Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #21 Skrevet 13. februar 2010 Vet ikke hvordan det går med ham nå, men har slitt med søvnproblemer selv. ble bare liggende i timer å tenke på alt mulig men ble aldri trøtt. snakket med lege og fikk gode tips der. Driver han med idrett? begynnte selv på kickboksing hvor man har hard utholdenhet og maks styrke, etter slike treninger sovner jeg monementant. har du trent hardt nok, sovner du. Hvis han finner en idrett han liker er det også en fin måte å møte folk med samme intreresse. annet er også å ikke spille tv-spill, surfe på nettet gjøre lekser før man legger seg men det er vel basic. Hvis han er veldig smart kan også det å etterhvert gå over til selvstudie være en ide, mer effektiv læring og man tilpasser undervisningen etter sin egen døgnrytme. vet ikke om alt dette er prøvd men vet at det funker for mange
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #22 Skrevet 13. februar 2010 Ville kanskje satset på å prøve melatonin. Går på dette selv. Er sett på som mellom naturmedisin og "vanlig" medisin. Veldig mildt, og kan noen dager før man merker at man går på det. Ingen bivirkninger, da dette er hormonet som gjør oss trøtte naturlig. Skal tas 1-2 timer før man skal sove. Er lurt å ordne seg etter å ha tatt det, for så å legge seg, slik at mørket trigger melatoninen til å virke. Uten mørket kan det skje at man ikke merker melatoninen i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #23 Skrevet 13. februar 2010 Har ingen gode råd, men dette var veldig interessant å lese. Det er nemlig en beskrivelse av datteren min. Hun har alltid sovet lite, er veldig intelligent, spinner rundt på gulvet når hun ser på TV. Men jenta mi er sosialt anlagt, så akkurat det stemmer ikke. Nå er datteren min 14 år, hun legger seg rundt 11 og sovner i 12 tida. Vanligvis. Hun fungerer med dette, men jeg skulle ønske hun fikk mer søvn. Syns forresten at det noen ganger kan hjelpe litt med en kopp kakao rett før leggetid, gjerne på sengekanten. Har gått bra i forhold til tenner også det, faktisk.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #24 Skrevet 13. februar 2010 Hvordan vet du at han ikke får sove fordi han er så smart? Er det et typisk trekk for intelligente barn? Det stemmer. Noen trekk ved intelligente barn er: - Sovner sent - Er rolige i atferd - Stiller spørsmål - Er observerende - Bruker tid - Forstår ironi og voksenhumor Som regel trener de og er musikalske.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #25 Skrevet 13. februar 2010 Det stemmer. Noen trekk ved intelligente barn er: - Sovner sent - Er rolige i atferd - Stiller spørsmål - Er observerende - Bruker tid - Forstår ironi og voksenhumor Som regel trener de og er musikalske. Hmmm.... Jeg så på den linken og selv om jeg ikke vet om jeg var et intelligent barn eller hur, så var det en rekke ting som passet, blant annet at jeg var tydeligvis en sær person, jeg ville heller være sammen med voksne eller yngre barn, rolig i adferd, observerende, ganske introvert, musikalsk (piano og 1.sopran). Tja....
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 13. februar 2010 #26 Skrevet 13. februar 2010 Lær han meditasjon og å "tømme" hodet. Hvis han virkelig er så intelligent tar han det som en utfordring
tingeling Skrevet 14. februar 2010 #27 Skrevet 14. februar 2010 Yoga og avslapningsteknikker? En del av yoga er jo å fokusere på pust og tømme hjernen/fokusere på "her og nå", samtidig kan man drive hard trening gjennom yoga og lære god kroppskontroll. Verdt et forsøk kanskje. Jeg slet mye med å sove når jeg var liten, men lærte meg å ikke stresse ift å sovne (for ble jeg stresset så sovnet jeg ihvertdall ikke). Lærte meg å nekte meg selv å tenke på noe som helst og samt avspenningsteknikk.
Tallika Skrevet 14. februar 2010 #28 Skrevet 14. februar 2010 har du prøvd å brekke av en liten bit sovepilla di? fikk dette i tips av en lege, og ikke noe jeg gjør på egenhånd, og du burde selvsagt ikke gi han dette ofte. har en som ikke sovner før 01.30 selv, og har den siste månden gitt han 1/3 mogadon, som jeg fikk av legen. delte den i to og brakk så av en liiiiiten bit av pilla, og han sovner i allefall. men jeg understreker at dette er en nødløsning
Tallika Skrevet 14. februar 2010 #29 Skrevet 14. februar 2010 Har ingen gode råd, men dette var veldig interessant å lese. Det er nemlig en beskrivelse av datteren min. Hun har alltid sovet lite, er veldig intelligent, spinner rundt på gulvet når hun ser på TV. Men jenta mi er sosialt anlagt, så akkurat det stemmer ikke. Nå er datteren min 14 år, hun legger seg rundt 11 og sovner i 12 tida. Vanligvis. Hun fungerer med dette, men jeg skulle ønske hun fikk mer søvn. Syns forresten at det noen ganger kan hjelpe litt med en kopp kakao rett før leggetid, gjerne på sengekanten. Har gått bra i forhold til tenner også det, faktisk. Kakao hjelper veldig. eller varm melk med honning.
Cata Skrevet 14. februar 2010 #30 Skrevet 14. februar 2010 Lær han meditasjon og å "tømme" hodet. Hvis han virkelig er så intelligent tar han det som en utfordring Signerer denne. Barn kan også lære meditasjon. På det kurset jeg gikk var det en hel familie som deltok. Barna fikk litt kortere økter enn det vi voksne skulle ha, men forøvrig var det samme teknikk. Tipper at hvis det virker så lærer sønnen din seg å tilpasse lengden på øktene slik at det passer best for ham. Det tømmer nok ikke hodet helt, men med litt øvelse så bidrar det til at det blir lettere å roe tankene.
Gjest Korrelasjon Skrevet 14. februar 2010 #31 Skrevet 14. februar 2010 Regner med at trådstarter ikke følger med her lenger, men uansett! Jeg var selv en smart unge, og gjorde det ekstremt bra på skolen selv uten spesielt stor innsats. Jeg fungerte forsåvidt godt sosialt (fikk høre fra lærere at mange andre barn så opp til meg, selv om jeg selv aldri følte meg noe over dem), men likte også å være alene. Andre trekk ved såkalte intelligente barn er allerede nevnt her, så jeg skal ikke gå inn på det mer. Men det som er relevant her, er at jeg også hadde et svært lite søvnbehov. Jeg husker at da jeg var ti år, la jeg meg litt sent i forhold til andre barn. Men i stedet for å legge meg til å sove, leste jeg masse bøker, og snek meg til å se på TV selv lenge etter at foreldrene mine hadde lagt seg. Husker blant annet at jeg ofte så reprisen av Big Brother om natta, og det startet som oftest 01:00... Når man da står opp kl. 7 sier det seg selv at det sjelden ble mer enn fem timer søvn. Det jeg mener er at man kanskje bare må godta at ikke alle har like stort søvnbehov. Man har jo gjerne fått høre at for lite søvn fører til dårlig vekst, dårlige resultater på skolen osv. - men for noen er det rett og slett ikke naturlig å sove åtte timer eller mer hver natt... For å si det sånn: jeg vokste normalt, cruiset gjennom hele skolegangen (med karakterer som er gode nok til å komme inn på hva som helst på universitetet) og hadde ingen problemer med at jeg var trøtt (for jeg var rett og slett ikke særlig trøtt). Dersom jeg prøver å sove for eksempel sju timer hver natt i en periode, får jeg etter hvert problemer, i form av at jeg ikke klarer å sovne på kvelden og/eller våkner alt for tidlig om morgenen. Kanskje er dette tilfelle med gutten din også, og i såfall er det ingen grunn til å tvinge han til å legge seg tidlig... Lykke til
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. februar 2010 #32 Skrevet 14. februar 2010 Hej:-) Lenge siden jeg har vært herinde, men opdaget at mit "brev" tilbake fra sommeren i fjor, hadde fått noen nye svar. Så tenkte jeg ville holde dåkke oppdatert:-) Min sønn er no 11 år, søvnen har ikke endret seg radikalt, men valgte at kjøpe en kugledyne som hjelper autister, ocd, angst etc. Vi er bosatt i Danmark, så vet ikke kor utbredt den er i andre land, men det er en dansk producert dyne som veier 12 kg med 100-vis af "tennisballer" i dynen. De trykker på barnets kropp forskjellige steder, som gjør at dei føler seg trygg under dynen. Min sønn fikk diagnosen Infantil Autist i oktober i fjor. 75 % af alle infantil Autister har en IQ på under 80, han har som tidligere skrevet over 140 i IQ. Det har vært en utrolig tung tid. Jeg vil takker alle for svarene jeg har fået og jeg er dypt takknemlig for at folk har lest mitt indlegg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå