Gå til innhold

Helseopplysninger forsikring

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_lureren_*
Skrevet

Vet ikke om dette er rette plassen å spørre om dette, viss det ikke er det så får noen flytte den til riktig plass.

Jeg har fått tilbud om ny personforsikring fra forsikringsselskapet mitt, og med dette tilbudet er det lagt inn en ny egenerklæring om helseopplysninger.

De spørr om har jeg vært hos fastlegen de siste 5 år. Det har jeg, så kommer det til hvorfor. Skal jeg her skrive alle tingene jeg har vært hos legen min for? (blandt annet tatt celleprøve)

Hvor mye skal man skrive på slike helseopplysning skjema?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes det hørtes litt merkelig ut da det er taushetsplikt om det ellers... men men..

Hvet vi fikk et slikt tilbud også men siden jeg fikk en skade som jeg har fått en medisisnk uføregrad på og er langtids sykemeldt. Fant vi ut at vi vil tape på å endre forsikringen nå. Får heller vente å se an om dette blir varig.

Men vil tro de skal ha opplysninger som er av betydning for forsikrings selskapet. Spessielt med tanke på om det blir redusert forsikrung ut av det.

Slik som:

Du har fått en skade som gjør at du ikke kan fungere 100% i jobb, har eller fare for følgetilstand(er). Ol.

At du har fått sykdom som gjør at korter ned livet ditt\ fare for å dø i ung alder.

Slike ting reduserer forsikringen. I enkelte tilfeller har jeg hørt at en ikke kan få forsikring etter slike sykdommer. Vet ikke om det stemmer helt, siden det høres merkelig ut!

Skrevet

Har du fått svar på celleprøven og den var ok? Du bør være så ærlig som mulig. Man pleier å skrive at de har lov til å innhente opplysninger fra legen i etterkant, og legen fyller ut nødvendige helseopplysninger på et skjema. Men klart; influensa og sånt er ikke akkurat noe å ta med.

Er det ikke et avkrysningsskjema du har fått TS? Jeg trengte i alle fall ikke å skrive noe særlig, bare krysse av. Så skrev legen om detaljene på et skjema hun fikk i posten.

Skrevet

Jo det er et avkryssning skjema jeg har fått. Men det er sånn Hvis ja, hvorfor. Så der må jeg vel skrive hvorfor jeg har vært hos legen

Skrevet

Er bare prøver og resultater som har hatt betydning for helsen din som skal skrives opp.. feks ryggplager, MR etc... har du hatt halsbetennelse så er det ikke så farlig...

de er ute etter ting som muligens kan gi plager senere.. og vil sikre seg mot det nå... skriver du feks at du har hatt gjentatte lungebetennelser, så kan du få en klausul i forsikringen om at den ikke gjelder for lungekreft....

som et eksempel..

Skrevet

Selskapet vil helst ha så mye opplysninger som mulig, hvis det er noe de synes er uklart tar de kontakt med fastlegen din for å få mer opplysninger. Dette går utenom taushetsplikten, ved å signere en egenerklæring om helse fritar du legen din fra taushetsplikten sin overfor selskapet slik at de kan innhente nødvendige opplysninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...