Gå til innhold

"Angrepet" på forum

Fremhevede innlegg

Gjest Thingy
Skrevet

Det er derfor jeg spør "har jeg bare vært uheldig?"

For i mitt tilfelle har det ikke bare vært "noen få". Det skjer HVER gang.

Jeg er forsiktig med å spørre om ting, for da ber man om svar. Men jeg tenker mer på når jeg er en av svarerne og hele tråden gjøres om til noe annet enn det den var til.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lurifaks
Skrevet
Hvorfor er det andre spilleregler på nett enn ellers i livet? Har dere samme regler for kaffebesøk og annen sosial omgang også? "Hvis du ikke tåler alle typer respons, inkludert at jeg noen ganger kun er ute etter å provosere, så kan du bare holde deg unna"?

Det er en enorm forskjell på nett og kaffebesøk. Jeg fatter ikke hvorfor så mange trekker fram denne sammenligningen.

På nett er man selv anonym og diskuterer med hundrevis eller tusenvis av andre anonyme. Man har ikke et ansikt å se på, har ingen stemme å lytte til osv. Man vet ikke noe om den man diskuterer med. Derfor blir det også så godt som umulig å ta hensyn til alt og alle.

Når jeg treffer venner/familie/kollegaer i sosiale sammenhenger (eller vi skrives på nett), så vet jeg noe om alle disse. Jeg vet noe om hvorvidt de er ekstra sårbare, om de har såre punkter og hvordan de må takles for ikke å bli fornærmet. Derfor kan jeg ta spesielle hensyn. Men når jeg diskuterer med fremmede på nett så orker jeg rett og slett ikke å ta så mange hensyn. Fordi man ikke vet hvem man diskuterer med så ville man vært nødt til å pakke hver eneste ord inn i bomull, man måtte veid sine ord vel og man hadde blitt veldig pusete og forsiktig i sine uttalelser. Og det hadde blitt feil og fornærmende for noen andre igjen som ville følt seg undervurdert. Det er helt umulig å ta hensyn til fremmede på nett på samme måte som du gjør med folk du kjenner personlig.

Nå er jo veien lang fra å kunne snakke rett fra levra til å slenge dritt, synes jeg. Men jeg synes det ser ut som om mange ikke tåler at enkelte sier rett ut hva de mener. Enkelte har svært lav terskel for å kalle noe drittslenging. Det er en enkel måte å kreve sympati på av andre brukere.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er derfor jeg spør "har jeg bare vært uheldig?"

For i mitt tilfelle har det ikke bare vært "noen få". Det skjer HVER gang.

Jeg er forsiktig med å spørre om ting, for da ber man om svar. Men jeg tenker mer på når jeg er en av svarerne og hele tråden gjøres om til noe annet enn det den var til.

Tja... hvis man opplever det HVER gang, så må man kanskje se litt på hva og hvordan man selv uttrykker seg? Jeg har opplevd det iblant, men ikke ofte.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er av den typen som mener at om man ikke tåler å få all type respons på nettet så kan man like gjerne holde seg unna.

Ja jeg blir også irritert om jeg får svar tilbake på noe som ikke har noe med saken å gjöre, eller som bare er for å provosere - men ärlig talt, det er jo bare å lukke öynene for slikt.

Jeg er også ute etter å provosere når jeg er i humör til det :P

At man ikke skal törre å si sin mening, eller gruer seg til å se hva slags svar man har fått - nei da er nok ikke internettforaer noe for dere - helt seriöst.

Nå vet ikke jeg hva du mener med å provosere. Man kan lage innlegg for å provosere og det er nå en ting, men hva er vitsen på å svare på en provoserende måte i et innlegg der noen spør om hjelp og tips for å vaske bilen uten å lage riper f.eks?

Det er de som slenger ut "vet du ikke det en gang, idiot" og lignende svar.

Hva er poenget?

Skrevet

Jeg tror du har vært usedvanlig uheldig. Jeg er relativt ny her på KG, og jeg har aldri følt meg ille berørt av noen av de svarene jeg får her. Man kan jo ikke legge sjela si igjen her på KG.

Man kan jo ikke ta ting personlig når man ikke vet hvem som har skrevet svarene. Det er det jeg synes er så bra med KG. Jeg har aldri vært med på noen forum før og jeg stortrives.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke, svarer bare tilbake :P Greit at det ikke er morsomt å føle at man blir "hakket" på, men.. dette er internett. Med mindre det dreier seg om ren trakassering, gidder ikke jeg ta det så seriøst iallefall.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker bare at disse personene som angriper har litt problemer med seg selv, og dette får utløp for ved å hakke på andre. Det er liksom så lett å gjøre det på internett hvor de er anonyme og det ikke får konsekvenser for dem. Det preller stort sett av på meg, for det som skrives er ofte så usaklig og latterlig. Trekker heller litt på smilebåndet.

Skrevet
Nå er jo veien lang fra å kunne snakke rett fra levra til å slenge dritt, synes jeg.

Nettopp. Og jeg ser ingen grunn til at det å være anonym skal bety at man fritt skal kunne slenge dritt. Med dritt mener jeg trolling, usakligheter og personangrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...