Gå til innhold

Hvordan komme seg opp om morgenen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg trenger tips til hvordan jeg kan komme meg opp om morgenen med en gang første vekkerklokke ringer... Jeg har på flere vekkerklokker, hører alle, men ignorerer de. Stopper det å legger meg igjen... De som stopper av seg selv lar jeg bare ringe til de stopper av seg selv.

Har hørt det finnes en lampe som gjør at det blir lysere i rommet når det nærmer seg å stå opp, men denne kommer jeg nok ikke til å prøve. Jeg merker da ikke om det er lyst eller mørkt i rommet når jeg sover.

Nå på denne tiden er det helt lyst i rommet når jeg våkner, og når jeg legger meg til skapelig tid.

Det jeg gjør om morgenen er å la være å stoppe de klokkene som ringer på nytt og på nytt og stopper å ringe av seg selv etter ca 1 min. 3 av vekkerklokkene må jeg stoppe, har de langt fra senga så MÅ ut av senga for å stoppe de, og gjør det som regel nesten med en gang den første av de tre ringer (men hender den første ringer i 10 – 30 min før jeg gidder å stoppe den), står opp av senga stopper den og går tilbake til senga (skal jo bare hvile litt til). Samme gjør jeg med nr 2 , har som regel komt meg opp før nr 3 begynner. Siden de 2 andre jeg har stopper av seg selv etter ca 1 min, men det ringer med jevne mellomrom helt til jeg faktisk står opp.

Trenger TIPS til hvordan jeg skal bryte vanene jeg har med å komme meg opp. Ikke bare setningen: Du har klokken(e) langt fra senga slik at du må stå opp for å stoppe de, så står du opp å stopper de og går ikke tilbake til sengen... Den setningen er jeg lei av å høre, det er faktisk ikke så enkelt.

Jeg prøver å fine ut hva som gjør at jeg har problemet, men det er ikke så lett. Blir så sliten på ettermiddagene av at jeg ligger i 1 – 1,5 timer hver morgen å hører på vekkerklokker før jeg faktisk står opp.

Har ikke vært til lege med dette problemet, og kommer nok ikke til å gå heller.

Om jeg har nieser og nevøer eller andre barn på overnatting, eller overnatter hos noen med barn, er det null problem for meg å stå opp når et barn vekker meg. Stå opp til vekkerklokka gjør jeg aldri med en gang. Det er akkurat som at jeg nekter for at vekkerklokken(e) skal få vekke meg. Jeg ignorerer de så godt jeg kan. Når jeg skal på jobb står jeg opp til slutt, men ofte litt i seneste liten i grunnen. Men når jeg har fri og har vekkerklokke på (da pleier jeg å ha bare 2 stk på) står jeg ikke opp når de ringer, uansett om jeg har fått nok eller for få timer med søvn. Så jeg tror jeg må hate vekkerklokker noe helt forferdelig. Hater ikke lyden av de, men hater liksom at eg vekkerklokke skal få vekke meg.

Noen som har GODE TIPS????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Dette problemet er du nok ikke alene om, men det hjelper deg nok lite. Jeg har hatt det på litt samme måten.

Har du en hverdag som er litt fleksibel kan du prøve å ikke ha på noen vekkerklokker, rydd dem vekk, og ha bare en vanlig klokke på rommet (eller en vekkerklokke som ikke er på). Vi gjorde dette med suksess. Kroppen er faktisk innstilt på å våkne når den har sovet nok. Her endte det med noen dager da jeg begynnte på jobb alt mellom 6 og 10, men det var helt greit. De første dagene "ventet" jeg på at klokka skulle ringe og våknet eksta tidlig. Etterhvert normaliserte det seg og jeg våknet hver dag rundt 7.

Dette forutsetter vel at du ikke må være et sted hver dag til samme tid.

Har riktignok begynnt med vekkerklokke igjen, har lampe også og radio, men det er av andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere kule vekkerklokker som du må aktivt jage for å få dem til å holde kjeft. Blant annet disse:

http://www.thinkgeek.com/homeoffice/lights/91f2/

http://www.youtube.com/watch?v=XbPJ3cipucY (Kan kjøpes her: http://www.iwantoneofthose.com/searchSite....amp;x=0&y=0 )

Eller hva med å bli vekket av den alltid like herlige Stephen Fry?

http://www.thinkgeek.com/homeoffice/lights/aef3/

Ellers har jeg hørt at det finnes en klokke som går i mange biter når den begynner å ringe, som man da må montere sammen igjen for å få den til å slutte. Men jeg klarer ikke å finne den igjen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takker for tips:-) Tipset om å ikke ha på vekkerklokker i det hele tatt, tør jeg ikke å prøve... Da jeg har faste tider jeg skal komme på jobb. Så er jeg litt for flink til å legge meg litt forsent på kveldene... Men når jeg har fri og ikke skal rekke noe, da sover jeg uten å ha på vekkerklokker. Jeg kan fint kjenne at jeg våkner til, men lar være å åpne øynene, og sovner skikkelig igjen etterhvert og vips har jeg sovet sovet noen flere timer.

Tusen takk for tipsene om de vekkerklokkene. Var innom linkene du kom med og søkte litt rundt på nettet. Jeg skulle gjerne hatt både den på hjul og den flyvende vekkerklokken. Men sistnevnte kommer jeg ikke til å kjøpe da jeg sover med kattene mine på natten, vil jo ikke at de skal bli skadet.

Jeg får surfe mer rundt på nettet etter vekkerklokker som må jages:-) Så skal jeg kjøpe en, gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Forresten, noen som vet om de vekkerklokkene er å finne på butikker, eller er de bare å få kjøpt på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at den flygende saken kan skade katter. Jeg har katt selv, og jeg ville ikke latt vær å kjøpe den pga katten. Så får han litt moro han også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...