Gå til innhold

Bevegelseshemmet?

Fremhevede innlegg

Gjest ii nå
Skrevet

Hvordan vil dere tolke følgende:

Det er avsatt område med godt utsyn for rullestolbrukere og bevegelseshemmede med egen, køfri inngang fra Bradbenken (samme inngang som til Haakonshallen). Ledsager benytter samme inngang som rullestolbruker. Det vil kun være plass til én ledsager pr. rullestol på det avsatte området. Ledsager må selvsagt ha kjøpt egen billett til konserten.

Det er ikke tillatt å kjøre inn til området for avsetting og det er heller ingen parkeringsmuligheter. Biler som skal hente må være på plass mellom kl 23.30 – 24.00. (se illustrasjon). Det vil bli solgt drikke på området for rullestolbrukere.

Dette gjelder konsert på Koengen i Bergen (Bruce Springsteen, 22.000 tilskuere)

Min samboer har operert ankelen nylig ,og humper derfor rundt på krykker. Han får ikke lov til å tråkke ned på foten før om flere uker. Foten er ikke blitt gipset, så han har liten beskyttelse i forhold til om han ved et uhell tråkker ned. Han må derfor være veldig forsiktig med foten.

Jeg kontaktet arrangøren og spurte om han ville gå inn under deres def. av bevegelseshemmet, men det gjorde han ikke. Kun rullestolbrukere får bruke denne inngangen fikk jeg til svar. Jeg må si at jeg blir litt oppgitt, for det står da virkelig rullestolbrukere og bevegelseshemmde. Skjønner ikke helt hvordan han skal komme seg inn og ut. Det å måtte stå i ro under konserten i seg selv blir en utfordring, da det ikke er noen sitteplasser og man ikke får ta med klappstol eller lignende (han får evt. sette seg ned på bakken, så det ordner seg nok på et vis) Men verst tenker jeg at det vil være å komme seg inn og ut fra området , det er vel ikke til å komme ifra at det blir trengsel og gjerne litt dytting også når så mange, tildels fulle mennesker skal ut samme utgangen.

Det er vel ikke så mye jeg kan gjøre med det nå uansett, vil vel egentlig bare høre hva som er normal oppfatning av "bevegelseshemmet". Hvis man ikke er bevegelseshemmet når man kun kan bruke en fot, når er man det da? De burde jo ikke skrive noe om det i det hele tatt når de kun mener rullestolbrukere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg regner med at de mener varig bevegelseshemmede, ikke folk som pga skader og uhell går med gips i en periode.

Gjest ii nå
Skrevet

Litt av problemet er at han ikke har gips, noe som ville beskyttet foten i forhold til om han blir dyttet eller får et slag på foten.

Men, du kan nok gjerne ha rett i at de mener varig bevegelseshemmet.

Vi får vel kanskje revurdere hele konserten. Evt. komme veldig tidlig og gå ut sist, slik at vi slipper køgåing og trengsel. Puh, det kommer til å bli en svært slitsom og lang dag isåfall.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi får vel kanskje revurdere hele konserten. Evt. komme veldig tidlig og gå ut sist, slik at vi slipper køgåing og trengsel. Puh, det kommer til å bli en svært slitsom og lang dag isåfall.

Dette er nok det beste alternativet dere har :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dere bør droppe hele greien. Har ikke noe på krykker å gjøre på et slikt arrangement.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Normal definisjon på bevegelseshemmet er vel at en person er permant avhengig av rullestol eller krykker.

Det er ikke så lenge siden jeg opererte foten selv, og jeg hadde ikke orket å dra på konsert hvor jeg ikke hadde hatt mulighet til å sette meg ned og mulighet til å heve beinet. Det å gå på krykker er slitsomt nok i seg selv, og det blir enda værre om man ikke har muligheten til å hvile armene i tillegg. Slag eller spark hadde jeg ikke vært så bekymret for, løsningen er å gå ut og inn aller sist.

Gjest Marlo
Skrevet

Jobbet en del på festivaler tidligere, og de plassene som er til for bevegelseshemmede var KUN for de - dvs rullestolbrukere o.l.

Vi fikk streng beskjed om at de som var "bevegelseshemmede" i form av brukket ankel og slik som var midlertidig enten fikk la vär å komme, eller finne seg i å oppholde seg der andre "normale" var.

Om vi skulle latt alle som på en eller annen måte var midlertidig bevegelseshemmed til de plassene som var til for rullestol brukere m.fl. så hadde det jo ikke värt plass til dem som virkelig trengte plassen (om man trekker strikken langt og forventer at alle med brukket ankel kommer på konserten)

Vi er nödt for å trekke grensen ett sted

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært på krykker i 3 år.

Det har sine begrensninger i værdagen.

Men selv om jeg ikke klarer stå\ gå mer en 5 min om gangen har jeg ikke hatt noen "rettigheter" som bevegelseshemmet.

Kan heller ikke kjøre bil selv, men må krangle for å få taxy for å komme til behandling.

Men jeg har da bare måtte innfinne meg at min værdag har sine begrensninger for en periode.

Har og sittet i rullestol og hvet veldig godt hvor vanskelig det er å komme frem med en slik stol. Det er noe en ikke kan sette seg inn i før en har et virkelig behov for det. Ville ikke "tatt fra" de som sitter i rullestol den lille hjelpen de kan få for å være delatig. Da får heller jeg som går på krykker en periode innfinne meg visse begrensninger.

Avstår blant annet fra en konsert neste uke, mens resten av familien reiser nettopp pga. at jeg ikke klarer gå og stå i flere timer. Selv om det hadde vært utrolig gøy å vært med. Ikke minst for å få et avbrekk i en rimelig kjedelig værdag.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Jeg var vel egentlig mest oppfatt av å få benytte den køfrie inngangen slik at han hadde sluppet å være redd for å bli dyttet over ende, få slag på foten e.l. Å stå bakerst på det ordinære konsertområdet, og ta med sitterunderlag slik at han kan sette seg ned, er helt i orden.

Jeg skjønner at de må sette ned foten ett sted og at det avsatte området ikke har ubegrenet med plass. Om om hele Norges befolkning med knukket ankel hadde troppet opp så hadde det blitt trangt om plassen, det skjønner jeg selvsagt. Jeg tror imidlertid at det ikke er så fryktelig mange på krykker som orker å gå på konsert, så hadde vel kanskje håpet på at det var mulig å være litt smidig og la oss få komme inn og ut av området via denne inngangen. Men, det er vel gjerne inngjæret såpass godt at det ikke er mulig å ferdes fra det ene området til det andre - ikke vet jeg.

Vi får løse det med å komme tidlig, og enten gå tidlig hvis det blir altfor slitsomt eller være sistemann ut fra området. Det gjør dagen veldig mye lengre og mer slitsom, men det er vel strengt tatt ikke andres problem enn vårt eget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...