Gå til innhold

Hormonspiral


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk for litt over 4 uker siden satt inn en hormonspiral som skulle hjelpe mot uregelmessige blødninger. Jeg var litt skeptisk på forhånd da jeg har en såkalt hypersensitiv livmor som reagerer kraftig nesten uansett hva som gjøres av inngrep, prøvetaking osv. I brosjyren jeg fikk etter inngrepet sto det at jeg kunne ha menslignende smerter og utflod i etterkant, men varte dette lenger enn 3 uker måtte jeg kontakte lege. Jeg spurte en venninne som sa at hun hadde blødninger i flere uker etter inngrepet. For meg er det litt vanskelig å vurdere. Jeg har en del krampelignende smerter i underlivet men de kommer og går, og så har jeg en mørk utflod som har vært der hele tiden. Nå har jeg også problemer med irritabel tarm og jeg føler at irritasjon/kramper har økt etter at jeg fikk satt inn spiralen. Jeg vet ikke helt om det kan være lurt å fjerne den eller om jeg skal holde ut litt til.

Har noen andre noen lignende erfaringer ved bruk av hormonspiral?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde litt smerter i rundt en måned etter jeg fikk den satt inn. Jeg fikk litt kramper innimellom, og kunne da kjenne at spiralen var der. Den stakk meg liksom når jeg fikk kramper. Og samme om jeg fikk orgasme :forvirret: Men så vidt jeg husker så blødde jeg ikke annet enn den første dagen.

Smertene forsvant imidlertid, og etter det hadde jeg ikke noen problemer med spiralen. Ingen blødninger i det hele tatt i de 3 årene jeg hadde den. Heller ikke noe problemer med å få igjen syklusen når den ble tatt ut.

Jeg ville tatt en tur til legen og bedt han sjekke deg. Fikk du ikke beskjed om å komme tilbake for GU etter en stund? Det KAN jo være at du har fått en betennelse, selv om det visstnok er svært sjelden. Ser alt i orden ut ville jeg gitt den et par uker - en måned til, forsvinner ikke smertene da så tror jeg ikke jeg hadde orket mer.

Lykke til!

Skrevet

Hei jeg har hatt hormonspiral, det var ett mareritt. ofte vondt og blødninger. var til og med på sykehuset ang den, men det var liksom ikke noe galt med spiralen. Jeg fjenet den for 6mnd siden og da forsvant smertene gradvis.Så jeg vill ikke anbefalle noen å sette det inn.Så føler du ubehag råder jeg deg til å ta den ut,før det kan blir verre.

Gjest Gjest_Hvitveis_*
Skrevet

Jeg satte inn spiral for ca 2 mnd siden. Hadde blødninger enukes tid etter.. Men har vel kun vært 3 4 dager totalt jeg ikke har hatt noe... Har mørk utflod eller litt mensen hele tiden nesten. Får skikkelig mensen smerter innimellom.. Kraftig"svie" i magen. Også begynner det på nytt med mørk utflod osv...

Snakket med legen, han mente det ville gå seg til.. Men orker ikke ha det sånn i 3 -6 mnd det tar å stabilisere seg...

Kan det være noe galt? Burde jeg ringe til sykehuset der jeg satte den inn...?

Skrevet

Jeg hadde bivirkninger i ca 6 mndr etter jeg fikk satt inn hormonspiral. Da både kramper og blødninger/spotting/brun utflod hver uke. Etter denne halvårsperioden forsvant både magesmertene og mensen fullstendig. Nå har jeg hatt den i fem år, og etter at de første plagene forsvant har jeg ikke hatt noen problemer med den.

Men det var kjempeslitsomt de første månedene, vurderte flere ganger å fjerne den. Nå er jeg glad jeg ikke gjorde det.

Dessverre har jeg ikke noen peiling på om spiralen kan ha innvirkning på irritabel tarm.

Skrevet
Jeg satte inn spiral for ca 2 mnd siden. Hadde blødninger enukes tid etter.. Men har vel kun vært 3 4 dager totalt jeg ikke har hatt noe... Har mørk utflod eller litt mensen hele tiden nesten. Får skikkelig mensen smerter innimellom.. Kraftig"svie" i magen. Også begynner det på nytt med mørk utflod osv...

Snakket med legen, han mente det ville gå seg til.. Men orker ikke ha det sånn i 3 -6 mnd det tar å stabilisere seg...

Kan det være noe galt? Burde jeg ringe til sykehuset der jeg satte den inn...?

hei om det er noe galt kan jeg vell egentlig ikke svare deg på, men legene jeg var hos da jeg hadde spiral sa att det ikke var noe galt i det hele tatt. -men som du også skriver att du har vondt osv. ville jeg tatt den ut, det er jo ikke sikkert du vil få det like ille som jeg hadde det. Men sjansen er jo der og det unner jeg ingen.

Skrevet
Jeg hadde litt smerter i rundt en måned etter jeg fikk den satt inn. Jeg fikk litt kramper innimellom, og kunne da kjenne at spiralen var der. Den stakk meg liksom når jeg fikk kramper. Og samme om jeg fikk orgasme :forvirret: Men så vidt jeg husker så blødde jeg ikke annet enn den første dagen.

Smertene forsvant imidlertid, og etter det hadde jeg ikke noen problemer med spiralen. Ingen blødninger i det hele tatt i de 3 årene jeg hadde den. Heller ikke noe problemer med å få igjen syklusen når den ble tatt ut.

Jeg ville tatt en tur til legen og bedt han sjekke deg. Fikk du ikke beskjed om å komme tilbake for GU etter en stund? Det KAN jo være at du har fått en betennelse, selv om det visstnok er svært sjelden. Ser alt i orden ut ville jeg gitt den et par uker - en måned til, forsvinner ikke smertene da så tror jeg ikke jeg hadde orket mer.

Lykke til!

Takk! Jeg skal bestille meg time hos gynekologen min. Jeg har også irritabel tarm og synes at det problemet har blitt verre etter at jeg satte inn spiralen men jeg kan ikke påstå at det er en sammenheng. Det plager meg ikke hele tiden men det er nok lurt å ta en prat med gynekologen.

Skrevet
Jeg satte inn spiral for ca 2 mnd siden. Hadde blødninger enukes tid etter.. Men har vel kun vært 3 4 dager totalt jeg ikke har hatt noe... Har mørk utflod eller litt mensen hele tiden nesten. Får skikkelig mensen smerter innimellom.. Kraftig"svie" i magen. Også begynner det på nytt med mørk utflod osv...

Snakket med legen, han mente det ville gå seg til.. Men orker ikke ha det sånn i 3 -6 mnd det tar å stabilisere seg...

Kan det være noe galt? Burde jeg ringe til sykehuset der jeg satte den inn...?

Dette høres veldig ut sånn som jeg har det. Noen ganger merker jeg ikke noe men plutselig kan jeg få en lignende menskrampe. Jeg skal få meg en sjekk hos lege. Jeg synes det er plagsomt men hadde jeg hatt like vonde smerter hele tiden hadde jeg bedt om å få tatt den ut. Jeg har litt lyst til å se om det blir bedre. Fikk du beskjed fra legen at det skulle ta 3-6 måneder før det stabiliserer seg?

Skrevet

Har du inte fått en eftersjekk?

Jag har visserligen kopparspiral men bägge gångerna jag satt in den har jag fått en tid för återkontroll efter 3-8 veckor (om jag minns rätt) för att se att den sitter som den ska.

Gjest Gjest_Hvitveis_*
Skrevet
Dette høres veldig ut sånn som jeg har det. Noen ganger merker jeg ikke noe men plutselig kan jeg få en lignende menskrampe. Jeg skal få meg en sjekk hos lege. Jeg synes det er plagsomt men hadde jeg hatt like vonde smerter hele tiden hadde jeg bedt om å få tatt den ut. Jeg har litt lyst til å se om det blir bedre. Fikk du beskjed fra legen at det skulle ta 3-6 måneder før det stabiliserer seg?

Fikk beskjed om at det kunne ta 3 til 6 mnd før det ville stabilisere seg... Var sengeliggende i hele går pga smerter.. Men det er litt som du sier at det er ikke hele tiden og skal liksom stabilisere seg.

Fikk beskjed om og dra til legen på kontroll etter 3 mnd.. ¨Så lurer på om jeg venter til da... Men blir det like ille som i går mange ganger går jeg nok på kontroll tidligere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...