Gå til innhold

Har jeg misforstått?

Fremhevede innlegg

Gjest Gubben
Skrevet

Jeg bruker og ta to Idoform før jeg drikker melk, spiser joghert eller is av melk, for jeg blir uggen i magen av det. Magen bruker og holde seg fin da, men ikke alltid. Jeg tenker bare at det er fordi jeg husker å ta Idoform for seint, men det er jo slik at Idoform skal man ta to av på morgen for å slippe magetrøbbel utover dagen. Og man skal ta fem hvis trøbelet er i gang.

Tar ikke alltid piller selv om jeg drikker/spiser melkeprodukter, og noen ganger går det helt fint. Så kanskje Idoform ikke har noen effekt?

Hva annet kan jeg ta? Tok noen piller som kunne tas før eller sammen med melk, men de måtte man ta mange av tror jeg. Ikke fungerte de så bra heller syntes jeg.

Skal i tilegg snart på ferie, kanskje har dere råd til en feriemelkemage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du drikke melk da? Er det ikke bare å holde seg borte fra det?

Skrevet

Jeg tror dessverre ikke at idoform har den effekten at de tar vekk symptomene på melkeallergi eller melke intoleranse...

Idoform brukes for å få bakteriene i magen i orden igjen og på et riktig nivå, mens ved en melke intoleranse er det snakk om at magen ikke klarer å "ta unna" laktose..

Men idoform kan fint brukes hvis du feks har fått en mild matforgiftnign av noe som er gått ut på dato eller ikke stekt godt nok..

Det kan selvfølgelig hende jeg tar feil! Men det er i hvert fall det jeg har lest meg til...

Jeg har laktose intoleranse selv også, men noen ganger, så kan jeg fint spise feks en is hvis det er lenge siden sist.. Men hvis jeg gjør det to dager på rad, så går det virkelig ikke! (eller om det er en uke siden, det varierer veldig...)

Det finnes noen tabletter og noe flytende på apoteket som man kan ta for å tåle laktose for en stund/den dagen, men de er veldig dyre.. Husker ikke hav de heter, men du kan spørre på apoteket.. Det er i hvertfal noen som står oppbevart i kjøleskap ;)

Gjest Gjest_Gunn_*
Skrevet

Melkeprodukter er jo ganske viktig å få i seg. Og ikke minst er det godt å spise iskrem i varmen!

Det finnes laktoseredusert melk som du kan drikke. Spør på apoteket om de har piller som gjør at du kan drikke melk.

En venn av meg kan ikke engang spise hvitost og vaffel pga melkeinnholdet... Klart det er bedre med piller enn å unngå alt med melk! :)

Skrevet

:hakeslepp: Kan ikke spise vaffel eller hvitost på grunn av melkeinnholdet? Kriiiiiiise :ironi:

Det går fint an å klare seg uten melkeprodukter, mange som lever på et kosthold uten et snev av melk fra et annet dyr...

Hvis iskrem er så viktig så finnes det is som ikke inneholder melk også.

Gjest Gjest
Skrevet

Men når det finnes piller som gjør at de som vil drikke melk kan drikke melk, så må da det være greit. Eller..?

Så får de som klarer seg utmerket uten melk la være å drikke melk.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke så lett å holde seg unna melk, det finnes melk i utrolig mye mat.

KeruTabs heter tabletten som du kan kjøpe. Da tar du fra 1 -3 alt etter som hvor mye melk du skal spise og hvor allergisk du er. De koster over 500 kr for 100 stk.

Den laktose reduserte melken smaker ikke godt og hjelper lite hvis du virkelig har laktose intoleranse.

Jeg kjøper melk i Sverige, der har de fra flere forskjellige meierier og smaker helt vanlig. De har også masse forskjellige laktosefrie produkter som f.eks yoghurt, creme fraiche, rømme, fløte osv.

Men prøv å hold deg unna melk i noen dager å se om du er bedre da. Prøv så å spis melk igjen å se hvordan du blir da.

Gjest Gjest_Dråpe_*
Skrevet
Men prøv å hold deg unna melk i noen dager å se om du er bedre da. Prøv så å spis melk igjen å se hvordan du blir da.

Hos voksne kan det ta et par uker før laktosen er ute av kroppen!

Gjest Gjest
Skrevet
Hos voksne kan det ta et par uker før laktosen er ute av kroppen!

Det er mulig, så prøv i et par uker da.

Jeg er laktoseintolerant og har diare en halv time etter jeg uheldigvis har fått i meg melk. Men det er over på en dag. Neste dag er jeg like fin igjen.

Skrevet
Jeg bruker og ta to Idoform før jeg drikker melk, spiser joghert eller is av melk, for jeg blir uggen i magen av det. Magen bruker og holde seg fin da, men ikke alltid. Jeg tenker bare at det er fordi jeg husker å ta Idoform for seint, men det er jo slik at Idoform skal man ta to av på morgen for å slippe magetrøbbel utover dagen. Og man skal ta fem hvis trøbelet er i gang.

Tar ikke alltid piller selv om jeg drikker/spiser melkeprodukter, og noen ganger går det helt fint. Så kanskje Idoform ikke har noen effekt?

Hva annet kan jeg ta? Tok noen piller som kunne tas før eller sammen med melk, men de måtte man ta mange av tror jeg. Ikke fungerte de så bra heller syntes jeg.

Skal i tilegg snart på ferie, kanskje har dere råd til en feriemelkemage?

For å svare sånn veldig lenge etterpå... Idoform er ikke laget for å hjelpe mot melkeallergi.

For å finne ut hva som hjelper må du ta en test å finne ut om du er laktoseintolerant (da finnes ulike tabletter og laktosereduserte produkter som vil hjelpe) eller om du har melkeintoleranse, altså at kroppen din produserer mindre av enzymet som bryter ned proteinene i melk. Hvis det er sistnevnte så er det lite som hjelper. Innimellom kan ulike mageberoligende tabletter som idoform hjelpe, men det kommer helt ann på inntak av melkeprodukter. Det som hjelper best er å redusere inntak av melkeprodukter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...