lille_mei Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Ja, som det står. Jeg jobber i en frukt og grønt avdeling og er jo i kontakt med både mennesker og "åpen" mat. Jeg holder meg lett hjemme hvis jeg er syk. Men hvordan gjør dere det hvis dere "bare" snufser litt? Det er jo mulig å gjøre ting uten å være i kontakt med mat som ikke er forseglet. Det er veldig høy arbeidsmoral på jobb, der de går på jobb med både bronkitt og urinveisinfeksjon (ja, vet at det ikke er smittsomt). Spent på å høre innspill på hvordan andre gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Jeg jobbet på matbutikk selv, og da jeg så hvor skittent kassebåndet var som alle matvarene legges oppå (forseglet riktignok, men de settes jo rett på kjøkkenbenken etterpå!), innså jeg at det er nok masse baselusker på matbutikken så hvorvidt butikkansatte er syke tenker jeg ikke over i det hele tatt. Man aner jo ikke hvem som har tatt på fuktenn sin, men heldigvis har vi immunforsvar til å takle det, tenker jeg da. Og blir vi forkjøla, så får det være..=)
Gjest SmallTalk Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Jeg jobber i matbutikk, og har blant annet fruktansvar hvis fruktansvarlig er avgårde. Jeg holder meg hjemme fra jobb hvis jeg har feber eller omgangssyke, men ikke hvis jeg er forkjøla eller småsnufsete. Har blant annet også vært på jobb når jeg har hatt bihulebetennelse. (Det var et helvete, og kan forøvrig ikke anbefales.) Jeg synes det er dødskjedelig å ligge hjemme på sofaen når jeg er syk, så jeg går heller på jobb. Så lenge det ikke er snakk om veldig smitsomme sykdommer, så ser jeg ikke poenget med å holde seg hjemme dersom man orker å dra på jobb.
Gjest hei i natten Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Jobber ikke i butikk. Men det samlebåndet har jeg tenkt på OFTE. Brød, særlig de som er pakket i sånne plastposer med bittesmå luftehull, purreløken som stortsett ikke går inn i fruktplastposer. Og ja all annen mat som vi vel hjemme setter på bord og benk. Det er nok fullt av bakterier. Men vi tåler det jo.. Forøvrig mobiltelefon og lommebok/kortholder og nøkler, som er med hele dagen, og som vi har oppi matposen/tar på rett før vi spiser.. Masse bakterier.
lille_mei Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2009 Jobber ikke i butikk. Men det samlebåndet har jeg tenkt på OFTE. Brød, særlig de som er pakket i sånne plastposer med bittesmå luftehull, purreløken som stortsett ikke går inn i fruktplastposer. Og ja all annen mat som vi vel hjemme setter på bord og benk. Det er nok fullt av bakterier. Men vi tåler det jo.. Forøvrig mobiltelefon og lommebok/kortholder og nøkler, som er med hele dagen, og som vi har oppi matposen/tar på rett før vi spiser.. Masse bakterier. Men blir det ikke litt ekkelt uansett, hvis kassedama snufser, nyser og snyter seg og så tar neste vare til skanning. Eller hvis dere går i frukt avdelingen og en medarbeider bærer ut delte meloner mens h*n hoster og harker? Eller er det samlebåndet som er eklest?
Gjest Blush Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Jeg jobbet på matbutikk selv, og da jeg så hvor skittent kassebåndet var som alle matvarene legges oppå (forseglet riktignok, men de settes jo rett på kjøkkenbenken etterpå!), innså jeg at det er nok masse baselusker på matbutikken så hvorvidt butikkansatte er syke tenker jeg ikke over i det hele tatt. Man aner jo ikke hvem som har tatt på fuktenn sin, men heldigvis har vi immunforsvar til å takle det, tenker jeg da. Og blir vi forkjøla, så får det være..=) Enig. Dessuten smitter influensa/forkjølelse helst like før det bryter ut, så sånn sett har det ikke så mye å si om de butikkansatte hoster og nyser.
Pityriasis Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Jeg jobber ikke i matbutikk, men er snart ferdig utdannet lege. Utfra et medisinsk synspunkt er det ingen grunn til å holde seg hjemme så fremt du ikke er så dårlig at du ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene dine eller smittefarlig. Jeg synes derfor det er helt legitimt å gå på jobb med urinveisinfeksjon eller bronkitt, som du nevnte over. Har man skikkelig influensa klarer man nok ikke jobbe uansett, men litt snufsing bør IKKE være grunn til å holde seg borte fra jobb. Diaré eller oppkast er som regel så akutt og gir en så høy sykdomsfølelse at det blir vanskelig å jobbe når det står på. Om man jobber med mat bør en også holde seg hjemme 1-2 dager etter en slik infeksjon (gastroenteritt). Så synes fint du kan høyne terskelen din for å bli hjemme! Kjøp deg en antibac håndrens på apotek og sprit hendene regelmessig. Det er supert! :-)
Gjest Siton Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Jeg jobber i matbutikk, og her vaskes alle kassabånd hver eneste morgen. Så tror ikke det er der man finner mest bakterier da, men jo, det blir jo skittent. Utrolig mange som legger mat som ikke er innpakket rett på båndet, som blomkål, brokkoli og sånt. Folk kan også kjøpe seg et eple. feks. legge det rett på båndet og spise det uten og vaske det. Jaja. Man blir neppe syk av det. Forresten så tviler jeg på at alle butikker har vaske rutiner på båndene som vi har.
Gjest Catwoman Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Jeg er frukt og grønt ansvarlig i matbutikk - og går på jobb så sant jeg ikke er sengeliggende. Tror ikke det utgjør så stor smittefare om jeg er forkjøla. Jeg lager jo ikke mat (unntatt smaksprøver) men tar i hele frukt og grønnsaker - da er de jo ikke så mottagelige for bakterier. Er nøye med håndvask og bruker engangshansker når jeg tar i sensitive ting.
Ladylike Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 Jeg jobber i matbutikk, og her vaskes alle kassabånd hver eneste morgen. Jobber som kassadame og der jeg jobber vaskes også båndene hver dag! Har også desinfiserende middel tilgjengelig som man kan vaske hendene med regelmessig.
snowbreeze Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 Ja, som det står. Jeg jobber i en frukt og grønt avdeling og er jo i kontakt med både mennesker og "åpen" mat. Jeg holder meg lett hjemme hvis jeg er syk. Men hvordan gjør dere det hvis dere "bare" snufser litt? Det er jo mulig å gjøre ting uten å være i kontakt med mat som ikke er forseglet. Det er veldig høy arbeidsmoral på jobb, der de går på jobb med både bronkitt og urinveisinfeksjon (ja, vet at det ikke er smittsomt). Spent på å høre innspill på hvordan andre gjør det. Om jeg bare er forkjøla går jeg på jobb. Utrolig hvor mye bakterier man overfører til og fra hverandre gjennom f.eks kontanter uansett. Er det derimot snakk om omgangssyke holder jeg meg heelt klart hjemme:) Har gått på jobb (ikke i matbutikk, men i annen type butikk) med halsbetennelse i to dager før jeg dro til lege og ble sykmeldt resten av uka:s nå er kanskje ikke det noe å anbefale, tårene spratt jo nesten fram bare jeg forsøkte å svelge ned noe som helst, til og med vann:/
Gjest Smaragd Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 Er forresten ingenting som er skitnere enn penger! Gud vite hvems hender de har vert i før dine! Utenom det, så hadde jeg hånd-sprit i lomma, og brukte det så ofte som mulig. Var jeg veldig forkjølet og måtte jobbe om det var lite folk, så fikk jeg stort sett slippe unna kassen. Ikke mye morro å sitte der når en må nyse...
Gjest Hun som først nevnte det med bån Skrevet 13. juni 2009 #13 Skrevet 13. juni 2009 Jeg jobber i matbutikk, og her vaskes alle kassabånd hver eneste morgen. Så tror ikke det er der man finner mest bakterier da, men jo, det blir jo skittent. Utrolig mange som legger mat som ikke er innpakket rett på båndet, som blomkål, brokkoli og sånt. Folk kan også kjøpe seg et eple. feks. legge det rett på båndet og spise det uten og vaske det. Jaja. Man blir neppe syk av det. Forresten så tviler jeg på at alle butikker har vaske rutiner på båndene som vi har. Vi vasket båndene der jeg jobbet også, men jeg nekter å tro at alle bakteriene blir borte av det. Man vasker jo den delen av båndet som er fremme, men straks man har vasket, går den delen under og tar imot bakterier fra "innsiden" igjen. Dessuten vasker man jo bare over med en klut med såpevann, og hvis båndet er skittent nok så tar det sannsynligvis bare knekken på en brøkdel. Og så tror jeg heller ikke det holder seg så rent så lenge. Men jeg tror vi tåler disse bakteriene helt fint, jeg da. Jeg kunne godt sleiket på en mynt også, bare for å bevise poenget mitt: Det er ikke så innmari farlig, det er bare å leve med det!
Gjest Siton Skrevet 13. juni 2009 #14 Skrevet 13. juni 2009 Vi vasket båndene der jeg jobbet også, men jeg nekter å tro at alle bakteriene blir borte av det. Man vasker jo den delen av båndet som er fremme, men straks man har vasket, går den delen under og tar imot bakterier fra "innsiden" igjen. Dessuten vasker man jo bare over med en klut med såpevann, og hvis båndet er skittent nok så tar det sannsynligvis bare knekken på en brøkdel. Og så tror jeg heller ikke det holder seg så rent så lenge. Men jeg tror vi tåler disse bakteriene helt fint, jeg da. Jeg kunne godt sleiket på en mynt også, bare for å bevise poenget mitt: Det er ikke så innmari farlig, det er bare å leve med det! Jeg sa heller ikke at alle bakterien blir borte. haha, båndet tar i mot bakterier fra "innsiden".. Båndet er ikke i kontakt med noe på undersiden, kun luft.. Men sammenlignet med penger, og kortbetaleren, er nok båndet mye renere.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #15 Skrevet 13. juni 2009 Husk å vaske handlekurvene også. De er ihvertfall skitne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå