Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 De siste 7 årene har jeg ikke hatt det bra. Jeg trives ikke med livet jeg lever og kan heller ikke få gjort noe med det. Jeg er ofte syk(var aldri det før), har utviklet allergi, er aldri i godt humør, slapp og føler meg elendig. Har vært hos lege og jeg er frisk som en fisk, selv om jeg ikke føler meg sånn. Jeg vet sannelig ikke hva jeg vil med dette inlegget, men det er godt å få ut noen tanker.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Her er litt god info om å bli mer happy. Det er klippet fra innlegget for oss som har depresjon... og står helt i slutten av den tråden. For at linkene skal virke må du gå inn i den tråden og trykke på dem der: ACT has, as of October 2006, been evaluated in over 30 randomized clinical trials for a variety of client problems [5]. Overall, when compared to other active treatments designed or known to be helpful, the effect size for ACT is a Cohen's d of around 0.6[6][7], which is considered a medium effect size. Effect sizes that large are not surprising when comparing well designed treatments to wait list controls, but they are not common when the comparison conditions are themselves evidence-based approaches (across the whole empirical clinical psychology literature the average effect size for such comparisons approaches zero). However, these comparisons and their effect sizes (Cohen's d around 0.6) should be viewed with caution, because most of the trials are not clinically representative (e.g., they are based on small number of patients) and might be contaminated by the allegiance effect. http://en.wikipedia.org/wiki/Acceptance_an...mitment_Therapy Denne typen terapi er basert på meditasjon og psykologiske prinsipper man finner innen yogisk og buddhistisk psykologi. Selv om man ikke har en studie som kan fungere som det endelige beviset taler resultatene av 30 studier sterkt, spesielt når resultatene er så eksepsjonelt mye bedre enn for andre typer terapi i studie etter studie. ACT bok om angst: http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...pd_bxgy_b_img_c ACT bok om depresjon: http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...pd_bxgy_b_img_b BACKGROUND: Sudarshan Kriya Yoga (SKY) is a procedure that involves essentially rhythmic hyperventilation at different rates of breathing. The antidepressant efficacy of SKY was demonstrated in dysthymia in a prospective, open clinical trial. This study compared the relative antidepressant efficacy of SKY in melancholia with two of the current standard treatments, electroconvulsive therapy (ECT) and imipramine (IMN). METHODS: Consenting, untreated melancholic depressives (n=45) were hospitalized and randomized equally into three treatment groups. They were assessed at recruitment and weekly thereafter for four weeks. RESULTS: Significant reductions in the total scores on Beck Depression Inventory (BDI) and Hamilton Rating Scale for Depression (HRSD) occurred on successive occasions in all three groups. The groups, however, did not differ. Significant interaction between the groups and occasion of assessment occurred. At week three, the SKY group had higher scores than the ECT group but was not different from the IMN group. Remission (total HRSD score of seven or less) rates at the end of the trial were 93, 73 and 67% in the ECT, IMN and SKY groups, respectively. No clinically significant side effects were observed. DISCUSSION: Within the limitations of the design (lack of double blind conditions), it can be concluded that, although inferior to ECT, SKY can be a potential alternative to drugs in melancholia as a first line treatment. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10708840 Dette er en enkel yogisk pusteteknikk man gjør ca. 20 min utter om dagen Den kan man lære her: http://www.artofliving.no/ Alterantivt kan du lære deg bastrika som er en veldig lik øvelse, men den MÅÅÅÅ læres på kurs. Johannes urt som har vist seg å hjelpe godt mot depresjon
Mermaid Blues Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 De siste 7 årene har jeg ikke hatt det bra. Jeg trives ikke med livet jeg lever og kan heller ikke få gjort noe med det. Jeg er ofte syk(var aldri det før), har utviklet allergi, er aldri i godt humør, slapp og føler meg elendig. Har vært hos lege og jeg er frisk som en fisk, selv om jeg ikke føler meg sånn. Jeg vet sannelig ikke hva jeg vil med dette inlegget, men det er godt å få ut noen tanker. Huffa, høres ikke ut som du har det noe koselig for tiden? Jeg synes det høres litt ut som at du kanskje kan være utbrent eller deprimert, jeg. Ofte får man fysiske plager på grunn av depresjon, og det tapper en voldsomt for energi. Elizabeth Wurtzel sa at en depresjon er som en kreftsvulst; din egen kropp lager noe som prøver å ta livet av deg. Har du fortalt legen din hvordan du føler deg til daglig, eller har dere kun sjekket etter fysiske "feil"? Jeg vil anbefale deg å kontakte legen på nytt og snakke om dette, og gjerne be om å få ta en MADRS-test eller tilsvarende, slik at legen kan få et bilde på om, og isåfall hvor, deprimert du er. Håper du ser lysere dager etterhvert
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Jeg tror det er viktig at du går til legen og forteller om hva som er bakenforliggende for at du er ofte syk o.l - ikke at du trenger å forstå situasjonen din fullt ut (det er oftest ganske vanskelig), men at du føler deg ulykkelig og ikke trives med livet ditt. Så håper jeg legen tar deg på alvor og prøver å hjelpe deg. Kan være godt å ha noen å snakke med, som kanskje utfordrer deg til å ta tak i de tingene du ikke trives med osv.
kristian82 Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 De siste 7 årene har jeg ikke hatt det bra. Jeg trives ikke med livet jeg lever og kan heller ikke få gjort noe med det. Jeg er ofte syk(var aldri det før), har utviklet allergi, er aldri i godt humør, slapp og føler meg elendig. Har vært hos lege og jeg er frisk som en fisk, selv om jeg ikke føler meg sånn. Jeg vet sannelig ikke hva jeg vil med dette inlegget, men det er godt å få ut noen tanker. Kanskje det er depresjon/deprimert...Vet det er mange som tar alt av tester hos legen og hvor man ikke finner noe fysisk, mens formen til personen fortsatt er utrolig dårlig...Kan jo snakke med fastlegen din, kanskje få en henvisning å prate litt med en psykolog....
Gjest Hoppogsprett Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Du har selvinnsikt. Det er et godt utganspunkt:) Å bli klar over at man ikke har det noe greit er starten på en smertefull frigjøringsprossess. Smertefull-fordi du må innse at du ikke har det bra, du må kjenne på det, du må utfordre egne tanker/samfunnet tanker og dernest jobbe deg fremover i et helt nytt og ukjent terreng. Frigjøringsprosess-fordi du gjennom erkjennelse, utfordring og vekst kommer vekk fra der du har vært. (Et ganske fint belønningssystem spør du meg:) Tenk på å føde en unge som et bilde på smertefull frigjøringsprosess! Jeg driver med det samme. Gamle baner er innkjørte, automatiserte og til og med trygge. Jeg, som deg sier at "det er ikke noe jeg kan gjøre med situasjonene" Men det skal ikke mye iq til for å se at det er feil. Selvsagt er det noe vi kan gjøre med det. Menneskers dag består stort sett av å gjøre. Så klart at vi kan gjøre ting anderledes. Det er de overnevnte ting vi ikke kan gjøre noe med, at blodet pumpes rundt i kroppen og maten blir til bæsj, været, alvorlige sykdommer, andres oppførsel, livets slutt, sånne type ting:) Men resten, det vi fyller hverdagen vår med, det KAN vi gjøre noe med. Men det krever masse, jeg har ikke klart det ennå. Men jeg klarer små endringer. Og klarer man å nøste opp i deler av floken, må jo floken etterhvert bli lettere og lettere å løsne. Starte i det små, være sin egen bestevenn. Skriv dagbok? Begynn å skriv bare, kanskje kommer det oversikt/systemer ut av det. Begynn også å merk deg hva du liker ved å leve, assosiasjoner, eller konkrete opplevelser du elsker. Strekk deg etter de. Jeg tror at å leve er en prossess og at det er MENINGEN at vi skal gå igjennom slike ting du og jeg gjør. Det er bare det at samfunnet har en tendens til å overkjøre individet. Å skulle ha alt mulig, følge det samme grådighetstoget som samfunnet får alle til å følge, røver verden fra menneskelighet. Tenk på deg selv som en sunn person som innser at du vil et annet sted enn der du er nå. Og begynn å strekk deg mot det andre stedet. Jeg finner Jesus og den ekte kjærligheten som det nye testamentet beskriver som det mest genuine. Å ikke skulle bekymre seg for morgendagen, å ikke skulle samle skatter på jorden, og sette kjærlighet først, være takknemlig, elske andre mennesker, la Jesus ta all skyld. Jeg kunne skrevet sider, men jeg er ikke ute etter å skape noe trosdebatt. Dette var bare et glimt av min prosess og der jeg har funnet ut at jeg vil gå, det jeg vil strekke meg etter, Lykke til på veien din da!
NoAngel Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 har han testet deg for b12? jeg begynte med b12 injeksjoner, sykdom og depresjoner var som blåst vekk etter 1 mnd tid :D kan jo hende det ikke er så enkelt da.. men verdt et forsøk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå