Gå til innhold

Barn med høy IQ

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anonym
Skrevet

Hei

Jeg skriver her grunnet min sønn på 10 år, har så store søvnvansker, at jeg får helt vondt innvendig bare ved tanken over hvor fortvilende dette må vær for han:(

Han har en IQ på over 140 og hjernen hans klarer ikke falde til ro, når det er sengetid.

Han er akkurat blitt 10 år og legge seg rundt halv 9-9 om kvelden ( han skal op kl.06.30) på hverdager. Men han sover først etter kl.24.00

Stakkaren ligger da stille i senga si i mange timer før han kan sove.

Ofte blir kl.01.30 før han sovner. han er sååå trøtt om morningen og det skjønner jeg godt, når han jo da kun sover i gjennomsnittet mellom 4-5 timer.

Jeg vil helst unngå sove piller til han....Han har 1000 ting i hodet sitt konstant.

Han har et musikalsk talent og kan forteller om ting folk slett ikke vet noe om.

Matematisk kan han regne kompliserte matte oppgaver. Han kan skille en pc fra hverandre og sette den sammen igjen. Han skal kun se og høre ting en gang så vet han det resten av livet.

Men når kvelden kommer og han skal sove, klarer hjernen ikke kople fra.

Syns synd i han...er så fortvilende og ikke kunne sove.

Dette er ikke bare en gang i mellom, dette er noget som skjer hver eneste dag.

Er der noen som har noen gode råd, for og lettere for barn til og sove?

Alle råd mottages med åpne arme.

Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at han ikke får sove fordi han er så smart? Er det et typisk trekk for intelligente barn?

Gjest Hilde K S
Skrevet
Hvordan vet du at han ikke får sove fordi han er så smart? Er det et typisk trekk for intelligente barn?

Ja.

Skrevet

Flott link, men ang søvnvansker så fant jeg kun dette: "Mange intelligente barn har meget lite søvnbehov, men det finnes også de som har stort søvnbehov". Altså står det ikke noe (som jeg fant) om at intelligente barn typisk strever med å sovne, men at noen intelligente barn har mindre søvnbehov enn andre, mens andre intelligente barn har stort søvnbehov (som hos andre, mindre intelligente barn, vil jeg tro?). Med mindre det var noe jeg overså da...

Jeg ville gått til lege og diskutert søvnvanskene med denne.

Gjest Gjest_anonym
Skrevet

tusen takk for den linken:)

åh, så mange kjennetegn jeg kan se.

Syns så synd i han. Det har pågått over så lang tid no.

Jeg vet seriøst ikke hva vi skal gjøre lenger:(

Har prøvet det meste no. Jeg har akkurat vært inne hos han no og han ligger som vanlig våken. Har snakket med han om han vet noen grunn til han ikke sover så lett. Han forteller: mitt hode pumper informasjon og jeg vet ikke hvor det kommer fra og hva jeg skal gjøre med det.

Jeg vet idag at mennesker med så høy IQ ikke har det lett i det sosiale. Han trives best alene og han vet ikke hva han skal prate med klasse kammeraterne om grunnet dei jo ingen felles interesser har.

Jeg vil gjøre hva som helst for at han skal unngå sovepiller, da jeg jo også må tenke på bivirkninger det vil have for han.

Jeg vet godt at barn har forskjellige søvnbehov og at alle kan sove dårligt, men dette er hver eneste dag og et barn i vokse alderen kan vel ikke klare seg med 4-5 timers søvn i døgnet? Huff...jeg vet min innlegg er usammenhengende, men vet ikke hva jeg lenger skal gjøre:(

Gjest Hilde K S
Skrevet

Spør ham hva han tenker på før han sovner.

Og Kosemose; jeg husket feil.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan et barn på hans alder lære seg avslappingsteknikker?

Ellers synes jeg rådet om å ta ham med til lege er et godt råd.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg er enig i at sovepiller ikke er noen god idè, og jeg ser kanskje for meg at det kan kneble litt av tankevirksomheten hans på dagtid også?

Hva med avslapningsmetoder o.l?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har en 7 åring her i huset som er akkurat likedan.

Prøv å forskyve leggetiden hans, slik at han legger seg senere. Er ikke sikkert dette funker for ham, men det er verdt å prøve.

Ellers har du muligheten med innsovingstabletter, og nei det er ikke det samme som sovetabletter.

Vår 7 åring legger seg kl 2200, selv om han skal opp kl 0630. Dette fungerer sånn nogen lunde her hos oss. Vi har ikke prøvd innsovningstabletter på han enda. Vi vil også prøve alt annet før vi tyr til det.

Bivirkninger på innsovningstabletter vs bivirkninger på for lite søvn, det er det dere foreldre som må finne ut av hva som er best, i samråd med lege og barnet.

Lykke til.

Gjest Glør
Skrevet

Jeg har vært sånn store deler av livet, og det som har fungert for meg er å ha faste rutiner rundt leggingen, og helst ikke gjøre for mye tankearbeid de siste timene før senga. Legg inn noen koslige, avslappende rutiner, som toner dagen litt ned, en kopp kakao mens man prater om hyggelige ting ol. Det kan også hende du i tillegg blir nødt til å forskyve leggetider, kanskje trenger han også mindre søvn. Prøv med en halvtime først, og se hvordan det går.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har brukt innsovingstabeletter og en veldig ubehagelig bivirkning for meg ble at jeg følte meg sløv og neste litt påvirket av alkohol dagen etterpå. Og dette varte i mange timer etter at jeg sto opp.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med legen. Så ville jeg ha søkt litt på nettet og tatt kontakt med skolene som tar inn "genibarn". De har sikkert en løsning til deg. Vet det finnes sånne skoler i USA

Gjest Smaragd
Skrevet

Nå er jeg ikke ti år gamel, men med meg hjelper det å ha en blokk og blyant på nattbordet, så jeg kan skrive ned ting jeg ligger å tenker på og er redd for å glemme. Tankene kverner ofte i ett...

Da skriver jeg det ned, så det står der til meg neste morgen og jeg kan ta meg av det da.

Jeg er også veldig bevisst på å ligge helt i ro. kjenne etter om jeg "dirrer" på en fot eller noe, og stopper det.

Min bror har forresten ADHD og er svært smart.

Sliter med tankene sine sier han, og har i voksen alder begynt på naturmedisiner- for å "roe" tankene.

(i stedenfor ritalin som han gikk på som barn, som jo er dop! )

Han mener han ser verden i hurtigfilm til vanlig. Alt foregår i raskt tempo.

Han mener han har et nytt liv av disse naturmedisinene.

De roer han ned på "normalt" tempo som han kaller det :)

Kan det virke på sønnen din tror du?

Naturmedisiner er jo verdt et forsøk, er det ikke det da? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en datter på ni som sliter med det samme, for tiden bruker hun rundt 2 timer på å sovne. Hun klarer ikke å få alle tankene ut av hode og roe seg ned. Hun er svært smart (aldri målt noen iq) og har svært mange kreative egenskaper.

Vi forsøkte innsovningstabletter et par uker for en stund tilbake, men disse hjalp bare da og en liten stund etter.

Vi har fått tips bra BUP om å forsøke med at hun leser til hun blir trøtt, men etter at hun blir trøtt og legger fra seg boka, våkner hun liksom opp igjen og ligger mest og småsynger og sparker i taket (køyeseng).

har dere vært hos legen og hørt hva denne har og si?

kanskje dere kan forsøke at han leser en stund på sengen?

skal følge denne tråden selg jeg :-)

Gjest No wonder women
Skrevet

Det første jeg umiddelbart tenkte på er at han kanskje må "slites" ut mentalt før han sovner. Eller kanskje et krevende fysisk treningsprogramm hjelper til å få han sliten slik at han kan få falle til ro`?

Gjest SmallTalk
Skrevet
Det første jeg umiddelbart tenkte på er at han kanskje må "slites" ut mentalt før han sovner. Eller kanskje et krevende fysisk treningsprogramm hjelper til å få han sliten slik at han kan få falle til ro`?

Eller at han sliter seg ut fysisk slik at han ikke orker å tenke. Jeg har også en tendens til å sovne seint pga at hodet kverner, og for min del så funker det å med litt enkel styrketrening eller liknende før jeg legger meg. Da får jeg ut litt energi, og hodet kobler ut litt. :)

Skrevet

Jeg sovner IKKE lett. Kan ta timer - hver kveld. Veldig slitsomt. Det som hjelper er:

- Frisk luft og heftig fysisk aktivitet på ettermiddagen

- Rolig kveld

- Ikke sitte foran pc'en til sent.

- Kamillete eller en annen type beroligende te

- Lavendelhudkrem (Lavendellukten er beroligende)

- INGEN mental aktivitet, som lesing eller dokumentarprogram el. sent på kvelden. Da tenker jeg for mye.

Jeg klarer aldri å gjøre alt dette altså. Men hvis jeg får til NOE så går det.

Jeg har alltid hatt vanskelig for å sove - det står i babyalbumet mitt tilogmed, sov mindre enn alle andre fra dag 1. Mamma og pappa lærte meg veldig tidlig avslapningsteknikker (lenge før jeg var ferdig på barneskolen). Jeg bruker disse fremdeles, og det er langt fra alltid slik at de hjelper meg til å sovne, men det er godt for kroppen å bli så avslappet, selvom hodet kverner. Jeg er mer uthvilt dagen etter da, enn hvis både kroppen og hodet har vært stressa.

Jeg var et såkalt intelligent barn. Har aldri tenkt at det var derfor jeg ikke fikk sove. Hm... Kanskje det. Aner ikke. Årsaken er jo ikke så viktig, egentlig, så lenge man finner en løsning.

Skrevet

Sønnen til min svigerinne er ti år og har også noe av det samme problemet. Han ligger og grubler og grubler og bekymrer seg over ting, så han ikke får sove. Dette pågikk i ett år, og til slutt tok min svigerinne han med til en homeopat hvor han fikk noen homeopatiske tabletter. Han tar noen av disse hver kveld og har søren meg sovnet og sovet hele natten siden!!!!Verdt ett forsøk?

Skrevet

Du bør kanskje vurdere melantonin.

Melantonin er et naturlig hormon som styrer døgnrytmen.

Melantonin gir ingen bivirkninger.

Min stesønn hadde store søvnproblemer, han har ADHD og en hjerne som går på høygir konstant. Han sovna ikke før 1-2 tiden om natten og var veldig trøtt på dagtid. Etter at han begynte med melantonin har ikke dette vært et problem.

Skrevet
Du bør kanskje vurdere melantonin.

Melantonin er et naturlig hormon som styrer døgnrytmen.

Melantonin gir ingen bivirkninger.

Min stesønn hadde store søvnproblemer, han har ADHD og en hjerne som går på høygir konstant. Han sovna ikke før 1-2 tiden om natten og var veldig trøtt på dagtid. Etter at han begynte med melantonin har ikke dette vært et problem.

Bare å minne på at da må man til lege, siden det er reseptbelagt i Norge.

I tillegg:

Det er få undersøkelser på bivirkninger, sikkerhet og langtidseffekter.

les mer her: Lommelegen om melatonin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...