Gå til innhold

Skamfull voldtekt.


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leste overskriften til en artikkel: "Ta livet i egne hender - Slik kan du unngå å bli en del av sommerens voldtektsstatistikk."

Den handlet da om selvforsvar. Veldig fin artikkel.

Men hva med oss kvinner som blir voldtatt av en venn? Vi som blir stive av sjokk og vet ikke hva som skjer eller hva man skal gjøre?

Da jeg skulle anmelde det, og satt i avhør, følte jeg det nesten som en skam at jeg ikke klarte å stoppe han.. Skammen var så stor at jeg ikke kunne si det til foreldrene mine, til tross for at jeg fikk brev fra både advokatfirma og tingretten. De ble bekymret. Men jeg skammer meg sånn... Er det flere som føler det sånn?

Jeg fikk forresten rettsak og vant den.

Videoannonse
Annonse
Gjest womenwomen
Skrevet
Jeg leste overskriften til en artikkel: "Ta livet i egne hender - Slik kan du unngå å bli en del av sommerens voldtektsstatistikk."

Den handlet da om selvforsvar. Veldig fin artikkel.

Men hva med oss kvinner som blir voldtatt av en venn? Vi som blir stive av sjokk og vet ikke hva som skjer eller hva man skal gjøre?

Da jeg skulle anmelde det, og satt i avhør, følte jeg det nesten som en skam at jeg ikke klarte å stoppe han.. Skammen var så stor at jeg ikke kunne si det til foreldrene mine, til tross for at jeg fikk brev fra både advokatfirma og tingretten. De ble bekymret. Men jeg skammer meg sånn... Er det flere som føler det sånn?

Jeg fikk forresten rettsak og vant den.

Er det flere voldtekter på sommeren enn på vinteren ?

Siden du sier " sommer statistikken " ?

Sikkert logisk egentlig .

Gjest Gjest
Skrevet

Det er synd at du skammer deg. For det er jo helt feil. Men normal reaksjon hos voldtektsofre har jeg hørt. Det hadde kanskje hjulpet for deg om du hadde fått snakke med noen andre som hadde blitt utsatt for det samme? Vet ikke om det finnes gruppeterapi for voldtektsofre, men du kan kanskje forhøre deg litt med legen din om eventuelle terapiformer?

Skrevet
Er det flere voldtekter på sommeren enn på vinteren ?

Siden du sier " sommer statistikken " ?

Sikkert logisk egentlig .

Vel.. Jeg ble voldtatt på nyttårsaften. En veldig kald natt.

Jeg syns vinteren er mer logisk, siden at folk er mer inne pga kulden ute. Og det er størst sjanse for å bli voldtatt når man er inne??

Jeg vet ikke jeg...

Det var ikke jeg som fant på "sommer-statistikken" ... Jeg bare refererte til en artikkel..

  • 5 måneder senere...
Skrevet
Jeg leste overskriften til en artikkel: "Ta livet i egne hender - Slik kan du unngå å bli en del av sommerens voldtektsstatistikk."

Den handlet da om selvforsvar. Veldig fin artikkel.

Men hva med oss kvinner som blir voldtatt av en venn? Vi som blir stive av sjokk og vet ikke hva som skjer eller hva man skal gjøre?

Da jeg skulle anmelde det, og satt i avhør, følte jeg det nesten som en skam at jeg ikke klarte å stoppe han.. Skammen var så stor at jeg ikke kunne si det til foreldrene mine, til tross for at jeg fikk brev fra både advokatfirma og tingretten. De ble bekymret. Men jeg skammer meg sånn... Er det flere som føler det sånn?

Jeg fikk forresten rettsak og vant den.

Dixi 22 44 40 50 har gratis avdokatvakt en dag i uka

Skrevet
Jeg leste overskriften til en artikkel: "Ta livet i egne hender - Slik kan du unngå å bli en del av sommerens voldtektsstatistikk."

Den handlet da om selvforsvar. Veldig fin artikkel.

Men hva med oss kvinner som blir voldtatt av en venn? Vi som blir stive av sjokk og vet ikke hva som skjer eller hva man skal gjøre?

Da jeg skulle anmelde det, og satt i avhør, følte jeg det nesten som en skam at jeg ikke klarte å stoppe han.. Skammen var så stor at jeg ikke kunne si det til foreldrene mine, til tross for at jeg fikk brev fra både advokatfirma og tingretten. De ble bekymret. Men jeg skammer meg sånn... Er det flere som føler det sånn?

Jeg fikk forresten rettsak og vant den.

Sannsynligvis tilsto han siden du fikk rettsak og han ble dømt. Det er et godt utgangspunkt. Du ble trodd. Det betyr utrolig mye. Siden han tilsto, angret han sikkert og da er det ikke så stor fare for at det skjer igjen.

I en sliik situasjon er det vanskelig å kjempe imot. Både fordi mannen oftest er sterkest og fordi det kan være farlig. Hvis han ikke tar et nei for et nei og bruker makt, våpen eller kommer med trussler, er det en overlevesstrategi å ikke kjempe imot. Jeg lot det skje da jeg forsto at alternativet var verre. Av erfaring visste jeg hva som ville skje hvis jeg prøvde å kjempe imot. Da hadde alternativet vært grov mishandling. Jeg flyktet istedet inni hodet mitt. Jeg latet som jeg var en annen i en annen situasjon. Fordi det var så psykisk smertefullt å være tilstede.

Hvis du sliter etter voldtekten synes jeg du skal oppsøke hjelp. Siden han er dømt får du helt sikkert hjelp. Jeg har stor nytte av samtaler med psykolog. Det hjelper å sette ord på alle tankene og tankebildene som kaotisk surrer rundt i hjernen og som gir meg gnagsår i hjernen. Jeg har innsett at det aldri blir helt bra, men det demper smertene.

Jeg også merker skammen. Men jeg skammer meg ikke fordi jeg ikke kjempet imot. For jeg vet at det kunne vært livsfarlig. Jeg hadde egentlig ikke noe alternativ. Det jeg skammer meg for er at jeg var så lojal mot han over så lang tid. At jeg ikke søkte hjelp før og da jeg omsider gjorde det sørget jeg ikke for å gjøre det riktig. Dermed ble ikke bevissikringen god nok og han fikk tid til å planlegge hvordan han kunne slippe unna med det. Så sitter jeg igjen her da med både traumer og en skamfølelse som jeg ikke har noen grunn til å ha, men jeg skammer meg fordi jeg vet at han har spredd usanne rykter om meg, og jeg vet snart ikke hvem som tror på han og hvem som tror på meg. Det er vondt når han prøver å snu hele situasjonen på hodet og fremstiller seg selv som offer for en hevngjerrig eks. Jeg vet jo selv hva som har skjedd men likevel skammer jeg meg fordi jeg tenker på hva andre tenker om meg hvis de tror på han. Det er jammen ikke lett... Men vi skal klare det, ikke sant? Vi skal ikke la dette knekke oss. En dag skal vi legge det vonde bak oss og kun ta det frem når vi bestemmer oss for det selv. Og vi skal se at det har gitt oss erfaringer som vi får bruk for senere i livet.

Skrevet
Er det flere voldtekter på sommeren enn på vinteren ?

Siden du sier " sommer statistikken " ?

Sikkert logisk egentlig .

Jeg tror det er flere voldtekter på sommeren ja!

Jenter går mye mer lettkledd, og guttene får sett mer. I tillegg er vi mye mer ute og fester på sommeren, både i skogen og i byen. Og en full, lettkledd jente som har forvilla seg i skogen/byen er et lett "bytte" for en full og kåt gutt...

Skrevet
Jeg tror det er flere voldtekter på sommeren ja!

Jenter går mye mer lettkledd, og guttene får sett mer. I tillegg er vi mye mer ute og fester på sommeren, både i skogen og i byen. Og en full, lettkledd jente som har forvilla seg i skogen/byen er et lett "bytte" for en full og kåt gutt...

Ja, det var det ulven tenkte da han så Rødhette også. Tror du har noen stereotype, og ikke minst, uvirkelige forestillinger om HVORFOR voldtekt skjer; Da er svaret ofte: "Lettkledde jenter"

Det er mulig det, men jeg vil heller si mislykket oppdragelse av menn i dette samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...