det er hundens naturtilstand å være på et kjøpesenter... Du har tydeligvis aldri hatt en velsosialisert hund du da... Nå ser jeg på det som et godt sted å venne hundene til mange mennesker. Og jeg vet om mange flere enn meg som har det på samme måte.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #87 Skrevet 9. juni 2009 Værste i butikk må jo være alle som har småunger med. Klissete ekle unger som tar på ting en skal spise. Fysj, så ekkelt. Er ikke en menneskerett å få barn heller. La oss forby små barn i matvarebutikk! Å herregud, hver gang det er en diskusjon om hvorvidt hundeiere må forholde seg til regler eller ikke kommer dette argumente.. Denne tråden handler om hundeeiere som tar hunden sin med inn på steder der det er ett forbud mot hunder. Ikke om barn, parfyme, skitne folk og ellers andre ting mann ikke liker. Og bare så det er sagt jeg tar ikke med meg barn der det ikke er lov eller ønsket (f.eks stillevogner), jeg tar ikke på meg parfyme der det er regler mot det (barnehager) og jeg passer på å ha en grei daglig hygiene. Det er faktisk ganske lett å ta hensyn til andre hvis man bare gidder, og når det kommer til hunder på sentre og store butikker er det faktisk ikke "bare" snakk om å ta hensyn men også om å forholde seg til eksisterende forbud
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #88 Skrevet 9. juni 2009 Du har tydeligvis aldri hatt en velsosialisert hund du da... Nå ser jeg på det som et godt sted å venne hundene til mange mennesker. Og jeg vet om mange flere enn meg som har det på samme måte. Jeg trodde du sa at du ikke tok med deg hunden på steder det var forbudt jeg? :klø:
Gjest Dora Flanica Skrevet 9. juni 2009 #89 Skrevet 9. juni 2009 Og bare så det er sagt jeg tar ikke med meg barn der det ikke er lov eller ønsket (f.eks stillevogner), jeg tar ikke på meg parfyme der det er regler mot det (barnehager) og jeg passer på å ha en grei daglig hygiene. Det er faktisk ganske lett å ta hensyn til andre hvis man bare gidder, og når det kommer til hunder på sentre og store butikker er det faktisk ikke "bare" snakk om å ta hensyn men også om å forholde seg til eksisterende forbud Nemlig.
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #90 Skrevet 9. juni 2009 Jeg trodde du sa at du ikke tok med deg hunden på steder det var forbudt jeg? :klø: Det er ikke forbud om det der jeg går... Så hvor har du det fra?
Gjest Gjest_Hundeeier_* Skrevet 9. juni 2009 #91 Skrevet 9. juni 2009 Du har tydeligvis aldri hatt en velsosialisert hund du da... Nå ser jeg på det som et godt sted å venne hundene til mange mennesker. Og jeg vet om mange flere enn meg som har det på samme måte. Jo, jeg har har hatt mange velsosialiserte hunder, men jeg har alvorlig talt ikke noen gang sett nødvendigheten av å lære dem å takle kjøpesenter og butikker. Hundene mine klarte fint å bli godt sosialiserte ved å møte andre mennesker utendørs, gjerne i folksomme områder utendørs. For det du ikke ser ut til å skjønne er at det du kaller velsosialisert er faktisk bare du som har lært hunden din opp til å være på kjøpesenter og i butikker noe som den egentlig ikke burde bli utsatt for. Du har med andre ord sett på det som viktig for dine hunder at de kan være i butikker og på kjøpesenter på shopping. Så viktig faktisk at du har valgt å bruke tid og krefter på å trene opp hunden til å være der.
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #92 Skrevet 9. juni 2009 Jo, jeg har har hatt mange velsosialiserte hunder, men jeg har alvorlig talt ikke noen gang sett nødvendigheten av å lære dem å takle kjøpesenter og butikker. Hundene mine klarte fint å bli godt sosialiserte ved å møte andre mennesker utendørs, gjerne i folksomme områder utendørs. For det du ikke ser ut til å skjønne er at det du kaller velsosialisert er faktisk bare du som har lært hunden din opp til å være på kjøpesenter og i butikker noe som den egentlig ikke burde bli utsatt for. Du har med andre ord sett på det som viktig for dine hunder at de kan være i butikker og på kjøpesenter på shopping. Så viktig faktisk at du har valgt å bruke tid og krefter på å trene opp hunden til å være der. Jeg ser det ikke fra din side. Så får du bare fortsette med det du mener funker for dine.
Gjest Gjest_Hundeeier_* Skrevet 9. juni 2009 #93 Skrevet 9. juni 2009 Jeg ser det ikke fra din side. Så får du bare fortsette med det du mener funker for dine. Selvfølgelig ser du det ikke fra min side, du har jo hund fordi du ønsker en venn med deg på shopping. Andre har hund fordi de syntes det er koslig å ha et kjæleDYR....
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #94 Skrevet 9. juni 2009 Selvfølgelig ser du det ikke fra min side, du har jo hund fordi du ønsker en venn med deg på shopping. Andre har hund fordi de syntes det er koslig å ha et kjæleDYR.... Du får det til å virke som om jeg daglig har med meg hundene på et shoppingsenter. De siste sju mnd har jeg hatt med bikkjene tre ganger. Har da vært der i ti-femten min. Men jeg skjønner faktisk de som har med seg hundene overalt. Disse folkene ser på hundene som sine venner. Kjenner flere som er uten barn, men med hund. Og disse hundene lever et ganske godt liv.
Gjest Kvinge Skrevet 9. juni 2009 #95 Skrevet 9. juni 2009 Nå banner jeg vel i kjerka, men en hund er ikke et menneske. Små barn i butikk er noe annet. Har til den dag idag ikke hørt om noen som er allergiske mot små barn (bokstavelig talt) eller som har reell fobi for unger. Sistnevnte fins sikkert, men tror det er mer vanlig med fobi for bikkjer... Det er soleklart at foreldrene må passe på hva ungene driver med på butikken, men dette er en tråd som omhandler hunder i butikk. Syns ikke det er hysterisk å nekte hunder adgang i butikker, snarere er det mer hysterisk å behandle hunden som et menneske og insistere på at hunden skal være med inn. Hva med parker? Eller skog, turstier og andre steder der det ferdes folk? Hvorfor er det en så stor deal å ha hunden med inn på et kjøpesenter hvor det er tettpakka med folk? Nå handler sosialisering av hund om å venne hunden til unaturlige situajsoner, slik at den ikke stresser seg opp i disse situasjonene senere. Jeg har selv hatt hunden med meg inn i en butikk en gang. Men da spurte jeg betjeningen om det var greit at jeg holdt henne på armen. Valpen var 8 uker gammel, 0,2 kg tung. Dette var en enkeltstående butikk (ikke kjøpesenter). Jeg mener man skal respektere de regler som finnes. Men at det ikke skal være lov å ta bikkja med inn på en dyrebutikk? Dyrebutikker er laget for dyr. Selvfølgelig, noen steder er det enkelt og greit ikke lov, men hva med de butikkene som er tilrettelagte for at en skal kunne ta med dyr? Synes folk reagerer ganske så hysterisk på dette. Jeg jobber selv i klesbutikk, og har ved ett tilfelle sett at noen tar med seg hund inn i butikken. Da lå hunden inni jakka på jenta, og jeg hadde ikke lagt merke til det om hun ikke sa det.
Gjest Dora Flanica Skrevet 9. juni 2009 #96 Skrevet 9. juni 2009 Nå handler sosialisering av hund om å venne hunden til unaturlige situajsoner, slik at den ikke stresser seg opp i disse situasjonene senere. Jeg har selv hatt hunden med meg inn i en butikk en gang. Men da spurte jeg betjeningen om det var greit at jeg holdt henne på armen. Valpen var 8 uker gammel, 0,2 kg tung. Dette var en enkeltstående butikk (ikke kjøpesenter). Jeg mener man skal respektere de regler som finnes. Men at det ikke skal være lov å ta bikkja med inn på en dyrebutikk? Dyrebutikker er laget for dyr. Selvfølgelig, noen steder er det enkelt og greit ikke lov, men hva med de butikkene som er tilrettelagte for at en skal kunne ta med dyr? Synes folk reagerer ganske så hysterisk på dette. Jeg jobber selv i klesbutikk, og har ved ett tilfelle sett at noen tar med seg hund inn i butikken. Da lå hunden inni jakka på jenta, og jeg hadde ikke lagt merke til det om hun ikke sa det. Jeg er faktisk ikke uenig med deg der, at man spør betjeningen viser at man tar hensyn. I utgangspunktet gjør det meg ingenting at det er hunder i butikken. Men jeg er klar over at det ikke er slik for alle, derfor etterlyser jeg hensyn og et likevektig syn. Og at noen tar med seg en veloppdragen hund inn i en dyrebutikk ser jeg heller ikke noe galt i. En ting er at man ikke liker hunder inne i butikker, da er det snakk om personlige preferanser, men en annen ting er når det går utover noens helse. Hunden kan ha kommet borti klær i butikken, og for enkelte allergikere er det nok til at de må rett inn på sykehuset, bare fordi de prøvde det plagget. Kan man gjøre dagen lettere for noen, så er det vel bra? Det jeg reagerer mest på er holdningen til enkelte hundeeiere, alt dreier seg om dem og dyret deres, at man bare turer fram uten å tenke på omgivelsene.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #97 Skrevet 9. juni 2009 Det er ikke forbud om det der jeg går... Så hvor har du det fra? Jeg har bare aldri vært i et senter der det er lov å ha med hund, har faktisk aldri hørt om det engang sikker på at det ikke er et lite skilt på døren med bilde av hund med rød strek over på senteret ditt?
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #98 Skrevet 9. juni 2009 Jeg er faktisk ikke uenig med deg der, at man spør betjeningen viser at man tar hensyn. I utgangspunktet gjør det meg ingenting at det er hunder i butikken. Men jeg er klar over at det ikke er slik for alle, derfor etterlyser jeg hensyn og et likevektig syn. Og at noen tar med seg en veloppdragen hund inn i en dyrebutikk ser jeg heller ikke noe galt i. En ting er at man ikke liker hunder inne i butikker, da er det snakk om personlige preferanser, men en annen ting er når det går utover noens helse. Hunden kan ha kommet borti klær i butikken, og for enkelte allergikere er det nok til at de må rett inn på sykehuset, bare fordi de prøvde det plagget. Kan man gjøre dagen lettere for noen, så er det vel bra? Det jeg reagerer mest på er holdningen til enkelte hundeeiere, alt dreier seg om dem og dyret deres, at man bare turer fram uten å tenke på omgivelsene. Enig
TanteBrun Skrevet 9. juni 2009 #99 Skrevet 9. juni 2009 (endret) Før hadde menneskene hund av praktiske årsaker. Hunden var en arbeidshund, en gjeterhund, jakthund, vakthund osv. Eller også som de som hadde katt for å holde musene vekk. Og det var stort sett på gårder og større landlige eiendommer. Nå er det nesten uvanlig, for nå er den vanligst å ha en hund som et kjæredyr og familiemedlem. Helt greit. Jeg er der selv. Elsker, elsker og elsker hunder. Men derfra til å opphøye hunden til å være et menneske med like rettigheter, er mer enn jeg skjønner. Man ser ikke menn i kvinnegarderoben, for det er ikke lov. Man ser ikke kvinner i herregarderoben, for det er ikke lov. Man tar heller ikke med seg mindreårige på bar sent på kvelden, for det er ikke lov. Man tar ikke med seg sitt kjæledyr i butikken, for det er ikke lov. Forleden fikk jeg spørsmål om hvorfor bikkja ikke var med da vi skulle ut å spise. Og jeg svarte "Hvorfor skal hun være med?" Hun ligger like gjerne på plassen sin og sover og slapper av. Mye bedre det. Vedkommende som spurte er av typen som tar med seg "babyen" (bikkja) overalt, og da mener jeg overalt. Skjønner ikke det heller jeg. Endret 9. juni 2009 av -TanteBrun-
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #100 Skrevet 9. juni 2009 Jeg har bare aldri vært i et senter der det er lov å ha med hund, har faktisk aldri hørt om det engang sikker på at det ikke er et lite skilt på døren med bilde av hund med rød strek over på senteret ditt? Bare over rullebrett. Ikke hund. Jeg har selv jobbet i Dyrebutikken i det aktuelle senteret og jeg fikk beskjed fra ledelsen at det var lov. Dette pga EI dame reagerte på at det satt en hund utenfor butikken i senteret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå